MHZ Lizard(Inmiddels een Gozilla XXL World Edition)

Hey,

Vandaag uit school ben ik gelijk aan het werk gegaan met mijn bootje, er stond me nog een hoop te doen om morgen te kunnen varen.

Als eerst ben ik begonnen met een nieuwe 400-600 adapter, na een beetje pielen is dit gelukt. en het zit allemaal lekker stevig en goed vast.

daarna heb ik is gekeken naar de indeling van mijn boot aangezien er nu op de plaats waar eerst poolnoodles zaten een regelaar komt. er moesten dus op de oude plaats er wat bij. daarna heb ik de aansturingsdraad van mijn regelaar wat verlangt omdat deze te kort was.

toen ben ik met me pa begonnen aan het regelaar koelblokje. eerst alles goed afgestelt en toen heel voorzichtig naar beneden maar helaas, toen de boor bijna beneden was brak hij en was het blokje dus onbruikbaar geworden. ook zagen we dat hij een heel klein beetje scheef was gegaan (maarja, wat wil je ook met 5mm aluminium:p) daarna ben ik dus opzoek gegaan naar een ander blokje dat iets dikker was. uiteindelijk was ik op een koelrib van 7mm dik gestuit. hier heb ik dus een blokje uit gehaald en de vinnen van er af gezaagd. na een hoop vijlen en bewerken is dit nu ook een mooi plaatje geworden. Helaas was er geen tijd meer vandaag dus ga ik morgen de gaten erin maken. ook ga ik nu ik toch genoeg vlees heb er 4mm in boren met 5mm buisjes erop.

Morgen moet ik dus nog de gaten boren in het koelblok, de hele regelaar dichtmaken, de regelaar instellen, de waterkoeling slang op maat maken en de lagers verstellen. dan kan ik als mijn accu vol is een rondje gaan varen.

Ik heb alleen nog wel een vraagje, hoeveel polen heeft deze motor (moet ik weten voor het instellen van de regelaar)

ik ga er om te beginnen de 33mm 1,6 pitch onder hangen, ik weet dat het niet ideaal is maar dit is het enige wat ik heb, daarna is het gelijk 36 1,4 pitch)

Ik laat nog van me horen

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Hallo Jelmer,

De motor is een tweepool.
Standaard (default) staat de regelaar op tweepool als ik me niet vergis.
Het enige dat ik 'programmeer' aan deze regelaars, is het type (NiMH of Lipo) en aantal cellen en ik schakel de rem uit.

Een 33S of een 36K zal weinig uitmaken denk ik, met de 33 mm duurt het langer voor de boot in plané komt, met de 36K gaat dat vlotter.

Het is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar boren in aluminium doe ik met een scherpe boor, steeds kleine stukjes, dan de boor weer eruit en spaanvrij maken en smeren met petroleum of terpentijn.

Groeten, Jan.

Hey,

Dan gaan we het gewoon maar voorzichtig proberen met de 36k. de 34,5 was helaas gebroken bij het verzenden dus deze was onbruikbaar.

De default staat volgensmij inderdaad op 2pool, maar dat kijk ik nog wel eventjes, iniedergeval bedankt voor de info.

de alluminiumblokje hebben we zo geboort als jij zei, dus eerst een gaatje maken met een centerpunt en daarna met een gloednieuwe super scherpe boor (was een doosje an 90 euro) heel voorzichtig boren en steeds omhoog halen en de zooi er tussenuit halen. maar helaas is het toch niet helemaal goed gelukt. Ik heb nu inmiddels het 7mm blok af, hier heb ik nu de grotere gaten in gemaakt en deze heeft toch aanzienlijk minder weerstand dan de 3mm versie. dus hij zal absoluut geen koeling tekort komen.

