Mijn heli ervaringen en vragen

Zou, als het werkt, wel nuttig zijn. Maar best een google gebruiken en zelf beoordelen (of zie de uitleg over active freewheeling hierzo bij posting #3)

Alleen geeft die functie bij mijn setup (of verder misschien nog een foute instelling in de uitgebreide instellingen van de YEP ESC) wat problemen.
Ben ik nu vanaf. Merk wel een 10-15% meer accuverbruik bij gelijkaardige vluchten nu de "active freewheeling" uit staat. Maar dat geeft niet.

Tja, als iemand de gouden tip heeft... Maar het is net omdat ik ergens las dat die functie soms ook voor een slecht lopende motor zorgt dat er bij mij een belletje ging rinkelen.

En opstarten is nooit een probleem, pas bij meer pitch geven voor de takeoff had ik problemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand ervaring met de Helicommand HC3-X? Zowel de extreme als de base.

Hoe stel je de elektronische phasing in?
En kan je dit ook bij de base instellen?

[edit]
Volgens mij bij tabblad 4 en dan cyclic phase (swashplate rotation). Juist?
Wanneer ik in de software ga kijken dan blijkt dit ook te lukken bij de base versie.

hoi Peter,

ik vlieg die HC3-Xtreem op mijn Bell 47 G III,
het is een super gyro, en je kan alles instellen, alles,
maar als je het fout doet, doet de gyro het ook fout,

wat ik wil zeggen,
het is geen 3GX met een simple handleiding !

als je met fasing en verdraaiing begint,
zou je iig eerst maar dat blaadje
meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen
doornemen,

en dan weet je een beetje over wat ik het heb,
om deze goed in te stellen is het bijna simpeler
om te leren non e-stab te vliegen,

dat is mijn ervaring,

niet dat dat ding verkeerd is, nee nee,
alleen hangen zo veel factoren van af , hoe de heli vliegt ...

vergelijk alleen dat instellen van een fbl en een paddel heli,
bij de paddel heli vind je de fout snel, bij de fbl ???

een idee nog:
vlieg je droom schaal heli een tijdje met paddelkop,
stel hem in en neem dat geleerde mee voor een rigid of meerblads-kop.

Groet
Uwe

Bedankt!

Is de base niet meer dan voldoende? Minder instelmogelijkheden maar volgens mij wel voldoende.

Van mijn grote AS350 heb ik geen paddle kop, alleen de Century 3-blads die bij de Century mechaniek hoort.

de base versie kan je gebruiken voor een fbl heli met 3 swashplate servos,
mijn Varios hebben alle 4 swashplate servos, da werkt die base niet meer,
Volgens mij zitten ook veel instell mogelijkheden voor meerbladskop
Niet in de base, wel in de HC3Xtreeme,
die HC3XS heeft als verschil dan nog de "noodknop".
Trouwens heten ze nu Bavarian Deamon.

Groet
Uwe

Nog eens een technisch vraagje:

Wat geniet jullie voorkeur om met 6S 6000mAh te vliegen (in mijn 600-size Century AS350):

- 1x 6S 6000mAh (830 gram)
of
- 2x 6S 3000mAh, parallel uiteraard (samen 1030 gram)
of
- 2x 6S 3300mAh, ook parallel (samen 1050 gram) Deze optie zet ik er bij om met de mAh het extra aan gewicht te compenseren.

Ik moet er wel even bij vermelden dat de lipo's mooi onder de as hoofdrotor kunnen geplaatst worden IN DE LENGTERICHTING, maar wel links (of links en rechts) van de mechaniek. Dus in de dwarsrichting zit ik niet mooi op het zwaartepunt.

Eigenlijk is de vraag dubbel. Enerzijds: is 3 lipo's parallel plaatsen beter of slechter dan 1 lipo (samen zelfde capaciteit).
Anderzijds: rekening houdend met het zwaartepunt is het eventuele nadeel van de ene oplossing misschien niet zo erg.
Of maakt het allemaal niet uit?

1 x 6s 6000mAh voor een 600er schaalheli lijkt mij niet te veel,
anders maar zou ik in eerste instantie op het gewicht letten,
(dacht ik bij mijn Bell aan de begin ook)
maar de heli word sneller zwaar als je denkt.

Power (en ook reserve) voor een schaalheli heb je wel nodig,
het kan ook 12s (2x6s in serie) met bv. 2 x 4000 mAh,
en de deerde factor is, wat kost dat,
ik denk dat 2 x 3000 goedkoper is dan 1 x 6000.

Mijn ideeën Peter, maar let echt op het gewicht !

Groet
Uwe

Goeie bedenkingen Uwe.

De bouwer van de heli raadde mij zelfs slechts 6S 5000Ah aan, voor 7min vliegtijd. Het is een Century romp met Century mechaniek en Trex600 elektronica.

12S heb ik ook al overwogen, maar dat is nieuwe motor en ESC erin. Eerst maar eens testen op 6S.

