Mijn heli ervaringen en vragen

Beste n.nouna,

Geen probleem wanneer je in mijn topic vragen stelt over een heli die ik ook heb, maar een DFC heb ik dus niet. Start gerust een eigen topic hier over op. Anders gaan zowel jij als ik het overzicht niet kunnen bewaren.

Verder nog: welkom op dit fijne forum. Ook ik heb hier al véél geleerd. Succes ook met je mooie heli!

En aan diegene die me al hielpen met de tips voor de 3-blads kop: bedankt! Normaal bouw ik vrijdag voort. Hou jullie op de hoogte!

Hey Nevermore,

Het is wat Student al zegt, afhankelijk van hoe je vliegt (hoover op midstick, of nul graden op midstick)

Zelf zet ik de hevels haaks, met de pitchcurve op 50% op midstick, en dan de bladen op 5 graden (meestal is dat bij benadering je hooverpitch). Daarna regel ik minimum en maximum pitch alsmede de vorm van de curve met de waardes van de curve. Meestal is dat iets in de vorm van 0-30-50-65-75 of iets wat daar op lijkt, in elk geval een curve die steeds vlakker loopt. Naar mijn ervaring vliegt dat verreweg het prettigst met een romp-heli.

ECHTER: ik heb begrepen dat veel FBL systemen min of meer als voorwaarde stellen dat 0 graden op het midden van de servo weg ligt....
Dus ik denk dat je dan toch even in het boekje van zo'n FBL systeem moet duiken, vóór je aan het afstellen gaat....

Groet, Bert

Een stabilisatie wil gewoon zijn speelruimte zien.
Dus of je nou op 0 of 5 graden pitch midstick zit, zou dit in principe niet uit mogen maken.

In theorie.

Gaat niet om hoover op midstick, want dat kun je via de zender-curve aanpassen.

Ik doelde op "haakse hevels".... ik heb begrepen dat de meeste FBL systemen 0 graden bij servo in de middenstand en haakse hevels willen zien....

Of dat echt zo is, laat ik aan de expert over, wat ik bedoelde was dat Nevermore niet klakkeloos de "standaard schaal setup" moet overnemen zonder dat te controleren....

(of hij moet non-E-stab willen vliegen, maar dat denk ik niet....)

Groet, Bert

Na opruimen van de "hobbykamer" (moet ik nog eens inrichten als hobbykamer ;-) ) vind ik het wel leuk mijn helivloot hier te tonen:

c5ade5dfde82515f7203cb5fe5c53e4f.jpg

28120e806734215e76c3631744ef084f.jpg

Heb nog een Blade mCPx v2 en zoals jullie reeds konden lezen ben ik bezig met een T-rex450 pro waar ondertussen de 3-blads kop op staat. Moet nog even de ESC programmeren en BeastX instellen. Dan testvliegen en AS350 schaalromp rond bouwen.

De rode Hirobo Lama moet ik nog voorzien van elektronica. En natuurlijk de 3-blads kop met spinblades.
Heb alles klaar liggen op de servo's na. Hier wil ik de Savox 1258's op de swash plaatsen en de 1290 voor de heck.

De Compass Atom die daar nog als kit in de doos ligt dacht ik deze winter te bouwen maar het zal voor volgende winter zijn. Haha.
Daarna komt de T-rex 500 in een Huges 500 "police" romp (van Align). Ligt hier al meer dan een jaar op zolder...

Als ik wat tijd kon kopen... Ik deed het direct!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen heb ik de Xcopter 3-blads kop gemonteerd bij mijn Trex450 pro. De standaard Xcopter bladen waren reeds af fabriek mooi gebalanceerd, aan geen van de 3 plastic bladen iets moeten doen. Al zullen er snel de Spinblades die ik voor deze heli heb liggen op komen.

Ook de AR7200bx is gemonteerd en afgesteld.
Heb ik nog één probleem en dat is het instellen van de RCE-BL35P standaard Align ESC.
De procedure is: Zorgen dat de ontvanger op de ESC is aangesloten en de bindprocedure met de zender voltooid hebben. Dan zender aan, throttle high.
Vervolgens de ESC van stroom voorzien en dan zou je in het instelmenu moeten komen. Maar om één of andere reden (beveiliging door de ontvanger?) wil de ESC niet in programmeermode.

Doe ik iets fout?
Of is er een andere manier om de ESC te programmeren? (Heb enkel een HK YEP programmeerkaart)
Mag ik een andere ontvanger (bv. AR8000) gebruiken om de ESC te programmeren of gaan dan de instelpunten (throttle high en low) niet kloppen wanneer ik de AR7200bx weer aankoppel?

