Maffei Tramlocomotief NCS 7 - 8

Vandaag de "nep" ketelveiligheid gemaakt.
Ook weer gebruik gemaakt van de nieuwe verdeeltafel.
20220129_122719 small.jpg
20220129_140029 small.jpg

Fijn weekend en de groetjes,

Ruud.

Verdeeltafel adapter gemaakt voor zowel de drie- als de vierklauwplaat.
Aluminium schijf op maat gedraaid met centreervlak voor de klauwplaten.
20220131_165534 small.jpg

Montage gaten frezen voor beide klauwplaten.
20220201_163342 small.jpg

Sleuven frezen voor montage op de verdeeltafel.
20220201_170448 small.jpg

En klaar is de adapterplaat, voor zowel de drie- als vierklauwplaat !!
20220201_171824 small.jpg
20220201_171928 small.jpg

Groetjes, Ruud.

Netjes Ruud.

Wat jammer dat de schoijf niet groter is dan de tafel.
Had je aan die kant hetzelfde kunnen doen als aan de klauwplaat.
Zelfcentrerend was de schijf dan naar de klauw en tafel.

Ergens had ik een schets voor mijn eigen draaitafel.
Weg

Even nieuw klad gemaakt
upload_2022-2-1_17-58-29.png

Het is maar een idee....

Veel modelbouwplezier,
Willum

Gaaf Ruud!!

Ik heb mijn adapterplaat maar gewoon gekocht bij HBM. Te groot om op mijn Sieg draaibankje te produceren. Nu nog mijn vrouw overtuigen dat ik geld had kunnen besparen als ik een betere draaibank had gehad!! Wederom een geval waarbij je met het uitgeven van enige duizenden euro’s een paar tientjes kan besparen. Lijkt me alleszins een redelijke businesscase. Mijn vrouw ziet dat anders.

Jeroen

Ik heb de aluminium schijf (was 180mm) op mijn werk afgedraaid en voorzien van een gat zodat ik hem thuis op mijn draaibank in kon spannen.
Daar heb ik het centreervlak er aan gedraaid.
Toen op de verdeeltafel de rest, gaten en sleuven.
Hij is nog niet helemaal klaar, ik ga nog een stomp draaien die in het midden van mijn verdeeltafel pasten en die exact in de adapterplaat past, zodat hij als het goed is altijd gecentreerd zit.
Nu naar de vriendenavond, lekker ouwe hoeren en een biertje drinken.

Groetjes, Ruud.

Stomp kan ook.
Ga je de stomp een overmaat geven en dan aan de maat afdraaien.
Staat hij altijd in de center.

Ouwe hoeren, slap lullen,
Lekker biertje,
beugeltje Grosch?

Veel plezier vanavond Ruud.
Willum

Misschien kunnen jullie mij een beetje van advies dienen.
Ik wil een nieuwe compressor aanschaffen, de oude word een stuk minder na zo'n 30 jaar trouwe dienst..
Ik zoek een compressor met een ketel inhoud van ongeveer 24 liter, heb ik nu ook en is groot genoeg voor mijn bezigheden.
Nu twijfel ik tussen een low noise compressor of gewoon een met een zuiger.
Een zuiger compressor maakt meer lawaai maar schijnt langer mee te gaan.
Een low noise is lekker stil maar schijnt korter mee te gaan.
Heeft een van jullie hier ervaring mee.
Groet, Ruud.

Ruud, ik heb een low noise compressor van HBM. Twee compressoren, 70 liter drukvat. Ik heb die capaciteit nodig voor mijn pneumatisch gereedschap voor de auto’s, slagsleutels, slijpers e.d.

Bijna alle low noise compressoren zijn olievrij. Dat is een voordeel en een nadeel. Het is maar hoe je het bekijkt. Heb je gereedschap, zoals slijpers dan moet je die apart oliën, of een olievernevelaar inbouwen. Ik spuit gewoon altijd een beetje olie in het gereedschap wat ik ga gebruiken. Gaat al jaren goed.

ik heb mijn compressor al ruim vier jaar en ben er zeer tevreden over. Het verschil in levensduur is bij hobby gebruik vooral theoretisch denk ik. Hoeveel draaiuren maakt je Compressor nou werkelijk? Als ik bezig ben met mijn modelbouw is het alleen een beetje lucht blazen om dingen schoon te krijgen. Duurt soms dagen voordat de Compressor aanslaat. Het verschil in geluid is aanzienlijk. Als mijn Compressor aanslaat kun je nog gewoon een gesprek voeren terwijl je er naast staat.

