LRP elektro algemeen

Nu liep ik net nog wel tegen een ander probleem aan,pinion gear is zo afgesleten als maar kan.(tanden volledig puntig geworden)
Geluk dat ik het nu opmerk voor die weer mijn spur begint op te vreten...Maar heb sinds die nieuwe tandwielen 4-5 keer 2 lipo's leeg gereden,hoe kan mijn pinion zo snel slijten? Of is die lrp pinion kwaliteit gewoon k*t?
Gearmesh is zeker goed,rolt allemaal zeer soepel.Beter tamiya pinions nemen dan?

Zo ziet mijn tandwiel er toch niet uit. En dat terwijl, nu ik op lipo rij, de transmissie toch flink wat te verduren krijgt, gezien de inmiddels iets getwiste dogbones, en de deukjes in de sleuf waar de cardan in valt. En je spur is nog wel gaaf?

Spur is inderdaad nog bijna als nieuw,juist op tijd gezien.
Vorige keer spur mee stuk op bij beide auto's... :s


Ik moet daar toch even op terugkomen. Mijn Blast begon steeds meer herrie te maken, ondanks het recente schoonmaken van het achterste diff. Toch maar weer eens onder het kapje van spur en pinion gekeken, en warempel, het pinion was ook aan het wegvreten. Spur was, op wat messingpoeder na, onbeschadigd, net als bij anthem2. Ik weet zeker dat de mesh goed was afgesteld, auto liep verder snel, rolde ver uit, en rijtijden op een accu waren netjes. Bovendien heb ik meer auto's en dit nog nooit meegemaakt.

Het enige verschil tussen de Blast en die andere auto's, inclusief de Twister, is dat de Blast messing pinions gebruikt. Blijkbaar is dat ok als je de standaard motor gebruikt, icm NiMh. Maar met een iets pittiger motor en Lipo, delft het messing pinion blijkbaar het onderspit. Ik ga er nu een Kyosho gehard alu spur op zetten, is ook module 0.6 en daar heb ik nog nooit een versleten pinion mee gehad.

In ieder geval voor mij geen messing pinions meer in auto's.


Edit: extra uitdaging, het nieuwe pinion mag niet te dik zijn, anders loopt het tegen de achterwand van het gear cover aan... En de Kyosho pinions zijn dus net iets dikker dan die van LRP. Ik kan alleen nergens de dikte vinden van bijvoorbeeld de Tamiya module 0.6 pinions...
 
Laatst bewerkt:
Ik was van plan om tamiya pinions te gebruiken maar was deze week in de modelbouwzaak om die te halen en daar zag ik carson pinions hangen aan 6 euro en 7,... euro per stuk.Ik gaan vragen of deze wat kunnen hebben en ook mijn probleem uitgelegd.
Ik kreeg als antwoord dat die van tamiya die hij had,gehard alu zijn,en die van carson gehard staal,dus eigenlijk zouden deze nog wel eens beter kunnen zijn.
Testen zal ik volgende week doen en dan zal ik mijn bevindingen hier neerzetten.
Probleem met schuren van pinion tegen gearcover had ik ook maar door de pinion een halve mm achteruit te schuiven is dat opgelost.Is natuurlijk niet "DE" oplossing dus zal kijken of ik een klein beetje plastic kan weg dremelen zonder er door te zitten.
 
Je hebt niet veel speling, zo dik is het cover niet. Wat je wel zou kunnen doen is een stukje wegsnijden, en die opening afplakken met een stukje kunststof of stevige tape.

Ik heb de pinion ook wat verder tegen de motor aangeschoven, blijft nog wel vrij van het motor-lager, en ook van het cover. Enige nadeel, het platte kantje aan de motor-as hield eerder op, dus de inbus van het pinion kon niet op het afgeplatte deel. Dus in theorie kan het gaan slippen.

Ik ben benieuwd of de Carson en Tamiya pinions minder dik zijn, afgaande op het plaatje lijken ze dunner, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.
 
Eerste rit met 22T gehard alu Kyosho pinion ging prima. Veel minder vibraties met meer toeren, en ook een stuk minder herrie. Je hoort nu weer vooral het "rinkelen" van de dogbones en de gierende boventoon, die er de laatste weken overheen kwam, is weg.

