Liebherr hc-l 355

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Kraanbouwer, 2 jan 2013.

  1. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zich kan het wel de kraan heeft in Utrecht een parkeergarage gebouwd.
    Deze stak maar 1 deel (6mtr) boven het maaiveld uit.
    Het nadeel als ik hem zo hoog bouw is dat ik de giekdelen allemaal op moet slaan.
    De kraan zal max met 2 delen hoofdmast en 30 meter jib in huis kunnen.
    Daarom dat ik dit zo wilde bouwen.

    Hier trouwens een foto:

    [​IMG]

    Hier de kraan opgebouwd met 12 meter hoofdmast (1deel in de vloer)
    En 45 meter jib.

    Mvg. Mitchell
     
  2. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Mitchell,

    Even inhaken op het punt van kleine hoofdmast.
    Momenteel staat op de Maasvlakte ook een torenkraan met een klein stukje hoofdmast opgebouwd.

    Wel eentje met een horizontale mast, en niet zoals jij.
    Staat geloof ik op 1x stukkie hoofdmast, en dan op wielen op een spoor.

    https://www.google.nl/maps/dir//51.9532284,4.0201111/@51.9487186,4.02878,15z/data=!4m3!4m2!1m0!1m0
    Geloof bij het bolletje, kwam er langs met de motor afgelopen zaterdag en kwam er eigenlijk puur toevallig langs.

    Helaas geen foto gemaakt, het was wel een gele kraan.
     
  3. ricardo15

    ricardo15

    Lid geworden:
    20 nov 2012
    Berichten:
    192
    Locatie:
    krimpen a/d ijssel
    :schrik: woooooooow die is groot :schrik:

    dat worden over uren voor je man als hij hem moet gaan vervoeren
    en een grotere trailer vanwege het gewicht



    mvgr ricardo
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Nèt echt dus!
    ;)
    Cor
     
  5. toothpaste

    toothpaste

    Lid geworden:
    18 jan 2014
    Berichten:
    143
    Locatie:
    boxtel/wormer
    Of hulp in roepen van mede truckers om zo de kraan sneller op te bouwen
     
  6. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    De kraan is helemaal demontabel zoals in het echt dus geen grote maar wel veel vrachtwagens nodig :):)
    Maar ik ga eerst de kraan is afbouwen voor ik verder ga denken.

    Update over de kraan het is al een tijdje stil.
    Ben bezig met de bovenkant van de draaikrans en contragiek uit te tekenen. Nou heb ik sinds kort een 3d printer dus dat is helemaal handig.
    Alles uitgetekend en uitgeprint voor de juiste afmetingen. Het is niet helemaal netjes uitgeprint het gaat mij alleen om de afmetingen en niet hoe het eruit ziet. Het blauwe gedeelte is te hoog vergeleken met de witte. De contragiek (wit) heeft wel de goede afmetingen. Dit komt dalijk allemaal goed als ik het van messing maak.

    [​IMG]

    Eerst een foto van de onderkant van de draaikrans. Deze is geheel voorzien van details zoals opstapjes, handsvaten en natuurlijk ook het klepje. Enigste wat nog afgemaakt moet worden is de kat die de giekdelen naar binnen rijdt. Hiervoor moet ik 1 onderdeel bestellen maar dat komt wel als ik meer messing nodig heb.

    [​IMG]

    Hier de bovenwagen compleet. De abok die hier op komt wordt nog hoger als het broekstuk. Dit is om de kracht tijdens het oprichten van de giek te verkleinen.

    [​IMG]

    Beter blik op de bovenwagen. Goed te zien dat het blauwe schuine gedeelte te hoog is vergeleken met de contragiek. Verder passen ook de motoren mooi in de draaikrans. Hier komt dalijk nog een messing motor bovenop zoals de echte dat ook heeft. Van de elektromotor zie je dalijk helemaal niks meer.

    [​IMG]

    Hier nog een totaal plaatje op de voet. Giek durf ik niet verder op te bouwen omdat het allemaal plastic is en ik niet het risico wil lopen dat alles in elkaar zakt. Nou kijken hoe ik alles ga maken van messing dan messing bestellen en dan bouwen! Ik hoop niet voor verassingen te komen omdat ik nu de juiste maten al heb. Hierdoor hoop ik dat de bouw sneller verloopt.

