Marblehead constructie

DIOM,
pas even op, Van mij mag je de Manta omschalen, maar..
1 dat hoge voordek heb je niet nodig, wordt bij IOM mede bepaald door de regels (grootboom minstens 60 mm boven dek)
2 die brede voorkant is niet conform het huidige inzicht bij de M's
3 de M heeft een relatief diepere kiel.
4-1 puur alles omschalen met 1.29/1.0 geeft je een boot van 8.6 kg, wel erg veel,
4-2 puur alles omschalen geeft je een hoger voordek dan gebruikelijk, ook bij de boeg.
4-3 je kan natuurlijk alleen de lengte omschalen en de diepgang een beetje, variaties zijn mogenlijk.
5 etcetc

Kortom, kijk eerst eens bij de M's voordat je de Manta (gedeeltelijk) kopieert. Op 6-6 is er eem Klasse organisatie Marblehead wedstrijddag op de Oosterplas in Den Bosch.
Overweeg ook om een bestaand vrij beschikbaar model te pakken.

ps mocht je iets bestaands hebben en dat willen aanpassen, dan kan ik je wel helpen met gebruik Delftship.
 
Een Manta M, dat zou wat zijn!
Ben je in contact met Andy Hoffmann hierover?

Ehh nee Wim ik bedacht dit pas net, ik kwam er achter dat ik die vorm zoek in een ontwerp (snelle verbreding na boeg grootste volume voor de mast)

En Joost idd niet zo een voordek mischien wat meer ala de rg65 manta, wat waarschijnlijk een beter uitgangs punt is (1/2 M).

Maar ik ben er nog niet uit wat het gaat worden!
Kwam alleen mede door Phielp en zijn rg65's er achter dat dat halve M's waren (en dat vaak M's verschaald worden naar rg's) dus waarom niet andersom .

DenBosch is me iets te ver om ff te komen kijken ,maar mochten jullie meer in de buurt varen kom ik zeker een keer kijken en indrukken opdoen
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Hay
Ook ben ik benieuwd wat nu zo een beetje de breedte maten van de huidige ontwerpen zijn (bij benadering/ongeveer) bv van die Honcho die zo super smal is .
Mijn oude M is zo'n 26cm breed de ontwerpen die ik nu heb zijn zo'n 10cm smaller
15904841569121635214830474260655.jpg
 
  • Like
Reactions: Hay
Spannend hoor, een M van eigen ontwerp. en dan meteen in Carbon. respect!
Ik vind die Equation echt een mooi ontwerp. komt heel erg overeen met mijn eigen ideeën. Dan is het wat veiliger om het ontwerp te bouwen van iemand die zijn sporen ruimschoots verdient heeft. beetje schijterig, maar ach....
Ik zit zelf een beetje te filosoferen over een bouw in fineer. en dan niet diagonaal, want dat geeft toch te harde bochten en kans op breken (of je moet strook voor strook gaan stomen), maar stroken in de lengterichting, en dan de tweede laag overlappend. Dus de naden op het midden van de strook er onder. dit verlijmen met epoxy en dan nog een dun matje er over. dat moet sterk genoeg zijn. Dan heb je maar 1,6 mm rompdikte in hout en blijft het totaal ruim onder de 2 mm.
 
DioM
Het klopt dat de IOM een heel andere boot is als de M.
Uitgaan van de RG65 Manta en dan opschalen lijkt me de weg.
Zou me niet verbazen dat Andy H daar al eens naar gekeken heeft.
FFDF97B0-4ECB-4CF9-A56C-1BF6629E82A4.png
E1DF16F9-D24E-4E7E-9A1A-6EC372B73933.png


foto’s genomen bij de bouwer thuis in Hongarije
 
DIOM:
vergelijken opgeschaalde Manta met Gothic
==================================
Hierbij een vergelijking op basis van hetzelfde deplacement (4.3 kg). In lengte maal 1.29, in diepgang maal 0.94.
Manta blauw/groen
Gothic rood
upload_2020-5-26_17-44-2.png
 
Laatst bewerkt:
Zojuist bij allradiosailboats gekeken naar de Manta-2017 RG65. Ziet er al wat beter uit als Marblehead. Alllen alles 2 keer geeft ca 7.2 kg. Dus breedte en diepgang niet 2 keer doen.
Voor nog wat breder dan de gangbare Marbleheads.
 
Zojuist bij allradiosailboats gekeken naar de Manta-2017 RG65. Ziet er al wat beter uit als Marblehead. Alllen alles 2 keer geeft ca 7.2 kg. Dus breedte en diepgang niet 2 keer doen.
Voor nog wat breder dan de gangbare Marbleheads.
Daarom is gewoon opschalen in mijn ogen een no go. je kunt natuurlijk wel het concept gebruiken en dat vergroten, maar precies dezelfde vorm een paar maten groter geeft in mijn ogen problemen. lengte gaat lineair, oppervlakten kwadratisch en volumes in de derde macht. daar zit altijd het probleem.
 
de laser gesneden bouwspanten voor de Equation zijn gearriveerd. zien er werkelijk keurig uit. Ik heb ze zowel in 3mm berken triplex, als in 4 mm populier.
De uitdaging blijft om de kale romp onder de 300g te krijgen, en met dek, finbox en mastkoker onder de 500. Ik heb veel geleerd van het bouwen van die twee IOM's, dus ik heb zin in die uitdaging.Toch eerst maar zorgen dat die twee IOM's klaar zijn en varen, en de tuigjes voor de Tramontane maken. Eerst zeilen. bouwen komt dan wel weer.

