Lelievlet

Ik had nog een vraag die eigenlijk een beetje off-topic is:

Bij het in elkaar solderen van het stemvervormingsbouwpakketje kwam van elk soldeersel een beetje kleurloos spul af. Het voelt als kaarsvet. Wat is dit? En geleidt het stroom?

Ik had nog een vraag die eigenlijk een beetje off-topic is:

Bij het in elkaar solderen van het stemvervormingsbouwpakketje kwam van elk soldeersel een beetje kleurloos spul af. Het voelt als kaarsvet. Wat is dit? En geleidt het stroom?

mss heb je een tin waar al vet in verwerkt is en is het een beetje vet dat uit je tin is gekomen ??
grtz bartje

Dat is het vet wat in de tin verwerkt zit, het komt idd wat vrij tijdens het solderen om alles beter te laten hechten.

Je hoeft dus zelf geen vet erbij te doen;)

Greetz,
Joram

Gelukkig maar dat het gewoon vet is. Ik heb net een deel van mijn bootje gespoten. Ik vind dat het vrij strak is geworden. En dat voor een eerste bootje. Je kan duidelijk het verschil zien tussen het roer, (1e keer plamuren/schuren/verven) en wat ik nu gedaan heb (boot boven waterlijn).

Voor de mensen die nog willen weten welke soldeerbout ik heb:
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

icm dit soldeerdraad:

Dat "kaarsvet" zal dan wel vloeimiddel geweest zijn.

Gelukkig maar dat het gewoon vet is. Ik heb net een deel van mijn bootje gespoten. Ik vind dat het vrij strak is geworden. En dat voor een eerste bootje. Je kan duidelijk het verschil zien tussen het roer, (1e keer plamuren/schuren/verven) en wat ik nu gedaan heb (boot boven waterlijn).

Voor de mensen die nog willen weten welke soldeerbout ik heb:

icm dit soldeerdraad:

Dat "kaarsvet" zal dan wel vloeimiddel geweest zijn.

bij de link van je soldeerdraad staat het er zelfs bij vloeimiddel
grtz bart

hars heet het volgens mij.. Omdat je meestal soldeerdraad met harskern koopt. Maar is je soldeerbout variabel van 20 tot 130 watt?

Nee, je kan alleen 20W en 130W instellen. 20W door de stekker in het stopcontact te doen, en als je dan meer vermogen nodig hebt (bv. bij het opwarmen) dan druk je dat knopje in (zie foto).

Je kan dus niet het vermogen op bv. 50 of 80 Watt instellen. Alleen 20 en 130.

En het zou geen bouwverslag zijn als er geen foto's kwamen, dus:

achterkantgrijs1.jpg

achterkantgrijs3.jpg

(beetje wazig :rolleyes::()

Er zitten een paar foutjes in: in de lijmnaad tussen het kimvlak en het boeisel zitten wat gaatjes, maar als van een afstand van ongeveer 2 meter kijkt zie je ze niet meer, zelfs niet als je erop let. Verder zitten er een paar stofjes in, het middendek is niet helemaal glad en aan de achterkant van de stuurboord kimplaat zit iets te weinig verf, dit maakt niet echt uit want deze verflagen zijn alleen voor de kleur, de blanke lak is de bescherming.

En dat was het weer.

Laatst bewerkt:
Ik weet nog niet of ik de gaatjes ga dichtplamuren..... Als ze vaart zie je er niets van, en ik moet ook weer opnieuw afplakken enzo. Het resultaat wordt natuurlijk wel weer mooier. Ik ga er nog over nadenken. De proefvaart komt waarschijnlijk toch in de lente, als het water weer wat warmer is. Zwemmen is nu niet mijn hobby........

Het is niet dat ik er geen vertrouwen in heb, het is meer dat ik het nu iets te "risicovol" vind om hem nu te laten zeilen. Ik ga misschien wel een paar keer testen met een draadje eraan dat ik hem altijd terug kan trekken. Dan kan er weinig foutgaan, maar het echte zeilen, doe ik liever als het water wat warmer is. Ik voel er nu ook weinig voor om met al deze koude/harde wind in een rubberopblaasbootje de plas op te gaan. Wat ik nu heb geschreven geldt voor de grote plas bij ons in de buurt, daar staat vrijwel altijd 5-6bft.

Bij mijn opa in de buurt heb je een mooi, toch vrij groot, beetje beschut meertje waar je (denk ik) prachtig kunt zeilen.

Ga je toch in een slootje zeilen.. dan zal die nooit ver van je vandaan om slaan ofzo..

De slootjes bij ons zijn: 1. Niet erg breed, je moet al weer overstag voordat je een beetje snelheid hebt 2. Vol met waterplanten, daar blijft je kiel in haken.

Ik denk dat als het in heel Nederland windstil is daar ook wel windstil is, maar met windstil kan je niet zeilen. De wind wordt veel krachtiger daar omdat het gewoon zo'n grote plas is.

Een echte vlet...... Maar dan is het geen modelbouw meer hè. Ik ga trouwens gewoon die gaatjes "volstorten" met plamuur, dat ik dan nog een keer moet spuiten neem ik wel voor lief dan.

Ik heb net die kleine gaatjes volgeduwd met plamuur, als het droog is even met een schuurpapiertje eroverheen aaien om het helemaal glad te maken en dan nog een keer spuiten. Het wordt wel wat. Foto's hebben nu weinig zin omdat onze camera geen scherpe foto's van dichtbij kan maken.

Ik heb net die kleine gaatjes volgeduwd met plamuur, als het droog is even met een schuurpapiertje eroverheen aaien om het helemaal glad te maken en dan nog een keer spuiten. Het wordt wel wat. Foto's hebben nu weinig zin omdat onze camera geen scherpe foto's van dichtbij kan maken.

Zet je camera op de macrostand, dan kan je op korte afstand zeer scherpe foto's maken. Doe ik ook altijd als ik modellen fotografeer.

Dat is het probleem, het is een nogal oude camera met een lensje zo groot als een klein kiezelsteentje. De camera is zo basic dat je er foto's mee kunt maken en die op de pc kunt zetten, verder niets.

Back