Mick Reeves Sopwith Camel

Super dat klinkt als :music: in mijn oortjes.

Maar helemaal gelijk eerst even alles netjes in orde maken voor de maiden.

Succes verder.

Ton

Ton en Gerald dank voor het lobby-werk, voel me wel vereerd hoor! :oops:

P1010001~1.JPG

Er zijn van die klusjes die de boel wat ophouden, zo ook deze. :(
De steun voor de stoel is gemaakt uit een gezet alu beugeltje om de ontvanger heen

P1010002~1.JPG

Schroefjes op de plaats
Ook goed te zien het elastiek met haakje waarin William straks vastgesnoerd wordt :p
Haakje is gemaakt uit een oud servo hoorntje

P1010011~0.JPG

En de piloot erbij, zo zie je maar bar weinig van al die moeite :(

P1010010~2.JPG

Rear view

P1010013~2.JPG

En het totaalplaatje
Nu kan ik verder met het stikwerk om de cockpitrand :D
(heb nog een HEEEEEEL mooi stukje split-leer hiervoor liggen, nogmaals dank Jacques! :thumbsup:)

Groeten, Ralf

Heb jij al een planning ongeveer voor je maiden Ralf? Dan weet ik ongeveer wat ik moet inhalen :rolleyes:

Gr. Teus

(heb nog een HEEEEEEL mooi stukje split-leer hiervoor liggen, nogmaals dank Jacques! :thumbsup:)

Groeten, Ralf
hoi ralf

ziet er allemaal heel goed uit

maar even over dat leer, dit is geen splitleer maar leer
leer is ongeveer 3 m/m dik (koeienhuid) als dit dunner wordt gemaakt in b.v. 2 maal 1.5 mm is de binnenkant goedkoop splitleer . buitenkant dus leer

gr. jack

He sorry Jacques, zal volgende keer beter opletten bij je uitleg :oops:
In ieder geval dank voor de toelichting (en het mooie LEER) :D

Teus, een maandje ben ik echt nog wel zoet vrees ik....
Jij bent ook lekker op de rit met je DVIII dus dat gaat samen wel goedkomen

Groet, Ralf :bye:

Laat Oss nu nog een kleine 2 maanden weg zijn ;-)

Nee hoor Ralf, laat je niet opjutten, neem gerust je tijd en ik zie de kist wel vliegen als jij, en de kist, er klaar voor zijn.

Knutsel ze.

Oss? Ik doe mijn best mannen.

P1010015~4.JPG

Stukjes leer op maat gesneden en voorzien van laag Bison-kit

P1010017~1.JPG

Uiteraard ook lijm op de cockpitrand, kwartiertje wachten en het lapje stevig op zijn plek drukken

P1010019~2.JPG

Dan de bevestiging aan de binnenzijde, weer een randje lijm en ook onder de slang
Zoals te zien is wordt het stukje brandstofslang zelf niet ingesmeerd, dit geeft later wat ‘speelruimte’ aangezien er behoorlijk krappe bochten in zitten
(want ‘vast is vast’ bij contactlijm)

P1010021~0.JPG

Voorste rand wordt voorzien van 2 lagen leer als de echte, dit fungeerde als “crash pad”, primitief comfort voor de piloot als hij met zijn harses naar voren werd geslingerd :???:

Er zijn al gaatjes 2,5mm geboord voor de eyelets.
Deze komen van Toni Clark en zijn net ff groter dan die van Mick Reeves, vond deze maat net even mooier staan

P1010022~1.JPG

Detail van het rijgwerk, precies klusje :D
Draad komt van Billing Boats en het uiteinde is met groene ZAP ingesmeerd om een hard richt-stukje te krijgen

P1010025.JPG

En al een stukje klaar, er zijn totaal ca. 80 gaatjes, ben bijna op de helft :rolleyes:
Belangrijk bij het boren van de gaatjes is dat je er een stukje hout achter drukt
(vinger gaat ook wel (even) maar is nie zo lekker :()
Nu kan het onderste stukje leer niet loskomen en wordt het gat ‘door’ geboord zodat de draad ook daadwerkelijk doorgeregen wordt

Binnenkort weer meer :yes:

Groeten, Ralf

Dit is geen modelbouw meer.
Maar dit wordt tot kunst verweven.!!!!!!
Prachtig Ralf.

Groeten Han.

