Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    In ieder geval leverbaar. zo te zien moet je een Senstrol regelaar kopen en een Q 80 met chip.
    Mogelijk komt er ook nog een set om ook de oude Q 80 motoren geschikt te maken voor deze regelaar.
    Marketing technisch zal het wel niet,voor het van cradle to cradle gevoel wisfull thinking.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    YGE en YPE het wel en wee.

    Na de eerste kennismaking met de raadselen van deze regelaars heb ik er een paar vluchten mee gemaakt en heb de F3A regelaar een jaar lang in de lade gehad.Vorige week ben ik er eens voor gaan zitten,heb alles wat ik kon vinden geraadpleegd en uitgeprobeerd.

    De regelaar wordt geleverd zonder gebruiksaanwijzing, Op de site van YGE staat de slechtste gebruiksaanwijzing welke ik ooit heb gezien.
    Geen aansluitschema en geen stappenplan.

    1 De regelaar wordt standaard geleverd met de helikopter instellingen, dus met een govenor mode welke aan staat.
    Voor vliegtuig gebruik moet je altijd programmeren.
    2 Bij de 2-6 cellen regelaar begint de programmeerkaart met 4 cellen.
    3 De 2 en 3 cellen pakketten worden automatisch herkend.
    4 als je eenmaal de 4 cellen hebt aangeklikt herkent de regelaar de 2 en 3 cellen pakketten niet meer en heb je een probleem.
    De regelaar moet dan worden gereset, via de kaart is dit niet mogelijk.
    Na lang zoeken kwam ik erachter dat je de kaart los moet maken , de propeller van de motor afhalen de regelaar in de ontvanger steken ,de gasknuppel op vol gas zetten ,en dan hopen dat de regelaar in de knuppel programmeermodus komt.
    Nu begint de regelaar het hele Wilhelmus te zingen en te piepen en na een tijdje wordt het stil.
    De regelaar is dan gereset.
    Het volgende raadsel is de rem.
    Als je via de kaartvolgorde werkt kom je er niet uit.
    Je moet eerst de knuppelweg instellen door naar de speciale modus te gaan en als eerste de stop te programmeren.
    Hiervoor moet je de stuurknuppel geheel naar beneden stellen en ook de trim geheel naar de laagste stand terugzetten.
    Het zelfde geldt voor de bovenste stand . Knuppel geheel naar boven , de trim ook.
    Nu is de weg ingelezen, voor gebruik zonder rem.
    Bij mijn Futaba 18 MZ werkt deze methode niet. De motor ging pas aan bij 60 % knuppeluitslag.

    Wat bij mij werkt voor de Futaba 18 Mz zender.
    De trim tijdens het programmeren van de stop gewoon in het midden. De knuppel 2 klikjes omhoog en dan de stop vastleggen.
    De rem komt pas in werking als de knuppel zich in het gebied van deze 2 klikjes bevindt.
    Voor de bovenste grens van de uitslag vast te leggen moet je wel de trim helemaal naar de maximale uitslag brengen.

    Nu de rem: Eerst de soort rem kiezen, acro in mijn geval.
    Dan weer naar de speciale modus en naar het vakje F3A brake toe gaan.
    De gewenste remkracht kiezen door de gasknuppel in een positie te zetten 100 % uitslag is 100% remkracht 50 % uitslag is 50 % remkracht.
    Als de knuppel in de gewenste remkracht positie is ,de F3A brake vastleggen.
    Gebruik je een idle up ,dan werkt de rem niet.
    Hoe dit op te lossen is weet ik nog niet, maar als ik weer een keer een avond wil experimenteren zal hiervoor wel een oplossing te vinden zijn.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ed,

    Heb je een indicatie van welke remkracht je met de YEP gebruikt in een F3A model?

    Gerben
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Gerben,

    Het simpele antwoord is dat ik ben begonnen met 60 % rem instelling.
    Hierna heb ik de rem nog een paar keer naar boven bijgesteld , zal nu ongeveer op 70% zitten.

    Het moeilijkere antwoord is dat het sterk afhankelijk is van het model, de motor en de gebruikte propeller.
    Een wide blad propeller heeft minder rem instelling nodig.
    Deze waarden gelden voor YGE en YEP.

