MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

hallo jelmer

je ziet de aanhouder wint
en die ballon om je regelaar kan helemaal geen kwaad
dus laten zitten die handel
en gewoon genieten als je met je boot op het water zit
lekker ontspannen stressen noem ik dat

groetjes raf

Hey,

vandaag was er wel veel wind maar ik ben toch lekker gaan varen. ik moest nog lang laden dus ik ging alvast wat andere dingetjes doen zoals het vet weghalen uit de trim en rond de trim. daarna heb ik er weer wat wcpapier en een tampon in gedaan en toen ben ik gaan varen.

ik had de accu nu nog verder naar voren gelegd. hij liep mooi met deze afstelling, lekker aan het stuiteren op de golven en hij wilde mooi de bocht om.(alhoewel nogsteeds stuiterend) toen me accu leeg was weer de kap opengedaan en daaronder trof ik iets meer water aan dan normaal maar verder was alles goed. dat extra water komt waarscheinlijk doordat ik de laatste beetjes vet eruit heb gehaald. het maakt ook niet uit, er stonden geen plasjes want alles was netjes opgezogen.

daarna de tweede accu erin maar deze nog verder naar voren. net geen hele cel vanaf de achterkant. hij liep er niet helemaal lekker op, hij wilde een beetje duiken in de bochten en hij was moeilijker te besturen. ook kwam er nu een schip langs wat wel voor leuke sprongen zorgde. 1 keer sprong hij over een golf en belande vervolgens met de punt recht naar beneden in het water. hij kwam ondeeveer een halve meter diep en toen ik mijn gas losliet kwam hij weer keurig bovendrijven en kon ik weer verder varen. toen ik de kap opentrok was het precies hetzelfde als de eerste keer, en beetje water maar verder ok.

nu is helaas mijn cellpack op en zal ik moeten wachten tot ik nieuw heb of ik ga een keer met iets anders de kap afplakken maar daar moet ik nog even naar kijken.

verder is de boot een aantal keer over de kop gegaan maar ondanks het water en de flips heeft de regelaar keurig zijn werk gedaan en deed hij niet meer gek.

nog een buitenas eromheen en hij kan in de verf:D

Groetjes,

Jelmer

Hey

vandaag had ik mijn nieuwe cellpack binnen (die ik achteraf veel goedkoper had kunnen halen:hammer:) dus ik kon weer lekker varen.

ik kon helaas niet in de middag varen maar na het eten heb ik er nog twee accu's gevaren. het was wel erg leuk varen zo laat omdat het water super glad was hier. ik had de accu wat naar voren gelegd (ongeveer 32% was het zwartepunt) en daarna ben ik gaan varen. het ging daarmee wel mooi maar hij wipte nogsteeds een beetje.

daarna heb ik de 2e accu op 32,5% gedaan. hij lag nu nog mooier op het water maar hij wipte nog een heel klein beetje. op sommige stukken ging hij wel zonder te wippen maar dat had dan te maken met de wind. op die stukken liep hij prachtig op het puntje van de step en op het achterste puntje van de boot.

nu vind ik wel dat het zwaartepunt vrij ver naar voren ligt, normaal is dit 28-31% is dit anders voor gestepte rompen? of heeft dit er mee te maken dat ik een kleine prop heb die niet zo veel lift genereert? of moet hij misschien anders lopen?(dus niet op de step en op de achterkant) of is dit gewoon ok. ik denk namelijk dat hij met 32,8% helemaal vlak loopt maar verder naar voren gaat ook niet met ruiger weer omdat hij dan gaat duiken in de bochten (wat hij bij vlak weer trouwens niet doet).

ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden

Groetjes,

Jelmer

hallo jelmer

je ziet zelf dat de wind er iets mee te maken heeft
een boot die op snelheid is die is inderdaad heel wind gevoelig daar hij haast niet meer in het water licht
als je wil weten hoe het nu verder moet dan moet je met je regelbare trim gaan werken
maar dat is een precisie instelling om gek van te worden
wat meer down kan je boot vlakker laten varen met de accu's terug naar achter (zwaartepunt verleggen)
maar wat je omlaag duwt verlies je in snelheid
alles wat de prop recht naar achter gooit is snelheid
alles naar onder of boven is verlies
maar je moet het fijne evenwicht tussen beide vinden vooe jouw boot

groetjes raf

hey,

bedankt voor je tips.

ik heb de trim vandaag ietsje naar beneden gedaan(als hij nu vlak op de tafel ligt rust hij op de achterkant maar er zit geen ruimte meer onder de trim.(die ruimte was eerst 2mm) ik had de accu op 31,4% gelegd en toen ben ik gaan varen. hij liep voor het weer erg netjes en ik denk dat als het vlak weer was geweest dat hij aardig vlak had kunnen weglopen.

de 2e accu heb ik de trim nog ietsje naar onderen gezet en toen de accu op 31,2% hij liep toen nog even vlak als de eerste accu maar de prestaties waren slechter zoals heel erg duiken in de bochten. ik heb de trim nu weer op 0,5mm van de tafel gezet, ik denk dat hiermee de beste prestaties behaalt kunnen worden.

het is toch de bedoeling dat de boot op het puntje van de step loopt en op het puntje van de achterkant of moet hij alleen maar op de achterkant lopen?

ik bij de 2e accu wel een ongelukje gehad, ik was aan het varen en ik liet de boot in een mooie lange rechte lijn langskomen maar er dook opeens een golfje onder waardoor hij opeens opzij schoot, dit gebeurde precies vlak voor de roeiboot waar ik uit aan het varen was, hij kwam richting de boot maar het was zo dichtbij dat ik geen tijd meer had om te sturen of gas terug te nemen of wat dan ook. gevolg: een hele harde klap tegen de boot en er helemaal onderdoor. toen hij weer boven kwam heb ik hem er snel uitgehaald.

de antenne stond vreselijk krom(bijna 90% verbogen) en ook de schroefdraad waar hij op zat zag er niet zo recht meer uit. de punt daarintegen die alle kracht heeft opgevangen heeft raar maar waar geen enkel krasje er aan overgehouden:D toen ik de antenne eraf draaide zag ik dat de schroefdraad helemaal scheef in het denk stond en dat de moer die erop zat zich aardig door het dek heen had getrokken. er zaten twee scheurtjes van ongeveer 3mm rond het gaatje. hier moet dus eventjes een matje achter. de antenne zelf was nadat ik hem weer recht heb gebogen weer prima in orde:D. Ik heb nu wat grotere moeren gepakt die de kracht in het vervolg wat meer over het dek verdelen.

dat matje wil ik er nu nog niet op gaan zetten maar later pas als de buitenas er ook op zit, ik weet niet of daar ook nog epoxy voor nodig is namelijk, dan kan ik dat in 1 keer doen. ik ga in de tussentijd mijn trim er maar afhalen zodat de buitenas erom kan.

k heb toch lekker gevaren vandaag alleen jammer van het ongelukje.

groetjes,

Jelmer

Hey,

ik heb nog wat foto's gemaakt van de boot op dit moment:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BWGU4BUC.jpg
ontvanger in de ballon en het druklager is weg. die schroefdraad hoort daar niet hoor;)

Foto-MJLEQIGJ.jpg

regelaar in de ballon. hier zitten inmiddels 3 ballonnen omheen omdat de 1e begon te scheuren. nu met 3 kan er echt absoluut geen water in komen.

ook wil ik nog eventjes een wijziging doen op mijn uitgetekende plaatje van de trim. ik zag toen ik de trim van de boot af had nog een kogellager zitten, hier is de nieuwe versie van de tekening:

GroteFoto-EYKPMVFO.jpg

ook wil ik nog een wijziging doen op wat ik heb gezegt. ik zei dat het druklager daar voor niets zat maar dit heb ik weer volledig fout, mij is uitgelegt dat hier juist bijna alle druk op komt. de lagers in de binnenkant vangen ook wel een beetje druk op maar niet alles. ik dacht dat er geen druk op kwam omdat de prop er net tegen aankwam maar de as krimpt natuurlijk een beetje onder belasting.

hier nog wat foto's van de trim en de as:

Foto-IQXM8UWT.jpg

trim met de as erin.

