Mercedes Actros 1851 GigaSpace Black Edition - nieuwkomer

Hoi Rolf. Dank voor je reactie! Over het gereedschap, dit was meer bedoeld zodat mensen weten wat er wel en niet in het bouwpakket zit. Heb voor de trekker de standaard Tamiya tools liggen en daarnaast ook nog een basis gereedschap setje gekocht. Daar kom ik gelukkig al een heel eind mee :) Maar ben uiteraard benieuwd hoe de werkplaats van een ervaren bouwer eruit ziet!

Dank voor de tips voor het ontvetten en de stickers. Over het spuiten heb ik enkele vragen: Spuit je de lexaan kappen van binnen of buiten? Bij mijn 1/10 brandstof auto heb ik namelijk de body van binnen gespoten.
En kan je de frames van de container, die bestaan uit plastic en aluminium onderdelen, in 1x spuiten als ze al in elkaar zitten of beter niet? Dan worden de schroefjes dus ook mee gespoten :)

Ben benieuwd.

Groeten,
Maurice

HoI Maurice,
De container panelen zijn niet van lexaan, deze kan je gewoon met Tamiya Primer en TS Verf spuiten.

Tamiya Tractor Truck Trailer 1/14 Scale 2 Axle 20 Foot Container Semi-Trailer

Leuk Peter! Dat is dezelfde container die ik heb gekocht. Wat ik al aangaf in mijn vorige post: verrassend veel onderdelen voor zo’n container en dan moet alles nog gespoten worden. De trailer zelf stelt niet heel veel voor qua werk, tenzij je hem standaard wilt houden natuurlijk :-)

HoI Maurice,
De container panelen zijn niet van lexaan, deze kan je gewoon met Tamiya Primer en TS Verf spuiten.

Dank voor je reactie Leon! De panelen hebben ondertussen hun eerste primer laag gekregen :-) TS bussen op kleur zijn in huis!
Snel een nieuwe primer spuitbus bestellen want stiekem heeft deze kleine container best grote oppervlakten (had daarvoor al andere onderdelen met dezelfde spuitbus gespoten).

Die tamiya bussen zijn zo leeg inderdaad. Ben wel fan van de primer maar voor zoiets als een container gebruik ik toch echt andere verf.

#012 Stand van zaken Hercules 20ft container trailer [13-05-2021]

Tijd voor een update over de Hercules container trailer. De trailer zelf zat snel in elkaar en ziet er netjes uit. Het frame is van aluminium en al gespoten. Verder gebruikt Hercules veel plastic onderdelen die jammer genoeg nogal glimmend zijn. Met name bij de zwarte spatborden vind ik dit storend. Bij mijn Actros trekker heb ik niets hoeven spuiten omdat de cabine al vanaf fabriek gespoten was. Bij de trailer moest ik hier sowieso aan geloven aangezien er veel witte plastic onderdelen in het bouwpakket zitten die op kleur moeten worden gebracht.

Afgelopen periode heb ik het schuurpapier, de primer en spuitbussen binnengekregen en ben ik aan de slag gegaan. Ik ben begonnen met de spatborden omdat ik daar het ‘risico’ op een lelijk resultaat het minst groot vond. Eerst de delen licht (nat) opgeschuurd met grit strips 800. Vervolgens goed ontvetten en de fine surface primer van Tamiya (87064) aangebracht in 2 á 3 dunne laagjes met tussen poses van ongeveer 20 minuten. Vervolgens 2 dagen laten drogen, de delen afgenomen i.v.m. stofdeeltjes en daarna de spatborden in 3 dunne laagjes gespoten in de kleur mat zwart (Tamiya TS-82).

IMG-2256.jpg

IMG-2257.jpg

IMG-2263.jpg

IMG-2339.jpg

Tussen het spuiten door ben ik begonnen aan de andere onderdelen. Deze vormen samen de achterbumper. Daarnaast zijn er nog een paar kleine onderdelen die zich aan de voorzijde van de trailer bevinden.

IMG-2306.jpg

IMG-2307.jpg

IMG-2338.jpg

Nu was helaas de mat zwarte spuitbus op na het aanbrengen van de 1e laag dus hier heb ik een nieuwe voor besteld. Ook de primer is op terwijl ik nog niet aan de container ben begonnen (grootste oppervlakte). Dus ook hier 2 nieuwe exemplaren voor besteld.

Al met al valt het mij wat tegen hoeveel spuitbussen er benodigd zijn voor het spuiten van de trailer en de container. Dit is iets wat ik vooraf niet helemaal goed heb ingeschat. Aan de andere kant een hele leuke ervaring om dit zelf te doen.