    In de Axiome 70 heb ik een YPE 60 met 90% rem.
    In de Galactica staat de YGE uiteindelijk op 80 % rem.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Ed,

    Perfect, dan heb ik een uitgangspunt. Weliswaar voor een andere situatie, een sleper, met vertraagde buitenloper (Strecker/Motorchief) en ~26"prop, maar nu heb ik een eerste waarde. Zal rond de 50% beginnen ivm de vertraging, die waarschijnlijk een hardere rem bij dezelfde instelling veroorzaakt.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Veel succes, ik ben benieuwd naar het resultaat.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Gisteravond nog even wat gespeeld met de HV regelaar van YGE,elke keer leer je weer wat bij. Voor de HV regelaars zonder BEC is het aansluit schema anders.
    Deze regelaar heeft 2 kabels , een lange en een korte, steek de korte kabel in de linker aansluiting met de benaming Esc, De lange kabel welke normaal in de ontvanger is wordt niet gebruikt.
    Steek de patch kabel , (dit is een kabel met 2 mannetjes) in de rechter poort van de de programmeerkaart, en het andere uiteinde in de ontvanger.Let op de plus en de min.(staat op de programmeerkaart.)
    Schakel de ontvanger in, je kan ook een lipo rechtstreeks in de ontvanger steken als je de regelaar buiten het model programmeert.
    Sluit nu een minimaal 5 cellen pakket aan en druk op enter.
    De kaart laat nu de ingestelde waarden zien.Als je op de 2 linker knoppen tegelijk drukt laat de kaart ook de waarden ingesteld op pagina 2 zien.
    Nu kan je programmeren op de manier als eerder beschreven.
    Even terugkomen op de Idle up instelling,( idle up is een manier om via een aparte schakelaar de motor een hoger toerental te geven wanneer de gas knuppel geheel down is ).
    Bij alle regelaars Jeti spin en Jeti Mezon , Os Max, en ook YPE, YGE werkt de rem niet bij een Idle up, Immers je kiest voor een hoog stationair toerental.
    Idle up is handig bij de stallturn figuren , het richting roer blijft aangeblazen door het verhoogde toerental.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het laatste mysterie van de YGE en YPE is het instellen van de begin en eindpunten.
    Volgend de gebruiksaanwijzing moet je bij high speed ontvangers deze op low speed zetten.
    Eerst geprobeerd uit te vinden hoe de high speed Futaba ontvanger op low speed te zetten.
    Ik begrijp het nog steeds niet hoe dit te doen. Maar bij de High speed ontvangers van Futaba ,R7008SB S Bus ontvangers werkt het instellen van de begin en eindpunten prima bij de high speed settings ( FassTest 18CH ).
    Met Jeti , spectrum ,JR en Multiplex heb ik geen ervaring.
    [​IMG]
    Proefopstelling met YGE 90 HV en OS Max 6 cellen motor.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2016
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    In de handleiding van YGE progcard3 kan ik niets vinden mbt High Speed / Low Speed zend protocol.
    In ieder gaval werkt het bij Multiplex in HighSpeed (14 msec) prima.
    De Fasst(est) schijnt een framerate van ~7 msec, snel (12 kanalen) en 14 msec normaal (18 kanalen) te hebben. Dat is in snel wel even sneller dan MPX.
     
