Links-rechts voeding Emco Compact 8 (E)

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door rweust, 23 nov 2011.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Prima, wat mij betreft is de discussie de wereld uit.
     
  2. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Als je van het beitelsupport naar de kl.plaat beweegt en linkse draad maakt, dan moet het zo.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daar is de geleiding van het bed niet voor gemaakt.
    Normaal drukt de spaan de beitel naar beneden en dan in het prisma bed.

    Als je de beitel onderste boven plaatst (iedere draaier lacht zich krom en vraagt "hoe kun je dat nou doen?") trekt de krul de beitel met het support uit zijn geleidingen en gaat zwabberen op "speling-vrij-stel-strippen".

    Een auto kun je ook niet ondersteboven aan zijn wielen ophangen, je veerpoten zitten geloof ik met een m8 boutje geborgd.
     
  4. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Dus jij zou de klauwplaat linksom laten draaien en het support van de kl. plaat af?
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat licht er maar aan als je de beitel aan de andere kant van het wewrkstuk kan zetten ben je er ook
    Druk de beitel weer naar beneden
    mvg
    Fredrik
    Maar ik kan dat dus niet heb daarom voor deze oplossing gekoen
    Nee er naar toe hoor
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Geen idee, ik heb het volgende geschreven:



    Bovendien draai ik geen linkse draad.
    Denk dat ik spanners wel koop met m2 draad.
    Anders is er vast wel een snijmoer te koop.
    En als het wel moet denk ik dat ik de beitel aan de achterkant zet.
     
  7. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Nog even over de beitel naar kl. plaat laten lopen. Stel, je maakt een schroefdraad in een buis. Dan draai ik aan het einde een groef zodat ik uitloop heb ahw met de beitel. Kan het in sommige gevallen handig zijn te starten diep in de werkstuk (dus de beitel in de groef zetten) en dan van kl. plaat af de schroefdraad te maken? Ik doel met name op grote machines die in "werk" staan kunnen doorschieten ahw bij draaien naar de kl. plaat toe. Dan moet je bij rechtse draad geen omkeer gebruiken (uiteraard), dan een tegengestelde beitel nemen, van beitelplaatje "L" naar "R" in ISO termen als ik het goed heb, en ook de draairichting omkeren.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    [​IMG]

    En omdat de hobbymat alleen maar rechts kan draaien alleen support dus
    kl pl kan wel anders om
    Heb ik er een extra tandwiel bij gemaakt wat ik er op kan plaatsen
    Zodat mijn support als ik de kl pl andersom laat draaien toch na de klauwplaat toe kan

    Dus Harm omdat jij dan toch nooit linkse draad maakt
    Hoef ik geen gelijk te krijgen dus
    Want belang heb je er dus niet bij
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

    Wat zit je nou te drammen over gelijk krijgen?

    Eerst zeg je dat Wiggie verkeerd denkt.
    Dan krijg ik de schuld als ik een perfecte uitleg geef, die je ook afdoet als onzin.

    En nu wil jij gelijk krijgen?

    Meneer van Gent, zo werkt dat niet.
    Om straks niet in de verleiding te komen om rot dingen te gaan zeggen op nog een rot opmerking, wordt je voorlopig geplonkt.
    Vraag maar aan Ron van Sommeren wat dat is.
    Ik ben het even zat.
    Bedankt voor de eerdere gesprekken.

    vriendelijke groet.

    Zore, ik ben opgegroeid met een emco 8 en heb nu een HBM 650 met freeskolom.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je mij er dan toch aan mijn haren erbij betrekt Harm ;) I(gisteren gemillimeterd) ... jullie hebben allemaal genoeg ervaring met draaien. Het probleem is hier niet de gebruikte techniek maar de woorden/taal, niks aan de hand dus. Als jullie e.e.a. schetsen zullen al die plaatjes hetzelfde zijn, zeker weten.

    Mijn plonks zijn slechts geheugensteuntjes, betekent niet dat ik niet met iemand discussiër. Het is gewoon handig om een lijstje met overzicht van lomperiken/ondankbaren/luiaards/zeurkousen/dommeriken te hebben waar ik geen technische tijd meer in hoef te steken. Combinaties van die eigenschappen zijn ook mogelijk ;) Niemand van jullie staat in dat lijstje, maar wat niet is ... :D ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  12. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Nooit gedacht dat deze omkeeroverbrenging zo'n discussie zou losmaken. Ik laat iedereen in zijn waarde (volgens mij bedoelt iedereen hetzelfde), maar wil als starter van deze post toch even het volgende toelichten.

    Zoals ik al aangaf zal ik niet veel toepassingen hebben voor linkse draad en deze gecreëerde langsvoeding naar rechts meer gebruiken voor langer werk, waarbij het handig is dat de beitel van de klauw af beweegt.