De spatborden zijn inmiddels af en zijn wat mij betreft heel goed gelukt. Geen lelijk glimmend zwart plastic meer maar mooie mat zwarte spatborden die eruit zien als kunststof delen.

IMG-2400.jpg

IMG-2403.jpg

IMG-2402.jpg

Volgende stap is het afmaken van de overige delen van de trailer en het spuiten van de container.
Tot de volgende update.

Maurice

Maurice, ben jij al begonnen met het spuiten van de container zelf? En wat doe je, onderdelen los spuiten of als de container in elkaar zit. Hoor je graag.

Gr. Peter

Inderdaad vreemd dat je die factuur achteraf krijgt en ook wat hoog als je mij vraagt. Maar soms ook de gok. Asiatees is sinds kort wat duurder met verzenden geworden maar RCBRmin ook. Ze hebben ook een verschillend assortiment.

Spuitbussen van Motip, dupli color, autolakken, Action etc etc....Er is genoeg aan Acryllakken te vinden. Ligt aan de kleur die je wilt hebben en wat je gaat spuiten. Een container is meestal maar een week als nieuw en ook niet babybillen glad gespoten in hoogglans. Dan doet Action het ook bijvoorbeeld,

www.nonpaints.com of www.werkenmetmerken.nl heeft veel lakspullen bijvoorbeeld maar er zijn ook anderen.

Inderdaad vreemd dat je die factuur achteraf krijgt en ook wat hoog als je mij vraagt. Maar soms ook de gok. Asiatees is sinds kort wat duurder met verzenden geworden maar RCBRmin ook. Ze hebben ook een verschillend assortiment.

Spuitbussen van Motip, dupli color, autolakken, Action etc etc....Er is genoeg aan Acryllakken te vinden. Ligt aan de kleur die je wilt hebben en wat je gaat spuiten. Een container is meestal maar een week als nieuw en ook niet babybillen glad gespoten in hoogglans. Dan doet Action het ook bijvoorbeeld,

www.nonpaints.com of www.werkenmetmerken.nl heeft veel lakspullen bijvoorbeeld maar er zijn ook anderen.

Ter informatie :
RCBRMIN hanteert 2 verschillende verzend/portokosten
Als ik bij RCBRMIN bestel, bestel via één van onze B.V.s. dan zijn de verzend/portokosten aanzienlijk lager.
Bovendien kan ik de btw/mwst weer terugvragen.
Ze rekenen vaste prijzen voor de particuliere koper, wat afhankelijk is van het gewicht van het pakket.
RCBRMIN verzend vanuit Europa, dus geen er komen geen Invoerrechten/Einfuhrzölle overheen, dit is het voordeel ten opzichte van de verzendingen uit China.
Vaak gaat het goed, maar soms worden pakketjes gecontroleerd en ja dan ben je het haasje/aan de beurt en moet de invoerrechten betalen en als je pech hebt krijg je ook nog een boete boven een bepaald bedrag.

Super om te lezen dat velen Peter van hele goede tips hebben voorzien. Zelf heb ik vooraf niet heel veel in spuitbussen verdiept dus dure Tamiya spuitbussen gekocht. Spuit verder wel mooi :-)

Over de invoerkosten: die ruim 50 euro is wel stevig en balen. Helaas risico van het uit het buitenland halen van goederen. Hoop dat je desondanks blij met de trailer.

Maurice, ben jij al begonnen met het spuiten van de container zelf? En wat doe je, onderdelen los spuiten of als de container in elkaar zit. Hoor je graag.

Gr. Peter

Hoi Peter. Ben deels aan de container begonnen, de grote geribbelde doorzichtige vlakken. Enkel 1 primer laagje op gespoten en wacht nu op nieuwe spuitbussen.

Heb de onder- en bovenkant van de trailer al in elkaar gezet dus die ga ik in 1x spuiten. De kopse kanten van de trailer en de dubbele deuren worden los van elkaar gespoten maar de deuren wellicht wel deels in elkaar. Moet nog even bekijken wat handig is.
Alle onderdelen los spuiten is heel bewerkelijk en veel onderdelen zijn straks grotendeels uit het zicht, behalve als je de deuren opent. Je krijgt uiteraard wel het beste resultaat als je het doet.

Ben begonnen alle delen goed te schuren. Dat is al een aardige klus maar een goed begin is het halve werk denk ik dan maar ;-)

Succes!

Back