[edit]

Ik had wat beter Google moeten gebruiken.
Want ondertussen dit gevonden: (en getest ;-) )

I had this same problem with my trex 450. The beastx with the failsafe doesn't arm the esc until its zero throttle, and the esc doesn't enter the setup mode unless its full throttle. I was able to EASILY get around this without buying another receiver or cutting wires:
1. Turn on the transmitter and set throttle stick to zero.
2. Plug in the flight battery.
3. The split second you hear the first beep, flip the throttle stick to full throttle.

It took me two tries to find the right timing in flipping the throttle stick to full. You need to do it at precisely the moment after the beastx sends a throttle signal to the esc, but before the esc arms and goes into its normal flight mode. Just make sure you have the blades off and/or the motor pinion removed, as it will start to spool up if your timing is off.

staat hierzo op helifreak

Heli is er klaar voor! Enkel nog de blade tracking, maar dat doe ik liever buiten. :-p
Als de testvluchten goed verlopen gaat de AS350 schaalromp er rond.

Align ESC instellen met een 0-100 throttle curve,
alle subtrims op 0,
ESC op kanaal 3 aan een ontvanger aansluiten
zonder fbl-unit tussen
programmeren en klaar.

gr. Uwe

Bedankt Uwe. De verdere uitleg was een goede opfrissing maar zo ver was ik gelukkig nog. ;-)
Het probleem zat em bij de AR7200BX. Die gaat in veiligheid wanneer de throttle stick niet onderaan staat. Dan krijgen de uitgangen (dus ook die naar de ESC) geen signaal door van de AR7200.

Maar met de tip vanop helifreak lukte het wel.
Goed om weten dat ik de ESC ook gewoon met een andere ontvanger kan instellen. Bedankt!

Nog een andere vraag, maar dan over mijn Hirobo Lama.
Tot voor de winter vloog ik al mijn heli's in heading hold. Ondertussen zie ik het nut wel in van het vliegen in rate mode met de schaalmodellen.
Merk ik dat bij enkele heli's de staart het dan niet houdt en wil roteren tegen de klok in. Mits constant wat tegensturen met de rudder kan ik dat wel verhelpen, maar dat lijkt me niet de oplossing.
Bij de EC135 met Trex500 is dat geen probleem, gewoon de stang van de heckservo naar de heck inkorten door de ball-links wat verder in te draaien.
Maar bij de Lama gaat dat niet, de stang is langs 2 zijden voorzien van een haak. Dus ik zit met een vaste lengte. Ook de heckservo kan ik niet zomaar meer vooruit plaatsen.

Nu was ik aan het denken om de stang te vervangen door een exemplaar waar ik wel ball-links op kan schroeven. Maar waarom zou ik een originele stang moeten vervangen?
Ook al gedacht aan subtrim. Al is dat laatste geen optie omdat het werkingsgebied van de servo naar 1 richting wordt verkleind.
Dus dacht ik: waarom de servo arm in neutrale positie niet zo monteren dat deze wat naar voren wijst ipv. in 90° op de servo te zitten.

Is er enig bezwaar om dit zo op te lossen?

Allereerst: gewoon om spraakverwarring in de toekomst te vermijden: die staart houdt wel, anders had je ook niet tegen kunnen sturen.

Heb je Revo-mix wel geactiveerd? Daarmee kun je ook heel veel wegwerken.

Als je in rate mode vliegt, moet (of beter, is het dringend aan te raden) je Revo mix programmeren, want zonder dat blijf je altijd een pitch-afhankelijke (en dus variabele) offset houden.

Servo hevel een offset geven, levert vaak een asymetrisch stuurgedrag op (de ene kant gaat vlotter rond dan de andere) en alternatief: kijk eens of de grip-flip truuk werkt, eventueel in combinatie met het achterstevoren zetten van de hekservo.... want als het een originele stang is, en alles is verder origineel, zou het niet nodig moeten zijn, of de fabrikant had wel een verstelbare stang gemaakt, danwel een stang geleverd die wél de juiste lengte heeft...

Groet, Bert

als de servo aan de staart hangt, kun je soms door de servo andersom te hangen ook wat schuifruimte creeren...

voor de beeldvorming: de hevel zit aan 1 kant op de servo.
meestal hang men de servo aan de buis met de hevel aan de kant van de staart.
draai je de servo om, dat de hevel aan de kant van de heli zit, kun je dus wat meer schuiven.

of idd een andere stang ertussen.
standaard is leuk, maar het moet wel werken.
en niet alles wat standaard is, werkt.

als hij met windstil weer stil hangt zonder verder input, is het goed.
door revo in te stellen, kun je wegslaan van de staart bij climbouts of spontane pitch acties voorkomen.
Soms heb je het nodig, sommige gyro's hebben het niet nodig.

Revo mix zal ik zeker bekijken! Bedankt voor de tip.

Wat is die grip-flip?

