Lipo's

Vandaag mail kontakt gehad met de duitse Gerd Giese. In Duitsland een hoog aangeschreven expert voor wat betreft Lipo's en hun prestaties. De goede man heeft een eigen website met veel lezenswaardige info over dit thema : Elektromodellflug Infos.

Op mijn specifieke vraag naar Thunder Power Lipo's kreeg ik als antwoord dat Thunder Power omgelabelde Scorpions zijn. Of dit ook de kleinere packs betreft is me niet duidelijk. Ik was vooral nieuwsgierig naar Thunder Power, omdat ook de Duitse F5J vlieger Karl Hinsch zeer te spreken is over deze cellen. Volgens hem konden ze makkelijk de 50A handelen (geen meetwaardes echter)
Thunder Power is overigens op twee plekken in Europa te krijgen. Via Samba (Pike) en via deze Engelse toko: Fast Lad Performance.

Een tweede opmerkelijke info van de eerder genoemde mijnheer Giese betreft zijn uitspraak dat er momenteel maar één merk cellen is dat daadwerkelijk (=gemeten) de 45 C waar maakt. SLS-Magnum V2 - Elektromodellflug Infos En dat zijn dus de SLS-Magnum-V2 cellen die ik snel in huis hoop te hebben.

Thunder Power is overigens op twee plekken in Europa te krijgen. Via Samba (Pike) en via deze Engelse toko: Fast Lad Performance.

Ik heb mijn TP pakketten gekocht bij Aerobertix.
Zal ook eens gaan kijken naar die SLS accu's.

Op mijn specifieke vraag naar Thunder Power Lipo's kreeg ik als antwoord dat Thunder Power omgelabelde Scorpions zijn.

En wat staat onder dat scorpion label?

Zo ver ik weet zijn er maar 3 of 4 echte lipo febrikanten, dus alle cellen die wij gebruiken komen daar vandaan. Je kan je dan dus afvragen of ze appels met peren aan het vergelijken zijn........

En wat staat onder dat scorpion label?

Zo ver ik weet zijn er maar 3 of 4 echte lipo febrikanten, dus alle cellen die wij gebruiken komen daar vandaan. Je kan je dan dus afvragen of ze appels met peren aan het vergelijken zijn........

Vanochtend een hele tijd zitten googelen; weet niet meer precies via welke "weg" maar uiteindelijk kwam ik terecht bij Haiyin. Alleen vind ik op hun site niet deze kleine capaciteiten? Vandaar ook mijn twijfel of voor deze kleinere packs van Thunder Power, dezelfde cellen gebruikt wordt als voor de zwaardere packs, zoals Gerd Giese aangetoont heeft.

Haiyin maakt inderdaad de Scorpion packs ( staat er naar het schijnt op: haiyin website onderaan het etiket en op de Haiyin website vind je Scorpion packs :
HAIYINSTORE.COM)
De eigenaar van Scorpion is trouwens een Belg
TP maakt niks maar koopt in bij verschillende fabrikanten. Dat doen trouwens de meeste merken.
Er zijn er wel meer dan 4 fabrikanten
Over de "tests" en knowhow van Gerd Giese heb ik ook zo mijn idee...
ik blijf er bij , (zelf) meten is weten....

Dit weekend maak ik wat foto's over Ri meten met mijn Hobbyking Reactor (OEM ICharger)

Over de "tests" en knowhow van Gerd Giese heb ik ook zo mijn idee...
ik blijf er bij , (zelf) meten is weten....

Dit weekend maak ik wat foto's over Ri meten met mijn Hobbyking Reactor (OEM ICharger)

Helemaal met je eens, Wim. Met alletwee je uitspraken, waarom dacht je dat ikzelf aan het testen/meten ben.
Gerd Giese ken ik verder niet, maar ik was wel verrast dat ik op zijn site een relatief positief bericht las over Turnigy en Nano Tecs......

Tot nu toe heb ik ook alleen maar goede ervaringen met de Turnigy's en Nanotechs, ook bij de hogere stromen, al dan niet met voorverwarmen.

Arno, heb je de beschikking over een I-charger, daarmee kun je de inwendige weerstand heel goed en snel meten. Maar ook laadlogs maken.

Arno, heb je de beschikking over een I-charger, daarmee kun je de inwendige weerstand heel goed en snel meten. Maar ook laadlogs maken.

Nee die heb ik niet .........
Na veel leesvoer is me wel duidelijk geworden dat die interne weerstand iets zegt over de conditie van het pack. Maar universele waarden ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen omdat er nogal wat variabelen (temperatuur op één) zijn en omdat er kennelijk nogal wat verschil zit tussen de verschillende meetinstrumenten.

De tendens in deze, is kennelijk zelf meten vlgs een vaste procedure en beoordelen wat er met je packs gebeurt. Loopt de interne weerstand sterk op dan kun je stellen dat je pack zijn beste tijd gehad heeft.

Ik ben voor wat deze interne weerstand betreft aan het stoeien met deze methode :LiPo Battery Internal Resistance Testing | Flite Test
Het is vast en zeker niet de meest nauwkeurige en meest wetenschappelijk verantwoordde maar ik kan de uitkomsten een plaats geven :)
En verder is het dan, blijven meten ...

