MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Hey,

ik heb ook nog een vraagje:

welke prop kan ik het beste eronder hangen? moet ik een kleinere prop eronder zetten of kan ik gewoon de 36mm die ik nu heb houden? ik heb als maatje kleiner alleen maar een 33mm liggen maar als ik kleiner ga proppen met meer toeren lijkt mij dat dat niet veel harder zal gaan als een grotere prop met minder toeren of heb ik dat fout?

wat is nou precies het limiet van een borstelloze motor? bij een borstelmotor is dat als de koolborstels smelten van de warmte of als hij zichtzelf demagnetiseert van de warmte maar een borstelloze motor heeft geen borstels die kunnen smelten, hij kan wel demagnetiseren. dus zou het dan gewoon zo zijn dat je hem zo groot kan proppen dat hij nog wel lekker op toeren komt en niet te warm wordt (neem als veilige mooie temperatuur 40-45 graden)? dat zou betekenen dat hij die 36mm gewoon kan trekken want die komt nu al op toeren en de motor blijft koud door die extreme koeling erop.

ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.

Groetjes,

Jelmer

Met die motor moet een K40 , K42 zeker te doen zijn op 4sLiPo.
Ik vaar met een 4100kV motor op 3s2p Lifepo al met een aluminium 37,5mm prop.En dat in een mono 1 boot.

Hey,

het is 3s geen 4s. maar ik begrijp dat ik dus groter moet proppen? ik heb deze props liggen:

k31
k33
k36
k37,5
k39
k40,5

evt een prop bijhalen is ook geen probleem. maar welke prop denk je dat ik dan het beste kan gebruiken?

Groetjes,

jelmer

ik zelf zou een 36 mm nemen en kijken of de boel niet te warm word.
grotere prop eronder kan altijd toch.
groet patrick

Hey,

vandaag ik heb mijn lipo's binnen gekregen, ziet er netjes uit.

maar helaas klopte de afmetingen die opgegeven waren niet en past hij dus niet in de accuschaal die ik nu heb, die moet er dus uit en dan lamineer ik gewoon de riempjes met wat epoxy en mat op de bodem.

ik heb alleen geen idee hoe ik die accuschaal eruit zou kunnen krijgen, er zit niet al te veel epoxy onder, dat weet ik wel, verder is er ook geen mat gebruikt bij het vastzetten ervan. weet iemand misschien een manier om die los te krijgen?

eventjes voor de duidelijkheid:
GroteFoto-M8ZOTOGG.jpg

de zilverachtige accuschaal gaat het om. die zwarte dingen zijn rubbers, dat kan er zo af.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groetjes,

Jelmer

Plamuurmes eronder steken en 'n tik geven ,
en dan maar hopen dat die niet écht goed vast zit :-)

Anders hoge rand vd accuschaal eraf Dremelen.

Ik weet niet hoe dik je romp is, maar anders HEEL VOORZICHTIG verwarmen met een gewone fohn. Een verfbrander word al snel te warm. Dus, hand op de buitenkant romp en zorgen dat je die daar kan houden (qua temp). De epoxy word dan plakkerig, henk z'n plamuurmes eronder en los komt deze :)

2e optie van henk is trouwens geen gek idee, scheelt een hoop gesloop (wat altijd tricky blijft) en je bandjes zitten er dan al aan

Hey,

bedankt voor de tip.

naar mijn mening is de romp best dun, ik ga het is voorzichtig proberen en als het niet lukt maak ik de randen wel vlak. de riempjes zitten er dan alleen nog niet hoor, deze heb ik namelijk door gleufjes heen gedaan zoals je kunt zien.

ik heb alleen het probleem dat het allemaal niet te hoog moet gaan worden, de lipo's kunnen namelijk maar net onder het dek.

maarja, ik ga er vanmiddag eventjes naar kijken en ik laat nog wel van me horen.

Groetjes,

Jelmer

Kan je niet net die randjes van die riempjes laten zitten? De lipo ligt tenslotte op rubbertjes. Of kom je dan niet uit?