Ik denk dat bij houtbouw al een onvoorziene gewichtstoename optreedt zodra je het hout voor de eerste in contact brengt met epoxy.
Vooral balsa werkt als een spons en bij de eerste keer smeer je zo 50 gram uit, zowel de binnen- als de buitenkant.Dat doe ik voordat ik de glasmat aanbreng.

De reden dat ik dit weer aankaart is dat ik bij toeval, struinend op wat topics bij de vliegtuigbouwers in dit forum, op een tip kwam om die porieen te vullen.
Een, van oorsprong mallenbouwer, adviseert om het balsa van tevoren met behanglijm(!) in te smeren, waarvan na opdrogen alleen de cellulose in de poriën overblijft.
zie: https://www.modelbouwforum.nl/threa...iepschuim-vleugels.263923/page-9#post-3950959

Ga ik zeker ook eens proberen.

Ard
 
Daarom is gewoon opschalen in mijn ogen een no go. je kunt natuurlijk wel het concept gebruiken en dat vergroten, maar precies dezelfde vorm een paar maten groter geeft in mijn ogen problemen. lengte gaat lineair, oppervlakten kwadratisch en volumes in de derde macht. daar zit altijd het probleem.

opschalen
========
Inderdaad, vandaar de truuk om hem eerst in Delftship te modelleren en dan vervolgends in lang, dwars en vertikale richting apart te verschalen. (piece of cake met Delftship).
 
Ik denk dat bij houtbouw al een onvoorziene gewichtstoename optreedt zodra je het hout voor de eerste in contact brengt met epoxy.
Vooral balsa werkt als een spons en bij de eerste keer smeer je zo 50 gram uit, zowel de binnen- als de buitenkant.Dat doe ik voordat ik de glasmat aanbreng.

De reden dat ik dit weer aankaart is dat ik bij toeval, struinend op wat topics bij de vliegtuigbouwers in dit forum, op een tip kwam om die porieen te vullen.
Een, van oorsprong mallenbouwer, adviseert om het balsa van tevoren met behanglijm(!) in te smeren, waarvan na opdrogen alleen de cellulose in de poriën overblijft.
zie: https://www.modelbouwforum.nl/threa...iepschuim-vleugels.263923/page-9#post-3950959

Ga ik zeker ook eens proberen.

Ard
Ard ik heb mijn balsa rompen afgesloten met haarlak ipv epoxy en er was na droging amper gewichts toename !
 
en dan daaroverheen de glasmat met epoxy, of begrijp ik het nu verkeerd?
 
Ja Hay , het is alleen om het balsa te sealen zo dat de epoxy er niet te veel intrekt.
Bij komend voordeel vindt ik dat het iets plakkerig blijft zo dat het weefsel meteen mooi blijft liggen!
(Ik seal m vlak voor het lamineren)
 
Ik denk dat opschalen van een RG65 naar M formaat tot problemen leidt qua zeil eigenschappen. Het lijkt mij verstandig een razendsnelle M te nemen, en dan te kijken waar de verschillen liggen met de Manta. Mijn vermoeden is dat deze heel beperkt zijn voor wat betreft het onderwaterschip en plaatsing van de mast en kiel. Beetje bijbuigen in Delftship met behoud van waterlijn, diepgang en waterverplaatsing en je hebt een razendsnelle Manta replica.
 
Dat vraag ik me dus af. Ik heb wel een aantal M's bekeken, maar die hebben in mijn ogen een andere volume verdeling, met veel meer verloop naar boeg en hek. Joost en Ard weten dat waarschijnlijk nog veel beter, aangezien die de lijnen op een 3d platform hebben.
 
Ja de Manta IOM is een heel andere boot dan de Manta RG. Komt door de klassevoorschriften van de IOM: gewicht en diepgang. Smal en ondiep met maximale verplaatsing geeft een rijnaak. De RG is veel eleganter. zie bijlage, ontwerp Ady Hoffmann natuurlijk.
 

Bijlagen

  • Manta IOM-RG65 Copie.jpg
    Manta IOM-RG65 Copie.jpg
    137,6 KB · Weergaven: 153
Joost wij hadden jaren geleden het boek C.A.Tony Marchaj Hydrodynamik und Aerodynamik in de club maar dat is nooit terug gekomen
Maar als het goed is kan je het in de bibliotheek te vinden
Dat boek hadden wij in die tijd gekocht naar een schrijven in de Yacht over Janusz Walicki toen in die tijd de top zeiler van de M klasse een aantal dingen hebben we er uit gehaald maar het ging behoorlijk ver
Ik heb het stuk nog in mijn archief zitten
bij het door bladeren een stuk tegen van de M klasse de Bone dat was toen de duurste M boot en deze had ook een achterschip van 8 cm breed aan dek en dat was in 1988
 
Back
Top