Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Druk, druk, druk....

Een lekkage in de afvoer van ons huis heeft meer tijd gekost dan ik wilde. In feite is het nog niet opgelost, maar ik heb een uurtje vrijgenomen.
Spitje MKII riep dat hij af moest ... het zijn net kleine kinderen....

Vorige keer ben ik geeindigd met een block-head. Een beetje schuren aan het isolatieschuim, en het lijkt al heel wat. voor onder aan de neus zie je het gat voor de LiPo, en de connectorpinnetjes. Die bol touw zie je wel op meer foto's ...

full

Dan wordt het tijd om de electronica in te bouwen. Over een paar uurtjes zit alles dich gelijmd, en dan is het te laat. Ik gebruik een Corona scanning ontvanger.

full

de kabel met de witte draad komt van de ESC, die in het motor compartiment ligt, net achter de LiPo. Ik gebruik plakband om de afstand van de servo draden en de antenne zo groot mogelijk te maken. Niet zichtbaar : in de buitenwand van Spitje zitten twee gaatjes achter de ontvanger zodat ik van buiten af de ontvanger kan programmeren en de LED kan zien. Die brand continue als de ontvanger gelocked is op de zender.

Dan beginnen we aan de verdere afwerking. Ik maak een 4 blads prop uit twee 7x4 twee blads propellers. Middenstukken dunner maken en met epoxy aan elkaar maken (ik weet dat je die dingen ook kunt kopen, maar ik heb deze liggen .. ("maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar anders doet dan anderen " quote van Sietse).

full

De antennedraad wordt heel natuurgerouw door de romp naar achteren geleid en ne als bij de oude spitfires naar de staart doorgetrokken (de nieuwe hadden een spriet antenne, en geen draad).

Hier zijn de uitlaatjes erin geplakt. De gele pijpjes zijn nep, maar de rode koelen de motor en de ESC (voorste resp. achterste). Je kunt hier ook goed zien hoe scheef mijn vleugel uiteindelijk is (ailerons !).

Tot volgende keer.

Laatst bewerkt door een moderator:
ge zijt een krak wauw ook de neus ziet er schitterend uit en z'n uitlaten
en alles zo netjes afgewerkt kan er nog veel van leren
ps: is het eventueel mogelijk voor een tekening van de vleugel ribben

Vleugel ribben

@swordfish: ik bouw Spitje MKII omdat ik een Clark-Y profiel wil uitproberen. Ik kan je de ribben wel geven, maar ik wil liever wachten tot ik weet hoe het vliegt. Het is moeilijker te bouwen dan de profielen die XXL66 in de tekening heeft. En als het niks verbeterd is het niet de moeite waard. Wacht even af ....

Ik zou me niet te veel zorgen maken over dat Clark Y profiel. Staat ervoor gekend om zeer goedmoedig te zijn voor allerlei toepassingen. Kortom een "allround" profiel.

Stevo

Spitje MKII afbouw van de romp

Afgezien van de eerste prototypes van de spitfire, die een 2 bladige prop hadden met vaste pitch, hebben spitfires 4 blads of 5 blads propellers.
5 blads propellers zijn moeilijk te maken, maar een vierblads propeller kun je eenvoudig maken door 2 standaard propellers bij de as vlakker te vijlen, en op elkaar te lijmen met epoxy. Doe dit lijmen liefst met een (dummy) as erin zodat de balans goed is.

Terwijl de epoxy droogt, controleer ik nog eens of alle electronica goed werkt, en als dit goed is, plak ik de vleugel onder de romp vast met POR.

full

Daarna maak de spinner. Ik zaag een 4 cm schijfje van triplex, met een 3mm gat in het midden. Hierin wordt een 20mm M3 boutje geschroefd (als asje). Op dit plateautje plak ik een 4x4x4cm blokje van isolatieschuim (met POR). Met een mesje snijd ik het blokje ongeveer in een cylinder van 4cm, waarbij het triplex plaatje als maat dient.

Geheel in de boormachine, en op een laag toerental maak ik het cylindertje schuim spits met een vijl (of schuurpapier). Rustig aan, kan een kwartiertje kosten. Zorg dat de vijl niet hapt. Als de vorm goed is, snijd je (al draaiend) met een mesje de spinner van het triplex plaatje.

Monteer de prop op de prop-saver.

Ik leg de prop achter op de spinner en teken de propbladen af. Uitsnijden, en het midden uithollen (met een hete soldeerbout gaat dit beter dan met een mesje). Als alles precies pas is zet je de propeller (met een stukje as, ik gebruikte hiervoor een overgebleven stukje carbon 3mm) in de boormachine en laat die heel langzaam ronddraaien. Druk de spinner op de propeller, en kijk of de spinnerpunt zwiebert. Je kunt nu de spinner fijntjes afsnijden / schuren totdat het goed gecentreerd is.