  11. johnjohn

    johnjohn

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Ed. Ik volg dit draadje met belangstelling, hoe verhoud zich de Plettenberg zich tov de Hacker Q80-14xs, zijn er grote verschillen? en welke regelaar is hierbij de beste keuze? Als ik het goed begrijp is de OS-regelaar ongeschikt voor de Q80? heeft dit te maken met de 32Khz frequentie? Ook valt mij op dat de plettenberg een zeer korte uitdtekende propeller opname heeft, waardoor de uitwisseling met de Q80 wat lastig lijkt.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De Plettenberg Advance 30-10 heeft een lager KV getal, hierdoor kan deze veel grotere propellers draaien.
    Ik heb zelfs 22X 12 propellers met de Plettenberg gedraaid.
    De Q 80 14 XS kan maximaal 20.5 x 12 W aan. Doordat de Q 80 28 polen heeft kan je deze alleen met een Jeti Regelaar aansturen.
    Ga je groter wordt de motor kritisch, het out of timing ligt dan op de loer.De regelaar ziet het veld van de motor dan niet meer. en maakt een gillend geluid , je hebt ook geen vermogen meer.Gas dicht en zachtjes gas geven lost het wel weer op ,het blijft vervelend.
    Bij gebruik van de Jeti Spin 99 start de motor vrij abrupt nadat de gasknuppel ongeveer een kwart is geopend.
    Bij de Jeti Mezon heb je dit probleem niet, deze start mooi soft op en direct aan het begin van de gas weg.
    De Plettenberg in combinatie met de juiste propeller heeft meer vermogen. De vraag is of je dit nodig hebt.
    In dit draadje heb ik vele regelaars beschreven, de Plettenberg motor kan je met vele regelaars aansturen.
    Ik heb nu voor de Plettenberg in de Galactica een OS Max regelaar in gebruik, met een 21.5 X 13 Falcon EL propeller.
    Voor de Galaxy gebruik ik de Plettenberg met de YGE 80 en een 21X 14 Ralp Schweizer Propeller.
    De Q 80 14 Xs vlieg ik met de Jeti Mezon en een 20.5X 12 W Mezjlik Propeller.
    De Q 80 11 S vlieg ik met een Jeti Mezon en een 21.5 X 13 Falcon EL Propeller.
    De Castle creations 80 HV lite geeft het meeste vermogen aan de Plettenberg.
    Door de motoren op een eigen drager te monteren welke dan weer in het model wordt geschroefd kan je dit probleem oplossen.
     
