Het pasmaken van de nieuwe kabels
De platte (schaal) wires worden vervangen door ronde kabels
Hiervoor gebruik ik 60kp wire (1mm) met 30kp knijphulzen
Is zat voor deze kist, hij weegt nog net geen 7 kilo
(niet slecht voor een 2,28m dubbeldekker

)
Als je deze hulzen een beetje ovaal knijpt met een tangetje passen hier precies 2 kabels naast elkaar in
Ik had mazzel, de landing wires zaten nog op de goede lengte dus kon ik de flying wires (vliegdraden) zò uitpassen
Met een stift de te maken knik aftekenen
Zorg dat je nog draad 'over' hebt in de turnbuckle voor het spannen later
Indien blijkt dat je te weinig spanlengte hebt in je turnbuckle, dan de knik in de kabel iets korter leggen
Alles 'los-vast' zetten, dit voor de 4 kabels
Boel op spanning draaien en als de lengte juist is de knijphulzen met bv een punttangetje inknijpen
(ik doe er zelf 3 kneepjes naast elkaar in, zit bomvast)
Als nu de kabels de juiste spanning hebben
(hoeft nou ook weer geen gitaarsnaar te zijn

)
Dan de turnbucle 'locken' met bv 0.7mm staaldraad
Mooi een paar lusjes eromheen zodat hij niet meer loskomt
Tja, hier het 'oude setje' ernaast, zoals je ziet veel meer schaal
(flying wires werden in het echt dubbel uitgevoerd omdat dat wat extra zekerheid gaf bij een combat,
Je bent niet blij als er 1 kapotgeschoten wordt!
Hier hebben wij modelbouwers gelukkig geen last van dus mijn nieuwe opzet is simpel met maar 1 kabel, 'rammelen' ze ook niet tegen elkaar aan)
Nadeel van de oude opzet was dat je uiterst voorzichtig met de aangelaste draadeinden moest omspringen
Een paar keer moeten terugbuigen na een 'knikje' en hij brak
(beter was geweest om harder M2 (staal) te nemen ipv messing, dit wordt erg slap)
En zo staat het setje er nu bij, de landing wires vervang ik als ik wat M2 oogschroefjes heb gehaald

De aileron verbindingsstangen heb ik ook vervangen door 2mm staaldraad
(was voorheen ook platte, dit 'wapperde' echter teveel tijdens de vlucht

)
Schiet al aardig op nu :zon:
Groeten, Ralf