Mick Reeves Sopwith 1 1/2 Strutter

Eric was idd weer op zijn welbekende gebruikelijke manier aan het vliegen :P
ZEEEEER LAAG en snaarstrak, alles geheel onder controle

Was jammer dat we door het grote aanbod van kisten slechts 1x konden vliegen

Het team uit Weert was er met 2 kisten andere heb ik niet gezien

Maar alle foto's van mij zijn geplaatst, misschien zijn er nog andere?

Greetz, Ralf
 
Hoi Ralf,

Mooie foto's, bedankt dat zag er goed uit daar.

Zelf ook nog een vlucht kunnen maken door de drukte?

Teus
 
Ha Teus,

Tja de foto's zijn natuurlijk niet naar jouw standaard maar het geeft een aardige impressie
Bij 'meetings' zie je er ook nog wat staan

Heb zelf nog 1x mee kunnen vliegen met mijn Tiger Mothje :P
was wel leuk, er waren er op dat moment ca. 6 tegelijk in de lucht! (wv. 3 grote TC moths en 1 kleine)
Had zelf graag meer willen vliegen want het was prachtig weer

De gehele dag van 11 tot half 6 was volgeplanned met vluchten, er waren ook heel wat toestellen aanwezig
De organisatie had alles keurig uitgedokterd, ook met de kanaalnummers enzo

Al met al een geslaagde dag met veel variatie aan kisten

Groet, Ralf
 
ha die Ralf,

Gezien de foto's een geslaagde dag. :proost:

Volgend jaar ook maar inschrijven :lol:

Waren er geen Pup's e.d. ??

Volgend jaar mag Teus voor ons uit vliegen..... :bye:

Martin.
 
Martin Barbier zei:
Volgend jaar mag Teus voor ons uit vliegen..... :bye:

Is goed, de D-VIII gaat toch sneller :P Kunnen jullie mijn uitlaatdampen opsnuiven :rolling:

Teus
 
Zat zelf als winterprojektje te denken om de Strutter om te bouwen (schilderen) naar een PC10 bruin kleurenschema met blauwe neus
Wil dan de flying en landing wires vervangen door (ronde) staalkabels/draden en de aileron aansturing met 2 servo's gaan aansturen ipv met 1

Dit om het een meer praktischer model te maken zodat ik hem meer zal gebruiken

Ach ja, de winter is er nog niet...

Ralf
 
Even over het demoteam uit Weert,

Een van de kisten is idd gecrasht, ik hoorde van Johan dat alleen het richtingroer nog over was... :oops: De rest was compleet aan barrels. Of er weer een derde bij komt weet ik niet... :?

Stefan
 
Hoi Ralf, Teus,

( het is stil bij Frank)

ha, met dat jennen hou je elkaar scherp... :yes:

Er volgen nog genoeg vliegdagen. Ik heb trouwens voor het eerst in 7 jaar een neusstandje gemaakt met mijn Pup.... :?
Slecht voor mijn ego.... :cry: :cry: :cry:

Zit een kleine vouw in de solartex, ligger is onder niet door geen schade, maar ik maak de vleugel wel open om te inspecteren. :idea:

We gaan zo op vakantie naar Malta, kijken hoe het schaalvliegen daar is.

tot over 2 weken. :music:
 
Zoals in mijn Flair SE5a draadje beloofd enkele foto's van de 'overhaul' van mijn Sopwith 1 1/2 Strutter

De aansturing van de ailerons die nu geschiedt via 1 servo in de romp wordt vervangen door 2 aparte servo's in de vleugel
Zodoende komt er minder speling op de ailerons

71944a008a135f275.jpg


Het vleugelprofiel is slechts 23mm dik, past gelukkig precies een servo tussen zonder dat deze uitsteekt door de tex aan de bovenzijde!