SLS APL MAGNUM 800mAh 3S1P 11,1V 45C/90C

Foto-3LHC7JOV.jpg

Gisteren mijn SLS packs binnen gekregen en na wat voorbereidend werk, o.a. laden en ontladen met wat lagere spanningen vanmorgen mijn testprogramma doorlopen. Tot mijn niet geringe verbazing zijn er slechts weinig verschillen met de Nano Tecs. Het afgegeven vermogen is nagenoeg gelijk. Neem ik in dit sommetje mee dat de SLS'n 800 mah zijn en de Nano's 850 dan zouden de SLS's 5% meer vermogen af geven ........

Wat heb ik geleerd (tot nu toe) :rolleyes:
- ga je dit soort packs, met een lage capaciteit, vol belasten dan is voorverwarmen noodzakelijk. Doe je dit niet dan ga je door de ondergrens van 3,3 Volt per cel, wat de levensduur van je pack verkort. Zelf bewaar ik mijn lipo's al in een verwarmingskoffer maar daar komt voor vlgd. jaar een romp heater bij. Terug naar mijn vrije vlucht jaren :D
- de hoog aangeschreven SLS'n geven evenveel vermogen af als de Nano's en ook het spanningsverlies in alle drie de "vermogensgebieden" is nagenoeg gelijk :confused:
- de interne weerstand tussen de Nano's en de SLS'n laat geen schokkende verschillen zien. Eigenlijk had ik die wel verwacht :confused:
- voor beide cellen geldt natuurlijk dat de levensduur de onbekende waarde is
- uit deze getallen komt voor mij niet naar voren dat de SLS'n duidelijk beter zijn en aangezien ik voor 2 SLS packs 3 NanoTec's heb ....

Laatst bewerkt:
Op mijn specifieke vraag naar Thunder Power Lipo's kreeg ik als antwoord dat Thunder Power omgelabelde Scorpions zijn. Of dit ook de kleinere packs betreft is me niet duidelijk. Ik was vooral nieuwsgierig naar Thunder Power, omdat ook de Duitse F5J vlieger Karl Hinsch zeer te spreken is over deze cellen. Volgens hem konden ze makkelijk de 50A handelen (geen meetwaardes echter)

Thunder power lipo zijn verkrijgbaar bij aerobertics in België.
Inwendige weerstand kan je bekomen met een I charge lader.
Een vuistregel is k het gewicht.Als je vr een 800mAh de gewichten vergelijkt gaat doorgaans een zwaardere batterij hogere spanning en lagere IR opleveren.

Willy

Arno, respect voor je arbeid!

Als je in de buurt bent heb ik nog een gebruikte Thunder Power 3S 850 mAh accu met 70C label voor je. Die mag je testen als je wil.

Vroeger heb ik goede ervaringen gehad met de levensduur van Thunder Power accu's. Dat zegt natuurlijk maar weinig over de hoeveelheid vermogen ze kunnen afgeven. Ik ben er wel eens benieuwd naar.

Zoals beloofd, fotootjes ivm meten Ri , 2 pakketjes, 1000 mAh 45-90 C Turnigy Nano en 1400 mAh 40-80C Turnigy "Traxxas". bij ongeveer 22 Celsius(zie de infrarood thermometer...). Ik heb voor de iets zwaardere pakketjes gekozen die ik niet zonodig moet opwarmen... Kan iedereen de fotos zien? Ben nog maar net begonnen met die rechtstreeks van Flickr te gebruiken...
15688339311_94074eed91_c.jpg

15505458590_26067943fc_c.jpg

15505460460_7e8b3acf1b_c.jpg

15690277485_c11e96fb2f_c.jpg

15691874732_a7217a4a1a_c.jpg

resolutie is 1 mOhm, dus het verschil tussen 4 en 6 mOhm is waarschijnlijk < 1 mOhm in realiteit. Voor cellen > 2000 mAh niet echt bruikbaar dus...

Goed opgelet zie ik Arno...:

Wat heb ik geleerd (tot nu toe) :rolleyes:
- ga je dit soort packs, met een lage capaciteit, vol belasten dan is voorverwarmen noodzakelijk.

Ik koos de zwaardere pakketjes met hogere capaciteit...enkel nog als het echt koud is opwarmen (broekzak...).

Ja, daarom de 1400 die slechts 5-6 mOhm per cel hebben bij 22 °. De 1000jes gebruik ik in mijn Radian bij een 20-tal A...

Met 1400 mah packs zou 40A moeten kunnen inderdaad maar met de door jou eerder genoemde 56A wordt het dan toch weer kritisch.

Overigens schijnt het omslagpunt kwa temperatuur te liggen bij 18 C. Is de temp. lager wordt aanbevolen je cellen te verwarmen. Nou heb ik zelf nog geen getallen om dat te staven maar aangezien mij wel duidelijk geworden is wat het effekt van de temperatuur is op je lipo's hoop ik voor jou, dat jij een warme broek draagt :rolleyes::rolleyes:

Laatst bewerkt:
Back