Foto-7G8NJXUP.jpg

as met de twee lagers en het druklager erop zonder de trim

Foto-WUQHX34U.jpg

in de trim, de ring die je ziet komen de lagers tegenaan.

Foto-VFVVNQY8.jpg

het lager wat ik nog nooit eerder had gezien in de kogel die kan draaien.

ook heb ik nog een foto van de antenne die een beetje door het dek was getrokken:

GroteFoto-VHU3QDUU.jpg

ik heb de foto expres groot gehouden zodat je als je hem uitvergroot het mooi kan zien.

als je grote foto's wilt zien staan ze hier: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Dit was het weer.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Dat is weer een tijd geleden...

Inmiddels ben ik bij Hendrick langs geweest, ik kwam terug met een buitenas met smeernippel en glasbubbels(zo heet dat poeder toch?)

Thuis de buitenas met epoxy erin gezet en ook gelijk de beschadiging die de antenne op mijn achterdek had gemaakt gefikst.

Nadat alles droog was weer alles erop en de hele as vol met vet. daarna het water in en hij liep weer lekker. Ik had gelijk een mooie afstellling gevonden waar hij goed mee liep, bijna vlak op het water(wat water was ook niet helemaal vlak) en een stuk stabieler in de bochten.(nog wel steeds een beetje rommelen maar een grote verbetering was het)

Helaas kwam er nogsteeds wel water in de boot(al wel een stuk minder!) en de as trilde nog wat. hiervoor ga ik binnenkort weer naar Hendrick om de laatste aanpassingen te doen zodat het straks helemaal goed is.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

dat de as trilt ligt aan een kromme as. het twee mm gedeelte om precies te zijn, de koppeling zelf zal ook vast wel voor een beetje trillen zorgen maar het is hoofdzakelijk de as zelf. daar gaan we bij hendrick wat aan doen.

Jelmer

Hey,

Ik heb nu mijn accu's op marktplaats gezet om te kijekn of ik er daar nog wat geld uit kan halen, anders gaan ze binnenkort toch ook verrot en heb ik er helemaal niets meer aan. Nu heb ik al een reactie dus ik verwacht ze snel kwijt te zijn.

Maar nu ben ik dus aan het kijken voor lipo's. ik heb bij hobbycity een beetje gekeken en daar kwam ik best goedkoop 3s1p 5000mah accu's tegen, ik zag er ook goede recenties onder staan maar helaas waren ze uitverkocht en hadden ze een lange levertijd.

toen ben ik is op ebay gaan kijken, daar kwam ik super goedkope lipo's tegen: 2x 11.1v 4000mAh 15C 3S Li-Po LiPo RC Battery 11.1 WF - eBay (item 260330265059 end time May-09-09 03:00:00 PDT)
twee lipo's van 4000mah voor 19 dollar. ik zat nu te denken om dat 4 van die lipo's aan te schaffen en daar dan 2x een 3s2p pakketjes van te maken. zo heb ik 8 ampere aan boord en hoef ik ook geen extra gewicht toe te voegen omdat ze samen ongeveer even zwaar zijn als mijn accu nu.

maar zouden dit een beetje goede accu's zijn of moet ik toch voor wat duurdere kijken? het ziet er wel erg mooi uit allemaal.

ik ben zelf een leek op het gebied van lipo's en ik weet ook absoluut niet of iets goed is ja of nee. ook vroeg ik me af, wat moet ik nog allemaal hebben om op lipo te kunnen varen? ik heb een lipo lader en daarbij een lipo balancer van robbe. maar moet ik ook nog iets in mijn boot hebben??

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

Groetjes,

Jelmer

Hallo Jelmer,

Deze Lipo's vallen, voor een powerboot, in de categorie BP (broodje poep), ik ben er zelf ook ingestonken en heb een drietal 2S 4000mAh 15C gekocht.

