Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Pff, ik moet uitkijken dat je me niet inhaalt!

Zijn de retracts al binnen? Ik neem aan dat je die inbouwt voordat je de vleugel dichtlijmt? Ik zou een 1mm triplex plaatje op de binnenkant van je vleugel lijmen waar de retracts komen...

Shoot, die moet ik nog bestellen....zal ik eind deze week doen, over een weekje ga ik lekker skieen dus ligt de bouw even stil. Deze week verder met de vleugel en misschien met de romp.

Ik dacht om de voorkant van de vleugen schuin af te schuren, in lijn met de ribben en hetzelfde met de achterkant te doen? Andere ideeen?

Als ik mijn gewone tempo aan hou dan zou ik over een week ongeveer klaar zijn. Ik heb mezelf beloofd om het hier rustig aan te doen. Krijg ik mischien de kans om een modelletje stuk te vliegen, wordt wel een beetje vol nu :mrgreen:

Neeeee, een week ga je niet redden. Je bent al 4 weken bezig met de Silent Mite. :p ;)

Ziet er wel super uit maar ik kan me nog steeds inhouden. ;)

Posted via Mobile Device

Ik zou de vleugels eerder rond afschuren aan de voorkant. Is in het echt ook zo, en als je de voorkant scherp maakt dan beschadigd het ook erg snel.

Neeeee, een week ga je niet redden. Je bent al 4 weken bezig met de Silent Mite. :p ;)

Posted via Mobile Device

De silent Mite wachtte op de ontvanger. Aangezien je daar alles weg moet bouwen stond het even stil ja. Met nadruk op stond want daarnet is de Mite helemaal af gemaakt. Klaar voor de maiden. Foto's post ik wel in "ons" draadje, zou hier :offtopic: zijn :)

Ik zou de vleugels eerder rond afschuren aan de voorkant. Is in het echt ook zo, en als je de voorkant scherp maakt dan beschadigd het ook erg snel.

Ik dacht er aan om de bovenkant van de vleugel schuin op te lijmen (dus de binnenkant van de onderkant schuin afschuren). Daarna de gehele voorkant inderdaad rond maken. Ik moet met een proefstukje even zien of dat kan. Aan de binnenkant kan ik nog een stukje extra depron plakken voor de stevigheid.

Hoe hebben jullie het hier gedaan?

Ik dacht er aan om de bovenkant van de vleugel schuin op te lijmen (dus de binnenkant van de onderkant schuin afschuren). Daarna de gehele voorkant inderdaad rond maken. Ik moet met een proefstukje even zien of dat kan. Aan de binnenkant kan ik nog een stukje extra depron plakken voor de stevigheid.

Hoe hebben jullie het hier gedaan?
Ik denk dat je dat de stevigheid eruit haalt en een makkelijkere breuklijn maakt. Gewoon plat op elkaar en dan afronden aan de boven en onderkant. Desnoods een randje extra 3mm aan de binnekant lijmen voor wat meer stevigheid. :?

zie misschien eens naar pagina 9 ,in het berichtje van volhoud .
misschien helpt dit je een beetje verder : [post135]

wat ik je ook zeker zou aanraden is na het verven van je spitje ,hem te vernissen
je depron word een heel stuk steviger vooral de voorkant van de vleugel ,komt dit ten goede
bij het landen in het gras.

Laatst bewerkt door een moderator:

Posted via Mobile Device

Ohja,

Niet vergeten dat ik in die tijd ook nog 2 discen en een F117 heb gebouwd, een Nexus gerepareerd en een FunJet vliegend gemaakt :rolling: :rolling:

Zoals gezegd, de Mite is ook klaar.

Als enige project ligt deze Spitfire nog op de tafel (en de HydroFoam moet ik alleen nog van een ontvanger voorzien)

Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om in depron rondingen te krijgen, zodat romp netjes om de spanten past en niet dat je elke rib ziet?

Rond maken van de de romp gaat met warmte (verfbrander, heeeeel voorzichtig). Zie post 155 van dit forum:

[post155]

Laatst bewerkt door een moderator:
Zal beide opties gaan proberen, bedankt.

Je kan ook proberen (als je er een hebt tenminste) om het te buigen boven een electrische kachel. Die word niet zo warm en is dus minder kritisch wat betreft de platische vervorming van het depron. Ik zelf heb er een die mooi rond is aan de bovenkant waardoor het buigen nog makkelijker word.
Veel plezier met de bouw van dit toch wel super vliegtuigje. Wel foto's maken als het kan. Ik vind het altijd erg leuk om te zien hoe er word gebouwd door anderen.

ook zeer belangrijk is de richting van je depron bepalen ,de ene richting kan je mooi buigen en andere richting zal veel sneller breken en zal het nooit echt goed lukken om je romp mooi rond te maken .
ik had in het begin ook dit probleem
ik hou daar ook rekening mee als ik de vleugels uit snij
er is dus een stevige en een soepele richting in je depron

Scherpe rondingen gaan het beste als je de buitenkant afplakt met verpakkings tape.
Als je het aan de binnenkant licht inkerft dan kan je het zelfs dubbel vouwen wat nuttig is bij het maken van volle vleugel profielen.;)

Ik heb depron nooit verwarmd, het beste werkt voor mij een tafelrand. Voornaamste is zoals beginnersluck al aangeeft de richting van de nerf maar ook de ZIJDE van het depron welke de ronding moet krijgen. Je kan depron maar langs één zijde goed ronden. Ik heb "NMC" depron en daar staan groene stempels op, dat is de HOLLE kant, de nerf loopt in de lengterichting van de stempel.

einde spitfire

m'n spitje geeft de geest gegeven na een fatale klap op z'n neus, had opeens geen hoogte roer meer dat gevoel had ik toch storing? of was m'n regelaar af geslagen ik weet het niet .
in elk geval zal ik zo vlug mogelijk een nieuwe bouwen ,
want dit toestel geeft zeer goeie prestaties geleverd

IMG_2706.JPG

Laatst bewerkt:
@swordfish: jammer van die crash. Hij vloog goed (ik heb je filmpjes bekeken). Heb je uit de brokstukken nog kunnen achterhalen wat de oorzaak was ? Kan ook een stuurstangetje los geraakt zijn ?

Als je nieuwe spit klaar is post dan een fotootje a.u.b....

Ik heb al een tijdje niks van me laten horen, maar mijn spitje is af! (op schilderen en fairings na)

Hij stoord alleen verschrikkelijk, als ik gas geef, dan gaan alle servo ongecontroleerd bewegen. *alleen op meer dan 10 meter afstand.

Wel balen, want het was gisteren windstil en ik zat toen in Drenthe waar ze alle ruimte hebben in tegenstelling tot in Delft :S

Ik post nog wel wat foto's.

@Swordfish, zonde zeg.... Maar goed, heb je ook weer wat de bouwen :)

G

Back