LMH-120 Corona

• Topicstarter Topicstarter MikeV
  • Startdatum Startdatum
Als ik eens een lijstje maak van alles wat er tot nog toe al kapot gegaan is aan mijn corona:
* 1 rotorblad gebroken bij een boomstrike
* crutch gebarsten bij een boomstrike
* tailboom al paar keren moeten terugbuigen, zwaar geblutst. (door boomstrike)
* Spur gear wegens vergeten gas af te zetten bij crash (kan de corona niks aan doen natuurlijk)
* staart gearbox gebarsten (u raad het al, boomstrike)
* staartvin gebroken (paar keer gerepareerd, nu finaal kapot. hobbyshop had wel staartvin op voorraad maar geen staart gearbox... NUTTIG!)
* Pushrod voor staartroer gebroken (jaja, boomstrike)

bijna al deze schade, behalve de spur gear, komt niet van crashes maar van die ellendige boomstrikes! Ik ben eraan aan het denken om gewone rotorbladen op mijn corona te monteren, ik denk dat ik dan gewoon minder schade zou hebben. Trouwens, die rotorbladen blijven dan wel heel bij een crash maar zijn wel telkens uit balans omdat er hier of daar toch wat stukjes afspringen....

Echte crashes, nog maar 3 eigenlijk, en de enige schade was die spur gear.
Wel af en toe bij het landen met de staartvin op de grond getikt, en aangezien die al gelijmd was brak die dan terug af. Ik denk wel dat een ongelijmde staartvin zo'n tik overleegt, ze is oorspronkelijk gebroken bij een boom strike.

kosten:
rotorblad 18€ (enkel)
crutch: 45,30€
gearbox: 18€
staartvin: 11,70€
pushrod: vervangen door carbon staafje 3€

Een neiuwe tail boom zit in de crash kit die ik besteld heb bij lite machines, kost 39,99 dollar, daar zitten wel nog meer stukken bij...

de kosten vallen al bij al nogal mee, alleen die crutch was wel effe slikken, dat is tenslotte maar wat multiplex...

Ideetje?

Omdat bijna alle schade lijkt te ontstaan doordat de rotorbladen de staartbuis raken bij een (te)harde landing, is het wellicht een oplossing om een dun (fraai carbon?) plaatje op de staartbuis te monteren.
Dit plaatje dan aan de bovenzijde een ronding geven zodat de rotorbladen over de staartbuis heen worden "geholpen".

Wel, ik heb het geprobeerd, en het heeft gediend. De staartbuis was bijna onbeschadigd; spijtig genoeg is hierbij het houten chassis gebarsten, waarschijnlijk omdat de staartbuis nu de klap niet meer opgevangen heeft. het is misschien een ideetje om het chassis nu maar te vervangen door een koolstof exemplaar, dat zal wel wat meer kunnen hebben.

Ok, zo'n plaatje ga ik er dan ook opzetten.

Welnu, na heel m'n corona uiteen gehad te hebben, alles te smeren en spelingsvrijer te maken, vliegt hij nu eindelijk goed :) . Vlieg nu gewoon met de standaardmotor :x , de mega motor is duidelijk niet aangepast aan het benodigde toerental.

Boomstrikes zijn inderdaad lastig, bij elk zeer bruusk maneuver heb je er 1 :? . heb nu de eerst staardboom volledig vernield, maar heb geen zin er die nieuwe mooie paarse erop te zetten. Heb op zolder alubuis gevonden van 10mm buitendiameter, die veel dikker is. Genoeg voor 4 booms, dus ga ik die nu gebruiken. Moet wel nog nieuwe plastic lagertjes voor draaien, de originele passen er niet in.

ps, voor upgrade frames en landingsgestel, hier eens kijken. Zien er goed uit :) ;
http://www.dhackenberg.de/
http://members.aol.com/diemey2050/index.html
http://www.wamasoft.de/lmh/
http://www.themanfrommoon.de/LMH_eng/unicate_LMH/unicate_lmh.html

Niels

Hey niels,

Welke motor is dat dan bij jou die stock motor? Bij mij zat er een Graupner speed 500 SP race bij, die heeft vandaag besloten er de brui aan te geven, ik schat nazo ongeveer 30 packs gevlogen te hebben. Hij kreeg de corona nog nauwlijks in de lucht...

