Lockheed L-12A “Electra Junior”

Hout kun je met hitte nog beter buigen omdat lignine (de matrix in het hout) plastisch wordt. Ook kan je lignine plastisch maken met chemische middelen, zoals ammoniak.

Maar de vezels (cellulose) bestaan uit zeer kleine kristallieten. Deze kristallieten zijn met elkaar water absorberend.
Het water wordt in de kleine ruimtes tussen de kristallieten gezogen. Door hun enorme oppervlak kunnen ze heel veel water opzuigen.
Daarom zwelt het hout.
Bij deze wateropname worden de kristallieten verder uit elkaar gedrukt en hun onderlinge verband wordt zwakker en daardoor het hout zwakker en kun je het makkelijker buigen.

Graag wil ik mijn twee rompdelen spanningsvrij hebben. Dat maakt straks het verlijmen van de twee rompdelen een stuk makkelijker. Een inderdaad de constructie zal uiteindelijk meer incasseringsvermogen hebben.

Johannes

3M verkoopt ook een spuitlijm die sterk lijkt op de lijm op Post-it. Dus die blijft kleven aan je papier wat je vervolgens op je balsa plakt. Bij het verwijderen blijven er geen lijmresten achter.
756ef255fe5d467bb07255fa5323bf12.jpg
Deze heb ik nu getest, ben tevreden!
Bedankt voor de tip.
fkHX86.jpg

Johannes

... Bij deze wateropname worden de kristallieten verder uit elkaar gedrukt en hun onderlinge verband wordt zwakker en daardoor het hout zwakker en kun je het makkelijker buigen. ...
Is die verzwakking van cellulose permanent, of tijdelijk, tot het hout weer droog is?

... Lignine is de belangrijkste houtcomponent, deze wordt door de hitte gemakkelijk vervormd. Cellulose daarentegen kan niet zonder vocht vervormd worden. ...
Wat is de werking van ammonia in het water?

edit: twee berichten terug al beantwoord.

Laatst bewerkt:
Voor de bedrading in de staartboom bedacht ik, drinkrietjes als installatiebuis te gebruiken. Super licht en goedkoop.
Maar nu ik langer naar kijk overkomt mij een gevoel van, nee, dat is het niet. Het past niet bij mijn karakter.:)

Dus vandaag de rietjes verwijderd, heerlijk.
Noem het maar voortschrijdend inzicht.:D
L8VvPu.jpg

XGuoBI.jpg

En hier de nieuwe installatiebuis, dus vanavond kan ik weer goed slapen.
ls2kGb.jpg

Johannes

Hi Johannes, leuk om van je te leren op dit forum. E.a is me nu helemaal duidelijk. THX.

Succes met de verdere bouw; het wordt een mooi model!

Gr Q

Gewoon luchtslang, heb nog genoeg van liggen. ;)
Is wel zwaarder dan drinkrietjes, maar dat is geen probleem.
F03CXH.jpg

Johannes

Beste modelbouwers,
wie kan mij adviseren betreffende verlichting in de passagierscabine van mijn Lockheed L-12.
Zelf dacht ik aan ledverlichting, maar er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Johannes

Zet eerst eens helemaal voor je zelf op papier wat je wilt.
Welk effect wil je zien?
Hoeveel "stroom" heb je daarvoor beschikbaar?
Hoeveel ruimte heb je, waar kan je lichtpunten plaatsen?
Mogen de lichtpunten zichtbaar zijn of juist niet?
Wat voor soort licht wil je, fel wit of juist warm wit?
En alles meer wat je nog bedenken kan.
Aan de hand van die lijst kunnen we dan kijken wat de beste oplossing(en) is (zijn) voor jouw wensen.

Op deze foto zie je boven de stoelen een luchtgoot zitten en daarop bij elke stoel een mondstuk.
Nu dacht ik, in elk mondstuk een lampje te plaatsen. In de goot kunnen de draden weggewerkt worden.
Voor in de rompneus (i.v.m. zwaartepunt) kan een grote accu geplaatst worden.