De belastbaarheid is in een speedboot amper 8C (32A continue) ik heb dezelfde motor and jij en één pak wordt loeiheet...

Ik heb twee packs parallel gezet en dan kan ik nét 60A trekken, de packs worden redelijk warm, maar de vaartijd is relatief kort, een minuut of 5-6.

Op 3S2P komt het allemaal wat gunstiger uit, maar verwacht er geen wonderen van.

Ik vaar nu met Zippy lightmax 5000mAh 2S 20C, lekker lange vaartijd (10 minuten+) en de lipo is net lauw.

Denk er om, dat 3S ten opzichte van 8 cellen NiMH, effectief één cel meer is, bij een lager bootgewicht, je zult de boot opnieuw moeten afstellen.
Je regelaar moet een (goed ingestelde) onderspannings afslag hebben anders sloop je je lipo's binnen de kortste keren.

Begin met een kleinere prop en zie waar het schip strandt...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hey,

dat is duidelijk, geen ebay accu's niet meer naar kijken.

die lipo's die jij hebt zat ik ook naar te kijken alleen dan 3s maar die zijn niet meer op voorraad:mad: dan kom ik uit op andere accu's van 5000mah en die zijn dan gelijk weer 108 dollar (per 2) nu zag ik wel dat de 4000mah versie daar maar 30 dollar per stuk is. als ik er daar dan 4 van zou nemen zou ik uitkomen op 127 dollar. inclusief verzendkosten 170dollar dat is ongeveer 125 euro. dat is wel een grote smak geld maar dan heb je wel 2 8 ampere packs. en ik hoef ook geen gewicht meer toe te voegen.

denken jullie dat dat het waard zou zijn? ik wil namelijk wat meer vaartijd als dat ik nu heb.

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Met die packs heb ik geen ervaring, parallel zou je echter een heel eind moeten kunnen komen.
Waarschijnlijk moeten ze beide aan de linkerkant komen, omdat anders je vloedkanaal niet meer werkt...

Ik vaar zelf met de 4S versie van deze:
Flyermate Broad AMP Cell 11.1v 4500mAh 20C Li-Polymer Battery - Free Shipping
en ben daar erg tevreden over. (prijzen inclusief verzendkosten!)

Als je op die site bij de andere 11,1V lipo's naar beneden scrollt, kom je die BP lipo's van 15C ook weer tegen...

Groeten, Jan.

Hey,

ze zijn de kleine broertjes van de 5000mah versie die jij hebt dus lijkt mij niets mee mis, ik lees er ook goede dingen over. als ik ze dan paralel schakel moet ik de 10 minuten volgensmij wel kunnen halen.

ze zullen inderdaad allebij links moeten dan, dan heb ik ongeveer hetzelfde gewicht van de ni-mh accu alleen veel meer capacitiet. moet ik hem met een klein beetje trimmen wel goed krijgen. als ik ze op elkaar doe dan gaan ze precies in de houder en onder de kap. zo hoef ik ook niets te verbouwen.

hoe moet ik deze accu's dan eigenlijk paralel schakelen? de plussen en minen aan elkaar en alle balanceerdraden aan elkaar (niet te letterlijk opvatten)? of moet het anders?

maar moet er in de boot verder niets extra's voor lipo geen balanceer achtig geval ding ofzo? ik weet wel dat ik mijn regelaar kan instellen op lipo, slaat die dan automatisch af als ze leeg zijn of moet daar ook nog iets voor tussen?

*zucht* het is wel een grote uitgave, zal het het geld wel waard zijn of niet?

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer

Hallo Jelmer,

Het kost inderdaad een bak geld; ik heb er ook lang tegenaan gehikt, maar als je eenmaal met Lipo's gevaren hebt...

In de boot sluit je de plussen en minnen samen op de regelaar aan.