    Maar de updates zullen hier wel verschijnen.

    Mvg. mitchell
     
  7. rss17

    rss17

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    303
    Locatie:
    wijchen
    ziet er goeduit mitchell zou wel mooi plaatje zijn als je alles op trailers kunt vervoeren haha worden veel trailers ben ik bang :p

    gr rick
     
  8. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo rss17,

    Bedankt voor het compliment! Ik denk dat het aantal ook reuze mee valt!
    Rond de 10/11 trucks zijn er ongeveer nodig om alles te vervoeren.
    het voordeel is dat de kraan 1:16 is dus veel kleiner als een tamiya truck.
    En mocht ik ooit op een demo komen met de kraan is het wel een leuk idee om alles op de vrachtwagens te laden. Zijn allemaal toekomstplannen voorlopig zit er nog heel veel werk in de draaikrans/contragiek. In deze delen moet ook alle elektronica komen. Daarna is het alleen de abok nog en die giek afwerken. Ik verwacht en hoop nog 1 a 1,5 jaar bezig te zijn.

    Mvg. Mitchell
     
  9. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Piet een goed idee.
     
  10. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Achter de schermen gaan het werk aan de kraan gewoon verder.
    Aangezien ik op messing moest wachten voor de draaikrans/contragiek ben ik even met iets anders begonnen. Het uitdenken van het voetballast. Na veel reken en denkwerk eindelijk wat bedacht dat gaat werken en genoeg ballast gaat geven. Het ballast gaat rond de 35 kilo wegen en wordt gevormd uit 20 platen ballast en 4 staven. De staven komen als eerste op de voet te liggen en daar komen 4 stapels met platen op. Genoeg gepraat tijd voor foto's:

    [​IMG]

    De houten balken onderin worden nog vervangen door massief staal. Verder komen er 4 platen gevuld met lood en de rest word gevuld met zand. 35 kilo komt in het echt overeen met 143 ton en dat zou ongeveer genoeg moeten zijn. Voorlopig heb ik maar 12 platen en als de kraan af is maak ik de overige 8 pas. Mocht de 35 kilo toch te weinig blijven dan kan ik deze altijd nog vullen met lood.

    [​IMG]

    Niet helemaal goed te zien maar de witte vlakjes die je ziet zijn bordjes waar netjes Liebherr opgeprint staat.

    Tot zover deze update volgend weekend waarschijnlijk beginnen met de bovenkant van de draaikrans of natuurlijk met wat anders want er is nog zat te doen!

    Mvg Mitchell
     
  11. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Vandaag weer wat aan de kraan gedaan.
    Begonnen met de eerste stukjes van de contragiek. Ben nog niet helemaal klaar met de tekening maar toch alvast een beginnetje gemaakt.

    [​IMG]

    Zo moet hij eruit gaan zien over een paar maandjes alleen dan van messing.

    [​IMG]

    Eerst een stuk messing 30x30 opmaat gemaakt. Daarna gaten erin geboord en door 2e gezaagd. Daarna eerst het grootste gedeelte weggeslepen en toen op maat gefreesd. Dit wordt de verbinding waar de contragiek mee aan de draaikrans komt te zitten. Het bovenste gat daar komt de abok weer op te staan maar dit komt voorlopig nog niet aan bod.

    [​IMG]

    Even vergelijken met het 3d model of het klopt. Het 3d model is vervormd kan dus een beetje vertekend beeld geven.

    [​IMG]

    En dan na veel frezen zagen en schuren is dit het resultaat voor vandaag.
    Er moeten nog het een en ander aan gebeuren maar dat is weer voor de volgende keer. trouwens te zien dat hij gelijk is aan het 3d model alleen het onderste gaatje is vervormd door het 3d printen.

    [​IMG]

    Hier het blokje een keer los de 2e is ook bijna zover moet nog iets meer aan gebeuren.

    Tot de volgende update.