Auto is wel ietsje minder snel, maar trekt wel vlotter op, zoals was te verwachten met een tandje minder. Ik denk dat deze verhouding beter past bij de G20 motor die ik erin heb gezet. In de Kyosho ZX-5 RTR is de motor wel zwaarder vertand, maar de Kyosho is iets lichter dan de Blast, dus de motor heeft het minder zwaar. Dan kom je wel weg met iets groter pinion.


Update: Zelfs met bijna 20 graden buiten wordt de motor net handwarm. Verschil met het oude pinion is wel erg groot, qua temperatuur. Ik vraag me af of dit puur door het tandje minder (nu 22T vs eerst 23T) komt of dat het slechte pinion veel extra wrijving gaf, waardoor de motor sneller opwarmde.

Verder zijn de Conrad spike 4 voor 10 euro banden + velg echt helemaal glad nu, dus zal ik nieuwe bandjes moeten monteren. En dan ga ik tegelijk de te lange schroeven door de wielblokken achter aanpakken, zodat daar geen takjes tussen velg en uitstekende schroef klem kunnen komen te zitten. Dat heeft me waarschijnlijk een lager gekost, links achter zat het wiel laatst muurvast door een steentje, en nu heeft dat lager echt teveel speling.

Blijkt trouwens dat in de handleiding van de Blast een foutje staat. Document 120300 (handleiding puur voor de Blast BX, te downloaden op LRP site) zegt dat de lagers van de wielassen onderdeel 120962 zijn, lagers van 15x10x4. Maar die zijn voor de outdrives van de diffs, en de wiellagers zijn onderdeel 120962, lagers 10x5x4. In document 120102 (handleiding voor alle Blast versies, pagina 23) staat wel het juiste partnummer, 120963. Had ik bijna de verkeerde besteld.
 
Laatst bewerkt:
En dan ga ik tegelijk de te lange schroeven door de wielblokken achter aanpakken, zodat daar geen takjes tussen velg en uitstekende schroef klem kunnen komen te zitten. Dat heeft me waarschijnlijk een lager gekost, links achter zat het wiel laatst muurvast door een steentje, en nu heeft dat lager echt teveel speling.


Ik was niet helemaal wakker toen ik dit schreef (komt wel vaker voor, zal iemand misschien zeggen, ben ik die opmerking mooi voor, nu ;) ). Speling kwam niet van het lager maar van een iets te losse wielmoer. Zal wel door het vastlopen van het wiel zijn gekomen, dus die conclusie klopte wel.

Dit weekend de "slicks" maar vervangen door nieuwe banden, worden waarschijnlijk de voorbanden van de Kyosho Fazer. Die zitten mooi klem op de Conrad 5 spaaks velgen, zo klem dat lijmen misschien niet eens nodig zal zijn, met de brushed power die deze auto bij mij heeft. Banden zijn wel iets harder dan de vorige of de "ragbanden", maar ik verwacht wel een duidelijk betere slijtvastheid. Zelfs op een bospaadje verdwijnen de spikes die standaard op die C velgen zitten, als sneeuw voor de zon...
 
Weer wat voor gehad met de blast,normaal zet ik al mijn velgen dus vast met een wielsleuteltje van tamiya.Nu had ik al een tijd geleden gezegd dat mijn wielmoer dikwijls los kwam dus om het echt deftig vast te zetten (overigens geen problemen meer gehad daarmee) gebruik ik nu een dopsleuteltje op een schroevendraaier.Nu had ik wat uit elkaar te halen na de laatste rit dus ook even wielen eraf voor gemakkelijker overal aan te kunnen en gelijk ook even de lagers terug in te spuiten.Wielen er terug op en deze draaiden zeer stroef...Wielen er terug af en alles nog eens goed nagekeken,probleem blijft,maar zag dus nergens iets aanlopen.
Terug alles uit elkaar,alle lagers checken enz...Na veel werk uiteindelijk doorgekregen dat het dus aan de wielmeenemer lag :s er zit zo'n randje op die wielmeenemers en door het zodanig goed vastdraaien van die wielmoer werd dat randje dus elke keer iets platter gedrukt en beschadigd.Nieuwe wielmeenemer erop en was gefixt,heb er nog een paar liggen van de TC voor moest het nog voorvallen maar daarna is de volgende upgrade alu wielmeenemers zoals op de TC al gebeurd is.
 
