Lockheed L-12A “Electra Junior”

Op een aantal kritische plekken zitten nu multiplex driehoekjes.
3jtLQI.jpg

TWAxMI.jpg



Daar war later het gat voor de vleugelbevestiging komt is nu een extra plaatje multiplex aangebracht.
UaN8Aq.jpg



De rompzijkant waar de vleugel komt wordt een gesloten doos constructie.
In de spanten zitten plastic drinkrietjes voor de servo kabels.
rdzWv4.jpg

IFKCho.jpg

4E7F3V.jpg



Voor het eerst de romp van de bouwplank gehaald en direct op de weegschaal gelegd, 568 gram, dat is prima.
BsCgju.jpg

6a3AZh.jpg

rNrBJt.jpg



Met de rode pijlen aangegeven stukjes spanten worden uiteindelijk verwijderd, zodat
De cabine in zijn geheel geplaatst kan worden.
8nOZ4k.jpg

1UDHWS.jpg


Johannes
 
Werkelijk strak en prachtig gemaakt Johannes :thumbsup:
Eigenlijk zonde om straks te beplanken, maar gelukkig hebben we deze foto's ;)
Ik vraag me alleen af waarom je de servosnoertjes precies in het vleugelzadel uit laat komen?

Groeten en succes met helft #2, Ralf
 
Ik vraag me alleen af waarom je de servosnoertjes precies in het vleugelzadel uit laat komen?

Groeten en succes met helft #2, Ralf
Dat is een terechte vraag. Het is een schijnbaar onlogische plaats voor servosnoertjes.
Maar omdat ik de cabine enigszins schaalgetrouw wil maken komt de cabinevloer in de vleugel.
Alleen de hoofdligger steekt in de cabine zoals bij de originele Lockheed.
De servosnoertjes krijgen uiteraard voldoende ruimte. Omdat ik nog niet weet waar de ontvanger uiteindelijk geplaatst wordt heb ik nu de mogelijkheid om deze voor in de romp of in de vleugel te bevestigen.
04Z7KK.jpg


De tweede helft gaat zeker sneller omdat ik de onderdelen daarvoor gelijk met de eerste helft gemaakt heb. :)


Johannes
 
zeer netjes gemaakt :koud:.

je zou bijna zeggen dat het cnc werk is, hoe die spanten gemaakt zijn. zeker omdat er overal die tabs zitten. het is dat je de foto van de figuurzaag liet zien.

keep it up
 
je zou bijna zeggen dat het cnc werk is, hoe die spanten gemaakt zijn. zeker omdat er overal die tabs zitten. het is dat je de foto van de figuurzaag liet zien.
Dat wil nog niet zeggen dat hij die ook gebruikt heeft. :D
Nee geintje, ik ken Johannes een beetje van de GCMF (The First Aviators) en weet dat hij zeer zorgvuldig en precies te werk gaat. Dat het "een paar uurtjes" kost geeft niets. Het is een hobby en een hele mooie, die mag tijd kosten en het resultaat is er ook naar. Fantastisch werk, dit wordt een pracht toestel. :thumbsup: :thumbsup:
 
Voor de cabinedeur komt een kozijn en wordt voor het beplanken van de romp geplaatst.
uow1v1.jpg


Even snel een eenvoudige mal maken voor het kozijn.
Yku7Ul.jpg

FwfzDD.jpg

R1EIIf.jpg



Het kozijn wordt opgebouwd met in totaal uit zes lagen 1 mm dik balsahout en bespanpapier en verlijmd met epoxy.
3UnBES.jpg



De huishoudfolie moet ervoor zorgen dat de boel makkelijk loskomt van de mal.
Voldoende gewichten zorgen voor een goede verlijming van het geheel.
gSgpD8.jpg



Het zijn twee vormdelen geworden, waarom, dat wordt later duidelijk.
0VDsdV.jpg


Met de lintzaag het kozijn op maat zagen, dat gaat prima. Met mijn Japanse handzagen wil ik absoluut geen epoxy zagen.
9oHSxu.jpg


Even passen, de hoofdafmetingen kloppen. Wel jammer dat bij 7 gordingen stukjes tussenuit moeten voor het kozijn. Maar ik verwacht dat de romp uiteindelijk sterk genoeg is.
d66Vnb.jpg

VZ999O.jpg



Johannes




 
Heb je Wilsor lamineer epoxy of soortgelijk gebruikt voor het luik?? ( over enige tijd moet ik wat grote vlakken in de Blériot motorkap lijmen...zou dat dus met epoxy kunnen doen...je brengt me op een idee...)
 
Laatst bewerkt:
Heb je Windsor lamineer epoxy of soortgelijk gebruikt voor het luik?? ( over enige tijd moet ik wat grote vlakken in de Blériot motorkap lijmen...zou dat dus met epoxy kunnen doen...je brengt me op een idee...)
Voor het luik heb ik epoxyharz L 385 gebruikt.