Toen dacht ik, laat ik eens een 17 wikkelingen proberen uit m'n tamiya. Deze ging zeer goed tot hij mij na 2 minuten kwam informeren dat hij die 8 cellen toch niet zo leuk vond... al rokend!!!

Dus, dat zal een nieuwe speed 500 worden, tenzij er bij jou iets beters bijzit?
Of ken je ondertussen al een goede brushless configuratie die je in België kan kopen tegen een redelijke prijs? liefst ook deftig werkend met 8-cellen NiCd-packs?

groeten,

Kris

De stock motor bij mij is een Kyosho atomic force 17*2 wind.
Aan de collector te zien heeft hij al veel gedraaid bij de vorige eigenaar, want die ziet al redelijk grijs. . Hij doet het nog prima, power tenover op 7 cellen. Hij kost nieuw +-25 euro ofzo, en is in België wel te verkrijgen. Heb geen idee dus of deze nu een haar beter is dan de speed 500, ze lijken allicht veel op mekaar :wink:

Ik denk dat jouw probleem een beetje bij die 8 cellen ligt...alhoewel dat dat niet veel mag uitmaken. Misschien een 18 turn > riskeer je misschien te weinig power...

Een brushless setup...mega 16/15/3 wordt veel gebruikt. Er wordt wel veel geklaagd dat hij heet wordt, dus zo efficient zal het niet zijn. Er is nog een ander type verlengde mega met dezelfde kv, maar iets zwaarder, misschien beter dus. De naam ontgaat me even...prijs zal rond de 60-70€ liggen. Ik had er een mega 16/15/4 bij overgenomen, maar die is helaas niet goed...

Of je die in België kan kopen, weet ik niet, heb nog nooit electromateriaal hier in belgië gekocht, bestel alles over internet :lol: . Misschien heeft Tam in Grimbergen Mega, maar ik ben niet zeker. Weet effe niet waar Overijse is, dus weet niet of het ietwat in de buurt is...

Nieuwe lagers een staartboom zijn intussen af, straks op de corona monteren :)

Niels

ps heb nog een nieuwe 500sp race liggen 8O :wink:

Jep, Overijse ligt ook langs de ring van Brussel alleen wat verder naar wallonië toe...

In elk geval, hier vlakbij ligt flylab, en die verkopen Mega die motoren (zie hun catalogus op www.flylab.be. )

Misschien dat ik daar nog wel eens langsloop, bedankt voor de tip. Als je per ongeluk nog op de naam van die andere mega moest komen, altijd welkom!

Als ik dan al eens redelijk laag kan hoveren, gaar de corona altijd 20 cm omlaag tot bijna op de grond, terug omhoog, terug omlaag, terug omhoog, ad infinitum.

Volgens mij heb je dan last van het zogenaamde grondeffect. De heli duwt met zijn bladen een heleboel lucht naar beneden en die lucht moe t ergens heen. Als je heel dicht bij de grond hoovert heeft de lucht onvoldoende mogelijkheden om fatsoenlijk weggeblazen te worden zodat er een soort van luchtbel tussen de hoofdrotor en de grond ontstaat. Het hoge gras waar je over praat versterkt dit alleen maar. Door deze luchtbel is het moeilijker om de heli op hoogte te houden. Advies: ga op 1 m1 hoogte hangen, dan ben je het grondeffect kwijt en hangt de heli rustiger in de lucht. Overigens, bij een windkracht 3 of hoger is het grondeffect minder doordat de wind een handje helpt de luchtbel te verstoren. Je hebt dan wel te maken met wind waar je tegenin moet vliegen.

niels polfliet zei:
Ok, zo'n plaatje ga ik er dan ook opzetten.

Welnu, na heel m'n corona uiteen gehad te hebben, alles te smeren en spelingsvrijer te maken, vliegt hij nu eindelijk goed :) . Vlieg nu gewoon met de standaardmotor :x , de mega motor is duidelijk niet aangepast aan het benodigde toerental.

...snip...