P1010027.JPG

Zal ff wat plaatjes laten zien van het resultaat,
Het naaiwerk is gebeurd, op naar de volgende klus

P1010028~0.JPG

P1010039~0.JPG

Deze is speciaal voor Teus, kan zijn pilootje vast aan het beeld wennen :mrgreen:

P1010040~2.JPG

Rechterzijde voorlopig klaar, nu nog het alu-paneeltje aan de linkerzijde afwerken en vastschroeven, daarna kan ik de kabels en tuimelaars afstellen

P1010043~1.JPG

Dat was het voorlopig weer even

Groeten, Ralf :bye:

Deze is speciaal voor Teus, kan zijn pilootje vast aan het beeld wennen :mrgreen:

:nooo::nooo::nooo:

Mocht het lukken om achter me te komen dan heeft de piloot op zijn minst een zeer verwrongen gezicht van de inspanningen om dat voor elkaar te krijgen.

Cockpitrand is mooi gelukt Ralf :thumbsup: Heb ik mooi de kunst van je kunnen afkijken. :rolleyes:

Gr. Teus

Soms zit het mee, :p

P1010046~2.JPG

Eerder dan gepland zitten de stuurkabels nu ook op hun plek :D

P1010049~0.JPG

Tuimelarmpjes gemaakt van 2mm Paxolin (Toni Clark)
M2 Quicklinks met oogboutje en daarin de kabel met schoentje

P1010052~2.JPG

De 2 trekveertjes zijn ervoor om de klappen op te vangen voor de stuurbare tailskid

P1010053.JPG

Mijn trouwe FF8 voor het afregelen/trimmen waar nodig

P1010054~1.JPG

En de deksel erop, deze is gemaakt uit .6mm triplex (met enkele ruggetjes voor de versteviging)

Rest mij nog een vraag aan jullie, antwoord is waarschijnlijk al duidelijk maar toch:
Zou een ‘gewone’ FM ontvanger deze klus klaren of moet ik er toch een PCM ontvanger in zetten? :confused:
Bij de PCM kun je de failsafe instellen
Ik denk dat ik gewoon maar een reikwijdte test ga doen met draaiende motor en de FM ontvanger, kijken hoe deze zich houdt
Een dure PCM kan dan altijd nog (heb deze wel in mijn Tiger Moth en deze voldoet uitstekend)

Groeten, Ralf

Hoi Ralf,

Ik zou het eerst gewoon met je FM (PPM) ontvanger proberen Ralf, Mocht je wat glitches hebben dan zie je het gelijk en weet je dat er ergens problemen zijn die opgelost moeten worden.

Je kan dan altijd nog overgaan op PCM als je voor de safety je failsafe functie wilt gebruiken. Maar bevalt je gewone PPM ontvanger goed dan kan je ook nog besluiten om alleen op de gasservo een losse failsafe printje te zetten.

Gr. Teus

Hee Ralf,

een FM zou het werk moeten kunnen doen......... (waarom niet trouwens :roll: ).

Maar allemensen zeg wat een schitterende bak heb jij gebouwd, bij de eerste real life ontmoeting met deze kist ben ik bang dat ik sta te zemelen :lol:

Succes met de laatste loodjes :D

Dank mannen, precies de bevestiging die ik even wilde horen ;)

Maar bevalt je gewone PPM ontvanger goed dan kan je ook nog besluiten om alleen op de gasservo een losse failsafe printje te zetten

Hee dank Teus! wist niet dat dat ook kon, gaan we zo maken dan

Enne, PPM testen wordt het dus :thumbsup:

Succes met de laatste loodjes

Dank Berto, je slaat de spijker op zijn kop want nu moet ik de brug gaan maken voor de LOODJES van de neusballast
(kom helaas niet zo mooi uit zonder ballast als Teus zijn DVIII)

Groeten en dank Ralf

hoi ralf,

ziet er allemaal zeer goed uit
wat ontvanger betreft, ik had in mijn camel eerst een futaba fp138 ds ontvanger
kreeg hier wat storing mee en heb daarna een schulze ontvanger geplaatst en dit ging prima ik gebruik deze ontvanger al in div, modellen( 4st.) zonder probleem
in de c1-tutor-dh9-miniplane
ze zijn ook nog eens goedkoop ongev. €65,-

gr. jacques

hoi ralf,

vergeet nog wat.

mijn ervaring met de schulze ontv. is zeer goed hij geeft minder storing dan de andere en je kunt via een led aflezen hoeveel stoor impulsen er tijdens de vlucht zijn geweest
geeft wat meer zekerheid.

jack

Hallo Jacques,

Dank voor je reaktie, heb ff op de site van Schulze gekeken
Goed te horen dat ze zeer betrouwbaar zijn
Zijn wel kleintjes zeg!
Wel mooi dat ze ook te gebruiken zijn in combinatie met Futaba :D

Waar zijn ze te koop in nederland?

Groeten, Ralf

Back