In de mijne zit al geen servoplaat, ik heb de servo's gewoon tegen de rompwand aangezet. Dat gaat prima. Zoals hij nu is, is hij dus qua zwaartepunt aan de voorlijke kant, zelfs met een 19 grams motortje en 3s450mAh accu, dus ook dat zal het probleem niet zijn.
Voor een indoorversie zou ik dan een 14 grams motortje met 2s300 mAh lipootje pakken, en nog wat meer gewicht van de staart afhalen, door bv. pull/pull aansturing en je zou bv. ook het stabilo en de elevator nog uit 3mm kunnen maken. Het zal natuurlijk altijd wel een snel kistje blijven voor indoor, en ik denk dat een buiten versie van 200~250 gram altijd leuker zal zijn, maar het kán denk ik wel.
Hoe dan ook.. voorlopig hou ik het even bij deze buitenversie en ga ik daar lekker mee buiten spelen. Het is een leuk kistje, hoe hij vliegt zonder v-stelling weet ik niet, maar met de v-stelling zoals ik die heb, is hij neutraal en zelfcorrigerend, ik heb 'm niet op nare eigenschappen kunnen betrappen, voor de landing heb ik 'm volledig uitgemolken en hij viel keurig netjes 40cm voor mijn voeten in het gras, zonder rare fratsen uit te halen.
Voor de V-stelling.. ik heb beide vleugelhelften geheel op een vlakke tafel gebouwd en de ailerons pas uitgesneden nadat de vleugel helemaal af was. Daarna heb ik de vleugels aan de onderzijde met schilderstape tegen elkaar aangezet, bruislijm op het lijmvlak aangebracht, vleugels tegen elkaar aangezet, de lijmrand vlak op de tafel gezet en onder de tips, bij de buitenste aileronuitsnede, er 2 3mm depron strookjes onder gelegd, samen dus 6mm. Zo blijft hij recht en krijg je nog net iets meer v-stelling dan 'vlak van boven'.
Deze aandrijving is voor dit gewicht meer dan voldoende; omdat ik nog niet gevonden heb hoe ik de timing van de regelaar kan veranderen en waarschijnlijk ook een iets te groot propje heb, heb ik voor de 1e vlucht de volgasstand nog naar 50% terug moeten zetten, en daarmee vloog ie nog keurig een looping zonder aanduiken, al begon hij er toen bovenin wel iets uit te vallen. MOet ik wel zeggen dat ik die looping cross-wind vloog bij een windkracht 3, en ook behoorlijk moest rudderen en rollen om het geheel op lijn te houden, dat komt de aandrijving ook niet ten goede.
Als uitslagen.. voor rudder heb ik de grootst mogelijke uitslag gebruikt, heb daarvoor zelfs de uitsnedes in de elevator nog iets vergroot. Dat icm 40% expo (negatief voor futaba) vliegt lekker. Elevators ca. 8mm naar boven en naar onder, met 30% expo. Ailerons had ik voor de eerste vlucht ook op zoiets staan, maar dat heb ik nu naar ca 1.2cm gezet, met 30% expo.