Martijn's Ohio project

• Topicstarter Topicstarter martijn de boer
  • Startdatum Startdatum
ik maak de groef met een daarvoor gemaakte beitel
en het afsteken gaat met een zaagblad van een ijzer zaag

Ik heb voor het maken van de groef en het afsteken een speciaal afsteektool gehaald, dus daar kan het mijns inziens niet aan liggen.

Ik heb, na de groef gedraaid te hebben, eerst geprobeerd met een zaagblad op het ronddraaiende werkstuk de plak af te zagen. Dat ging wel, maar ontzettend traag, 5mm in ruim een uur. Daarna ben ik met het afsteektool verder gegaan op die groef en dat kostte weer bijna een uur om die op de breedte van het afsteektool te krijgen. Met dan nog 45mm te gaan en dat maal 4 (twee zuigers + twee deksels) leek dat ook niet echt haalbaar.

Aluminium afsteken daarentegen gaat prima, dus ik hou het er maar op dat zulk dik RVS net iets te hoog gegrepen is voor het oude beestje. Een maat van me is een lintzaag aan het optuigen om daar metaal mee te zagen, dus in de toekomst komen er misschien toch RVS onderdelen. Vooralsnog ga ik zaterdag maar even naar Molenhoek om daar 4 voorgezaagde plakken 100mm aluminium te halen.

Nu inmiddels wel met messing en kunstof. Toerental naar beneden aangepast en hopla... Even een proefstukje gemaakt.

IMG_0276.jpg

Douglas

wOOt!! Ik zou willen dat mijn leercurve zo hoog ligt :) Ik draai het RVS al op de laagste snelheid; 130rpm. Lager gaat ie niet.

Maar zaterdag kan ik 4 reeds voorgezaagde plakken 100mm rond aluminium halen en dan gaat het helemaal goed komen met die zuigers en deksels. Vanmiddag even langs de lagerboer voor twee kogellagers en dan ontbreken er alleen nog vier tandwielen en wat elektra.

Waarom gebruik je nu een trapezium draad en niet een gewone m6 1,25 spoed. Dat zou toch ook kunnen werken?

Douglas

Trapeziumdraad loopt makkelijker en lichter
mvg
Frederik:D

Daarbij werd ik aan het begin van dit topic door Lex op de krachten gewezen en toen leek het mij beter het één en ander wat lomper uit te voeren. Vandaar 12mm draad met een flinke stalen moer :twisted:.

DSC08374.JPG

hallo

ik maak de groef met een daarvoor gemaakte beitel
en het afsteken gaat met een zaagblad van een ijzer zaag

groetjes raf

Maar toch zeker niet met zo.n zaagje uit zo.n handbeugel toch.
Want dat lukt ook bij mij niet hoor.
Buigt naar een of andere zijkant toe.

Nu inmiddels wel met messing en kunstof. Toerental naar beneden aangepast en hopla... Even een proefstukje gemaakt.

IMG_0276.jpg

Douglas

Je maakt hier bij een fout Douglas
Je moet eerst het stukje wat in de klauwplaat moet even glad draaien
Dan heb je beter grip op je klauwen.
En dan moet je het ook even aftekenen hoe het in de klauwplaat heeft gezeten i v b met het er uithalen en weer terug doen
Voor de zuiverheid dus
mvg

@Frederik,

Douglas maakt geen fout, lezen is ook een kunst.
"Even een proefstukje gemaakt."!

En waarom eerst glad draaien?

"Je moet eerst het stukje wat in de klauwplaat moet even glad draaien
Dan heb je beter grip op je klauwen."

Beetje vreemd antwoordt.
Ruw heeft toch een betere grip met een drieklauw dan glad.

En het was toch een proefstukje?
Waarom dan "even aftekenen"?

Hein

@Frederik,

Douglas maakt geen fout, lezen is ook een kunst.
"Even een proefstukje gemaakt."!

En waarom eerst glad draaien?

"Je moet eerst het stukje wat in de klauwplaat moet even glad draaien
Dan heb je beter grip op je klauwen."

Beetje vreemd antwoordt.
Ruw heeft toch een betere grip met een drieklauw dan glad.

En het was toch een proefstukje?
Waarom dan "even aftekenen"?

Hein

Oke dan
Ik zal niet weer reageren hoor
Sukses er mee he

Ach, fouten maken we allemaal wel eens. En een beetje opbouwende kritiek kan geen kwaad. Ik ben tenslotte geen grote ster in draaien, dat laat ik wel aan Freek over gezien zijn werkstukken die uit zijn draaibank komen....;)

Maar goed, Hein heeft wel een goede vraag. Waarom het stuk draaien wat in de klauwplaat komt. Voor de zuiverheid kan ik mij voorstelllen, maar voor de ''grip'' ???

Meestal probeer ik (als ik een definitief draaistuk maak) het draaiwerk in 1 keer af te maken.

@Freek, gewoon blijven posten. In dit geval was het en proefstuk, en ik ben blij dat ik het ''afsteken'' onder de knie heb.. Want daar had ik echt problemen mee......

Douglas

@Freek, gewoon blijven posten. In dit geval was het en proefstuk, en ik ben blij dat ik het ''afsteken'' onder de knie heb.. Want daar had ik echt problemen mee......

Douglas

Het ging er mij om.
Ook al is het een proefstuk dat je het zo goed mogelijk probeer he knul.
Een klauwplaat is GEEN bankschroef hoor.
Dus als je begint met zo als het hoort Het is net als goed gereedschap is het halve werk he
Het stuk wat in de klauwplaat komt te zitten zit veel beter vast als het glad is gedraaid
En is tevens dan ook zuiverde
Voor als je het er overnieuw in zou moet spannen
Kijk de klauwen zijn m,eestal geslepen he
En hoe zuiverde het materiaal is des te beter zit het vast
Dus als je het handvast zet en dan even heel weinig voorzet glad draaid
Dan kan je later het werstuk harder vastzetten zonder je klauwen te beschadigen he
Maar je komt er wel achter als je straks assen wil gaan draaien
En je moet ze om een of andere reden omdraaien .
en trouwens dat moet je tussen de centers doen met een menemer
En zo zijn er meerdere dingen hoor
Maar nogmaals ook een proefstuk moet je zo goed mogelijk en zo als het hoort te doen he
Daar is het toch een proefstuk voor
Als het dan toch ineens goed is gelukt is het gelijk geen proefstuk meer he
Kan je het gelijk gebruiken
Je en lezen ben ik geen kei in hoor
Ik begreep echt niet wat een proefstuk was:rolleyes:
mvg

1249485a2e70e304f.jpg

Zo moet je beitel zijn geslepen: voor het makkelijk afsteken en sponningen draaien
En dan voor brons en messing Toolbit gebruiken
mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begreep echt niet wat een proefstuk was:rolleyes:

Nu dus wel.....

Maar eh, heb jij toevallig geen beitel voor mij liggen???? Das een mooi stukje gereedschap...

Tja, die uitleg... Die is glashelder...

Douglas

1249485a50a3ccb8c.jpg

Nee helaas niet want het is een setje
draadsnijbeitels
Maar je kunt het kopen bij praxxon
Dan moet je vragen naar draadsnijsetje daar zit hij bij
mvg
Frederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Die stukken toolbit kosten ook niet de wereld: toolbits

met een slijpsteen in model slijpen en draaien maar :)

Back