Lijm de spinner op de prop (let op dat de prop op de propsaver zit voordat je lijmt), en richt hem uit in de langzaam draaiende boormachine. Als hij goed zit, boormachine uit, en laten drogen.

full

De cockpit kap maak ik uit een leeg PET flesje. HEt is de eerste keer dat ik het doe, dus ik deel even mijn ervaringen. Allereerst moet je een mal maken. Ik maak die uit isolatieschuim (een blok van 4x10x8cm). Als hulpmidden snijd ik uit een stukje depron spant F4 nog eens uit, en gooi hem weg !!. Het gaat om het overgebleven stuk depron dat precies de vorm heeft die de cockpit kap mal moet krijgen.

full

Dit hulpstukje gebruik ik als ik aan het schuren ben, zodat de vorm van de mal aansluit bij de romp (de romp heeft bij de cockpit de vorm van spant F4). Schuren, passen, schuren, passen. Een spitfire cockpit heef in het midden een bol stuk, achter recht, en voorop zit een vlak ruitje. Die vorm schuur en snijd je uit het blok isolatieschuim.

Dan pak je de PET fles, snijd bodem en dop eraf, en schuift de mal erin. Het PET materiaal krimpt als het worm wordt. Maar niet veel. Zorg dat de mal klem in de fles zit. Desnoods klem zetten met stukken isolatieschuim.

Dan duw je het geheel onder in kokend water, en de PET fles krimpt om de mal heen. LET OP: hij krimpt ook in de lengte !!. Mijn eerste cockpit kap werd te kort. Het materiaal krimpt niet veel. Het rechte ruitje voor aan de spitfire cockpit kon ik niet voor elkaar krijgen. Dus heb ik dat stukje appart ervoor gelijmd. Doe dat als je het kapje op maat geknipt hebt en met tape op de romp geplakt hebt.

full

Zoals je op deze foto kunt zien heb ik de farings er ook op geplakt, terwijl het water aan de kook kwam. Ik heb de farings ook aan de onderkant dicht gemaakt, zodat de bodem wat steviger is.

De romp is nu klaar. Nog even een totaalplaatje voordat de afwerking kan beginnen.

full

Hij lijkt echt genoeg om er ook maar kanonnen aan te maken...
Maar nu eerst drogen....

Je grenzen verkennen .. VLIEGEN

Gisteren om half 5 (bijna donker) de stoute schoenen aangetrokken en met windkracht 4 even gaan vliegen met Spitje I.
Tussen de wijk en de snelweg liggen grote stukken weiland zonder omrastering. Met de fiets (Spitje achterop) erheen, twee LiPootjes in de zak, en stijf van de spanning (hoe zou het zijn, vliegen met veel wind !)??

Het gras was mooi lang in de weilanden, dat schept vertrouwen voor de landing. LiPootje erin, windrichting controleren, vol gas, en tegen de wind wegduwen (gooien hoeft niet echt).

AWSOME !!!

Tegen de wind in kwam je net vooruit (vol gas), en zodra je een bochtje maakte, flitste je in 2 seconden de hele horizon langs. Het enige verraderlijke is dat je tegen de wind in vrijwel geen voorwaardse grondsnelheid hebt, maar wel op de roeren reageert alsof je vol gas vliegt (snel dus)....

Hoe dan ook, het was een fantastische ervaring. Ik heb de hele tijd vol gas gevlogen en zag dat het 8 minuten was per LiPo. Zelfs windvlagen kon je goed opvangen. Mooi tegen de wind in landen, en 50cm boven de grond motor uit.

Die Spitfire presteerd goed met wind, beter dan sommige grotere en veel zwaardere motorkisten die ik heb (en heb gehad). Weer een grens verlegd...

Jij bent goed bezig zeg. Met deze wind een depron model uitlaten. Leuk dat 't model zo goed presteerd met deze wind. Dat betekend dat je bijna altijd kunt vliegen.

Mvg Thijs

Die Spitfire presteerd goed met wind, beter dan sommige grotere en veel zwaardere motorkisten die ik heb (en heb gehad). Weer een grens verlegd...
Dat ziet er inderdaat prachtig uit.
De prop is erg fraai maar dit is een redelijk snelle kist en ik denk dat de prestaties nog verder verbeteren met wat meer spoed in de prop.:)

@volhoud :

ik kan dit alleen maar beamen
vliegt inderdaad nog goed met windkracht 4 ik heb ook al een paar keer met zo veel wind gaan vliegen en geen probleem
ik moet zeggen het is mijn beste vlieger die ik al heb gehad en de enige die ik nog nooit
een gecrasht heb na enige uren vliegen :)

@CDROM flyer: ik heb ook een 7x5 en 7x6 propje in bestelling, om eens te proberen. Op dit moment heb ik de prop-motor combinatie 'getuned' (motor opnieuw gewikkeld op 1300KV) op de testbank op 3S1-610mA zodat de maximale stroom 9A is (15C). Maar dat is statisch. Kan best dat ik naar 1500KV kan, of een 7x5 of 7x6 kan gebruiken. Wordt vervolgd....

