Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    ,
    In dit filmpje de basics van het programmeren.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vanwege het inrichten van een nieuw F3A model waar ik de Plettenberg Advance 30/10 in ga gebruiken heb ik mijn Jupiter weer voorzien van een Hacker Q 80 XL met een compleet gestripte Jeti spin 99. De regelaar weegt nu nog 85 gram inclusief bedrading.
    Oorspronkelijk was het plan om ook deze Q 80 te voorzien van een Jeti Mezon Regelaar.
    Een paar weken geleden heb ik de Jeti Mezon regelaar getest op de Plettenberg Advance 30 10.
    Een heel goed resultaat,een mooi aanlopende motor en een goede gasresponce.
    De verleiding is groot om deze combinatie te gaan gebruiken voor het komende seizoen.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Na 3 jaar goede dienst stopte mijn Kipor 2000 aggregaat er mee.
    De motor liep goed maar geen stroom.
    Het overload lampje bleef branden.
    Voor kenners een signaal dat de inverter unit kapot is .
    Een indrukwekkend geheel geseald stuk elektronica .
    De gehele aggregaat moest worden ontdaan van de behuizing om bij de unit te komen.
    Tank moest er ook uit .
    De hele unit vervangen en weer in elkaar gezet.
    Vanmorgen de aggregaat gestart, weer stroom,de gehele aggregaat van binnen en buiten opgepoetst,klaar voor het nieuwe seizoen.
    [​IMG]
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Momenteel wordt mijn Episode opgebouwd met de Plettenberg Advance. Ben benieuwd naar laatste inzichten vwb regelaar en welke prop hier het beste op kan. Ook 2-blad versus 3-blad discussie!

    Momenteel heb ik de YGE-90 als regelaar.

    Volkert
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De YGE is een prima regelaar voor de Plettenberg.
    Er is voor zover ik weet is er geen 2 en 3 blad discussie.
    De Plettenberg kan alle propellers aan van 20-13 tot en met 22 -12 al of geen wideblad of 3 blad.
    Zelf heb ik de 3 blad 20X13 Mezjlik een tijdje gevlogen en weer teruggekeerd naar de 2 blad.Mijn voorkeur gaat uit naar een zo groot mogelijke propeller 21X13 wideblad van PT of mezjlik.
    Voor de Galaxy en de Galactica gebruik ik de 21.5 X 13 van Falcon.
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Dank voor dit heldere antwoord!

    Is de YGE-90 denk je hetzelfde als de YEP-80HV? Specs lijken verdacht veel op elkaar... Zou voor dat geld een geweldige regelaar zijn...
     
  7. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    ik heb een YEP-80HV liggen maar nog niet geprobeerd op een F3A vliegtuig.
    Ik ben een beetje bang dat de rem niet goed genoeg te programmeren is voor F3A gebruik.
     