    Het feit blijft echter dat als de klauw linksom draait (naar je toe), de beweging van de beitel naar de klauw toe een rechtse draad maakt. Achterop de spil kijkend, zal deze bij rechtsom (met de klok mee) draaien in een moer lopen, zoals een kurkentrekker in de kurk. Dit is niet voor niets standaard aanwezig op de Emco Compact 8E.

    Indien de klauw dus linksom (naar je toe) blijft draaien en de beitel de andere kant op beweegt (dus naar rechts), maak je echt linkse draad. Gebruik je een symmetrisch profielbeiteltje (60 graden tophoek) dan kun je dezelfde beitel blijven gebruiken als voor rechtse draad.

    Het omkeren van de draairichting (klauw van je af of rechtsom) en op de kop zetten van de beitel, zal in mijn geval niet werken, zonder omkeerbeweging, omdat de langvoeding dan niet naar links blijft lopen (zoals dan nodig is voor linkse draad), maar juist ook omkeert en naar rechts gaat. Gevolg is dus weer een rechtse draad.

    Je hebt voor linkse draad snijden hoe dan ook een omkeer van de langsvoeding nodig tov de draairichting van de hoofdspil. Alleen de hoofdspilrichting omdraaien en de beitel op de kop zetten is niet voldoende bij de Emco Compact 8(E).

    Voor mensen die hier moeite mee hebben stel ik voor dat je eens een fles opentrekt, de kurk en de kurkentrekker bewaart en eens op tafel voor je alles uitprobeert, zoals het op de draaibank gebeurt. Bij mij was het ooit (lang geleden) vrij snel duidelijk. Misschien dat anderen er meer glazen voor nodig hebben. Persoonlijk spreekt mij de kurkentrekker nog steeds aan bij dit soort problemen.

    Het omkeren van de draairichting van de hoodspil is echter wel nodig bij het draadsnijden. Ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik houd de slotmoer na de eerste snijgang altijd gesloten, trek de draadbeitel iets terug, stop de bank, keer de draairichting van de hoofdspil om, laat de beitel in de slotmoer teruglopen naar het begin, stop de bank, keer de draairichting weer terug, zet de beitel iets dieper aan en maak de volgende snijgang af. Dit herhaalt zich tot de draad diep genoeg is. De slotmoer blijft tijdens het gehele draadsnijden gesloten.

    Op deze manier belast je de draaibank zeker niet te veel. Mocht je draaien met de beitel op de kop, wordt natuurlijk de tegengeleiding van de sleden belast. Zolang hier geen grote krachten op komen en je dit slechts af en toe doet, kunnen deze echt wel wat hebben (mits goed ontworpen uiteraard, wat bij Emco, Hembrug, Weiler, Schaublin, ed. echt wel het geval is).

    Ik heb ruime tijd verspanende machines gereviseerd en gemodificeerd. Versleten tegengeleidingen onder de langsslede komen echter bijna niet voor, deze worden in de praktijk zeer weinig belast en er komt ook vanwege de plaatsing weinig rommel tussen.

    Het is niet de eerste keer dat ik een discussie tegenkom over het snijden van linkse draad, inclusief het omkeren van de draairichting van de hoofdspil, op de kop zetten van de beitel, etc. Het zijn altijd zinvolle discussies voor iedereen die er aan mee doet of voor mensen die het alleen maar lezen, vandaar mijn reactie.
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2011
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het feit blijft echter dat als de klauw linksom draait (naar je toe), de beweging van de beitel naar de klauw toe een rechtse draad maakt (achterop de spil kijkend, zal deze bij rechtsom (met de klok mee) draaien in een moer lopen, zoals een kurkentrekker in de kurk. Dit is niet voor niets standaard aanwezig op de Emco Compact 8E.

    Indien de klauw dus linksom (naar je toe) blijft draaien en de beitel de andere kant op beweegt (dus naar rechts), maak je echt linkse draad. Gebruik je een symmetrisch profielbeiteltje (60 graden tophoek) dan kun je dezelfde beitel blijven gebruiken als voor rechtse draad.

    EN DAT IS WAT IK BLIJF BESTRIJDEN
    Bij een rechtse draad draai je de moer rechtsom op de bout
    Met de klok mee dus
    En bij links draai je de moer tegen de klok in
    Dat kan je alleen maar berijken door de klauwplaat andersom te laten draaien
    En de beitel naar de klauwplaat toe
    Ik stop daar over ik zou zeggen probeer het eens met de kl pl naar je toe laten blijven draaien
    En de bijtel dan naar de klauwplaat
    En dan weer eens met de bijtel van de kl pl af maar zonder de kl pl omte keren
    dan blijf je rechtse draad houden
    Mvg
    Frederik:D:D
     
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Sorry Frederik hier zijne U echt van de abuizige! (klukkluk) Met één en dezelfde beitel is het mogelijk om zowel linkse als rchtse draad te snijden door alleen de richting van de leias om te keren. Het is om het even, of de leias omkeren, of de draairichting van de bank. Het is dus een of of kwestie en geen en en situatie. Draaien met een omgekeerde beitel in tegengestelde richting van de klauwplaat is naar mijn mening vragen om problemen. Bij draadsnijden wordt steeds de draairichting veranderd zonder de instellingen te wijzigen, het enige wat mag worden gewijzigd is de snijdiepte van de beitel.
    Sorry dat ik mij in deze discussie heb gemengd!