  13. johnjohn

    johnjohn

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Almelo
    Dank je Ed. Kloppen die opgaves van Hacker en Plettenberg niet? Ik lees op de sites andere waarden! Q80-14XS 209kv en de plettenberg 230Kv !? bij Plettenberg geven ze letterlijk op "Leerlaufdrehzahl 230 1/min/volt"
    Dat met een ruk aanlopen ervaar ik nu ook met een spin99 en de hacker A60-7xs, alhoewel niet zo extreem als jij beschrijft . Vooral dat gierende geluid van de regelaar valt erg op, hoor je vooral bij 1/4 - 1/2 gas nog boven het windgeruis uit!
    Kloppen de gewichten van beide motormerken eigenlijk wel Plett. +/- 590 gram, Hacker 528 gram , zal waarschijnlijk zonder prop opname zijn? toch alweer 60 gr. verschil!
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het vergelijken van enkele componenten is niet realistisch voor het totaalgewicht in het vliegtuig.
    Als de Hacker 14 XS een lager Kv getal heeft maakt de motor dat in de praktijk niet waar. Met een 21 X 13 Propeller gaat de motor al out of timing bij mij.
    De Plettenberg kan veel grotere propellers aan.
    Sommige F3A vliegers met een Q 80 14 Xs zijn al op 5800 ma lipo s over gegaan om een redelijke vliegtijd te bereiken in programma s met veel stijgfiguren.
    De Plettenberg is zuiniger , lees lichtere lipo s. Veel worden ook de 4400 ma pakketten in combinatie met de Plettenberg gebruikt.
    Op een bepaald moment is het ook de voorkeur van de vlieger wat de combinatie bepaalt.
    Het gieren van de regelaar trad ook op bij de combi Plettenberg /Jeti spin 99 .
    Het anders afstellen van de regelaar gaf een aanzienlijke verbetering,wij hebben de 8 KHZ vervangen door een 16 KHZ instelling.
    Loop in ieder geval al je instellingen nog een keer na , timing , optoer tijd enzovoort.
    Met de A60 motor heb ik geen ervaring.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    S bus en Powerbox systemen.
    Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een powerbox Mercury dit is een compleet servo sturing systeem met ingebouwde gyro s.
    Er kunnen 2 ontvangers op worden aangesloten via de S bus aansluiting.van een 6 kanaal ontvanger 15 kanalen aansturen met nog een compleet wieldeuren programma.
    Ik heb hiervoor 2 eenvoudige 6 kanaal ontvangers van Futaba de .7006 SB Fasstest ,met een S Bus 1 en S bus 2 aansluiting.
    Zelf gebruik ik de S bus nog niet maar het begin is er.deze ontvangers kan je in Mode A,B,Cen D zetten.
    Standaard wordt deze ontvanger geleverd in Mode B.S Bus 1 op kanaal 5 en s bus 2 ,de telemetrie aansluiting op kanaal 6 .
    Dus hup , kabeltje in 5 van beide ontvangers en de Mercury inleren en de ontvangers worden gezien.
    Dit jaar voor het eerst een zwever aangeschaft en tijdens de vakantie heerlijk mee helling gevlogen. Er is van multiplex een nieuwe zwever de Fun Ray met aerobatic eigenschappen.
    In deze zwever de 6 kanaal ontvanger gezet en even in mode A zetten, omzetten gaat prima maar kanaal 6 blijft op de S bus staan.
    Kortom weer wat uit te vinden.Wie heeft er ervaring me en wil er iets over schrijven.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ik zie na een hele tijd dat het Kunstvlucht gedeelte geen belangstelling meer heeft.
    Met name in de bus en telemetrie systemen zijn vele ontwikkelingen gaande.
    Het omzetten van de Futaba ontvangers van en naar S bus is inmiddels onder de knie en de Mercury heeft ook al zijn geheimen prijsgegeven.
    Er zijn vele goede regelaars bijgekomen sommige zelfs met telemetrie. Ook het bijstellen van waarden in de regelaars kan tegenwoordig met de smart phone.
    Als er interesse voor is kunnen wij met dit draadje doorgaan .
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Vanaf de aankoop van mijn Futaba 18 MZ zender heb ik geen updates uitgevoerd.
    In mijn ervaring is er altijd iets met updates waardoor basis zaken niet meer correct werken.
    Ik heb een telemetrie sensor gekocht die verbruik van de motor accu ,spanning en ampère meet en ook zichtbaar en hoorbaar maakt..
    De procedure gevolgd om de sensor aan te melden en op de juiste plek te zetten , helaas de sensor werd niet gezien .
    Software versie ondersteunt de sensor niet , sensor nieuwer dan de geïnstalleerde software.
    Toch maar updaten, bij ribmax de software gedownload ,een SD kaart gekocht , de kaart geïnitialiseerd op de zender , de gedownloade software uitgepakt op de SD kaart en enkele dagen gewacht.
    Moed verzameld , ik wil morgen nog wel vliegen .
    De SD kaart in de zender gestopt , de down load schakelaar met een vergroot glas gezocht , in de on positie gezet , zender aan en de update ging zeer vlot en zonder haperingen .
    Schakelaar weer op of gezet en de SD kaart er uit gehaald , zender aan en de software werd keurig geïnstalleerd.
    Snel gekeken of de sensor zichtbaar is .
    Tot mijn groot genoegen werkt alles als voor de update en de sensor is zichtbaar .
    PFFFFFFFFFF.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Om deze reeks af te sluiten nog een probleempje waar ik tegenaan ben gelopen in de !8 MZ van Futaba .
    Voor een motormodel , in mijn geval een Sukhoi van 2.60 m1 met een benzine motor zijn er voor het gas management 2 programma s oproepbaar .
    Idle up en throttle cut .
    Als het ene programma actief is kan het ander programma dit niet zijn .
    Wat ik wil is op een 3 standen schakelaar een standaard stand met de door de gastrim ingestelde stand voor stationair, een throttle cut om de motor af te zetten en een 3e stand een iets hogere stationairloop .
    Mogelijk iets met de andere mixers combineren maar toch vreemd dat dit niet is ingebouwd.
     
  19. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi Ed,
    Ik heb een fx 20, waarbij ik een master/slave koppeling gemaakt op een drie standenschakelaar. Werkt prima in de praktijk. Start, Vlieg en Landingstand.
     
  20. johnjohn

    johnjohn

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Ed, heb een T 18SZ , gewoon de throttle cut aan een schakelaar toegekend en de idle up gekoppeld aan een vlieg conditie in AFR.
    dus AFR - Function Throttle - Single mode (voor een enkele vliegconditie) dan in het grafiek scherm kiezen voor Separaat, dan met Rate A of B (afhankelijk van de zender mode) instellen hoeveel idle up je wil
     

Deel Deze Pagina