Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Ziet er goed uit!!!!!

Nou Volhout,

Leuk dat het gelukt is om de spetters weg te werken.
Ziet er echt gaaf uit zo joh.
Ik ben wel benieuwd wat het geheel nu weegt.

full

QUOTE]

Mooi, mooi... mooi, er gaat toch niks boven zo'n eigenhandig gebouwd depron model.

Laatst bewerkt door een moderator:
Spitje MKII in volle glorie

We zijn klaar voor de maiden flight. Het afwerken is altijd leuk werk, watervaste stift en kwastjes, plaksel, printer plaatjes, schaar...Lijkt wel of ik terug ben op de kleuterschool. Gaaf....

full

Dit keer wordt ook de onderkant niet vergeten. Alles wel plat houde voor het "buikschuiven" maar ziet er grappig uit.

Vanochtend in een koud zonnetje op het grasveld achter het huis.

full

De karakteristieke bol touw...wanneer ga ik die nu eens ergens voor gebruiken ??

full

Zo, hiermee sluit ik mijn bouwverslag af. Op dit draadje komt alleen nog ëen "maiden" verslag samen met Mark (Mark: bel me even als jij ook ze ver bent).

Ik heb van de bouw genoten, en zie dat ik andere mensen enthousiast heb gemaakt voor dit prachtige model...

Harm

(en nu een blowfish bouwen voor het indoor seizoen voorbij is).

Inderdaad prachtige spit ! Succes met de maiden en wees aub voorzichtig!

En wie gaat nu de uitdaging aan om hem ook met retracts te maken. ;-)

Overigens kan ik een heel goede tip geven om dat touw te gebruiken:

Men neme 2 PVC 1 duims electriciteitsbuizen en plant die op 4m van elkaar in de grond. Het touw bevestig je bovenaan tussen de 2 buizen. Vervolgens neemt men een spit en vliegt tegen full throttle tussen de palen en onder het touw door (LIMBO vliegen !).

Ik kan U verzekeren, zo'n een model tegen het touw zien terugkatapulteren is spectaculair !

Laatst bewerkt:
Hoi Harm,

Ik kan maar een ding zeggen WAUW. Wat is je spitje mooi geworden!!!!!! kan niet wachten om hem in actie te zien. Ik ben nog wel even bezig ben ik bang. Ik moet de kap nog maken en dat kost me meer tijd dan me lief is (helaas) Ik was bijna vergeten het zwaarte punt te bepalen en die ligt toch anders dan ik had verwacht nu moet ik hier en daar wat electronica verleggen maar dan komt het wel goed. De eerte keer lag mijn accu zowat achter op de veugel. Niet echt praktisch maar nu komt de accu voor tegen de vleugel te liggen dan is die ook wat beter uit te wisselen en beter bereikbaar. Ik zal echt mijn best doen om zo snel mogelijk maiden klaar te zijn....ECHT. Over de retracts. Er zijn er een paar in bestelling gewoon uit nieuwsgierigheid gekocht. Misschien dat ze er bij een MarkII in komen ;). Eerst maar eens zorgen dat deze in de lucht blijft.

maiden??????

Hoi Harm,

Nou zeg het maar wanneer??? Zie hier mijn resultaat. De kap is nog niet perfect maar dat is niet zo erg. Eerst maar eens vliegen dan kan ik daarna verder kijken naar de afwerking.
full

full

Ben erg benieuwd hoe ze vliegt. Zal best hard gaan denk ik.

deze ziet er toch best goed uit mijn kapje heeft voorlopig nog minder detail
en als je zwaartepunt goed ligt zal ie goed vliegen ook als de piloot mee wil ;)
succes met je maiden

Klu Spit

Hij is mooi geworden !! Die canopy is goed hoor, mooi gevormd, en die zwarte lijntjes om het metalen frame aan te geven. Prima.
Ik kan me alleen niet herinneren of het propje blauw was. Eerst maar eens vliegen.

Ik ben een full-timer dus voor mij zijn de weekeinden (nu het zo kort licht is) de enige mogelijkheid. Komend weekeinde zou voor mij zondag ochtend uit komen (als het weer een beetje meewerkt, want een maiden doe ik niet met windkracht 4 of meer). Stuur maar een PBtje...

Ik heb trouwens nog flink wat lipootjes tegen de wind in gevochten de laatste weken met Spitje (1). Gaaf. Een keer in de sneeuw....

Spitje in de sneeuw

Unieke kans om eens in de sneeuw te vliegen...
Maar een half lipootje, want het was teeeering koud. Volgende keer toch maar handschoenen meenemen....

full

Sneeuwafzetting op Spitje ... misschien toch de-ice-en ??

full

I'm dreaming of a white .....:yes:

Hij is mooi geworden !! Die canopy is goed hoor, mooi gevormd, en die zwarte lijntjes om het metalen frame aan te geven. Prima.
Ik kan me alleen niet herinneren of het propje blauw was. Eerst maar eens vliegen.

Ik ben een full-timer dus voor mij zijn de weekeinden (nu het zo kort licht is) de enige mogelijkheid. Komend weekeinde zou voor mij zondag ochtend uit komen (als het weer een beetje meewerkt, want een maiden doe ik niet met windkracht 4 of meer). Stuur maar een PBtje...