    Mvg. Mitchell
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2014
  12. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Beetje druk weekend gehad dus niet heel veel aan de kraan kunnen doen.
    Vandaag een bezoek gebracht aan Richard en Mark en ben weer voorzien van de nodige informatie en 1500 meter touw waar ik al een tijdje opzoek naar was. Ook even de ltm 1400 en lr 1750 aanschouwd. Bij thuiskomst gelijk even met het touw aan de slag gegaan om te kijken of wat ik al gebouwd had ook gaat werken/passen.

    Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Beetje slecht te zien maar de zwarte streep bij de h-bint is het touw om de kat te bewegen.

    Binnenkort alleen de kat nog aanpassen dat het touw aan de onderkant vastgezet kan worden en dat de spanner er tussen kan. (wel al in huis nog niet op de foto te zien) En dan kan het geheel gespoten worden. Ook de 1e ligger van de contragiek te zien die gesoldeerd is. 2e moet nog wel wat aan gebeuren maar dat is weer voor de volgende keer.

    Mvg. Mitchell
     
  13. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Mitchell,

    Dat ziet er mooi gedetailleerd uit wat je allemaal maakt.
    Gaat een mooie kraan worden !.

    Groetjes , Charlotte :bye:
     
  14. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Leuk dat je het naar je zin gehad hebt, was leuk om jou en je vader te ontmoeten!
     
  15. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Aangezien ik aan de American even niet verder kan omdat er een onderdeel bij de maker van de draaikrans ligt de hc-l er is bij gepakt. Er is wat tijd besteed aan het tekenwerk maar dat werpt wel zijn vruchten af. Ik ben verder gegaan met de contragiek hier had ik al 1 deel van in elkaar zitten en het 2e deel had ik al klaar liggen. Deze heb ik gister in elkaar gesoldeerd en de tussenstukken op maat gemaakt. Deze erin gesoldeerd en vast wat spijltjes aangebracht voor de stevigheid.

    IMG_5441.JPG

    IMG_5443.JPG

    IMG_5444.JPG

    Hier het eindresultaat van gister. Vandaag eerst het machinepark uitgebreid en daarna weer verder gegaan met de schuine kant.

    IMG_5449.JPG

    En hier alles schoongemaakt en al klein beetje na bewerkt. Het blauwe is nog het 3d geprinte onderdeel. Dit is met een beetje kracht in elkaar te zetten van messing moet dat dalijk vloeiend gaan natuurlijk.
    Tot zover de ruwbouw van de contragiek volgende agenda punt wordt de ruwbouw van de bovenkant van de draaikrans (blauwe onderdeel) en dan kijken of alle verbindingen overeen komen. Nu kan ik de contragiek nog richten dalijk als de details erop zitten niet meer. Dus de contragiek gaat even de wacht in.
    Ondertussen ook nog een detail aan het voetstuk toegevoegd. In het echt kunnen de nokken eraf geschroefd worden ik heb alleen de boutjes als detail toegevoegd.

    IMG_5446.JPG

    IMG_5447.JPG

    Tot zover deze update tot de volgende!

    Mvg. Mitchell
     
    RCjeffrey en bvdh vinden dit leuk.
  16. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Tussen de kerstdagen door bezig geweest de kraan van een kleurtje te voorzien.
    Het worden de kleuren die hier regelmatig op foto's van de echte kraan te zien zijn.
    De voet van deze kleurstelling heb ik nooit gezien dus die maar naar eigen inzicht gespoten.

    IMG_5803.JPG

    Hier de volledige kraan tot nu toe. De giek zelf heb ik nog niet gespoten aangezien deze nog niet af is.
    Het ballast is alleen in de grijze grondverf gezet tegen het roesten moet nog iets bedenken om ze iets echter te laten lijken.

    IMG_5799.JPG

    Betere blik op de voet de voetjes moeten nog gemaakt worden dit gebeurd pas als de ruwbouw af is en ik aan de details ga beginnen.

    IMG_5801.JPG

    Blik op de draaikrans en het 6mtr deel. De onderkant van de draaikrans moet nog een schijf van gespoten worden en een paar kleine onderdeeltjes om deze op zijn plaats te houden. Vandaar dat dit nog niet helemaal in elkaar zit. Ook is het begin te zien van de bovenkant van de draaikrans. De basisplaten zitten er al op deze moeten alleen nog in vorm gemaakt worden dat staat komende tijd op de planning.

