Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

@Ludozzz
tips:
- motorregelaar met zo kort mogelijke draden naar de motor en LiPo.
- onvanger zover mogelijk weg van motor en regelaar (achter de cockpit in de staart als mogelijk met zwaartepunt.
- antennedraad niet inkorten of oprollen, maar gestrekt houden.

Als dit alles nog steeds geen betrouwbare werking geeft, dan is er misschien een technisch mankement met ontvanger of motorregelaar.

[post29]

Soms helpt het ook om de regelaar in zilverpapier te wikkelen, maar dan is de koeling weg. Zou ik in een Spit niet doen.

Harm.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben vergeten te zeggen wat ik allemaal al geprobeerd had:

ontvanger draad: loopt recht naar achter

Regelaar draden: kort

Ontvanger: zover mogelijk van regelaar af

Regelaar: in folie

Ferriet ring om regelaar draden

3S in plaats van 2S lipo (ja, je weet maar nooit)

Alleen waar het vermoedelijk aan ligt, is de zelf gemaakte stekker van de regelaar naar de accu, misschien is het contact daar niet zo goed, en geeft dat storing als ik veel stroom (gas) ga trekken....

Dat ga ik dus nog vervangen.

Ook ga ik een condensator in de draad naar de ontvanger plaatsen om hem te ontstoren.

In ieder geval bedankt voor jouw input!

Groeten,

Ludo

Oh, haha, ik zie dat jij dat ook gedaan had:
full

Hmm, dat ga ik dus ook proberen!

Vandaag weer een klein beetje verder gegaan met de Spit.

Eerst heb ik alle kanten van de vleugels schuin geschuurd zodat er straks een mooie overgang is van de bovenkant op de onderkant. Verder de rolroeren bewerkt.

Hier de rolroeren uitgesneden en de tussenschotjes gelijmd.
Foto-UTKYIBM6-G.jpg

Foto-OYISH4XM-G.jpg

Hier een vleugel compleet
Foto-MFCJJNCB-G.jpg

En hier beide vleugels de rolroeren uitgesneden en zowel de vleugel als de rolroeren voorzien van de schotjes. Als alles droog is dan snij/schuur ik deze in de juiste vorm en ga ik verder met de servo en de carbon buis van 3mm.
Foto-GMK8KYPM-G.jpg

Mooi werk. Weer een Spit erbij binnenkort !!

Ik heb Spitje gisteren nog even uitgelaten. 3 vluchtjes. Ik ben opgehouden te tellen bij 100 vluchten..
Vliegt nog als een zonnetje, maar ziet er niet meer uit met al die krassen (van het landen) en lijmresten (reparaties).

Laatst bewerkt:
Ik zit nog even te twijfelen over de rolroeraansturing. Jouw oplossing ziet er goed uit en de servo is zelfs nog te vervangen mocht hij stuk gaan. Ik denk dat ik hem op ongeveer dezelfde manier ga maken. Het meest lastige van de bouw zie ik nog als de bovenkant van de vleugel. De gehele romp lijkt mij het minst moeilijk (maar blijf wel netjes bouwen natuurlijk :)) Gelukkig ook een airbrusher gevonden die mijn Spitje onder het genot van een biertje wil spuiten (Sleurhutje) Maar zover zijn we nog niet.

Ik vond zelf de romp moeilijker te bouwen om dat de rondingen in het depron groter waren.

Fijn dat je een air-brusher hebt. Als je de kist met airbrush spuit scheelt dat in gewicht. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Vergeet de V-stelling niet in de vleugel. Met de vlakke vleugel (die jij bouwt) kan het ook geen kwaad wat motor domp in te bouwen. Origineel had Spitje I dat niet, en hij wilde steeds omhoog vol gas.

Harm

P.S. maak je niet druk om het vervangen van servo's. Ik heb de kist gewoon dicht gelijmd (kan nergens meer bij) Ik gebruik goedkope dingen van HC en heb ondanks alle crashes (van 100 meter hoogte vertikaal aanduiken, vol gas en te laat optrekken....) nog geen tandje eraf.
Als de kist op is gooi ik ze gewoon met het depron mee weg.

Laatst bewerkt:
Ik maak de vleugel met wat V-stelling door een carbon buis in de ribben te maken (had jij toch ook geloof ik?) De spanning van de buis moet de vleugel wat v-stelling geven.

Hallo,

Ik heb ook grote plannen om een spit te bouwen (heb drie tiger mothjes gebouwd, en will nu eens wat snellers). Dus zodra ik echt "bouwactief" wordt laat ik wat meer van me horen.

Ik vroeg me af met die rolroeren van Burp, of je geen problemen met de scharnieren krijgt aangezien je twee platte vlakken (althans zo lijkt het) tegen elkaar hebt zitten....

