Mick Reeves Sopwith Camel

Dat is zeker jammer dat je geen ruimte meer hebt voor een meedraaiende dummy stermotor.
Het gyroscopische effect heb ik niet gemerkt op de Pup.
Ikzelf vindt het een heel leuk experiment geweest wat de aanschaf dubbel en dwars waard is geweest.
Ik hoop dat je dezelfde mode (gas rechts/hoogte links)vliegt als ik want dan zou je hem kunnen vliegen op de warbird meeting in Oss en zal je merken dat goed te doen is.
Misschien het overwegen waard bij een volgende schaalkist met rotatiemotor.
Ik ga het ook op de DH2 die Teus ook heeft verwezenlijken.


Mvgr hans
 
Hallo Hans,

Helaas vlieg ik in de andere mode, maar wil hem graag zien vliegen in Oss!

Ik kreeg toevallig gisteren ook foto’s van mijn Noorse vriend Thor Arne Solberg opgestuurd
Had wat info gevraagd over zijn Blackburn monoplane (toekomstig projektje?? :rolleyes: )
Hij vliegt deze met een Laser 200V en een draaiende dummy ervoor
Een vriend heeft ze gemaakt voor hem :yes:

Ralf_pictures_001.jpg


Hier de Gnome voor de Blackburn, zijn F4C kist
Duidelijk is het lager te zien waarom hij vrij rondtolt

Ralf_pictures_003.jpg


Ralf_pictures_004.jpg


Ralf_pictures_009.jpg


Ralf_pictures_010.jpg


En de le Rhone voor een andere kist van hem
Het is dus idd wel degelijk mogelijk ook bij brandstofmotoren

Prachtig niet? :worship:

Groeten, Ralf
 
Dat zijn prachtige dummy's.
Kan ik goed als bouwvoorbeeld gebruiken voor de stermotoren van de Fokker F VIIb/3m die ik als uitlaat ga laten fungeren voor de benzine motoren.


Mvgr hans
 
Ralf,

Wat een vershrikkelijk mooie kist als ie opgebouwd is.:D
Met het gewicht zit je wel goed. Mijn puppie is 18 kg en vliegt met de zg38, jij hebt de 62 tot je beshikking....:)

Martin
 
Op speciaal verzoek van Jan en Eric toch maar wat weathering aangebracht op de vleugelonderzijde :D

P1010015~3.JPG


Het middelste vleugelpaneel is nog niet gedaan

P1010016~3.JPG


Ik heb getracht de pinking tapes wat te accentueren, dit is met potlood gedaan
Streepjes langs de rand getrokken en met de vingers ‘uitgeveegd’
Als laatste met gum het pinking tape zelf schoongemaakt zodat je alleen de ‘schaduw’ziet

Op foto’s van de originelen zie je dit ook, dit kan
1. van de spanlak zijn (rand neemt meer op en wordt dus donkerder van kleur)
En 2. door vuilresten opgedaan tijdens de vlucht

Wie het weet mag het zeggen, ik vind het er persoonlijk beter uit zien dan het onbehandelde vlak

P1010022~0.JPG


De roerhoorns worden met stangetjes verbonden naar puntjes op de ribben
In werkelijkheid werd hiervoor kabel met turnbuckles gebruikt
Het werd mij te kostbaar nog eens 10 extra turnbuckles hiervoor aan te schaffen dus heb ik het op deze manier gedaan (dan maar geen schaalkist)

P1010023~1.JPG


Het buigen van de 1,5mm verenstalen stangetjes vergt wat oefening, in mijn hand de ‘afgekeurde’ lengtes
Ze worden met een stukje aluminium pijp en groene ZAP in positie verlijmd
(en ja ik moet nodig eens afstoffen ;) )

P1010026~0.JPG


Ook nog bezig geweest de proefopstelling klaar te maken van de motor
Had vandaag willen gaan testen maar dit lukte me helaas niet

P1010030~0.JPG


En de servo aansturing voor de ailerons gemaakt
Voor de juiste uitslag zijn er hoorntjes nodig met een lengte van 20mm
Hiervoor gebruikte ik de Futaba schijf met een diameter van 45mm die ik op maat gemaakt heb

Zoals u allen ziet: nog een hoop ‘geneuzel’ te doen voordat hij vliegt :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf,

Bij jou gaat het ook nog steeds voort en op naar het mooie (vlieg) weer. Wat een indrukwekkende powerunit met die vertraging.
Ik weet ook dat er een fantastisch mooi geluid uit komt.

Ik ben benieuwd hoe jouw mooie kist straks vliegt, want dubbeldekkers werken wel inspirerend. :zon:

Bert
 
Ton vroeg me een tijdje geleden of ik informatie had over weathering voor de Camel
Anders dan zwart/wit fotomateriaal heb ik niet (Windsock datafile)
Vond wel deze uit het boek van de Shuttleworth collectie
Daar de onderzijden niet veel verschillen van de SE5A, de Bristol Fighter en de Pup is dit ook goed voor de Camel te gebruiken :D

P1010033.JPG


P1010038~4.JPG


P1010040~1.JPG


P1010052~1.JPG


Groeten, Ralf
 
Ralf,

Je hebt dadelijk een museum stuk thuis....:lol:

Neem een goede old-timer verzekering...:banana:

Ik wordt echt steeds beneiuwder hoe je Camel met aan iedere zijde een PUP,
er in de lucht uit zal zien..:yes:

Martin.
 