71944a008a145d890.jpg


Gat gesneden in de oratex voor het servoluik

71944a008a14e030e.jpg


1,5mm triplex dekplaat waarop steunen voor de servo's gelijmd
In de vleugel enkele lite-ply steunen gemaakt waarop de dekplaat straks wordt vastgeschroefd
Schroeven gebeurt middels kleine verzonken schroefjes (Mick Reeves)
Omdat de onderkant van de vleugel hol is gebruik ik er hiervoor meerdere, zodoende vormt het luik zich mooi met de holling

71944a008a2e6db10.jpg


Luikje straks bespannen met oratex en schilderen

De Airbrakes

De airbrakes worden gefixeerd, ze werken nauwelijks wegens verstoring van de lucht over het stabilo
(de echte had hier ook last van, en vele piloten gebruikten ze dan ook niet)

71944a008a2f0e1de.jpg


Fixeren gebeurt met metalen lipjes die vastgeschroefd worden

71944a008a2f7fc2c.jpg


Zo gebeurde de aansturing van de air-brakes vòòr de fixatie:
alu pijpje in het flapje gelijmd, deze mbv de boorkop ingeknepen
De grotere messing pijp die in de romp zat werd tevens voorzien van inkneepjes
Het geheel schoof zo in elkaar

Paste goed en werkte prima (was alleen een behoorlijk 'gepiel' dit in het veld aan te sluiten, zodoende ook de wens deze uit te sluiten

71944a008a3f63a99.jpg


Ondervleugels nog in de kist, deze (ietwat zware) kisten worden vervangen door een houten rekje met rondhout voorzien van isolatieschuim
Vleugels komen alle 4 naast elkaar te staan
Vleugels zijn nu eenvoudig te transporteren

Voor zover maar weer even, later meer

Romp hoeft niet zoveel aan te gebeuren, servo's van aileron en airbrake verwijderen en later weer dicht folieen :D

Nu nog eens even kijken welke nieuwe ontvanger erin gaat komen (2,4 ghz? :rolleyes:)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De deksels zijn voorzien van solar,-en oratex

71944a01e375c25d1.jpg


De servo verlengkabel past mooi door de buitenbuis van de weggehaalde bowdenkabel, verbinding wordt gesoldeerd

71944a01e37594b50.jpg


71944a01e374b5b24.jpg


Stukje balsahout eronder om geen soldeerspetters door de bespanning heen te krijgen ;)

71944a01e3923128b.jpg


Soldeerverbindingen voorzien van krimpkous en de randjes netjes in de verf gezet

71944a01e393af2b5.jpg


Kapje erop, verzonken schroefkopjes zijn straks nog wel zichtbaar, krijgen dan ook nog een likje verf

71944a01e39419287.jpg


Onderzijde van de romp, de airbrake aansturing is inmiddels verwijderd evenals de 2 servo's
Straks nieuwe ontvanger plaatsen en de boel dicht folieen

Nu nog de servoverlengsnoer van de ailerons voorzien van een steker en de stekers naar de ontvanger toe (incl. ferrietkern) maken

Volgende keer wat over het vervangen van de platte spandraden :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat lekker hard Ralf :-D Heb je deze ook mee naar de Dawn Patrol als hij gereed is?

(incl. ferrietkern)

Als je toch op de 2.4 over gaat Ralf hoeft dat volgens mij ook niet meer. Of hou je deze eerst op de 35?

Gr. Teus
 
Gaat lekker hard Ralf :-D Heb je deze ook mee naar de Dawn Patrol als hij gereed is?

Is wel de bedoeling ja :yes:
Kan echter maar 1 kist meenemen in de auto, dus zal moeten kiezen...:rolleyes:

Hij gaat iig zeker mee naar de Big Scale meeting in Spaarnwoude met hemelvaart
Als je toch op de 2.4 over gaat Ralf hoeft dat volgens mij ook niet meer. Of hou je deze eerst op de 35?

Gr. Teus

Ha Teus,
Gaat idd lekker hard zo,
Als de zender komt kan ik gelijk de ontvanger inbouwen en de boel afregelen, 35mhz komt er niet meer in
Dan kan er -op wat kleinigheden na- gelijk gevlogen worden :D
(het wordt de nieuwe FF10CG 2.4 van Futaba, ondanks waarschuwingen van F.H. (welke ik zeer serieus overwogen heb! :worship:) )
Doorslag was het gegeven dat er op de 2.4 ABSOLUUT GEEN storingkjes doorkomen die evt. vanuit de spankabels komen (was op de 35mhz wèl)
Hierop vertrouw ik dan maar...
Is toch wel een prettig gevoel bij het vliegen ;)

Ferrietkern zit er al op dus laat ik hem maar zitten, wel goed te weten dat het in principe niet hoeft dan....