    En nu maak ik zelf ook nog een denkfout, als de richting van de bank wordt gewijzigd, dan veranderd dus gelijk ook de richting van de leias! Met ander woorden, bij het snijden van linkse draad zullen bank en leias altijd in tegengestelde richting moeten draaien.

    Groetjes Hans.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
  15. Ratteplan

    Ratteplan

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    54
    Effe een eenmalig vluggertje.
    Zet de beitel links en laat de klauwplaat tegen de klok in draaien - linkse draad
    De langsvoeding moet ook tegen de klok in draaien.
    Zet de beitel recht en laat de klauwplaat tegen de klok in draaien - rechtse schroefdraad.
    De langsvoeding moet met de klok mee draaien.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Noop, ik ben in het bezit van een echte chinees.

    HBM 450 Compleet Metaaldraaibank - HBM Machines BV

    Het is geen schoonheid om naar te kijken maar redelijk nauwkeurig en het prismabed is echt goed.
    En bovendien voorzien van een Nortonkast met omkeerinrichting voor het draaien van rechtse en linkse draad ;) .

    Ik heb wel de aandrijving vervangen voor een driefasemotor met frequentieregelaar. Wat er vanaf de fabriek op gebouwd zit is om te janken namelijk. Wanneer je drie keer per dag de aardlek doortikt bij het starten wordt je daar wel eens gek van.
    Zo lang er geen Weiler of AI centjes zijn houdt ik het erbij.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
  17. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    En nu vergeet je een heel belangrijke factor, als de draairichting van de bank wordt omgekeerd, dan keert ook de richting van de leias mee, dus dat heeft geen effect.
    Dus de enige manier is met een omkeerbare nortonkast en dan maakt de draairichting van de draaibank niet meer uit.

    Groetjes Hans.
     
  18. Ratteplan

    Ratteplan

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    54
    Ik heb de zelfde bank als Wiggie dus echt nadenken hoef ik er niet over.
    Ik draai de draairichting van de bank niet om, maar wel de voeding van het support.
    Daarbij draai je van links naar rechts of van rechts naar links, afhankelijk van de schroefdraad.
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Wel of geen gelijk doet er even niet toe

    Hallo vrienden en niet vrienden.
    Want die zijn er zeer zeker
    Ik zal hier even bekennen als dat ik wat de linkse draad
    (draaibank)
    Wel fout zat nadat ik van iemand op het forum
    Een DUIDELIJKE uitleg heeft gehad van ene rweust Deze heeft ook begrepen
    Hoe ik op mijn idee was gekomen
    Was jij nog niet opgekomen he baggeraar
    Om zo iets uit te leggen
    Dus bij deze mijn welgemeende EXUSES
    Van deze vervelende vent ha ha

    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2011
  20. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Linkse draad snijden op Emco Compact 8E

    Mooi dat we hier nu allemaal uit zijn, zoals gezegd de discussie komt vaker voor in de praktijk. Het is niet de eerste keer dat deze gevoerd wordt en het zal ook niet de laatste keer zijn. Ik heb dezelfde soort discussie wel eens gevoerd met ervaren CNC bewerkers die überhaupt niet begrepen waarom je de draairichting van de hoofdspil van een conventionele bank zou moeten kunnen omkeren (draadsnijden is toch gewoon G32 ?) Dit alles bij revisie en opbouwprojecten, mijn ervaring met zelf achter de bank staan is helaas niet zo groot.

    Zoals gezegd, een forum is om leuke en nuttige zaken op te posten en van elkaar te leren. Ook mensen die niet deelnemen aan de discussies leren er van, alleen al door het te lezen en te volgen. Ik weet dat ik toch echt al het nodige op forums heb geleerd.

    Wiggie: Bedankt voor de gegevens van de DRO.

    Frederik: Er is een groot man nodig om een fout (in jouw geval foutje) in te zien, maar een nog groter man om deze (publiekelijk) te erkennen. Ik weet niet of ik dat gedaan had. Wel wil ik graag weten wat de doorslag gaf. Was het mijn uitleg van de kurkentrekker en de kurk of heb je op een gegeven moment besloten de fles maar gewoon om te keren i.p.v. de beitel?
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2011

Deel Deze Pagina