Maar de verlichting zal meestal gebruikt worden tijdens een tentoonstelling en zelden tijdens het vliegen.
Voor in de cockpit wil ik graag nog twee leeslampjes maken.
Voor de cabineverlichting is misschien een warme witte kleur mooi.
KoGdwa.jpg

Johannes

Laatst bewerkt:
De spanten hebben uitsparingen voor de positioneer pennetjes.
Straks weet ik of dat werkt en de twee rompdelen exact gepositioneerd verlijmd kunnen worden. Het wordt een soort lego. :)
08vd8t.jpg

Hier zijn de positioneer pennetjes in de spanten van het rechter rompdeel gelijmd.
Ybso0j.jpg

Tot nu toe heb ik de bestaande tekening gevolgd. Maar vanaf nu kommen er diverse wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke tekening.
Van spant nummer 14 wordt een stuk verwijderd. Door deze ingreep krijg ik meer ruimte voor de servo’s. Op de foto’s van de 1:1 Lockheed zie je ook geen gesloten spant, dus de zaag erin.
Het ziet er meteen anders uit.
8bG2Cm.jpg

GFwCat.jpg

CjaBCZ.jpg

De volgende ingreep is, de drie spanten bij de vleugel inkorten. Ook deze mogen zondermeer ingekort worden. De romp blijft evengoed nog sterk genoeg, dat komt door de doosconstructie.
r11oL2.jpg

oNofED.jpg

Johannes

Het is waarschijnlijk het beste om ledjes te gebruiken, die gebruiken heel weinig stroom en genereren nauwelijks warmte. Je hoeft daarmee niet bang te zijn dat er iets "smelt" of zo.
Omdat ledjes zo weinig stroom gebruiken hebben ze ook maar een heel dun draadje nodig. In een poppenhuis van een vriendin heb ik ooit ook led verlichting "aangelegd". Alles heb ik met 0,2mm dik (dun ;)) koperlakdraad gedaan. Die draadjes zijn zo dun dat je ze in bijna elk hoekje kan verbergen. Dit kan je ook in je vliegtuig doen.
Elk ledje heeft een serieweerstandje nodig. Eventueel kan je twee of drie ledjes in serie zetten dan heb je maar één weerstandje per groep nodig. Een nadeel is wel dat als er één kapot gaat de anderen uit die groep ook niet meer werken. Maar als je een led niet mishandeld kan ze tientallen jaren mee. Mijn wekkerklok heb ik als schoolwerkstuk gemaakt en hij werkt nu na zo'n 40 jaar nog steeds prima. De led displays zijn zwakker geworden dat wel maar ze zijn nog steeds uitstekend te zien.
Voor die weerstandjes kan je eventueel SMD versies gebruiken. Die zijn heel erg klein en kunnen "in" de bedrading verwerkt worden en daarmee ook onzichtbaar weg gewerkt worden. Nadeel is wel dat het veel priegelwerk is maar dan heb je ook wat. ;)
Wat vorm aan gaat zijn zo veel soorten en maten te koop dat je voor elke toepassing wel een geschikte led kunt vinden. Van Ø2mm tot Ø10mm van plat tot vierkant, langwerpig en zelfs driehoek en vierkant. Daarnaast ook een reeks smd versies, van "groot" tot heel erg klein. De kleinste die ik tot nu toe heb gezien (op m'n werk) is maar 0,6 x 0,2 mm groot. Ik had een zakje met 1000 stuks in m'n handen en dat woog maar een paar gram. ;)

Ledjes hebben ook afhankelijk van hun kleur verschillende spanningen nodig, het is wellicht beter om een led driver te gebruiken die een bepaalde stroom levert de spanning wordt dan automatisch aangepast
Bij Conrad zijn dergelijke driver'tjes te vinden

Back