  8. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik vloog mijn Advance toen met een klapprop en dus niet veel gebruik gemaakt van de rem functie. Of die dan ook echt werkte weet ik eigenlijk niet.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De rem werking wordt veel overschat, veel vliegers hebben te veel rem.
    De propeller is de rem,mijn voorkeur voor wideblads dateert al van de 4 takt tijd.
    Ik heb de uitersten geprobeerd, 90 % eindrem in een jeti spin met een vertraging van 0.1 seconde is heel heftig.
    Let op, niet alle motoren kunnen dit aan.De Plettenberg en de Hackers wel.Bij een Turnegy F3A motor kwamen de magneten los.
    Als je als basis de Jeti Spin neemt kan je deze instellen van start 0% rem tot oplopend 100 % eindrem. Ook de tijdsduur waarin de rem oploopt is in te stellen.
    Mijn instellingen zijn start 46% tot oplopend 56% ook voor de jeti Mezon is dit gelijk,vertragingstijd 0.3 seconde.Dit voor de Hacker motoren.
    Bij YGE werkt het iets anders.Met het instellen van de regelaar moet je de aanvang van de motorloop zo afstellen dat de motor loop begint na 3 klikjes van de stuurknuppel.
    Deze 3 klikjes is dan het gebied waarin je handmatig controle hebt over de rem.De remkracht is in te stellen door de knuppel op een positie te zetten afhankelijk van het gewenste percentage rem ,50 % knuppeluitslag is 50 % rem enzovoort.
    Werkt prima ,het is even wennen als je de Jeti regelaars gewend bent.
    YGE heeft het ontwerp van hun regelaars verkocht aan de Chinezen.Het is een legale kopie van YGE.
    Ik heb beide regelaars getest,De orginele 90 HV van YGE en een YPE 60. Bij de YPE 60 is 60 ampère ook de limiet,en geen ampère meer.De regelaar gaat direct in de fail safe.
    De YGE 90 kan meer aan dan 90 ampère. De plettenberg Advance met een 22X12 doet 95 ampère,,met de YGE is dit geen probleem.
    Als je zo rond de 70 ampere blijft is de YPE een prima regelaar waarin ik geen verschil heb kunnen ontdekken in werking tussen YGE en YPE.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Voor de Hobby King Liefhebbers.
    Vandaag kreeg ik de GA7003XS Fasst Hobby King ontvanger/gyro binnen, precies een week na mijn bestelling.
    Geen gedoe met BTW en invoerrechten en gewoon de werkelijke waarde opgegeven ,kennelijk zo goedkoop dat het zo door kon.
    Het binden met mijn 18 MZ ging binnen een paar seconden , alles werkt ,alle kanalen doen het en reageren Fasst.
    Ga de GA7003XS testen in een old scool Funtana met een 8 cellen motor.
    In dit model zit al een Hobby King ontvanger welke probleemloos functioneert.
    [​IMG]
    Het instellen van de gyofunctie is heel eenvoudig te doen met de bijgeleverde kunststof schroevendraaier.
    Zodra ik de GA7003XS volledig heb getest meer info.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2016
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Gisteravond de ontvanger/gyro afgesteld.
    Het is een Gyro geschikt om 2 aileron servo s mee aan te sturen 1 hoogteroer servo en 1 richtingroer servo rechtstreeks in de ontvanger.
    Kanaal 1 en 6 voor de aileron kanaal 2 voor hoogte en kanaal 4 voor richting. Als je 2 hoogteroer servo s wil moet er met een Y kabel gewerkt worden.
    Je mist dan de fine tuning van de uitslag en de nul setting, wat natuurlijk ook mechanisch kan.
    Wat opvalt is dat voor elke wijziging aan de instelling de ontvanger aan en uit moet worden gezet.
    Het afstellen gaat niet met het bijgeleverde kunststof schroevendraaiertje, een kleine horloge schroevendraaier past prima.
    Allereerst alles op nul gezet.Kanaal 5 toegewezen als schakelkanaal.Tijdens de vlucht kan je de gyro aan en uit zetten zoals bij de powerbox I gyro.
    Alles werkt en reageert op bewegingen.
    Als het morgen koud en winderig is inbouwen in de funtana.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Zondagavond de regelaar ingebouwd in de Funtana.
    Gewoon omwisselen en afstellen. De gyro op - ingesteld.
    Per as is de effectiviteit in te stellen. X is voor aileron Y is voor hoogte en Z is voor richting.
    Vanaf het eerste moment werkt de Gyro goed. Wat wel merkbaar is dat de nauwkeurigheid op hoogte met extreme uitslagen wat te wensen overlaat.
    Tot 30% gaat het smooth , van 30 -60% versnelt ineens de servo. Ik heb dit weggeregeld door een delay voor dit gebied in te stellen zodat de servo dezelfde response geeft over het gehele bereik. Of het in de praktijk merkbaar is zonder delay weet ik nog niet. Ik ga dit tijdens het vliegen constateren. De delay kan uitgeschakeld worden.
    De Funtana heeft ook 2 hoogteroer servo s, ik heb deze met een Y kabel verbonden zodat beide hoogteroeren vioa de gyro worden aangestuurd.
    Deze gyro heeft geen mogelijkheid 2 hoogteroer servo s aan te sturen.Wel kan de Gyro 2 aileron servo s aansturen.
    In ieder geval voor zover ik nu kan constateren een goede ontvanger gyro combinatie voor een geringe prijs.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Bij Futaba zenders moet je om een idle up te activeren soms een extra mixer activeren.
    De idle down mixer is dan ook geactiveerd en de extra toevoeging voor een hoger toerental kan dan met het gewenste toerental worden afgesteld.
    De Idle up is een handig hulpmiddel bij de stallturn figuren.
    Doordat de propeller dan nog een luchtstroom op het richtingsroer blaast is het richtingsroer effectiever.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Toch wel nieuwsgierig naar de resultaten van een Jeti Mezon 95 lite regelaar in combinatie met de Plettenberg Advance 30 -10 de combinatie op de testbank geschroefd.
    Een zeer goede combo,de softe aanloop van de OS max en de rem instellingen van de spin en beter.
    Het gierende geluid kenmerkend voor de combi met de Jeti spin is verdwenen.
    Een 90 gram wegende regelaar met alle snoeren en stekkers er aan is beduidend minder dan de 125 gram wegende OS max regelaar.
    Jammer dat deze regelaar niet standaard is uitgerust met anti spark.
    Nu nog de regelaar testen met de Hacker Q 80 14XS en een 21X12 W propeller,de jeti spin raakte bij een volle lipo regelmatig out of timing.
    De regelaar heb ik gekocht voor de Q80 maar ik overweeg de inbouw in de Galactica met de Plettenberg.
     
