Hey,
vandaag weer is lekker bezig geweest aan mijn bootje, snds ik klaar ben met mijn examens heb ik alle tijd voor dit soort leuke dingen
als eerste was (voor de zoveelste keer) de snelheidsregelaar aan de beurt, hij kreeg deze keer een jasje van isolatietape en daaromheen twee ballonnen. de waterkoeling was weer afgesloten, dat was namelijk de oorzaak dat hij de vorige keer op tilt ging, niet omdat hij lek was maar omdat er een opening moest zijn zodat de koelwaterslangen niet afgekneld zouden worden. nu kon ik het zonder koeling weer goed afsluiten, ik heb er voor gezorgd dat er absoluut geen vochtigheid in de ballonnen zat en ook niet bij de regelaar. dit zit nu zeer netjes vast, ik hoop dat hij niet scheurt en dat hij het ook lang blijft doen deze keer.
daarna de hele boel er weer in gezet en de boot vaarklaar gemaakt, deze keer wilde ik iets meer duidelijkheid krijgen over waar het water nou precies binnen kwam dus ik had strategisch wat wcpapier geplaatst. ook had ik de 33mm prop er op gezet.
het water was net zoals de vorige dag redelijk vlak. toen ik een stukje ging varen met de boot merkte ik dat er echt totaal geen snelheid in zat, ongeveer dezelfde snelheid als met de nimh cellen en de 36mm prop. na een paar rondjes had ik wel gezien dat het absoluut niet de stalen 33mm prop zou worden. dus boot weer uit het water en de kap opengedtrokken.
daaronder was het (zoals gewoonlijk) weer nat, wel zag ik nu dat het probleem in de rechter-achterkant moest zitten (van achteren gezien). verder was de motor lekker koud en de regelaar was ook nog koud.
toen heb ik weer wat wc-papier strategisch erin gedaan, mijn verdenkingen zaten namelijk bij het servorubber. ook had ik er een 37,5mm prop op gezet, dit was na 34,5mm de enige die ik had en ik wilde wel is zien hoe dat nou zou gaan bij dit weer.
toen ik het gas opentrok kwam de smile weer helemaal terug op mijn gezicht

hij liep echt geweldig moet die 37,5mm prop, hij liep super vlak over het water (wat zeker niet helemaal vlak was) en hij had een heerlijk tempo. met een bloedgang ging hij over het water, nog veel sneller als de keren met de 36mm prop, gewoon omdat dit weer veel beter was, nu bleef de prop tenminste in het water. wel maakte hij een paar keer een duik, dit kwam door een paar golven van een schip maar na een paar seconden kwam hij dan weer boven drijven (soms verbazend veel verder

).
na een tijdje varen viel hij alleen opeens wel stil na een flip, toen zat ik al een beetje te shitten want hij lag best ver weg en de buitenboordmotor werkte ook niet (robbert en mijn pa waren er aan aan het sleutelen), dat zou dus roeien worden. maar toen ik mijn zender had neergelegd zag ik mijn boot opeens weer heel zachtjes varen (zonder dat ik wat deed!!!) toen snel mijn zender gepakt en de antenne weer uitgeschoven, toen kon ik weer rustig terug varen, ik dacht eerst dat de liposaver erin sprong en dat er storing was (omdat ik mijn antenne had ingeschoven (wat eigenlijk nooit mag (doe ik ook nooit meer))) maar nadat ik mijn lipo had opgeladen bleek deze nog lang niet leeg te zijn. ik gok dat het probleem dan gewoon puur storing was. na de flip lag hij namelijk op zijn dak, dan heb je al slecht ontvangst. er zal in de buurt wel een stoorzender zijn geweest die voor het stilvallen en het wegvaren zorgde, ik verdenk de regelaar eigenlijk niet, de volgende keren varen zullen dat uitwijzen maar ik verwacht niets ergs.
onder de kap zag het er weer nat uit, wel kwam ik op hetzelfde resultaat, de rechter-achterkant. verder was de motor ondanks de grotere prop nog koel. de snelheidsregelaar was ook een beetje warm maar ik kon mijn hand er nog lang niet aan branden, helemaal ok dus.
nu wilde ik nog is een keer een test doen om te kijken waar het water nou naarbinnen kwam, ik had dit al een aantal keren gedaan maar toen had ik continu geprobeert om water van buiten naar binnen te krijgen nu ging ik het is andersom doen, water in de boot gieten en kijken waar het er in de spiegel uit komt. deze test gaf in tegenstelling tot de andere tests wel resultaat!! ik heb een lek gevonden bij het buisje waar het servorubber overheen gaat, tussen de romp en het buisje komt het er tussendoor. dit komt 100% overeen met mijn metingen. de oplossing is simpel: epoxy aanmaken en vol laten lopen achter het carbon.
de reden waarom de andere test niet uitwezen is heel simpel: het water kwam wel naar binnen maar er kwam niet genoeg naar binnen om de hele ruimte achter het carbon te vullen, pas dan zou je water gaan zien. nu het water van binnen naar buiten moest stond het al achter de plaat en kon het er zo uit.
goede resultaten vandaag

ik hoop nu eindelijk het laatste lek te hebben gevonden! ook is het wel duidelijk welke prop ik ga bestellen, de 37mm stalen prop, ik moet gewoon op vlakker water gaan varen
ik ga binnenkort de epoxy erin gieten en dan kijken of dit echt het laatste lek was en ik ga ook de 37mm bestellen(als die weer op de webshop staan).
ik laat nog van me horen.
Groetjes,
Jelmer