Ik ga nu nog eventjes door want ik wil over een paar uurtjes gaan testen

groetjes,

Jelmer

hallo

een prop die breekt omdat hij tegen een stuk hout of andere toestant is gekomen op volle toeren dat is normaal
maar breken tijdens transport ???????
dan is die toch van bedenkelijke qualtiteit hoor

groetjes raf

Hey,

Vandaag heb ik helaas niet kunnen varen, ik was beina klaar maar toen kwam ik erachter dat het noppenband thuis lag, daarom heb ik dus helaas heb ik niet kunnen varen.

Ik hoop nu maandag te gaan varen maar dat is nog niet helemaal zeker.

de prop is een stukje dubbelgevouwen bij het verzenden vanuit bussum, bij tnt willen ze er nog wel is rare dingen mee doen, de andere props hadden meer geluk en die zijn wel heel overgekomen.

Groetjes,

jelmer

Nu je het zegt,ik was vorige week bij een winkel & daar hingen een deel proppen,die ook gebroken waren.
Ziet er uit zoals een fabricagefout volgens mij.

hallo

en die hingen gewoon in de rekken ????
moet niets zeggen
had eens in de legerstock een soldeer bout gekocht
ik kwam thuis en wilde hem gebruiken ????? engelse stekker er aan
ik terug en zo van hela da klopt niet
was heel de levering met zulke stekkers en dus die van de stock niet tevreden
ik denk dat hij goed koop een levering op de kop had kunnen tikken want daarna waren de stekkers er vanaf geknipt en stonden er gewone aan

maar hij had ze wel dadelijk uit de rekken gehaalt
maar een prop carbon of plastiek mag toch zo maar niet breken

groetjes raf

Hey,

dit was geen fabricagefout, het propje kwam bij 2brc vandaan. Ze vertelde ons ook dat ze een hekel hadden aan propjes verzenden in enveloppes omdat ze heel vaak kapot aankwamen maar omdat het om zulke kleine dingen ging hebben ze het toch maar gedaan. het allerachterse stukje is een heel klein stukje dubbelgevouwen, echt minimaal maar dat zorgt er wel voor dat de prop niet meer bruikbaar was.

ik heb daarna nog eventjes contact gehad met 2brc en peet vertelde me dat we bij de volgende aankoop wel wat zouden regelen.

Ik heb hier thuis ook eventjes gekeken maar hier blijkt het noppenband ook niet te zijn:( ik moet dus nog is goed gaan zoeken bij mijn pa. iemand vroeg ook of ik maandag misschien kon werken voor hem, dat heb ik gedaan dus maandag ook geen proefvaart.

Ik heb de proefvaart nu op woensdag gepland maar ik moet eerst de noppenband vinden want zonder dat spul kan ik niet varen:(

Groetjes,

Jelmer

Edit: Noppenband is inmiddels gevonden maar ik zag nog wel een hoop werk dat gedaan moest worden dus ik weet niet of woensdag kan varen.

Laatst bewerkt:
Hey,

Vandaag was ik wat eerder uit en dat zag ik al een mooie kans om nog wt aan de boot te werken. eerst ben ik begonnen met het instellen van de regelaar, dit ging best makkelijk met de handleiding nadat ik erachter kwam dat ik de zender in reverse moest zetten:p

daarna nog wat dingetjes gemonteerd en de ontvanger verplaatst naar voren (dit omdat dit beter uitkwam met de draadlengte) en inmiddels is de boot vaarklaar op twee koelwaterslangetjes na(ik had nog geen tijd om deze vast te maken)

het zwaartepunt ligt op 29,4%, is dat goed of is dat net te ver naar voren? als dat te ver naar voren is moet ik extra gewicht gaan toevoegen achterin.

Ik hoor het wel.

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Vandaag was het niet echt het beste weer maar ik ben toch lekker gaan varen:p Het ging lekker hard en de boot stuiterde lekker over het water. ook het terugkeren ging super. hier een filmpje ervan:

cfwdJF9jAUE[/media] - Gozilla xxl world edition brushless 3600KV 1e run

toch ging het niet helemaal lekker, als ik gas gaf ging het pas een paar seconde later echt toeren maken, dit gebeurde trouwens alleen maar vanuit stilstand. de reden hiervoor kan ik ook wel verklaren: de accu kan de onwijs hoge peikstroom bij het opstarten gewoon niet hebben en komt maar heel langzaam op gang, dan gaat hij caviteren en schiet hij omhoog in toeren, dan komt hij op gang en is er niets aan de hand.