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Nu op de Episode de YGE90 met Plettenberg Advance 30-10 met een PT drieblads. Wat loopt die combinatie mooi en zijdezacht. Echt super!

    Volkert
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Donderdag had ik plotseling een dag vrij. Mooi weer en vliegen.
    De Jeti Mezon achter de Hacker Q 80 11XS geplaatst en vliegen.
    De eerste vluchten waren overtuigend,een goed werkende regelaar zowel met rem als met de curve.
    Doordat het nogal hard waaide een 21x13 propeller gemonteerd. Het nieuwste lipo pakket,met dit pakket ging de Jeti spin out of timing.
    De Mezon dus ook, weer terug bij af een tweede keer gebeurde het ook tijdens het programma.bij het ingaan van figuur 11, de 45 graden lijn met de tegengestelde rollen.
    Het pakket is dan nog 60 -65% van de capaciteit, piekspanning kan het dus niet meer zijn. Ik moet naar een andere oorzaak zoeken.
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Inmiddels weer nagedacht hoe dit probleem op te lossen, de reactietijd van stationair naar vol gas stond op 1.5 seconde, teruggezet naar de meer gebruikelijke 0.5 seconde.
    Een 20X13 propeller gemonteerd en wat testen uitgevoerd. Veel beter, bij het nieuwste pakket treedt het verschijnsel soms nog op op de grond .
    In de lucht zal het niet meer voorkomen.
    Volgende week krijg ik de eerste HV lipo pakketten binnen 5200 ma en een gewicht van 1160 gram voor een 10 S pakket.
    Volgens de specificaties 10 % meer vliegtijd. 4.35 volt per cel maakt 43.5 volt voor een 10 cellenpakket daar waar 42 volt is toegestaan tijdens wedstrijden.
    Nu nog uitvinden hoe de Junsi duo 4020 lader kan worden ingesteld om HV te kunnen laden.
    De pakketten op 42 volt laden ,dus niet helemaal vol is de oplossing voor het wedstrijdprobleem.
    Weer een interessante uitdaging ook dit weer te leren.
     
  18. FrancB

    FrancB

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    3
    Hoi Ed,
    Het instellen van de Junsi 4010 naar HV laden is niet echt moeilijk, ik kan dat wel voor je instellen als je hem meeneemt naar het veld.

    Gr Franc
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Franc,

    Dank je voor het aanbod,ik maak er graag gebruik van. Misschien tot vrijdag.

    Gr Ed
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De afgelopen dagen heb ik volop geëxperimenteerd met de Junsi Duo lader 4010.
    De lader heb ik al 2 jaar in gebruik en maakte maar beperkt gebruik van de ongekende mogelijkheden van deze lader.
    Deze lader werkt met vooraf ingestelde waarden en programma s .
    De reden voor het beter leren kennen van deze lader is de komst van de HV lipo s.
    Er moet een apart programma worden gemaakt voor het laden van deze lipo s.
    Deze lipo s hebben een eindvoltage van 4.35 volt per cel.
    Met 5200 ma en een gewicht van 1160 gram per pakket een nieuwe generatie lipo s.
    Bij wedstrijdvliegen is maximaal 42 volt toegestaan.In ieder geval weer een toevoeging voor de wedstrijdleiding om iets te controleren.
    De pakketten kunnen hieraan simpel voldoen door deze niet hoger te laden dan 4.2 volt per cel.
    Het voordeel is dat de paketten niet volledig belast worden en een langere levensduur te verwachten is.
    Ook de toegestane 42 volt blijft langer beschikbaar.
    Meestal is de 42 volt niet lang leverbaar door de standaard lipo s.
    De fabrikant belooft een 10 % langere vluchtduur.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016

Deel Deze Pagina