Ik had vandaag ook een probleempje, ik was lekker aan het rondcrossen op een bospaadje bij 't Harde, en ineens stond de auto erg snel achterstevoren. Nu zijn de banden wel slicks geworden, maar zelfs bij weinig gas geven was het snel een 180 graden draai, en kon ik donuts draaien zonder in te hoeven sturen. Bleek dus dat er alleen nog maar achterwielaandrijving was. Ik vreesde dat het diff aan gort was, maar had geen tijd om er goed naar te kijken. Later thuis, bleek het mee te vallen. Het inbusje van de drive cup tussen cardan en voorste dif, was losgekomen, en daardoor slipte de drive cup op de as. Aangedraaid, en voila, weer 4WD. Binnenkort maar even een drupje locktite op doen.

Verder zitten er nu siliconen o-ringen in de outdrives van het achterdiff, zodat de dogbones minder kunnen rinkelen. Volgende stap, banden met profiel erop, en kortere schroeven door de achter-wielblokken.
 
Ik benieuwd of dat helpt, die o ringen en of dat er niet voor zorgt dat de aandrijfas te strak zit in de cups..
Maar ik zou ook geen andere oplossing weten..

Het is wel erg rustig hier trouwens!
Rick heb ik al een poosje niet gezien/gehoord..
 
Ik heb ze bewust alleen achter gedaan, daar hebben de dogbones een zee van ruimte om heen en weer te schuiven, en dan alleen aan de diffzijde. Zelfs bij volledig inveren komen ze niet onder druk te staan. Voor heb ik ze achterwege gelaten, daar zitten CVD's en is de speling op de aandrijfassen veel minder.
 
Dat vijsje dat los is gekomen had ik ook tijdens mijn eerste rit toen ik de blast net had.Daar hadden ze blijkbaar niets tussen gedaan of niet goed vast gezet.2 keer gas geven en ik had 2 wielaandrijving...Heb het toen thuis direct vast gezet maar het asje was zodanig beschadigd dat dit elke keer terug los kwam te zitten.
Omdat ik het ook een iets te kort asje vond heb ik er toen zelf eentje gemaakt met een vriend (had ik in het begin van dit topic al eens vermeld denk ik) van het uiteinde van een boor.Toen het asje klaar en passend was heb ik er een gaatje door geboord en er een traxxas boutje met "extra stokje" op het uiteinde in gestoken.Nooit geen problemen meer gehad.Spijtig genoeg geen foto van,want is wel een zeer goede fix geweest.

En om nog even terug te komen op die quick fix van mij van het voorste asje van de ophanging,ik had dat gemaakt uit een stuk draadstang maar kreeg de commentaar dat de schroefdraad de draagarm langs binnen zou beschadigen.Wel,ik heb deze er terug uitgehaald en de schroefdraad redelijk vlak gemaakt met de dremel,enkel nog goede schroefdraad over gehouden waar nodig aan het uiteinde.Geen problemen met uitslijten van het plastic nu :)

O-ringen tussen de achterste dogbones wil ik ook nog wel doen eigenlijk,heb er momenteel alleen tussen de middenas zitten en werkt perfect voor minder geluid.Valt me wel op hoe creatief we hier eigenlijk zijn met die "el cheapo" auto'tjes om ze toch redelijk goed te krijgen.Nog steeds geen spijt gehad van deze aankoop :) alhoewel soms toch voor de prijs die je voor onderdelen moet uitgeven.Maar na toch redelijk zot te hebben gedaan,valt het al bij al nog zeer goed mee van brokken.Maandag gaat de blast trouwens mee naar centerparcks Het Meerdal voor een midweekje,kijken wat daar van komt :D
 
De Blast maakt wat meer geluid dan ik zelf graag zie, en de onderdelen zijn inderdaad qua prijs over de top, maar verder is het best een nette auto. Hij is wat zwaar, maar in hobbelig terrein is dat wel een voordeel, de auto stuitert minder en dendert wat lekkerder door. Afwerking van de kap qua uitsnijden is zeker beter dan gemiddeld en de standaard banden vallen niet tegen. Ik blijf alleen vinden dat ze de velgen zwart hadden moeten houden, vind ik meer "bad ass" staan dan die witte spaakvelgen. Maar goed, voor een tientje heb je bij C 4 prima zwarte spaakvelgen, en als de banden die erop zitten glad zijn, dan kun er zo wat beters op zetten.

En natuurlijk een beter pinion.
 
