Schaal
Hoi Paul,
Als je 100cm bouwt heb je 100*100/(80*80) = 156% draagvermogen (oppervlakte). Als je dezelfde (plaat-)materialen gebruikt neemt je (romp) gewicht ook met 156% toe (oppervlakte). Maak je een massieve romp, dan neemt het gewicht met 100*100*100/(80*80*80) (inhoud) toe.
Ik denk dat je voor een 100cm spit minimaal 150 watt moet plannen voor de motorizering, als je van gras wilt opstijgen wat meer. Als je een beetje op schaal wilt werken moet jouw spit ongeveer 1-" prop hebben, voor schaal een 3 of 4 blads prop. HK heeft wel een 10x7.
En dan met zo'n motor op 3S (zo'n 20A, dus een passende ESC kopen):
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2213 20turn 1050kv 19A Outrunner
Zo'n 60 gram in de neus (voor de motor) mag een 100 cm spit echt wel hebben. Anders moet je lood gaan toevoegen.
Voor dit soort motoren kun je niet echt meer een prop saver gebruiken. Gewoon met een spinner op de motor as schroeven, en een of twee reserve props kopen. Als je gecontroleerd land (lees: geen crash) gaat het heel lang goed. Ik ben met mijn chessna nog bij prop 1 (50 vluchten) gewoon met buik landen (geen landingsgestel). Ik ken geen 3 blads klap-props.
Je gaat dan op 400-500 gram uitkomen. Dat is een mooi gewicht voor een 100cm kist (moet niet te licht zijn, want dan kun je er buiten niet mee vliegen).
Zo zou ik het doen, maar ik hoor graag wat jij ervan maakt. Ben heel benieuwd. !!!
Volhout
@GripenSam: als je de rolroeren alleen aan de tips hebt, en bij de romp vaste vleugel, dan kun je je toestel bestuurbaar houden bij lage snelheden ("high alpha") omdat het vleugelprofiel bij de romp al lang overtrekt (dus onbestuurbaar is, maar nog wel lift genereert) maar het tip profiel nog niet overtrekt, en dus de kist bestuurbaar houd.
Dus tip-ailerons 20-30 graden omhoog voor de flaps stand (dat zal wel zo'n 1.5cm zijn).