Ik heb nu mijn regelaar ingesteld op soft acc dus zachtjes optrekken, ik ga eventjes kijken of het met die instelling wel gaat, anders weet ik niet wat ik er voor zou moeten verzinnen als oplossing.

de enige oplossing die ik dan zie is lipo's maar wat voor lipo's zou je dan moeten nemen en wat zou dat kosten?

ik heb ook nog wat foto's van de binnenkant gemaakt:

Foto-AZGOQUZI.jpg

Foto-6F8DSUXV.jpg

Foto-I7UA3KBI.jpg

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

ik was vandaag weer is vroeg uit dus ik dacht lekker nog eventjes te gaan varen. toen ik de accu had opgeladen en de boot in het water had gegooid trok hij lekker weg maar na de eerste spin toen de boot weer moest optrekken wilde hij weer niet. ik verdacht weer de accu die te zwak was.

na twee keer optrekken wilde hij helemaal niet meer. ik dacht dat het misschien lag aan het accelereren maar toen ik dit weer nogmaal had gezet wilde hij nogsteeds niet. ik snapte er echt niets meer van. ook droog liep hij de hele tijd te zooien met stotteren bij het opstarten en hij was ook super snel buiten bereik en de hele tijd sprong de failsafe erin soms startte hij zelfs opnieuw op...

toen ik de boot maar weer had open gemaakt vond ik dat er wel veel water in stond, van die drie keer heen en weer varen, zo veel kon er nooit via de schroefas binnen zijn gekomen.

daarna keek ik eventjes naar de regelaar en ik zag iets wat wel is goed fout zou kunnen zijn. de krimpkous was helemaal uitgeslagen van het vocht aan de binnenkant. toen ik de motor en de waterkoeling had losgemaakt zag ik dat er best wel wat water stond tussen de printsporen en op de rest van de print. toen ik de krimpkous eraf had gehaald hebben we de eventjes gekeken hoeveel volt er naar de ontvanger ging en dit bleek maar 2,5 volt te zijn! toen ik alles had drooggemaakt was het voltage weer keurig op 6,45 volt. ook de motor draaide weer goed zonder gestoter en het zenbereik was terug. probleem opgelost dus.

maar toen nog de oorzaak want dit mag niet nog een keer gebeuren. ik kwam hier toevallig achter, ik zat een beetje te spelen met het koelblokje van de snelheidsregelaar en ik was er een beetje op aan het blazen. toen deed ik is het ene gaatje dichthouden en op het andere gaatje blazen maar er ontsnapte nog wel lucht ergens en niet zo een beetje ook. het bleek bij bij het gaatje waar het buisje inging te ontsnappen. daar kwam dus ook dat water in mijn boot steeds vandaan want met een beetje druk erop heeft dat flink staan spuiten.

inmiddels heb ik de buisjes er weer uitgehaald en het nu wel goed gedaan zodat hij niet meer lekt. ook ga ik als extra veiligheid zodra het krimpkous erom zit kit spuiten tussen de twee openingen zodat het niet/niet snel meer kan vollopen want als er toch een plasje in de boot staat stroomt dat zo in de regelaar als hij terugdraait omdat hij aan de kant van de kantelkamer zit. ook heb ik de printen in de plastic spray gezet zodat er niet weer snel sluiting kan ontstaan tussen de printsporen.

morgen is de lijm droog van het koelblokje en ga ik testen of hij nu wel waterdicht is en dan ga ik de boel dichtkrimpen en waterdicht maken. dan hoop ik diezelfde dag ook nog te gaan varen maar het kan ook zijn dat ik iets ga doen met vrienden dus dan wordt het zaterdag.