Hey,

dat had wel gekund maar ik denk dat dat er dan te weinig vlees overblijft.

ik heb ondertussen al wel iets anders gedaan, ik ben een beetje gaan kijken waar ik een plamuurmes eronder zou kunnen zetten en toen zag ik opeens dat er een hoek een beetje los zat(zat waarschijnlijk geen epoxy onder), ik ging er dus een beetje aan trekken en hij kwam langzaam los. toen hij helemaal los was zag ik dat alleen nog de onderste laag glasweefsel vast zat op de bodem dus de epoxy ging niet los maar de houder zelf ging uit elkaar. dat zou ik vlak kunnen schuren maar ik heb gesloten het maar te laten zitten als extra stevigheid.

ik ben vandaag ook begonnen met het solderen van de lipo's dat is aardig gegaan maar het duurde wel eventjes. helaas kreeg ik het niet goed voor elkaar met de balanceerstekker dus ga ik hier een ander type stekker op zetten. ook kreeg ik de lipo's niet op elkaar onder het dek, de ene lipo ligt dus naast de as en de andere die erop ligt een stukje opzij over de as heen (ongeveer 0,75cm opzij). het riempje zal dus ook onder de as door gaan.

ik ga proberen morgen de andere accu te maken en ook de balanceerstekkers goed te maken. er kwam trouwens uit het 3s2p pakket 11,6 volt zonder dat het nog en lader heeft gezien:D helemaal ok dus.

ik laat nog wel van me horen

Groetjes,

Jelmer

Hey,

dat zal geen probleem zijn hoor, de lipo's wegen in totaal 100 gram meer dan de oude accu's en het stukje wat hij opzij komt is zo minimaal dat hij nog makkelijk zal terugkeren.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

hoe bedoel je dat? bedoel je wat ik er nu aan ga zetten of hoe ik ze gaa aansluiten?

ik ga er nu een ronde 8pins computerstekker op zetten, een soort ps2 alleen dan meer pinnetjes, deze heb ik nog liggen en het zal een stuk makkelijker solderen.

ik ga soldeer alle draadjes van de zelfde kleur op elkaar dus zwarte van de ene op zwarte van de ander, rode van de ene op rode van de ander enzv. dat gaat dan weer samen in 1 stekker.

Groetjes,

Jelmer

Ah je maakt er zelf een 3sp2 van, was dat even vergeten.. Meende dat je een gewone 3sp1 gebruikte. Vandaar dat ik mij even achter de oren kriebelde :)

Maakt niet uit, iedereen vergaat wel is wat.

ik heb inmiddels beide accu's klaar en ook de balanceerstekkers zijn nu vervangen. 1 accu heeft al aan de lader gehangen, het balanceren werkte goed en er ging 3500mah in. nog een kleine aanpassing in de boot zelf aan de accustekkers van de regelaar en dan werkt het. dan kunnen de riempjes erin en moet ik als het goed is kunnen varen. het kan alleen nog wel eventjes duen omdat ik examens heb maar ik houdt jullie zeker nog op de hoogte

Groetjes,

Jelmer

Hey,

is eventjes een lekkere kick omhoog.

na de aanpassingen gedaan te hebben zijn de riempjes erin gegaan. helaas zat er te weinig harder bij de epoxy en wilde hij niet droog worden. vandaag toch maar gaan varen op de hoop dat de superlijm die de riempjes tijdelijk op hun plaats moesten houden het wel zou houden.

het was zoals jullie vandaag wel zullen hebben gemerkt echt super slecht weer, er zullen ook weinig mensen gevaren hebben vandaag denk ik.

maar eerst moesten er nog eventjes wat dingentjes gedaan worden zoals alle poolnoodles die niet in de punt zitten terug doen (dus die in de zijkant) en wat dingetjes smeren (as liep een beetje stroef maar na een beetje wd40 was dat weer helemaal ok) ook de antenne moest ik natuurlijk niet vergeten:p. toen de kap dicht gemaakt maar ik kwam er nog achter dat ik de regelaar moest instellen op lipo's maar gelukkig kon dat ook met de kap erop.

toen was het tijd om te varen, dus in het bootje gestapt en een stukje uitgevaren. nog eventjes een laatste check en hij kon het water in. op zijn kop wel te verstaan want de kantelkamer moest natuurlijk ook eventjes getest worden. deze werkte zoals verwacht gewoon goed.