De Blast maakt wat meer geluid dan ik zelf graag zie, en de onderdelen zijn inderdaad qua prijs over de top, maar verder is het best een nette auto. Hij is wat zwaar, maar in hobbelig terrein is dat wel een voordeel, de auto stuitert minder en dendert wat lekkerder door. Afwerking van de kap qua uitsnijden is zeker beter dan gemiddeld en de standaard banden vallen niet tegen. Ik blijf alleen vinden dat ze de velgen zwart hadden moeten houden, vind ik meer "bad ass" staan dan die witte spaakvelgen. Maar goed, voor een tientje heb je bij C 4 prima zwarte spaakvelgen, en als de banden die erop zitten glad zijn, dan kun er zo wat beters op zetten.

En natuurlijk een beter pinion.

Tsja smaken verschillen :D gelukkig maar. Ik vind de velgkeuze voor de tx echt goed. Had ze niet anders willen zien,zwart is inderdaad badass maar wit heeft toch vaak mijn voorkeur.Nu had ik eigenlijk ook eens graag geweten of er mensen zijn met ervaringen met de lrp s18 autootjes.aangezien ik zeer geïnteresseerd ben in 1/18 schaal voor onroad.begrijp wel dat deze niet meer te krijgen zijn? Alsook de onderdelen dan?ze zien er wel super uit moet ik zeggen,heb een beetje te lang gewacht om de hobby terug op te pikken denk ik :(
 
Klopt, het is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar omdat ik de blauw/rode kap heb bij de Blast, vind ik zwart beter staan. Maar bij de Team C Minion vind ik witte velgen weer goed staan, omdat er al zwart in de kap zit.
 
Nou, er zitten nieuwe bandjes onder de Blast BX. Er zitten nu onderdelen in van zeker 5 merken. Velgen van Conrad, rubberen o-ringen van Team C in de drive cups van het achterdiff. Accu van RC-Plus, en de banden zijn van een Kyosho Fazer Kobra, de rest is LRP. En dan vergeet ik nog bijna de lipo-saver van Hobby King, dus 6 merken. ;)

Ik heb ook een poging gedaan de schroeven door de achter-wielblokken in te korten, maar dat is goed staal, zaag kan niet eens de schroefdraad beschadigen. Ik heb ze nu omgekeerd, zodat het uitstekende deel naar achteren wijst. Zo zit het voor ook, en daar komt nooit wat klem tussen de wielen. Misschien dat het helpt, anders maar eens een diamant slijpschijfje voor de Dremel bestellen, dat moet toch wel door staal heen komen...
 
Ik zal eens kijken. Het is inderdaad wel slim om de moer erop de laten zitten, ook voor de lengte, maar ook voor de draad.


Rijden met de Fazer banden gaat trouwen erg goed. De auto reed strak en snel, en ik verwacht ook een stuk langere levensduur. Binnenkort upload ik wat foto's, zoals de auto er nu uitziet, zou hij wat mij betreft uit de doos moeten komen.
 
ik heb een 160mm kniptang van ivana. dat gekke ding knipt 35mm2 koperkabel in 1 simpele handeling!
m6 rvs schroeven ook geen probleem. ideaal tangetje is dat jo
http://www.kruytbv.nl/artikel/ivana-zijsnijtang-160mm.html

zoekplaatje... deze kennen het ook
HS-2003.jpg
 
Dat kan ook ja, alleen denk ik dat je dan het metaal ook naar elkaar toe knijpt waardoor het uiteinde niet meer rond is?
Maar dit kan misschien wel weer verholpen worden door er eerst een moertje op te draaien?
 
Ik vraag me af of zo'n tang ook door gehard staal heen knipt. Maar dan nog is de tang duurder dan het slijpschijfje, dus ik denk dat ik voor die route ga, mocht, na het andersom monteren van de schroef, er nog steeds wat tussen komen. Voor het afwerken van het doorgeknipte stukje zou ik waarschijnlijk alsnog een slijpschijfje nodig hebben. Maar zo'n tang is wel een prachtig stuk gereedschap, dat zeker, en bedankt voor de tip.


Hier nog een paar foto's van de Blast met de Kyosho Fazer Kobra banden op Conrad velgen:

blast1.jpg


blast2.jpg


blast3.jpg



Ziet dat er niet stoerder uit dan zo?

lrp_s10blast_bx_01.jpg
 
Back
Top