Als ik de vleugels zo bekijk van die SE 5A
P1010033.JPG

Dan mogen die van de je Hele MOOIE Camel :worship:
P1010015~3.JPG

nog wel iets "vuiler";) :oops: :D

ps wat staat er nog allemaal op het "to do" lijstje?
of gaat hij gewoon mee naar Oss??
grts
Eric
 
Kan niet anders zeggen dan dat je een geweldige kist aan het bouwen bent Ralf :worship:

Zie hem tzt wel een keer op een veld hier of daar voobij vliegen ;-)
 
dan mogen die nog wel iets "vuiler";) :oops: :D

Had ze aanvankelijk ook 'zwaarder' opgezet, dit was net ff te veel van het goede
Laat ze momenteel even zo, als bij het vliegen blijkt dat ze zwarter mogen dan doe ik dat uiteraard
MORE or LESS that's the question :D

ps wat staat er nog allemaal op het "to do" lijstje?
of gaat hij gewoon mee naar Oss??
grts
Eric

Hi Eric,

Er staan nog vele dingetjes op het to do lijstje, meeste heeft te maken met aansturing van roervlakken en motorinbouw (servo aansturing en choke voorziening)
Tevens moet de linkerkant nog beplaat worden en het cockpit-stikwerk gedaan
Motor nog 'even' inlopen en testen
Verder de nodige stekers solderen en RC comp. (goed) inbouwen
Stoeltje voor piloot, inspectieglaasjes op vleugels, venster
Alle wires checken, definitief afstellen en zekeren en ga zo maar door....:rolleyes:

En dan heb ik het nog niet eens over de dummy Rotherham pump en andere kleine schaal details, deze komen later wel
eerst maar eens vliegen!

Maarre, als het meezit gaat hij gewoon mee naar Oss! :banana:

Groeten, Ralf
 
Vanavond de aileron snoertjes gesoldeerd en afgemaakt (met ferrietkern), dit kan weer van het lijstje af :D

Op het 'to do' lijstje staan ook nog het schilderen van de top roundels Rood en Blauw, met Glisa aflak :(
Verder de inbouw van de accu voor de ontsteking en de brug waarop de neusballast komt

Misschien haal ik het voor Oss! :p (en anders gaat hij static mee)

Greetz, Ralf
 
Weer wat opgeschoten met wat kleine details

P1010059~1.JPG


Ieder vleugeldeel heeft een venstertje waar de kabelloop geiinspecteerd kon worden
Bij de echte verliep de aansturing van de ailerons door een closed loop kabelsysteem door de hele vleugels
De katrolletjes moet ik nog maken, dit komt in een later stadium als hij eenmaal vliegt

Voor het venster is 0,8mm dik transparant gebruikt, dit was in de kit meegeleverd
Hiervan wordt ook het cockpitraampje nog gemaakt
De rand is van aluminium tape zoals gebruikt bij verwarmingsisolatie
Dit werkt snel en makkelijk en geeft een redelijk resultaat
De schroefjes komen van Reeves en dit zijn werkelijk de allerkleinstre die ik ooit gezien heb! Maatje 000

P1010074~0.JPG


P1010078.JPG


De voetstep, gemaakt van 0,4mm alu plaat, geknipt en gevijld

P1010087~0.JPG


Het bovenvleugel middendeel heeft ook een venster, deze met een nagemaakte turnbuckle en een kabeltje

P1010088~0.JPG


Achter de voetstep matzwart, bij de echte zat hier een zwart scharnierend lapje stof achter
Zoals je ziet niet echt veel progressie maar alle kleine beetjes helpen

Groeten, Ralf
 
Gaat mooi zo met al die details Ralf :worship: Dat maakt het echt af zo.

:idea: Als je dat lapje e.v.t. functioneel maakt kan er mooi een schakelaar of laadbus o.i.d. achter.

Gr. Teus
 
Ha Teus, wel goed idee om e.e.a. weg te werken, lukt in mijn geval helaas niet meer nu :rolleyes:
@Berto, ja ik zit ZEKER op nog meer werk te wachten! :hammer::rolling:

Vanavond maar de stoute schoenen aan gedaan en de alu-zijwang losgemaakt van de romp
Er moest nog een ammo-chute in komen
Gaten voorgeboord, uitgeknipt en gevijld

P1010094~0.JPG


De chute moet wat ‘doorsteken’ naar binnen toe want je kijkt erin

P1010098~0.JPG


De ‘scheve’ kant is m.b.v. de roterende slijpschijf voorbewerkt, later met vijl en schuurplank afgewerkt

P1010102~1.JPG


P1010103~0.JPG


Hier goed het houten malletje te zien waarom heen het alu is gezet

P1010105~0.JPG


En ff lekker met epoxy vastzetten, morgen de plaat weer terug monteren op de romp

Nu nog de andere zijde, de boutjes zijn ook alweer gesoldeerd :D

Groeten, Ralf
 
Back
Top