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Het pasmaken van de nieuwe kabels

De platte (schaal) wires worden vervangen door ronde kabels
Hiervoor gebruik ik 60kp wire (1mm) met 30kp knijphulzen
Is zat voor deze kist, hij weegt nog net geen 7 kilo
(niet slecht voor een 2,28m dubbeldekker :rolleyes:)

Als je deze hulzen een beetje ovaal knijpt met een tangetje passen hier precies 2 kabels naast elkaar in

71944a0477ad544cf.jpg


Ik had mazzel, de landing wires zaten nog op de goede lengte dus kon ik de flying wires (vliegdraden) zò uitpassen
Met een stift de te maken knik aftekenen
Zorg dat je nog draad 'over' hebt in de turnbuckle voor het spannen later ;)

71944a0477ad85635.jpg


Indien blijkt dat je te weinig spanlengte hebt in je turnbuckle, dan de knik in de kabel iets korter leggen
Alles 'los-vast' zetten, dit voor de 4 kabels

71944a0477adacb19.jpg


Boel op spanning draaien en als de lengte juist is de knijphulzen met bv een punttangetje inknijpen
(ik doe er zelf 3 kneepjes naast elkaar in, zit bomvast)

71944a0477c6680a5.jpg


Als nu de kabels de juiste spanning hebben
(hoeft nou ook weer geen gitaarsnaar te zijn ;))
Dan de turnbucle 'locken' met bv 0.7mm staaldraad

71944a0477c6b88be.jpg


Mooi een paar lusjes eromheen zodat hij niet meer loskomt

71944a0477c6e20cc.jpg


Tja, hier het 'oude setje' ernaast, zoals je ziet veel meer schaal
(flying wires werden in het echt dubbel uitgevoerd omdat dat wat extra zekerheid gaf bij een combat,
Je bent niet blij als er 1 kapotgeschoten wordt! :mad: :rolleyes:

Hier hebben wij modelbouwers gelukkig geen last van dus mijn nieuwe opzet is simpel met maar 1 kabel, 'rammelen' ze ook niet tegen elkaar aan)

Nadeel van de oude opzet was dat je uiterst voorzichtig met de aangelaste draadeinden moest omspringen
Een paar keer moeten terugbuigen na een 'knikje' en hij brak
(beter was geweest om harder M2 (staal) te nemen ipv messing, dit wordt erg slap)


71944a0477d882e8b.jpg


En zo staat het setje er nu bij, de landing wires vervang ik als ik wat M2 oogschroefjes heb gehaald :mrgreen:
De aileron verbindingsstangen heb ik ook vervangen door 2mm staaldraad
(was voorheen ook platte, dit 'wapperde' echter teveel tijdens de vlucht :p)

Schiet al aardig op nu :zon:
Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi ralf ,

ziet er goed uit
word wel leuk met 2 laser 200 in de lucht
maar een vraag ik heb gisteren de laser voor het eerst laten lopen
komt mooi geluid uit
wat voor prop heb jij er op en hoeveel rpm maakt hij?

ik heb een 18/8 menz en na ± half uur inlopen op 7500 rpm kan wel meer worden na inlopen denk ik


gr. jacques
 
Hallo Jacques,

Goed nieuws!
De mijne draait een 18x8" Master Airscrew
Toeren meet ik eerdaags even voor je :D (denk rond de 7800)

De mijne heeft reeds 44 vluchten op de Strutter gemaakt en 22 op een Lazy Ace
Is wel ingelopen nu :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Vanavond maar eens even een transportrekje gemaakt voor de vleugel
(die transportkisten waren toch wel aan de zware kant :rolleyes:)

71944a09c5e96a540.jpg


In de basis 69x26mm vuren komen de interwingstruts te liggen
(er komen nog 2 dwarsbalkjes onder waarop ze komen te rusten)

71944a09c5e9bfa14.jpg


Gaten rond 14mm geboord en rondhout 13mm ingelijmd
Stukje isolatieschuim eroverheen en klaar is Ralf ;)

71944a09c5ea348a5.jpg


Zo heb je een eenvoudig te maken transportvriendelijk steuntje voor je vleugels en struts

Ik ben nu al blij met de keuze die ik gemaakt heb de platte kabels te vervangen door ronde :D
Geen last meer van 'knikgevaar', scheelt echt een hele hoop tijd tijdens de opbouw
(en je hoeft de boel allemaal niet meer zo vreeeselijk voorzichtig te behandelen :rolleyes:)

Zendertje is binnen (mooi!) en de configuratie voor deze kist is al ingeprogrammeerd
Nu nog een mooi plekje voor de ontvanger vinden en dan vliegen met die hap! :mrgreen:

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top