Lasercut Grumman Goose prototype

105_1500x1125.jpg
Hallo Bart,

Mag ik vragen waar je die kleine witte 'beugeltjes' vandaan hebt? Ik ben aan het zoeken geweest, maar kon ze niet vinden.

Overigens zit ik weer met bewondering te genieten ;-)
 
Thanks voor de linkjes :-)
Ik heb al een paar keer naar de constructie van het landingsgestel zitten kijken omdat ik zoiets ook wilde maken in een vliegboot die ik een paar jaar geleden (van Depron) heb gebouwd. Er is in Boxtel nou eenmaal erg weinig water en dat heb ik voorlopig opgelost door van een startwagen te starten. Het mechaniek wat ik wilde maken lijkt logischerwijze op dat wat jij maakt. Alleen is de aansturing die jij bedacht hebt beter als wat ik had verzonnen :rolleyes:

Wat ik me afvraag, je hebt twee scharnierende delen waarmee de poot bewogen kan worden. In de toestand "uit" staan die delen precies in lijn. Logisch omdat die constructie nu de krachten opvangt die anders op de servo-arm zouden komen.

Ben je niet bang dat dat toch eens misgaat met een (bijvoorbeeld) iets te harde landing? Ook zou er na enige tijd wat ruimte op de scharnierpunten kunnen komen waardoor de armen niet precies meer in lijn staan.

Een teveel naar buiten klappen zal opgevangen worden doordat het boven en onderstuk precies op elkaar kunnen komen.
Als het niet genoeg naar buiten klapt en bij het landen verder naar binnen wilt komt de kracht op de servo's .
Ik weet niet wat de kist gaat wegen, maar kan me voorstellen dat ze dat niet "trekken" :-)

Of zie ik het verkeerd of te somber?:confused:
 
@ Thieu , ik kan alleen maar zeggen dat we het gaan mee maken ;) het zou het mooiste zijn als ik nog een veer/schokdemper maak in de knik-arm.

Mvg,

Bart

Grumman%20Goose-2007-04-23-013.gif
 
Buisjes

Bij posting #48 was je het landingsgestel aan het buigen en toen kwam PaulM met het idee buisjes te gebruiken. Ik ben op de site achter zijn link gaan kijken en daar bleek dat veel buisjes qua diameter mooi in elkaar passen.
Daarmee moet toch een verend systeem te maken zijn. :)
 
@ Thieu , iets dergelijks ben ik zeker van plan verder uit te werken in de toekomst. Eerst maar eens de Goose vliegend hebben en dan verder aan details denken. . . . een verend landingsgestel gaat er zeker komen . . . .ooit ;)

Cheers,

Bart
 
Hoi Bart,
Net je hele verslag doorgelezen,als ik het goed begrijp is het hele ontwerp van jou hand?
In één woord geweldig.
Ik ben meer van de zeilbootjes,maar jou kist vaart ook,dus bij deze een abonomentje...
 
@ Marco , leuk dat je mee leest ;) bedankt voor de complimenten.

Heb je het verslag van mijn Short Empire al eens bekeken ? misschien ook wel leuk. Linkje staat onder deze post.

Mvg,

Bart
 
Heb je het verslag van mijn Short Empire al eens bekeken ? misschien ook wel leuk. Linkje staat onder deze post.

Dit weekend was het buiten veels te warm achter op pad, dus maar binnen onder de ventilator je andere verslag gelezen...
Ook gewoonweg fantastisch. Zowel je verslag als ook het ontwerp en natuurlijk je vliegtuig.
 
Dit weekend was het buiten veels te warm achter op pad, dus maar binnen onder de ventilator je andere verslag gelezen...
Ook gewoonweg fantastisch. Zowel je verslag als ook het ontwerp en natuurlijk je vliegtuig.

Erg leuk om te horen dat je het verslag van de empire ook leuk vind. Het is een geweldige kist.


Mvg,

Bart
 
érg mooi toestel, en ongelofelijk wat tegenwoordig kan met CAD en een lasercutter..... ooit stond er in RC modeller een bouwverslag van een Goose, was iets groter, maar heb altijd een zwak gehad voor dit toestel.......misschien ooit, met 2 viertaktjes erop.....

Wim
 
@ Wim , bedankt ;) een goose met 2 kleine stermotoren ? er is tenslotte ook al een beaver gemaakt met een moki400.

Mvg,

Bart
 
de versie uit RCM was met andere gondels, voor 'inline' motoren....paste een OS 91 FS mooi in......je had trouwens de optie om de vleugel te gebruiken van een bepaald 'cub' model (Sig dacht ik...) constructie was wel een héél stuk complexer.......; wil ik eigenlijk ook wel ooit nog eens bouwen........zelfde oorsprong als de Tomcat trouwens..... Grumman, the Iron Works.......

Wim
 
@ Wim , inline motoren ? was het dan geen widgeon ? het kleine broertje van de Goose.
Grumman iron works , ja ze hebben daar zeker wat mooie kisten geproduceert. Mijn favoriten :

Goose , Albatross , Avenger , Tracker en natuurlijk de Tomcat ( komt natuurlijk helemaal niet door top-gun :oops: )

Mvg,

Bart
 
@ Wim , inline motoren ? was het dan geen widgeon ? het kleine broertje van de Goose.
Grumman iron works , ja ze hebben daar zeker wat mooie kisten geproduceert. Mijn favoriten :

Goose , Albatross , Avenger , Tracker en natuurlijk de Tomcat ( komt natuurlijk helemaal niet door top-gun :oops: )

Mvg,

Bart

Bart, absolutely right, 't was een widgeon......moet die issue weer eens opzoeken, kan ik de verschillen eens opzoeken.......

je vergeet de Intruder, de Prowler, en zoveel anderen.......ooit de hofleverancier van de NAvy, bouwen ze nu vliegdekschepen, en zijn toch opnieuw betrokken in de F35..... Ik hoop ooit Bethpage te kunnen bezoeken, op Long Island..... weten dat van daar zoveel mooie, machtige toestellen hun maiden maakten..... nu ja, zo mooi als de Tomcat maken ze ze nooit meer......... I feel the need, the need for speed!!! this is ghostrider one, requesting flyby.............haha, lol!!!

Wim
 
.
Vergeet inderdaad de geweldige Navy jagers niet, de "Cats" van Iron Works; Wildcat, Hellcat, Bearcat en Tigercat,...en natuurlijk de latere Tomcat,... prachtige machines! En de mooie civiele Ag Cat :thumbsup:

Groeten, Ramses
 
.
Vergeet inderdaad de geweldige Navy jagers niet, de "Cats" van Iron Works; Wildcat, Hellcat, Bearcat en Tigercat,...en natuurlijk de latere Tomcat,... prachtige machines! En de mooie civiele Ag Cat :thumbsup:

Groeten, Ramses

De wildcat , ook zo'n icoon idd.

Mvg,

Bart
 
Zo , eindelijk de neus in vorm geschuurd. Wat een monnikenwerk is dat zeg. Verder de bodem van de romp voorzien van glasdoek en PS100. Nadat de lucht op mijn hobbyhok weer normaal was heb ik de staart en de cockpitkap alvast bespannen.

Mvg,

Bart

Goose_254.jpg


Goose_255.jpg


Goose_256.jpg


Goose_257.jpg


Goose_258.jpg


Goose_259.jpg


Goose_260.jpg


Goose_261.jpg
 
Back
Top