    IMG_5806.JPG

    En hier nog een blik op de ruwbouw van de contragiek. In vergelijking met de voet erg klein maar de maten kloppen wel. Binnenkort weer is in de tuin fotograferen aangezien het nu een behoorlijk formaat aan begint te nemen dat het niet makkelijk op de foto te zetten is.

    Tot zover weer deze update.

    Mvg. Mitchell
     
  17. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen paniek voorlopig komt er eerst weer een hoop messing modelbouwwerk.
    Vandaag al begonnen met de bovenkant van de draaikrans de motoren zijn al bevestigd dus hij zou in theorie al zelf kunnen draaien.
    Dus de messingkleur is nu nog in de minderheid maar dat gaat vanzelf weer de overhand nemen.
    Bedankt voor het compliment trouwen!

    Mvg. Mitchell
     
  18. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Helaas is de vakantie weer afgelopen maar we zijn weer lekker opgeschoten aan de kraan.
    Verder gegaan aan de ruwbouw van de draaikrans en foto's zeggen meer dan woorden:

    IMG_5812.JPG

    Als eerst 4 platen op maat gemaakt die de hoofdconstructie gaan vormen.

    IMG_5814.JPG

    Daarna daar 2 massieve blokken tussen gesoldeerd zodat het 1 geheel werd.

    IMG_5816.JPG

    Ondertussen hadden we de grondplaat ook al voorzien van gaten om deze vast te zetten op de draaikrans en de uitsparingen voor de motoren. Deze plaat ook al een beetje ruw op maat gezaagd vandaar dat alle lijnen er nog op staan zo moet het worden.

    IMG_5818.JPG

    Los in elkaar gezet ziet dat er zo uit.

    IMG_5821.JPG

    En na het aftekenen zo moet het eruit komen te zien.

    IMG_5824.JPG

    En na een dag slijpen, boren, frezen en vijlen ziet dat er zo uit. De gaatjes die je in de platen ziet zitten komen nog draadeindes in. Deze zorgen er voor dat tijdens het solderen er niks kan verschuiven en later zorgt het ervoor dat het nooit uit elkaar kan.

    IMG_5825.JPG
    Hier nog een close up. De platen zijn nog ruw uitgefreesd en moeten nog met zijn 2e tegelijk op maat gefreesd worden.
    De onderplaat ligt trouwen te ver naar voren (hier moeten de uitsparingen voor de contragiek nog in gemaakt worden maar dat gaat weer naar de volgende keer dat ik er aan verder gaat. Helaas de vakantie weer over dus zal de modelbouw weer op een laag pitje komen.

    Iedereen nog de beste wensen en veel modelbouwplezier.

    Mvg. Mitchell
     
    Rakthi en bvdh vinden dit leuk.
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Was nog een paar foto's vergeten te plaatsen.
    Ben nog bezig geweest met het spul richten hoop dat het nu allemaal goed staat.
    Voorlopig laat ik de draaikrans even zo en ga ik verder met de abok.
    Ik kan nu namelijk nog alles richten als de bovenkant draaikrans verder gebouwd wordt maakt dit het richten behoorlijk lastig.

    IMG_5995.JPG
    Alles op de werkbank in elkaar gezet om te kijken hoe het staat.

    IMG_5992.JPG

    Hier een detail van de draaikrans de motoren zitten even tijdelijk aangesloten dit wordt nog verandert. Hij heeft ook al voor het eerst zijn rondjes zelfstandig gezwenkt en ik moet eerlijk zeggen komt zeer realistisch over (al zeg ik het zelf) Motoren maken alleen veel herrie hoop hier nog wat aan te kunnen doen als dalijk de rest eromheen gebouwd is.

    IMG_5990 (2).JPG

    En hier de volledige kraan. De rest van de giek heeft er ook al opgestaan om alles uit te lijnen echter de foto's zijn erg rommelig en niet de moeite waard om te plaatsen. Vind het zelf al een beetje op een kraan lijken. Nu de abok bouwen en dan gaan we aardig de goede richting op. Zou hij dan toch ooit af komen???

    Mvg. Mitchell
     
    arm1948, Rakthi en bvdh vinden dit leuk.
  20. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Mooi stukje werk dat wel

    Gr Johan
     

Deel Deze Pagina