Gewicht is belangrijk ja. AL dacht ik dat 200g op zo'n heli weinig verschil zou maken. Maar dus toch beter te vermijden dan?
Ik kan ook naar 2x 3S 8000mAh in serie gaan om bij 6S te blijven en voldoende reserve te hebben. Maar dan zit ik al op 1.300g aan accu's...
Is goedkoper dan 1x 6S 8000mAh, maar die is dan weer een 150g lichter...

Nu ja, op 12S gaan vliegen met 2X 6S 4000mAh geeft ook een gewicht van rond de 1.300g hoor.

Wordt het vliegen met lipo's in parallel eigenlijk vaak gedaan? In serie zie je genoeg, heb ik met m'n Hirobo Lama ook (2x 3S 4000mAh).
Eigenlijk wil ik 6S gaan vliegen met 2x 4500mAh parallel. Volgens mij moet ik daarmee vlot de 10 - 12 min vliegtijd halen. Meer dan 10min is lang genoeg voor me.
Maar... gewicht zit dan op 1.400g....

Trouwens, vandaag nog een leuke vlucht met de Lama gedaan. Nu ik de ESC goed heb ingesteld (zonder de active freewheeling) werkt de governor erg goed. Ondertussen vlieg ik al met een vlakke throttle curve van 70% en die kan volgens mij gerust naar 65%. Niks werd heet en na 8 min vliegen zit er nog 25% in de lipo. Perfect dus!

..goed zo,
ehm, brandstof krijg je heel andere vliegtijden trouwens...

ik vlieg 7,5 kg heli met 200 ml Benzin voor ... Cent 20 minuten,
klinkt toch ook goed

Groet
Uwe

Dacht dat je weer een poging deed me te overtuigen. :-P

Ondertussen, na wat leeswerk, denk ik maar niet te gaan voor lipo's parallel. Te veel nadelen.

Zal waarschijnlijk 2x 3S in serie worden. Alleen de capaciteit en gewicht nog kiezen.

Voor de keuze lipo was ik nog volgende bedenking aan het maken:

Een heli hangt altijd wat schuin onder de disk. Stuurboord wat lager dan bakboord, door de staartrotor de rechts staat.
Kan je dat eventueel compenseren door links, bakboordzijde, wat meer gewicht (de lipo dus) te plaatsen?

Of krijg ik hier andere problemen mee? Bv. door de hoekverdraaiïng dat de heli dan vooruit (juist ?) wil?
(Het is een 3-blads.)

... Vlieg maar in gedachten bochten met veel rol,
een keer links om, een keer rechts om, en nog zonder wind ..

maar zeker kan je met gewicht wat doen, zonder bang te zijn,
maar niet overdreven uit zijn natuurlijke ballance brengen,

staat trouwens ook in dat blaadje van Bert wat
met als voorbeeld een heli die te veel naar achteren hangt,
je kan dat door sturen compenseren,
maar je hebt al bij een simple hover een stuurbeweging nodig...

Groet
Uwe

Je kunt inderdaad, wat gewicht aan de hoge kant hangen en daarmee de heli wat vlak trekken.
Ik heb dat niet van eigen kennis of ervaring, deze methode komt uit de koker van Marco (Bruteforce), maar voor zover ik kan nagaan, is het inderdaad waar.

Het nadeel er van, is dat de swash "uit het midden" moet staan in die situatie, en dat kost een beetje energie, en het belast de servo's zwaarder dan nodig is.

Let wel: "zwaarder dan nodig", is wat anders dan "overbelasten". Er gaat dus echt niet wat fout, het is alleen mechanisch niet de meest ideale oplossing, maar het is wel een heel elegante oplossing voor het oude probleem van scheefhangen in neutrale hoover.

Groet, Bert

Dus kan je stellen dat:
- je de heli in hoover vlak(ker) krijgt door met gewicht te spelen
- de heli dan gewoon en normaal blijft vliegen
- de heli misschien wel anders gaat bochten
- de swash meer belast wordt

BESLUIT: Ik ga het gewicht mooi links en rechts verdelen. Hoover is slechts een erg beperkte fase van de vlucht. Om daar dan extra belasting en slijtage aan op swash / servo's te riskeren... Dat is het me niet waard.

Het zullen minimaal 2x 3S 6000 mAh lipo's in serie worden. Misschien zelfs 8000mAh maar dan wordt de heli wel erg zwaar...
Ik had graag 2x 6S lipo's parallel gebruikt. Enerzijds omdat ik die dan ook in de BO105 net als de EC135 en mijn Compass Atom kan gebruiken. Anderzijds dacht ik zo een backup te hebben als 1 lipo uit valt.

Maar dat laatste blijkt niet waar. Zelfs kans op grote problemen wanneer 1 cel uit 1 lipo slecht wordt blijkbaar. Ook kans op grotere stromen, dus weer dikkere draden, connectors, ESC,... nodig.
Spijtig dat parallel schakelen minder interessant is als in serie.

een goede combinatie uit dat gezegde van Bert en jou ideeën Peter,
dan zou het wel goed komen, veel plezier verder met jou project !

Groet
Uwe

Back