@CDROM flyer: ik heb ook een 7x5 en 7x6 propje in bestelling, om eens te proberen. Op dit moment heb ik de prop-motor combinatie 'getuned' (motor opnieuw gewikkeld op 1300KV) op de testbank op 3S1-610mA zodat de maximale stroom 9A is (15C). Maar dat is statisch. Kan best dat ik naar 1500KV kan, of een 7x5 of 7x6 kan gebruiken. Wordt vervolgd....

Nou na dit gelezen te hebben word het toch wel heel erg leuk om er ook maar eens een te bouwen. Ik zal mijn GeeBee gebruiken om te kijken hoe dit vliegt en dan op naar de spit.....Het lijkt me wel wat om ook met wat wind te vliegen. Ik zal mijn fot camera gereed houden tijdens de bouw dan kunnen er weer wat foto's bij.

Ik ben zeer onder de indruk van je spit.
Ziet er erg strak uit mooie lijn en de canopee is idd erg goed gelukt.
Wordt vast een topper.

greetz Jeroen

@ volhoud ik heb een origineel kleurenschema gevonden voor je laatste spitfire

a611cf91.jpg

en het filmke van deze spit

ps het geluid op dit filmke is ook schitterend

Het heeft wel wat! Een beetje gewaagd, dat wel. Zou het prima doen in een tienerkamer, tussen de barbie's, prinsesjes en witte paarden.

Ik kan ook een Nederlands model maken:

- een 2 seater
full

- het vliegende toestel van de Nederlandse luchtmacht.
full

Nederlands model

Hoi Volhout,

Je bent me voor ;). Ik ben begonnen met de spit! Ik had ook al gegoogeld en de zelfde foto's gevonden. Ik vind de zilvere uitvoering wel wat hebben. Lekker strak en toch mooi. Ik denk dat mijn uitvoering wel een Nederlands tintje gaat krijgen. Heb nu al een mooie V-stelling in de vleugel kunnen krijgen. Ik zal wat foto's plaatsen als ik tijd heb.
Hoe had jij de maten van de kockpit genomen behalve dan spant F4 die je hebt gebruikt voor de achterkant. Gewoon een op het oog ;).

Cockpit kap

Ik had na het aan elkaar lijmen van de rompdelen een gat boven in de romp. Lastig hoor, zo'n gat:p. Het gaat zo tochten bij de piloot:rolleyes:.
Dat gat heb ik als referentie genomen, met de vorm van F4.
De bolling van het middendeel heb ik d.m.v. de TLAR methode bereikt.
Voor het voorruitje heb ik gekeken naar plaatjes van Spitfires. Er zijn een aantal modellen gemaakt met een dubbele voorruit, waartussen warme lucht circuleerde om ijsvorming en condens te vermijden. Aangezien ik ook van plan was 's winters te gaan vliegen leek me dat wel handig. Je ziet gewoon veel meer als er geen ijs op je ruit zit.

VolHoutDepron.

(TLAR is een amerikaanse methode die enige overeenkomst vertoond met de Nederlandse "op het bolle oog" methode. Het heeft dezelfde basis als de duitse "ueber den Daumen gepeilt" methode. TLAR is: That Looks About Right).

Je hoort al wel hoe meeeelig ik ben .... vergaaaaaaaderen ....

Laatst bewerkt:
Ik had na het aan elkaar lijmen van de rompdelen een gat boven in de romp. Lastig hoor, zo'n gat:p. Het gaat zo tochten bij de piloot:rolleyes:.
Dat gat heb ik als referentie genomen, met de vorm van F4.
De bolling van het middendeel heb ik d.m.v. de TLAR methode bereikt.
Voor het voorruitje heb ik gekeken naar plaatjes van Spitfires. Er zijn een aantal modellen gemaakt met een dubbele voorruit, waartussen warme lucht circuleerde om ijsvorming en condens te vermijden. Aangezien ik ook van plan was 's winters te gaan vliegen leek me dat wel handig. Je ziet gewoon veel meer als er geen ijs op je ruit zit.

VolHoutDepron.

(TLAR is een amerikaanse methode die enige overeenkomst vertoond met de Nederlandse "op het bolle oog" methode. Het heeft dezelfde basis als de duitse "ueber den Daumen gepeilt" methode. TLAR is: That Looks About Right).

Je hoort al wel hoe meeeelig ik ben .... vergaaaaaaaderen ....

Goed....... Ik zal eens kijken als ik zo ver ben hoe ik het er van af breng met de dubbele begalzing van de kockpit :banana:
Ben je iets verder met het kleurschema??

Kleurschema

Beginners Luck:

Mark, ik ga gewoon weer voor het RAF schema van mijn eerste Spitfire (Ja, dat is een beetje saai) maar ga hem meer detail geven. Probeer een piloot helmpje erin te maken, ga de onderzijde meer detailleren (blijft vlak, maar teken met watervaste stift de wielpoten, en koelers erop). Ik ga wel proberen het wit (balk op de staart, spinner) echt wit te maken, en de gele strepen aan de vleugelvoorzijde om de zichtbaarheid te verbeteren.

De zwart-witte strepen die swordfish heeft doe ik (toch maar) niet. Terwijl dat de zichtbaarheid nog meer zou verbeteren.

Back