ik laat nog van me horen

Groetjes,

Jelmer

hallo

er staat nogal wind dan mag je zwaarte punt een beetje naar voor
dan is dat wippen gedaan en vaart hij veel strakker
denk er aan dat deze boten alleen rechts om kunnen varen
een rechter bocht gaat goed en een linker slaat hij meteen om en licht hij stil
het te varen parkoer is 75 meter lang en 15 meter breed en er wordt steeds rechts om gevaren
het is gewoon de roer constructie die daar verantwoordelijk voor is
als je de zender kan programeren de linker kant een beetje minder uitslag laten maken
dan kan je hem wel door een grote bocht krijgen zonder dat hij omflipt

voor de rest zit er wel aardig de vaart in
de buisjes van de koeling kan je die er niet in schroeven door eerst draad te tappen in het koel blok en op de buisjes
dan kan je ze met locktite vast zetten en komen ze niet meer los want ik denk dat het uitzetten van de alu voor het loskomen verantwoordelijk is
als de lijm niet flexible genoeg is dan moet er iets stuk gaan en dat is meestal de verbinding

groetjes raf

Hey,

Bedankt voor de tips.

ik zal inderdaad mijn zender eventjes iets anders instellen zodat het iets minder wordt(lang leve de digitale zenders) ook moet ik nog eventjes goed wennen aan de snelheid en omdat het nou niet echt het beste weer was (hoop wind en redelijke golfjes) heb ik ook totaal nog niet kunnen zien of misschien de uitslag van het roer te groot is of dat hij misschien wel wegloopt of wat dan ook. zodra ik mijn hele systeem langer als 3 keer heen en weer varen kan gebruiken ga ik dit allemaal afstellen.

de accu ietsje verder naar voren had daar op het filmpje inderdaad wel gemogen. de tweede accu die ik niet heb gefilmpt had ik wel wat meer naar voren gelegt maar na 3 keer heen en weer wilde het niet meer dus heb niet echt het effect kunnen zien.

de reden die jij geeft kan inderdaad wel is de reden zijn geweest waarom hij is losgekomen want ik heb stijve lijm gebruikt en geen flexibele. ook had ik in het begin geen last van "het" probleem maar later wel. dit was ook zo toen ik gisteren ging varen maar toen was het probleem er al na 1 keer heen en weer dus het zal wel steeds verder los zijn gaan zitten. schroefdraad had gekunt maar ook schroefdraad is niet waterdicht, er zou dan afdichtingstape tussen moeten (van de microscuul dunne tape wat je tussen schroefdraden doet om ze dicht te maken) of zoals jij zegt inderdaad loctite ertussen. ik heb inmiddels de buisjes zonder schroefdraad in de loctite gezet maar dan wel een flexibele variant zodat dit niet nog een keer gebeurt.

vandaag is het hier prachtig weer dus een uitgelezen dag om is mooi te kunnen testvaren. dus ik ga mijn boot klaarmaken en ik laat nog van me horen

Groetjes,

Jelmer

hallo jelmer

daarom zei ik locktite te gebruiken
en dan bedoel ik geen kol maar van dat blauwe rode spul dat ze als dichting gebruiken
het is zoals teflon maar dan vloeibaar

je kan altijd je zender op BV 80% roer uitslag zetten en dan als hij de bocht te groot maakt steeds meer uitslag geven
ik heb een mc 12 en kan dit doen als ik aan het varen ben
ik hoef daarom de zender niet aan of uit te zetten en je ziet direct resultaat

groetjes raf

Hey,

er zijn ook zovele soorten locktite he:p

ik moet gewoon nog leren om de boot te besturen, ik moet niet volle roeruitslag geven maar het beheerst doen. ik ben nu hard aan het oefenen en het gaat al een stuk beter als in het begin, het is voor mij best een snelheid en het is niet meer smijt het roer maar een kant op en kijk maar waar hij uitkomt.