Groeten,

Eefjan

Daar komt uiteraard een beetje ruimte tussen en ik zal een van de vlakken wel schuin schuren zodat ik voldoende ruimte heb om de rolroeren te bewegen. Ik denk dat ik ze met scharniertjes maak.

Niemand heeft het eeuwige leven ...

Na een lang en gelukkig leven (van 117 vluchten) heeft hij de geest gegeven. Spitje 1 rust nu in vrede, maar zijn edele delen zullen re-incarneren en zo de wereld een beetje mooier maken.

full

R.I.P.

Ahhh, zonde. Geeft mij wel weer een impuls om even verder te gaan met de bouw. Die heeft na de laatste update van maart even stil gelegen (tussentijds weer met andere vliegtuigen bezig ;))

Hoe is hij naar de eeuwige jachtvelden gegaan?

@burp: Vrijdag gevlogen met windkracht 4. Flink gas erop, ging redelijk, zelfs nog wat gestunt. Toen schakelde de regelaar de motor uit (LiPo leeg). Kreeg de landing zonder motor niet onder controle, en hij cartwheel-de zo'n 100 meter. Beide vleugels hingen alleen nog op de carbon staaf vast, en de staart bungelde aan de stuurstang van het hoogteroer.

De puinhoop in de foto heb ik er zelf van gemaakt omdat ik alle electronica eruit wilde hebben.

@burp: Vrijdag gevlogen met windkracht 4. Flink gas erop, ging redelijk, zelfs nog wat gestunt. Toen schakelde de regelaar de motor uit (LiPo leeg). Kreeg de landing zonder motor niet onder controle, en hij cartwheel-de zo'n 100 meter. Beide vleugels hingen alleen nog op de carbon staaf vast, en de staart bungelde aan de stuurstang van het hoogteroer.

De puinhoop in de foto heb ik er zelf van gemaakt omdat ik alle electronica eruit wilde hebben.

Je hebt er toch nog eentje? Of moet je nu weer helemaal een nieuwe bouwen?
Wel jammer dat de oer spit nu dood is :cry::cry:.

Hehe, eindelijk een geslaagde maiden van mijn spit!
Gister al geprobeerd maar toen waren de rolroeren zo brak dat hij daar niet op reageerde. Vandaag moest het maar de dag zijn om hem te maidenen. In de regen.

Nou, opzich ging dat prima. Vermogen en felheid op de roeren viel me een beetje tegen maar het vloog! Landingsgestel in en uit geklapt (het werkte!) en maar eens geland. Nieuwe lipo erin, een rol en toen bam, de vleugel schoot los. Hij hing er nog wel aan, maar niet recht. Kist onbestuurbaar recht naar beneden :shock:

Schade: niks, nada noppes

Ik vloog boven 1 meter hoog gras, mazzelaar die ik ben :)

Dus het leeft nog. Als was mijn spitfire helemaal doorweekt door de regen en ik ook.

Groet,

Ludo

proficiat met je maiden gelukkig geen schade en jammer geen filmke
maar ja in de regen ?? dan had je misschien een verzopen camera :rolleyes:
ik ben ook bezig met m'n tweede spitje aan het bouwen
vandaag net de vleugel aan de romp gelijmd ?! :rolleyes:hopelijk houd ie vast

alvast veel succes nog met je spitje en welkom in de club van de depron spitjes :proost:

Gefeliciteerd Ludozz:banana:.
Jij bent de eerste met een depron spit met retracts !!

Ik ben zelf Spitje MKII aan het voorzien van een nieuwe ontvanger, de oude gaf te veel storing, en dat leidde iedere keer to crashes en bijna crashes. Omdat hij dicht geplakt zat moest ik hem open snijden, en dat is cosmetisch niet mooi nu het weer dicht zit. De plamuur droogt nu. Nog 2 laagjes verf, en we kunnen weer.

@Swordfish: hoe vliegt zo'n dizzy bird ??

de dizzybird zonder motor heb ik nog niet echt kunnen testen wel gewoon eens gegooid
wegens gebrek aan hellingen
maar met een klein motor ga het perfect naar het schijnt kan je toch wat extra gewicht
bij sterke wind op een helling
in het filmke dat hier op volgt heb ik een motor op gezet van een speelgoed bootje van Nico z'n hovercraft regelaar van 5 A lipo 3 cel 1000 mah
dizzybird filmke1
filmke 2
het is iets dat zeer goed vliegt en tegen een stootje kan er is hier op het forum ergens een draadje van de dizybird
hier
dizzy-bird-depron-span-1-m
ik neem er alvast eentje mee op reis ;)

Back