Servo anders monteren ga ik bekijken maar zal niet werken volgens mij. Het toestel is eigenlijk een Hirobo Shuttle, waar Hirobo een Lama rond ontwierp. De servo zit voor de main shaft in een vaste uitsparing. Dus schuiven is onmogelijk. Omdraaien lukt misschien maar dan staat de servo hevel toch 1cm verder? Zo veel moet ik niet afstellen.

In heading hold vlieg ik zonder enig probleem met de staart. Misschien is het dan toch enkel revo mix?

nee.
revo mix regelt je pitch, en daaraan gekoppeld een beetje extra bladhoek op de staart.
Pitch en bladhoek staart is een verhouding, die bij iedere pitchstand op de hoofdrotor anders is. bij 1 toerental..
dat regelt revo.

ga je met revo nu je staart afstellen, gaat het mis bij andere pitchwaardes dan hoover.

Hoe je het regelt, mag je helemaal zelf weten ;-)
servo omdraaien is bij jou blijkbaar niet handig. toch een aanpasbaar stangetje plaatsen dan...

Grip flip: bladen uit de staart halen.
bladgrip aansturing los. grip omdraaien, en weer vastschroeven aan de andere kant. andere grip idem.
bladen er weer in.
richting bewegingen omzetten en controleren.

origineel zit de grootste bewegingsruimte exact verkeerd om bij align.

... hoe zou ik het zeggen ??

het fbl-systeem en de hek-servo zijn heel snel,
revo is afhankelijk van jou stick input, dus langzaam,
vervolgens ziet jou fbl-systeem de revo meer of minder als stick input,
überhaupt geen probleem bij rate-mode vliegen

doe je het zelfde in heading hold met veel revo,
en fladder je met je sticks wat hen en weer,
heb je de heck-gyro snel in de waar en aan zijn limit,
en daar zijn wij nu ...
wat dan gebeurt, dat kan je in andere draadjes hier lezen ...

Oei,

Even een verduidelijking (want ben met verschillende helikopters bezig ):

Het probleem met de ESC en AR7200bx is opgelost en was bij een Trex450.

Het probleem met de heck zit bij een Hirobo met flybar, dus geen FBL unit.

Dat vliegen in rate veel beter is bij schaalheli's heb ik in anderen hun draadjes mogen lezen. ;-)
Ik wil dus asap overschakelen op vliegen in rate mode met al mijn schaalkisten.

Sowieso heel erg bedankt voor jullie bijdrage!

Enne, zo ziet de Trex450 er nu uit:

0b1da8c8dca12359533631defb188b24.jpg

Ik hoop op een windstil moment dit weekend (of vrijdag late namiddag ) voor de maiden en blade tracking.

Revo mix zal ik zeker bekijken! Bedankt voor de tip.

Wat is die grip-flip?

Servo anders monteren ga ik bekijken maar zal niet werken volgens mij. Het toestel is eigenlijk een Hirobo Shuttle, waar Hirobo een Lama rond ontwierp. De servo zit voor de main shaft in een vaste uitsparing. Dus schuiven is onmogelijk. Omdraaien lukt misschien maar dan staat de servo hevel toch 1cm verder? Zo veel moet ik niet afstellen.

In heading hold vlieg ik zonder enig probleem met de staart. Misschien is het dan toch enkel revo mix?

Grip-flip, is dat je de bladhouders van de hetkrotor omdraait, van bijvoorbeeld leading edge control naar trailing edge control. Vaak verandert dat de middenstand van de hekrotor nogal....

Of dat bij jou werkt, durf ik niet te zeggen.

MAAR: als die heli een gemodificeerde Shuttle is, ben ik er tamelijk zeker van dat die stuurstang niet origineel is: de mijne had gewoon een in lengte verstelbare stuurstang met een kogellink op de hekrotor.

Maar probeer EERST die revo mix eens....

Groet, Bert

En sinds vandaag weer 100% heli piloot.
Heb mijn quadcopter verkocht. Was een leuk ding, daar niet van. Maar de weinige tijd die ik heb steek ik liever in heli's.

Eerder vandaag een domme zet gedaan met de Trex450 met 3-blads Xcopter blades: héél voorzichtig willen opstijgen en al correcties aan het geven voor takeoff. Zo gewoon van mijn paddle heli's.
MAAR... op deze zit de AR7200BX. Resultaat: 3 gebroken blades... Gelukkig zijn die van plastic en op't eerste zicht geen verdere schade.

Dom, dom, dom.
Snel snel even willen z'n maiden geven en dan zo'n domme fout maken...

Rustig aan Heli-piloot Peter @nevermore:

suc6 met de (re-) maiden, komt goed !

ik ben ook aan het nadenken,
mijn multi te verkopen ...
en dan misschien wat verder in heli investeren,
niet per kwantiteit, maar kwaliteit.

Groet
Uwe

Back