Ik heb voor het experimenteren met de BP Lipo's een verloopje voor gesoldeerd:
full

Voor het laden moet de balancer iedere cel individueel kunnen 'zien' dus de balanceraansluitingen zullen via een adapter op je lader/balancer moeten worden aangesloten.

Ik heb dit nog nooit gedaan (ik heb vijf laders, dus ik laad ze dan apart), daar moeten de (laad)experts zich maar over uitlaten.

Ik vaar mijn lipo's in principe nooit zover leeg, dat de onderspanningsbeveiliging in werking treedt; toevallig overkwam me het gisteren bij het testen, te lang doorgevaren en hop, daar lag de boot stil.
Mijn 100A Mystery laat dan nog hele korte stootjes gas toe om de boot naar de kant te halen.
Thuis kon ik ik er iets van 4200mAh weer inladen, dus die was inderdaad behoorlijk leeg. Tijdens de zes minute heats vaar ik er gemiddeld maar 2300mAh uit.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

bedankt voor je antwoord. heb ik mazzel dat ik dan de mystery heb, zo kan ik in ieder geval nog naar de kant. ik zal ze toch altijd leeg varen. niet dat het erg is dat hij stil valt want ik vaar vanuit de ophaalboot:D

ik las ergens dat je als je 3s2p wilt maken je de cellen aan elkaar moet verbinden en ze dan altijd beschouwen als 1 pakket dus aan 1 lader en niet met andere combineren, dit zou de langste levensduur geven. dit wil ik dan ook doen, ik ga ze aan elkaar vast maken en alles vast solderen, dat is minder stekkers dus ook minder weerstand.

over dat balanceren: in de boot hoeft er dus niets aan de balanceerkabels aangesloten te worden, alleen maar bij het laden? en zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dat doe met de balanceerkabels bij het laden?

Ik heb mijn accu's inmiddels al verkocht dus er is nu geen weg meer terug:p nu gaan we echt lipo varen, ik zie er nu al naar uit om lang te kunnen varen:D

zodra ik meer duidelijkheid heb over het laden ga ik ze bestellen, of is er nog iemand die mij af raadt dit te doen? het gaat om deze accu's: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 4000mAh 3S1P 20C $31.97

er zijn dus verder geen dingen die ik moet aanschaffen? ik heb een lipolader en een balancer van robbe die tot 6s gaat.

Ik hoor het wel

Groetjes,

Jelmer

Hey,
ik las ergens dat je als je 3s2p wilt maken je de cellen aan elkaar moet verbinden en ze dan altijd beschouwen als 1 pakket dus aan 1 lader en niet met andere combineren, dit zou de langste levensduur geven. dit wil ik dan ook doen, ik ga ze aan elkaar vast maken en alles vast solderen, dat is minder stekkers dus ook minder weerstand.
Ik hoor het wel
Groetjes,
Jelmer

Hallo Jelmer,

Als ik dit pack bekijk, staan de cellen ook via de balanceraansluitingen parallel:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Rhino 4000mAh 3S2P 25C Lipoly Pack $44.95

Ik zou het wél even navragen bij de laadgoeroes, als je het mis hebt geeft het zo'n rotzooi...

Groeten, Jan.

ik dacht het ook te hebben gelezen maar ik wil het inderdaad nog eventjes zeker weten dus als iemand het mij kan vertellen dan graag.

@gerwin: de boot is nogsteeds niet waterdicht, maar het water komt wel via de as naar binnen. er ligt namelijk steeds vet uit de as met daarbij een plasje water. dit is met schroefasvet, dat is best wel dik vet. met het dunnere vet wat er eigenlijk in moest lag er nog meer water in.

dit gaan we maandag bij Hendrick verhelpen door (wat je misschien niet leuk zal vinden) hem terug om te bouwen naar glijlagers, volgens Hendrick is dat waarom hij zo lekt. als jij een andere oplossing weet is dat natuurlijk ook welkom maar dan moet je wel snel zijn want anders heeft hij maandag glijlagers.

hier ook nog een foto van de buitenas:

Foto-M8ZOTOGG.jpg

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Back