Johannes
 
Laatst bewerkt:
Het eerste frame is met een figuurzaag voorzichtig uitgezaagd. Epoxy en bespanpapier maken deze fragile constructie sterk genoeg voor verdere bewerkingen, maar voorzichtigheid is geboden.
EGFy9p.jpg

6nTIHi.jpg




Nu mag het frame op het tweede paneel gelijmd worden. Meteen aftekenen waar de gordingen doorgezaagd moeten worden.
V69pgf.jpg




En dan ziet het er zo uit.
CoBr02.jpg



Controleren of het past, ich bin zufrieden. :)

LkCTyi.jpg



De figuurzaag weer in actie en dan blijft er niet veel meer van over. Dat was ook de bedoeling en het kozijn is nu klaar om geplaatst te worden.
uMBLB4.jpg



Het kozijn zit nu definitief vast in de romp. Al met al verliep deze operatie best wel snel. Het resultaat is naar mijn zin.
ZzTsIK.jpg



Johannes
 
Sjongejonge... goed dat je geen trein aan het bouwen bent want dan moest je een hele reeks van dit soort deuren maken...
 
Nog wat extra versterkingen met driehoekjes. Is niet echt nodig, maar ik kan het niet laten, het geeft mij een goed gevoel.
TwmOKQ.jpg

DZUxSk.jpg



Het gaat verder met de cabine raampjes. Ook hier moeten stukjes gordingen wijken voor de raampjes. Hoe dan ook, voor mij is het een apart gevoel, doorzagen wat ik met volle toewijding gemaakt heb.
JBhBUy.jpg

3d06b4.jpg

ugKgky.jpg



Latjes van balsahout tussen de gordingen zijn de basis voor de raampjes. Nu zijn de raampjes nog rechthoekig, maar later na het beplanken kommen er ronde hoeken
SYrwTV.jpg

yIpneH.jpg


Johannes

 
Ga je voor iedere foto eerst met de stofzuiger over je werktafel?

Ongelofelijk.

En het kozijn is 100% perfect geworden. :thumbsup:

Spinoza zei: "Ons gehele geluk is afhankelijk van de kwaliteit van dat wat wij beminnen.”

Je bent vast een gelukkig man . . .


jan.
 
Ga je voor iedere foto eerst met de stofzuiger over je werktafel?

Ongelofelijk.

En het kozijn is 100% perfect geworden. :thumbsup:

Spinoza zei: "Ons gehele geluk is afhankelijk van de kwaliteit van dat wat wij beminnen.”

Je bent vast een gelukkig man . . .


jan.
Inderdaad, de stofzuiger gebruik ik heel veel.
Opruimen doe ik ook graag, gereedschappen terugleggen op hun plek.
Als je dat altijd zo doet is het een kleine moeite en blijft je werkplaats netjes.
Het is heerlijk werken in een geordende hobbyruimte, alles overzichtelijk en geen onnodige zoektijden.
Modelbouw is voor mij ontspanning en dat wil ik graag zo houden. In een chaotische hobbyruimte zou ik stress krijgen, haha. :)

Johannes
 
Het beplanken kan beginnen. Iedereen heeft zo zijn eigen methode. De mijne is niet de meest eenvoudige, maar als je het veel doet, gaat het steeds sneller en beter.
Zoals op de foto is te zien, worden mijn balsahout plankjes eerst zo goed mogelijk in de juiste vorm gebogen en dan pas verlijmd met het geraamte.
XMJQP4.jpg


Uiteindelijk past het balsaplankje redelijk en is klaar om vast te lijmen.
eJ1tBz.jpg



Dit is het eerste plankje op het geraamte waarbij veel klemmetjes voor een optimale klemdruk zorgen.
PVFcKb.jpg

SyBP4W.jpg



Voor elk plankje maak ik eerst een sjabloon van papier. Een strook papier enigszins in form knippen, positioneren en daarna het contour exact aftekenen met potlood. Met een stukje hout sleep ik de potlood over het contour.
dDeDfK.jpg

yWh260.jpg



De papieren sjabloon met lijmstift op een 3 mm dik balsaplankje plakken. Vervolgens met de lintzaag strak langs de lijn zagen en netjes nog afwerken. Zo nodig, dan nog passend schuren.
QvkZYu.jpg

wIIcgZ.jpg



Nu kan het plankje in water, twee uren is genoeg maar langer is ook goed.
6pLJfR.jpg



De papieren sjaploon kan makkelijk in zijn geheel van het balsahout getrokken worden. Uiteraard wordt deze sjaploon later ook voor de andere romphelft gebruikt.
h4qYTg.jpg



Met mijn strijkbout tafel kan het plankje snel in de gewenste vorm gebogen worden en het water verdwijnt daarbij zeer snel uit het hout.
f7X1lO.jpg



Voldoende lijm aanbrengen, maar niet onnodig veel. Met speelden en klemmen het plankje fixeren.
0xdbEC.jpg



Johannes
 
Back
Top