Niels

Ik heb vandaag heel wat zitten opzoeken over brushless, bij mij gaat het denkelijk een mega 16/15/3 en een CC phoenix 45 controller worden, voor een totaalprijs van 199,95 eurootjes. Maar to the point nu, volgens wat ik vandaag gelezen heb zou die motor van u wel goed moeten werken, maar dan met een andere pinion. probeer misschien eens een pinion van 11 tanden of zo?
De meeste gebruiken die motor ook met 3-cellen LiPo's, dan zit je natuurlijk ook al aan 11 volt, dat helpt ook weer wat...

Ja, voor 11 volt is hij ok. Groter pinion kan wel, maar heb ik niet liggen, kost weer 5€ en beter wordt het er niet van, want de motor is meer belast, en hij werd al warm. Probleem is die 7 cellen waar ik mee vlieg.

Was toch niet van plan het bij die mega te houden, wou eigenlijk gewoon iets hebben dat al goed vloog, zodat ik de tijd heb op motorgebied iets voor deze heli te ontwikkelen (weer een zelfbouwprojectje, redelijk futuristisch :wink: ) .
Eens dit op gang was, ging ik die mega inc jeti regelaar toch verkopen. Nu hij met de standaardmotor zelfs goed vliegt, heb ik zelfs die mega niet meer nodig voor de tussenperiode, en ga ik dus ook geen pinions liggen kopen... :roll: :wink:

Die misschien betere motor was een bredere versie van ong dezelfde grote die iets meer weegt, met dezelfde KV. Heb gezocht op megamotorsusa, maar ik zie hem niet staan (kijk erover) :? . Begin te twijfelen of het wel een mega was :? . Never mind...

Niels

Wel, na enkele winkelbezoekjes is het iets anders uitgedraaid dan gedacht, 't is de multiplex B-480 4D geworden met een CC phoenix 35 regelaar. Worden eind deze maand geleverd, ik laat nog wel iets weten.

De reden is de uiteindelijk toch zeer moeilijk vindbare mega in België (ik hadeen winkel gevonden, maar die doen dat niet meer wegens te lange levertijden.)

de motor heeft een KV van 3250, op dat gebied zou het wel moeten lukken, en de prijs is ook leuk: 79€

Ondertussen ben ik weer aan het wachten op vervangstukken, de draad met tandwiel naar destaartrotor met name :)

Mijn eerste 'grote' crash gehad: van 5 meter hoog met de neus de grond in. Raakte even helemaal mijn orientatie kwijt (stond veel wind) en dacht alleen nog maar naar beneden met dat ding. Corona zag er niet uit: grond en gras overal, rotorbladen naar voren gevouwen en ook in de grond, accupak gelanceerd en lag verderop met alleen nog de aansluitdraden vast. Schade: nul komma niks :)

Als beginner kan ik de Corona niet vergelijken met andere heli's, maar ik vind het een goed bouwpakket en het lijkt duidelijk dat de beginner minder schadekosten heeft dan met andere heli's. Verder is de support van de fabrikant top.

Ik ben zeer tevreden over de Corona, zowel over de kwaliteit van de de kit als de crashbestendigheid.
Voor mij is het de ideale beginners-heli. Ik heb vorige week met een hummingbird FP gevlogen, en ik kan niet begrijpen dat die voor beginners wordt aanbevolen als je hem vergelijkt met een corona.

Het is sowieso een goed idee om voor brushless te gaan, ik heb ook een brushless set in bestelling staan na op één maand tijd 2 speed 500 SP race motoren versleten te hebben...

Ik ben er ook zeer tevreden van.

Hij vliegt _veel_ beter dan een FP micro, ietsje beter dan een CP micro. Vooral de crashbestendigheid is fantastisch. Gewoon een stukje balsa op de staartboom een boomstrikes zijn ook geen probleem meer. Vind het ook leuk dat je relatief eenvoedig wijzigingen aan de heli kan doen, aangezien het frame toch maar gewoon van hout is.

Ik vlieg nu voorlopig gewoon met de standaardmotor op 7 cellen 1700 mah, met de kyosho atomic force motor. Dit gaat verassend goed, power genoeg, en de motor houd het schijnbaar prima uit.

Niels

Back