succes

Jeroen

Compressor aangeschaft.
Ik heb afgelopen dagen wel honderd compressoren voorbij zien komen.
Zal ik een low noise nemen of gewoon een olie smerende zuiger compressor.
De compressor komt op zolder van mijn garage dus ik word daar minder gestoord door het lawaai wat een olie houdende zuiger compressor geeft.
Zo'n compressor verdiend wel wat meer onderhoud als één die geen olie smering heeft.
Ik ben op deze uitgekomen, het merk is mij bekend en leveren ook spare parts wat ook niet geheel onbelangrijk is.
20220204_123523 small.jpg

Leuke bijkomstigheid, hij heeft twee aansluitingen, 1 voor de volle druk en 1 met regelbare druk.
20220204_124108 small.jpg

Olie en water afscheider heb ik, dus hij kan direct na plaatsing zijn werk gaan doen.
Fijn weekend en de groetjes,
Ruud.

Een Nederlandse compressor.
Mooi.
Op zolder met een vaste zakleiding naar onder.
Een aftappunt droge lucht
een aftappunt met olienevelaar?

Als de omgeving van de compressor isolerend afgeschermd is
met bijvoorbeeld glaswol scheelt dat in geluid.
Hang een goedkope brandmelder op voor het geval dat.

Mooie aanschaf Ruud.
Dae Ruud duit det geweun.
Veel plezier ermee.

Willum

Vandaag het machinistenhuis in elkaar gesoldeerd.
Moet de zaak nog afwerken, maar ben tevreden.
20220205_122649 small.jpg

Daarna bedrading aanleggen voor de compressor op zolder.
Beneden een schakelaar met controlelamp, zodat ik kan zien of de compressor aanstaat.
Ik moet er op deze manier wel opletten dat ik hem pas uitzet als de compressor al afgeslagen is.
Fijn weekend en de groetjes, Ruud.

Mooi resultaat Ruud.
Netjes gesoldeerd.
Zonde dat je straks het koper biesje niet meer ziet.

Voor dat de compressor van de stroom gaat moet hij zijn persleiding drukvrij hebben geblazen.
Als dat niet is en deze compressor heeft geen drukverlies
start hij slecht op bij een volgende keer.
Kan voor schade zorgen aan de motor.

En als je de compressor gelijk met de verlichting schakeld?

Kiek maar kump bes good.

Alles voor modelbouw
Veel plezier,
Willum

Voor dat de compressor van de stroom gaat moet hij zijn persleiding drukvrij hebben geblazen.
Als dat niet is en deze compressor heeft geen drukverlies
start hij slecht op bij een volgende keer.
Kan voor schade zorgen aan de motor.

Als dat echt nodig is mag je toch hopen dat ze er iets op hebben gezet dat daar zorg voor draagt. Bij gebruik slaat je compressor toch continue aan, zodra de druk onder de ingestelde waarde komt? Dus als je de stroom ervan afhaalt als de compressor vanzich al is afgeslagen, moet het volgens mij altijd goed gaan. Ongeacht of er zo’n voorziening wel of niet op de compressor is geïnstalleerd. En als er zo’n voorziening is, dan mag je toch hopen dat die fail safe is uitgevoerd. Dus als je je compressor afschakelt terwijl die nog draait moet ie afblazen.

Overigens, bij de meeste olievrije compressoren is dit sowieso veel minder relevant denk ik.

Jeroen

Klopt Jeroen, maar als je de stroom er tijdens het draaien van de compressor afhaalt, kan het zijn dat hij bij het weer aanzetten moeite mee heeft.
Dit kan als de zuiger stopt in de opgaande beweging, de motor er moeite mee heeft om dan weer op te starten.
Een pressostaat zorgt er voor dat de cilinder weer drukloos is en dan de motor wel weer goed opstart.
Als de motor stop als de tank vol is, blaast hij af en dan kun je hem zo weer starten.
Dus ik moet wachten met de stroom er af te zetten als de motor is afgeslagen.
Groet, Ruud.

Laatst bewerkt:
Vandaag met dat slechte weer maar een beetje hobbyen.
Het lijkt mij leuk als de kolenbak achterop het machinistenhuis ook open kan.
Misschien kan ik daar de gasvul nippel onder maken.
Hij moet kunnen draaien tegen de achterplaat van de cabine, dus het scharnier moest helemaal op het einde komen, anders loopt hij vast tegen de achterplaat.
Ik heb een messing plaatje genomen en een koperen leiding van 2 mm.
20220206_124844 small.jpg

Deze heb ik eraan gesoldeerd, en een draadje van 1mm erdoor geschoven.
20220206_131840 small.jpg

Moet de handel nog afwerken, maar het doel is bereikt.
20220206_131902 small.jpg

Fijn weekend en de groetjes, Ruud.

Back