Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Even een vraagje tussendoor. Hoe doen jullie dat precies met de scharnieren bij deze depron modelletjes? Dus welk materiaal gebruiken jullie en bouwen jullie het in?

Even een vraagje tussendoor. Hoe doen jullie dat precies met de scharnieren bij deze depron modelletjes? Dus welk materiaal gebruiken jullie en bouwen jullie het in?

Even over de schanieren, dat staat volgens mij zo rond pagina 17 in dit draadje mooi met foto's en een beschrijving.
Moet je maar even kijken. Is niet zo moeilijk en werkt prima.

Bij depron modellen gebruik ik altijd scharnierplakband. Gewoon er overheen plakken dus. Als 't wat sterker moet zijn doe ik aan de andere kant ook nog doorzichtig plakband van 5 cm breed. Wel de V vorm volgen zodat 't goed kan bewegen.

Ik gebruik glasvezeltape (goedkoop bij HC)
Werkt perfect en is licht.

Ik heb gister mijn spitfire in de sloot geland. Ik deed een spin, maar hij kwam er met geen mogelijkheid meer uit. Dus spinde hij met een behoorlijk snelheid (een echte flat spin was het niet) de sloot in.

Ik heb nog niks getest. Ik laat het eerst even drogen. Ik hoop dat mijn regelaar het overleefd heeft. Heb ik zo lang op moeten wachten.

Groet,

Ludo

Water landing

Tja dat zijn de dingen die het dan toch weer spannend maken he :(:). Jammer dat de spit in het water beland is. Ik hoop voor je dat de electronica het nog doet voor je. Is die tape niet wat duur om te laten verturen? Volgens mij is die rol best zwaar omdat er zoveel meters op zitten. Ik gebruik zelf meestal gewone cellotape of als ik er aan kan komen 3M micropore tape. Dit lijkt een beetje op plijster maar is dunner en sterker. Heel flexibel en ligt.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn spit nog steeds niet heeft gevlogen. Ik ben eerst bezig om wat meer vlieg ervaring op te doen met wat makkelijkere modellen zoals de F-22. Dit gaat me nu redelijk goed af en ik begin er steeds meer zin in te krijgen om de spit een keer te gaan vliegen. Blijft een super mooi dingetje om te zien. Dat is ook de reden waarom ik er nog niet mee heb gevlogen. Zaten best wat bouw uren in en als dat in 1 keertje tot pulp veranderd omdat ik nog niet genoeg controle heb vind ik dat erg jammer.
Mocht het zo ver zijn dan meld ik dat natuurlijk meteen :mrgreen:

Idd, crashen hoort erbij. Die tape had ik erbij gekocht om aan het verzend gewicht te komen ;)

Maar hij vliegt echt niet zo moeilijk hoor! Het valt best mee. Je moet er alleen dus geen spin mee uitproberen en ook zorgen dat je niet stallt. Want dat wordt hij nogal onrustig. Low passes zijn erg leuk met deze spit in ieder geval!

Ludo

spitje 2

m'n 2 de spitje begint vorm te krijgen k'hoop hem mee te kunnen nemen op reis,
moet verder nog wat schilderen .
ik denk er terug wit en zwarte strepen op te schilderen
hij is dan veel beter te zien
de piloot heb ik er in gedropt na verschillende commentaren dat er nooit geen piloot in m'n vliegtuig zat.
hopelijk beïnvloed ie niet te veel m'n cg en word ie niet te rap ziek van al m'n capriolen :)
ook zit er deze keer een richting roer op

IMG_3361.JPG

IMG_3362.JPG

:offtopic:
@volhoud : een filmke van m'n dizzy bird

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n richtingsroer is leuk voor stallturns! Toch zeker wel een leuk item bij dit vliegtuig, maar niet noodzakelijk...

Ziet er mooi uit hoor!

Mooi Swordfish !!
Je hebt mooie ditheral erin, heel wat beter dan die vlakke plank van mij.
Hij wordt wat sprankelender als je de acryl even aflakt met vernis (spuitbus).
Een spinnertje erop (heb je er nog een? ) en wat decals (gewoon op de kleurenprinter uitprinten, erop plakken met hobby lijm, voor het aflakken met vernis) maken het helemaal af.

Echt doen !! dat is de moeite waard.

Succes met de maiden !!!

Harm

(P.S. ik ga het filmpje straks even bekijken, zit op mijn werk, en daar blokkeren ze video)

Swordfish, bedankt voor het filmpje. Was je niet bang dat je hem kwijt zou raken (wind richting zee). Vliegt goed hoor.. Heel kalm.
Hoe zwaar heb je hem ? 200 gram ?

Swordfish, bedankt voor het filmpje. Was je niet bang dat je hem kwijt zou raken (wind richting zee). Vliegt goed hoor.. Heel kalm.
Hoe zwaar heb je hem ? 200 gram ?

op dit moment was er tamelijk weinig wind in de voormiddag was het beter.
en in zee vliegen nee dat viel best mee
het vliegen is veel gemakkelijker dan ons spitje hij weegt iets van 190 gr
dus erg krach bestendig ook

Beste modelbouwers,

is het moeilijk om deze te bouwen, ik heb namelijk nog nooit eerder zoiets gebouwd en het lijkt me wel leuk om het eens te proberen.

Alvast bedankt,
Wouter

het bouwen valt wel best mee als je een beetje handig bent .
maar als eerste toestel om te leren vliegen zou ik hem niet echt aanraden .
al er verder vragen zijn laat maar komen ;)

Ok, bedankt.
Nee nee, niet als eerste toestel, ik heb al een trainer en die kan ik al 'goed' opstijgen en landen dus zou dat dan moeten lukken?

ik weet natuurlijk niet hoe goed/slecht je precies vliegt maar als je bij een club zit kan je het daar altijd vragen daar hebben ze er meer zicht op. je kan natuurlijk het model bouwen en op de kast zetten totdat je zodanig goed kan vliegen dat je met dit model overweg kan.

mvg

Justus

Ja dat is waar, misschien kan ik hem beter gewoon bouwen. Het moeilijkste leek mij om hem te bouwen, en niet zo zeer het vliegen. Bedankt voor het advies!!

Wouter

Hallo,

ik heb het gedownload, en geprint, maar ik kreeg 1 vleugelhelft met een lengte van 27 cm in plaats van 40 cm. Weet iemand wat ik fout heb gedaan?

Alvast bedankt!!
Wouter

Bedankt voor de snelle hulp, maar het lukt nog steeds niet. Ik weet 't ook niet precies te vinden.

Back