BEC, even een beschouwing....
Een verhaaltje over de werking van BEC.
Als je een geintegreerde BEC in ESC hebt, dan is dat vaak in de vorm van een kleine spanningsregelaar (7.4V -> 5V / 4.8V). Die spanningsregelaars hebben een stroombegrenzing en een temperatuurbeveiliging (bij hoge temperatuur of 'te veel ' stroom regelen ze de spanning terug (van 5V naar bijvoorbeeld 3V) of schakelen zelfs helemaal uit. De spanningsregelaars zetten het verschil in accuspanning en servo spanning om in warmte, en worden dus soms heel heet.
Onderstaand verhaaltje gaat uit van gewone blauwe 9 gram servo's. voor 5 gram servo's of standaard servo's zijn de getallen heel anders. In het verhaal is de stroomopname van de ontvanger niet meegenomen omdat die met 10mA veel kleiner is dan de stromen die de servo's nodig hebben.
Als servo's geen kracht hoeven te leveren, nemen ze ook bijna geen stroom op. Als servo's van positie veranderen, kracht moeten leveren, of staan te jitteren (trillen) kunnen ze tot 0.4A (400mA) stroom gebruiken. Voor 5 gram servo's is dit 200mA, voor standaard servo's is dit soms wel 800mA).
Normaal kunnen de geintegreerde BEC spanningsregelaars 1.5A stroom en 1.5 watt vermogen verwerken (vermogen = stroom x spanning).
Bij 2S (7.4V) is de stroombegrenzing op 1.5A voldoende om 3 of 4 servo's te gebruiken (3 x 400mA = 1.2A). Dit begrenst de piek stroom.
Bij 2S (7.4V) werkt de temperatuurbegrenzing van 1.5 watt alsvolgt:
De servo's krijgen 5V, de Accu is 7.4V, dus de spanningsregelaar (7.4-5=) 2.4V. Omdat de spanningsregelaar niet meer dan 1.5 watt mag dissiperen is de stroom maximaal (1.5 / 2.4 = ) 0.625 ampere (625mA). Temperatuur (opwarmen / afkoelen) gaat langzaam. Het gaat hier dus over langdurig stroomgebruikt. Het kan wel problemen veroorzaken als je een (langdurig) jitterende servo hebt. Die gebruiken makkelijk 400mA als ze staan te trillen. Als je geen trillende servo's hebt gaat dit tot 3 servo's altijd wel goed.
Het is echter heel anders bij 3S (11V).
De stroombegrenzing van de BEC blijft op 1.5A, en kan dus gewoon piek stromen leveren voor 3 fof 4 servo's.
De temperatuurbeveiliging is echter dramatisch anders. Bij 11V krijgen de servo's nog steeds 5V spanning. De spanning voor de BEC spanningsregelaar is echter (11V - 5V =) 6V. Bij 1.5 watt dissipatie is de maximale stroom (1.5 / 6 = ) 0.25A (dat is 250mA).
Dat betekend dat 1 jitterende servo, of actief bedienen van alle servos, de BEC overbelast.
Gelukkig is de temperatuurbeveiliging traag, dus je merkt het pas na een paar minuten. Daarnaast is het zo dat koelen van de ESC, ook de BEC koelt, en de temperatuur daalt. De beveiliging zal niet op 1.5 watt begrenzen, maar bijvoorbeeld op 2 watt.
Maar....
LET OP MET JITTERENDE SERVO'S
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen....
P.S. Spitje is weer heel en vliegt UIT DE KUNST
Morgen een 6x4 prop en 3S testen...
Een verhaaltje over de werking van BEC.
Als je een geintegreerde BEC in ESC hebt, dan is dat vaak in de vorm van een kleine spanningsregelaar (7.4V -> 5V / 4.8V). Die spanningsregelaars hebben een stroombegrenzing en een temperatuurbeveiliging (bij hoge temperatuur of 'te veel ' stroom regelen ze de spanning terug (van 5V naar bijvoorbeeld 3V) of schakelen zelfs helemaal uit. De spanningsregelaars zetten het verschil in accuspanning en servo spanning om in warmte, en worden dus soms heel heet.
Onderstaand verhaaltje gaat uit van gewone blauwe 9 gram servo's. voor 5 gram servo's of standaard servo's zijn de getallen heel anders. In het verhaal is de stroomopname van de ontvanger niet meegenomen omdat die met 10mA veel kleiner is dan de stromen die de servo's nodig hebben.
Als servo's geen kracht hoeven te leveren, nemen ze ook bijna geen stroom op. Als servo's van positie veranderen, kracht moeten leveren, of staan te jitteren (trillen) kunnen ze tot 0.4A (400mA) stroom gebruiken. Voor 5 gram servo's is dit 200mA, voor standaard servo's is dit soms wel 800mA).
Normaal kunnen de geintegreerde BEC spanningsregelaars 1.5A stroom en 1.5 watt vermogen verwerken (vermogen = stroom x spanning).
Bij 2S (7.4V) is de stroombegrenzing op 1.5A voldoende om 3 of 4 servo's te gebruiken (3 x 400mA = 1.2A). Dit begrenst de piek stroom.
Bij 2S (7.4V) werkt de temperatuurbegrenzing van 1.5 watt alsvolgt:
De servo's krijgen 5V, de Accu is 7.4V, dus de spanningsregelaar (7.4-5=) 2.4V. Omdat de spanningsregelaar niet meer dan 1.5 watt mag dissiperen is de stroom maximaal (1.5 / 2.4 = ) 0.625 ampere (625mA). Temperatuur (opwarmen / afkoelen) gaat langzaam. Het gaat hier dus over langdurig stroomgebruikt. Het kan wel problemen veroorzaken als je een (langdurig) jitterende servo hebt. Die gebruiken makkelijk 400mA als ze staan te trillen. Als je geen trillende servo's hebt gaat dit tot 3 servo's altijd wel goed.
Het is echter heel anders bij 3S (11V).
De stroombegrenzing van de BEC blijft op 1.5A, en kan dus gewoon piek stromen leveren voor 3 fof 4 servo's.
De temperatuurbeveiliging is echter dramatisch anders. Bij 11V krijgen de servo's nog steeds 5V spanning. De spanning voor de BEC spanningsregelaar is echter (11V - 5V =) 6V. Bij 1.5 watt dissipatie is de maximale stroom (1.5 / 6 = ) 0.25A (dat is 250mA).
Dat betekend dat 1 jitterende servo, of actief bedienen van alle servos, de BEC overbelast.
Gelukkig is de temperatuurbeveiliging traag, dus je merkt het pas na een paar minuten. Daarnaast is het zo dat koelen van de ESC, ook de BEC koelt, en de temperatuur daalt. De beveiliging zal niet op 1.5 watt begrenzen, maar bijvoorbeeld op 2 watt.
Maar....
LET OP MET JITTERENDE SERVO'S

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen....
P.S. Spitje is weer heel en vliegt UIT DE KUNST