Ik heb trouwens nog flink wat lipootjes tegen de wind in gevochten de laatste weken met Spitje (1). Gaaf. Een keer in de sneeuw....

Harm,

Wat bedoel je te zeggen met ik ben een fulltimer:2gunfire:
Ik werk ook gewoon volle weken hoor alleen kan ik in de baas z'n tijd soms ook leuke dingen doen;-). Geeft niks hoor want je hebt werk paarden en show paarden. Ik denk dat ik bij de laatste hoor...... Soms heb je gewoon mazzel met je baan. Ik had vandaag ook bijna gevlogen. Het was er erg mooi weer voor moet ik zeggen maar ik was toch een beetje bezorgd om m'n elektronica. Ik hoop dat ik van het weekend kan vliegen en dan voor de maiden ga van een aantal kistjes. Het moet toch een keertje gebeuren toch????:nooo: Help wat zeg ik nou.....
Ik kon niet goed zien welke je hebt gevlogen maar ik neem aan dathet spitje 1 is geweest.
Arm ding :D.
Nou ik houd het weer strak in de gaten en als het er goed uitziet dan hoor je me wel.

Ik vind dit een schattig vliegtuigje. Hij kan waarschijnlijk op de vleugel van mijn Spitfire staan.

Is het toestel te licht voor een simpel draadje met wielen er aan?

Wielen

@Jahre: wielen kan waarschijnlijk wel, maar ik vlieg eigenlijk alleen op gras. En dan heb je wielen met een flinke diameter nodig om te kunnen landen en opstijgen. Op Asfalt zou het wel kunnen (centimetertje of drie).

Let op : dit is geen indoor model. Het is te zwaar (250 gram) en vliegt te snel.

Mooi weer

Ben wat lipo's aan het laden ziet er wel uit als goed vlieg weer vandaag, wat koud maar wel rustig. Ga straks toch maar even kijken of de GeeBee het luchtruim kan verdragen zonder weer heel snel naar beneden te willen ;).
Dan komt de Spit later wel aan bod.
Tja werken he da's ook wat zit je de hele dag op kantoor (hihihi)
Nou strekte allemaal vandaag.

GeeBee

Laat even horen hoe de maiden van je GeeBee gegaan is.
Het model zag eruit alsof hij nogal wat snelheid nodig had om in de lucht te blijven....geen Mothje dus...

Als je GeeBee lukt, lukt de Spitfire zeker....

Laat even horen hoe de maiden van je GeeBee gegaan is.
Het model zag eruit alsof hij nogal wat snelheid nodig had om in de lucht te blijven....geen Mothje dus...

Als je GeeBee lukt, lukt de Spitfire zeker....

Gaat het niet worden vandaag. Moet toch wat doen en kan niet weg. Misschien morgen met een beetje geluk dat ik wel wat kan vliegen we zien wel. De GeeBee staat me niet in de weg dus het kan wel wachten :???:.
Ok Ik zou het wel graag gedaan hebben vandaag maar ok wat niet kan .......
Kan morgen ook nog :D.

Maiden (g)een groot succes

Soms zit het mee, soms zit het tegen....

Vanochtend eerste vlucht van Spitje MKII. Eerst alle trims goed instellen (mijn vleugel was een heel klein beetje krom), uitslagen instellen.
Toen op naar het veldje. Koud hoor.....

full

Op het veldje (ik was met de fiets) de spit onder de snelbinder, en een range-test doen (ingeschoven antenne). Bereik was goed.

OK, daar gaat ie dan...knikkende knietjes...3/4 gas en weggooien.
Oh, oh, oh wat gaat ie mooi....strak als een speer (ik had blijkbaar de ietwat kromme vleugel goed gecorrigeerd in de rolroer uitslagen). Voorzichtig een bochtje inzetten... mooi strak :). Hij moet iets "down" getrimd worden, maar het is maar een haartje. Ok, we gaan wat hoogte winnen. Even vol gas, en hij gaat netjes vertikaal, trekkracht zat :D.
Op hoogte een linkerbochtje, mooi... Een rechterbochtje ... mooi.

Dat Clark-Y profiel is toch wat gemoedelijker dan die vlakke bodem. Plus het stukje V-stelling.

Een rol proberen... Heee 8-O ... niet zo hard !!!!

Wat er gebeurd is weet ik niet, maar het ding raakte in een eindeloze snap-rol met vol gas. (en ging dus vol-gas de grond in)....

De landing was niet in hoog gras, maar in een bevroren "stoppelveld" en de schade viel dus tegen. En alle servo's reageren niet op de zender, en staan in de hoek.

Ik mag de hele neus herbouwen, spinner, prop :(. En de linkervleugel herstellen.

full

En dan nog even uitzoeken wat er misging ....
Op dit moment zit ik even in een dipje (ik had nog liever gehad dat het ding gewoon snoeihard de grond in ging dan halverwege een fantastisch "maiden flight").
Spitje MKII gaat op de kast, en over een paar weken zal ik wel eens kijken ..

Prettige zondag, snif....

Dat is balen, zo'n mooie spit, echt zonde. Innige deelneming.

Ik herken het "helemaal niet weten wat er gebeurt gevoel" bij die spit. Het gaat soms zo snel dat je nadien alleen maar verdwaast kan toekijken. Dit bewijst nog maar eens dat het zeker geen beginnersmodel is.

Back