Lockheed C-130 Hercules 100" van Palmer Plans

Een paar plaatjes van de worsteling met de deuren etc.

Enkele van de oogjes in de romp waar de actuators aan bevestigd worden staan een graad uit het lood: en dan krijg je bv. dit. :evil:

dec_2007_006_%28Medium%29.jpg

Eigen schuld, dikke bult. :hammer:

Maar dit ziet er hoopgevend uit! :-D

dec_2007_052_%28Medium%29.jpg

dec_2007_053_%28Medium%29.jpg

dec_2007_054_%28Medium%29.jpg

dec_2007_056_%28Medium%29.jpg

Het moet en het zal . . . :???:

jan.

Goedenmiddag Jan,

Wouw, wat een project (complex). Ziet er heel goed uit. Veel succes met de bouw en van de Strega.

Ben op het moment bezig met het schilderen van de D21 en Avro 504K cockpit, en dacht net dat wordt nog een grote opgave om de 'wheel well' van de Hercules te schilderen.

Groetjes, Edwin

prachtig mechanisme, en zeer mooi gemaakt.
alleen zie ik op de laatste foto dat een van de (voorlopige) stangen gebogen staat. zal dit niet voor problmene zorgen een maal je het allemaal definitief vast maakt?

Jan, hou goede moed ! :)

Ziet er erg mooi uit. Die laatste dingetjes zijn gewoon "fine tuning".

Barry Stevens zou zeggen " Vooral doorgaan !!!" :)

Bob

Vanavond waar mogelijk aan 'fine tuning' gedaan. :-?

Assen vervangen door wat dikkere exemplaren (speling reduceren), lengte van de actuators getracht in te stellen, nog wat geslepen aan de deuren . . . :-?

Zag er allemaal mooi uit, goede moed! :)

(Hier kun je op 3:00 en 5:25 mooi zien hoe het moet.

[media=youtube]juXX2vo0m7E[/media] )

Totdat ik de romp van z'n rug afhaalde, en gewoon rechtop neerlegde. :evil:

Blijkbaar zit er zoveel speling op het hele gebeuren, er klopte helemaal niks meer van! :hammer:

Vooral daar waar de twee deuren samen komen bij het sluiten. :o

Het kiert, het hapt, het haakt, het . . . 8-O

Morgen verder.

Belangrijkste probleem wordt nu om de moed niet te verliezen. :|

Optie: beide deuren 'ontkoppelen', dus afzonderlijk door servo's laten aansturen. :rolleyes:

(Kan altijd eerst nog met de Strega verder . . . ;))

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijkbaar zit er zoveel speling op het hele gebeuren, er klopte helemaal niks meer van!

Is die speling 'omnipresent' in het mechanisme (overal iets), of is een schuldige aan te wijzen?

Het mechanisme is mooi maar komt op de foto's iel over, zeker als je bedenkt dat het straks ook open en dicht moet gaan met vliegwind erop.

Dat dat betreft.. als hij op de kop goed sluit, heb je kans dat hij dat met wind ook wel zal doen.

Ah wel nee, het is een mooi project en om nou af te haken omdat wieldeurtjes het niet doen.. ga anders iets anders doen, nog zat te doen aan deze kist.. beetje 'fris' bouwwerk.

(Kan altijd eerst nog met de Strega verder . . . ;))

Doen! ;)

Totdat ik de romp van z'n rug afhaalde, en gewoon rechtop neerlegde. :evil:

Blijkbaar zit er zoveel speling op het hele gebeuren, er klopte helemaal niks meer van! :hammer:

Vooral daar waar de twee deuren samen komen bij het sluiten. :o

Het kiert, het hapt, het haakt, het . . . 8-O

Morgen verder.

Optie: beide deuren 'ontkoppelen', dus afzonderlijk door servo's laten aansturen. :rolleyes:

jan.

Hoi Jan,

De moed niet verliezen; zeker niet nu het juist zo goed gaat. De kunst (en het probleem) bij deze constructies is niet om alle speleing er uit te halen (natuurlijk moet dat wel geminimaliseerd worden), maar om het, op de juiste plaats, zo veel ruimte te geven dat het niet meer klem loopt. Niet makkelijk, maar zeker wel te doen.

Groet Huib

Dank voor de bemoedigende woorden. :D

Er zijn een paar punten die ik kan doen.

1.
Met één deur beginnen, de achterste.

Pas als die perfect loopt, de 'voordeur' erbij betrekken.

2.
De achterste deur moet aangepast worden; die kan eigenlijk niet ver genoeg open. :evil:

Hij loopt vast op de actuators; komt omdat ik een soort massieve balsa plaat gebruik (10 mm); terwijl het in het echt een holle aluminium 'schaal' is.

Uitfreezen dus! :p

3.
zo veel ruimte te geven dat het niet meer klem loopt
Klopt. :yes:

Ik probeerde tot nu toe alles in een keer perfect te laten aansluiten; het is veel slimmer om aan de voor en achterkant, waar de deuren op elkaar aansluiten, wat weg te halen.

Dat plak ik er dan later, als het goed zit, wel weer tegen aan. ;)

4.
Er moeten een soort steuntjes in de romp komen, waar de deuren, waar ze bij het dichtgaan elkaar in het midden ontmoeten, op rusten.

Nu zweven ze een beetje in het luchtledige. :?

Kortom: vanavond weer genoeg te doen!

jan.

2.
De achterste deur moet aangepast worden; die kan eigenlijk niet ver genoeg open.

Hij loopt vast op de actuators; komt omdat ik een soort massieve balsa plaat gebruik (10 mm); terwijl het in het echt een holle aluminium 'schaal' is.

Uitfreezen dus!
Dat viel gelukkig erg mee. :)

Nadere beschouwing en proberen leerde dat, wanneer de as van de actuator een paar milimeter verplaatst werd, de deur perfect opent en sluit. :banana:

Zonder frezen of niks! :D

(Pas het derde gat dat ik boorde zat op de goede plaats. Nou ja, vooruit maar . . . ;) )

Begin voorzichtig aan deur 2 te denken. :p

jan.

!@#$%^&*!! :bad-words:

Te vroeg gejuicht . . . :(

Heb de assen nu vervangen door 2 mm dikke exemplaren. :D

Sluit nog steeds mooi, maar als ik de romp rechtop leg: het laatste stukje weer net niet. :onweer:

Heb de mail van de man, die me de tekening van het zij-aanzicht toestuurde er nog even bijgepakt, en hij schreef:

This door is a real pain in the butt to make it work correctly. Even with all the parts the correct size, the minor adjustments can take hours to make it work just right.
Daar heeft 'ie niks teveel mee gezegd . . . :nooo:

Vanavond weer verder . . . :evil:

jan.

Laatst bewerkt:
Zo!

Proof of concept! :p

Vooral op het eerste plaatje zie je dat er nog een paar dingen gefatsoeneerd moeten worden :oops:, maar in essentie . . . :D

dec_2007_089_%28Medium%29.jpg

dec_2007_090_%28Medium%29.jpg

dec_2007_091_%28Medium%29.jpg

dec_2007_092_%28Medium%29.jpg

dec_2007_093_%28Medium%29.jpg

dec_2007_094_%28Medium%29.jpg

dec_2007_095_%28Medium%29.jpg

:banana:

jan.

Back