ik heb zojuist nog eventjes gevaren en ik heb nu nog twee problemen:

de boot springt met bijna valk water gewoon tijdens het volgas rechtdoor varen uit het water en dan niet alleen maar de punt maar echt de hele boot, hij gaat springent over het water heen dus, wat kan ik hier aan doen want het lijkt me dat het niet zo hoort. (je ziet het ook een klein beetje op het filmpje)

het 2e probleem is dat ik nogsteeds aardig wat water in mijn boot krijg. ik heb de hele boot afgeplakt en gewoon onderwater gedaan en ik kan concluderen dat al het water via mijn schroefas naar binnen komt. weet iemand misschien hoe ik dit dichter kan krijgen? het druk-kogel lager zit echt precies tegen de schroef aan en er is dus bijna/geen speling meer hiertussen, toch komt er water binnen. hebbe jullie tips om dit dichter te maken dan zijn ze welkom.

ik heb ook nog goed nieuws:D het koeblokje van de regelaar is helemaal dicht en de kit in de regelaar heeft ook goed geholpen, hij slaat nu niet meer wit uit na het varen terwijl er best wel wat water in de boot stond. ook het gestotter bij het gas geven is nu weg:D en ik kan gewoon normaal gas geven en wat meer dan 3 keer heen en weer varen:p de ni-mh cellen lijken het ook aardig te houden, ze worden wel lekker warm maar trekken het wel:D

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn 2 problemen

Groetjes,

jelmer

mischien kan je een klodder vet aan de buitekant van de schroefas smeren.
is je kantelkamer wel helemaal dicht?
bij kleine golfjes vliegt mijn bootje ook wel eens helemaal los uit het water.
mischien toch iets het zwaartepunt naar voren halen.
probeer wat met je cellen te schuiven en met andere props
groet

hallo

het probleem met dat water is VACUUM
je accu en motor worden warm en je verliest druk door je as
als alles dan afkoelt moet de verloren lucht vervangen worden en dat komt terug door de as maar daar die in het water zit is het geen lucht maar water dat er in komt
kan je op lossen door met een boorte (met de hand) een BIJNA gaatje te maken in je kabine
het gaatje moet zo klein zijn dat er geen water door kan maar wel lucht
het moet dus zo zijn dat je der door kan blazen maar dat er geen water doorheen loopt
de haartjes van de glasvezel mag je niet doorboren die moeten juist nog blijven staan
en dan is het gaatje juist groot genoeg

veel uitleg voor een piepklein gat

groetjes raf

hallo

wat het springen betreft
die boten springen zo als gek in een wedstrijd
een romp heeft een max speed en dan kan je doen wat je wil dan wilt de romp de lucht in en een vliegtuig worden
je zal uit deze romp door het verplaatsen van je accu's nog een klein beetje meer er uit kunnen halen maar dan is het over en voorbij je zit aan de max speed die de romp kan hebben
als je mijn vorige postings hebt gelezen daar schreef ik van slipstream
wel als je achter een andere boot vaart en je komt in zijn slipstream dan is de lucht juist boven het water anders dan normaal
als je er nu zo dicht opzit dat de voorloper je begint aan te zuigen (vacuum effect achter de romp)dan ga je nog ietsje sneller en lost je boot van het water en maak je een back flip (mooi om te zien maar niet gezond voor de boot)
zo zijn er in de formulle 1 reeds een aantal piloten om het leven gekomen
of zeer zwaar gewond
zelfs met de F1 tunnelhull race boten zie je soms deze spectaculaire beelden van een backflip
of het springen van de ene drijver op de andere om dan met een slag neer te komen op het water
de prins van manaco is met zo een offshore race boot om het leven gekomen
hier zie je in slowmotion wat er gebreurt

bij de laatste zie mooi wat er gebeurt vooral die jet boot met die vleugel is een spektakel
al zou ik niet in die cokpit hebben willen zitten

hoop wat meer inzicht in de lucht water verhoudings materie te hebben kunnen geven
anders op youtube zoeken naar boat chrashes

groetjes raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Back