daarna weggevaren, wat een verschrikkelijke power zit er in die boot zeg! boot schiet weg en heeft me daar toch een snelheid! er viel geen meter recht mee te varen omdat het water gewoon super ruig was voor dit bootje. het stuiterde alle kanten op en je kon bijna geen run doen zonder een flip te maken. kantelkamer was echt super handig vandaag:mrgreen:. helaas ging het na ongeveer 4 keer heen en weer varen keihard regenen:onweer: dus maar snel weer naar binnen.

toen eventjes de tape eraf gehaalt. accu zat nog netjes vast maar er was wel water binnen. bleek te zijn van de dekdoorvoer via mijn antenne voor de waterkoeling. dus gewoon eruit getrokken en er een slangetjes met een stop in gedaan, lekker makkelijk. toen was het weer droog dus tijd om de kap weer dicht te maken en weer te gaan varen.

ook nu stond ik mij te verbazen wat een power en snelheid erin zat. hij liep lekker te stuiteren en heeft een paar flinke flips en klappers gemaakt. ook duikboot spelen was hij erg goed in vandaag. dus de boot heeft vandaag flink op zijn donder gehad. en hij heeft de proef met succes doorstaan, alles zat nog vast, zelfs de riempjes.

wel was er nog wat water naar binnen gekomen, en het was weer bij de as. maar weel stukken minder als eerst, de accu was denk ik half leeg dus ongeveer over dezelfde lengte als dat ik met mijn oude accu kon varen heb ik de proef gedaan. er stond weer een plasje bij de step en achterin mijn boot stond ook wat(niet gek want hij sprong alle kanten op) ik denk dat dit gewoon nooit te voorkomen is en ook zeker als je kijkt onder wat voor omstandigheden hij vandaag gevaren heeft is het helemaal niet gek dat er water in staat, hij is zo vaak keihard achterstevoren in het water beland en hij heeft ook zo vaak geheel onderwater gezeten. de volgende keer gewoon wat absorberends neerleggen bij de step en het komt denk ik helemaal goed. of zou ik er nog wat aan kunnen doen? (ander/ dikker vet bijvoorbeeld?)

ook werdt de motor warmer dan normaal (logisch), ik kon nog net mijn hand erop houden maar dan ook echt net. nu had hij met dit weer natuurlijk bijna geen koelwater en die meting was ongeveer 2,5 minuten na het varen dus het water in de koeling is natuurlijk ook wat opgewarmd. de volgende keer als het vlakker water is kunnen we meer zeggen, als hij het dan niet trekt (de accu was nog niet leeg vandaag) dan gaan we gewoon kleiner proppen, zeker in de zomer gaan we anders problemen krijgen.

wel was goed te merken dat er met lipo's gevaren werd, bij het accelereren zakte hij veel minder/niet in en hij had overduidelijk veel meer toeren. ik gok toch zo een 8000 toeren meer. verder was hij nieteens warm:p ook niet gek als hij maximaal 160 ampere kan hebben:mrgreen:.

ik vondt het in ieder geval vandaag erg geslaagd, ik had af en toe alleen een beetje het gevoel alsof ik een gecko had met dit weer:p

inmiddels zitten de riempjes nu opnieuw in de epoxy met dit keer een goede verhouding, die zullen de volgende keer dus ook sterk zijn:D.

verder heb ik nu na dit hele verhaal ook nog foto's:mrgreen::

Foto-B4KAFW8F.jpg

een snelle controle, ook zie je hier het bootje waar we altijd
uit varen.

Foto-VWSDF6ZJ.jpg

Foto-SGTHV34T.jpg

Foto-KR7HHCQC.jpg

Foto-GQNYFGOE.jpg

Foto-MOYNUI33.jpg

Foto-OAFOLI3P.jpg

Foto-EMW78HUY.jpg

Foto-EUAF6WLH.jpg

dit zijn verkleinde foto's en niet alle foto's als je meer en grotere wilt zien kun je ze hier bekijken: Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album! het is wel de moeite waard om eventjes de grotere te bekijken, op zulke kleine zie je niet zo veel omdat er niet zo veel ingezoemt is.

maar dit is het nogsteeds niet allemaal, ik heb ook nig een filmpje:rolling::

4taGA2L7HX4[/media] - Gozilla XXL World edition 3600kv 3s2p 8amp lipo

Dit was het voor deze keer.

laat maar weten wat jullie er van vinden en als jullie antwoorden hebben op mijn vragen ben ik daar natuurlijk ook erg nieuwsgierig naar.

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Back