Mijn heli ervaringen en vragen

Eigenlijk vond ik alleen het FPV gebeuren leuk aan de multi.
Vliegen op zich is niets aan (tov. een heli), om de mooie looks moet je het ook al niet doen. Luchtopnames zijn leuk voor een paar keer, maar filmen is niet mijn hobby en eens je je huis vanuit de lucht gezien hebt dan heb je het ook wel gezien.

FPV is leuk, erg leuk bij hogere snelheden. Maar ook ik steek dat geld dan liever in de (dure) heli hobby.
Je moet keuzes maken.

Ik hoop dat de koper er veel plezier aan gaat hebben!

Wat de 3-blads Trex450 betreft ga ik toch maar even een setje (of 2) van die copterX bladen kopen. €7,90 per set.
Heb nog een set spinblades liggen, €54,50 / set. En na vandaag toch een klein beetje onzeker geworden. Morgen dringend terug de lucht in met de Lama (paddle heli)

Waarom is de heli om gegaan dan?
Ik corrigeer ook tijdens optoeren, die van mij gaan niet om..

Ze gaan alleen om, als je niet "voelt" tijdens het licht worden van de heli
En als je niet naar de swash kijkt.. als die helemaal scheef staat, weet je ook dat het mis gaat.

Stond je correctie richting van de stabilisatie wel de goede kant op?
Ook een veel gemaakte fout..

corrigeren is niet verboden hoor met een fbl unit.

Althans, kleine correcties zijn geen probleem. Doe ik zelf ook wel eens als de ene kant van m'n skid bijv. een beetje blijft steken in het gras. Nog nooit mee gemaakt dat de machine dan omvalt.

Wat ook kan is dat je misschien iets gemist het tijdens je pre-check na het opstarten van de machine, en er bijvoorbeeld een servo niet goed mee doet?

mijn vermoede is ook een technische fout,
als je de swash in het oog hebt en die niet te schuin staat,
kan het eigenlijk niet mis gaan,

en het is ook niet de eerste keer, dat je een heli vliegt !

alleen na het landen als de bladen uit lopen,
heb ik het soms dat de swash schuin begint te lopen (3GX)
als dan de bladen nog te veel toeren hebben, kan de heli wel kantelen.

swash schuin gaan lopen bij aftoeren? ... ik had de 3gx dan al lang in de kliko gemikt. ;-)

Ik zal dan maar niet zeggen wat ik er mee gedaan had....

Het zelfde wat ik met al die dingen doe: Ik had het ding op de plank van de winkel laten liggen....

:D :D :D :D

Ik ben nog steeds zóóóóóó blij dat ik die dingen niet nodig ben....

Groet, Bert

MSH Brain en Vbar werken feilloos hoor bert .. ;-)

3GX komt er bij mij ook niet op .. vind het gebruikersgemak niet voldoende, en als zo'n systeem dan ook nog zulke rare kuren gaat vertonen ... neuj .. daar ga ik mijn heli's niet aan wagen.

Die 3GX vliegt als lage prijs fbl unit voor 50 € prima,
niet iedereen heeft 200 tot 400 €
voor een fbl systeem (v-Bar, Bavarian Demon ...) over.

Ook voor de MSH zou je wel wat centjes moeten betalen,
daarom vind ik die opmerking aangepast !

uwe, met alle respect .. ik kraak 3gx niet meteen af, maar ik heb genoeg mensen gezien die na het instellen van de 3gx de heli niet goed kregen, of zelfs met crash als gevolg omdat het met de pre-check allemaal goed lijkt te zijn, maar dat de heli gewoon omvalt tijdens het opstijgen ..

dat zegt voor mij genoeg.

Hobby's kosten geld, de een durft het wel aan, de ander geeft liever wat meer uit.

een fbl unit is wel het hart van je machine, besparen op cruciale onderdelen zou niet mijn keus zijn.

MSH Brain en Vbar werken feilloos hoor bert .. ;-)

Ongetwijfeld... maar een Flybar en "gewoon niks" werken nog vééél feillozer....

Wat er niet op zit, kan ook niet verkeerd werken/verkeerd afgesteld zijn....

En aan die waarheid verander je niks....

Groet, Bert

dat is dan wel weer waar ... al ken ik dat princiepe niet .. vliegen met flybar. Ik ben altijd gelijk met fbl systemen gaan vliegen.

Ik zeg niet dat ik het niet zou kunnen met flybar, maar ik denk dat mijn eerste bocht echt een lachertje word haha :D

idd is het juiste afstellen van de 3GX moeilijk, Sven,
ik ben zelf ook veel meer tevreden met bv. v-bar,
die ik in mijn Gauis heb,

dat schuin lopen bij de 3GX komt bij landen op beton bv.
door trillingen die die unit oppakt
ook beast-X is da wat gevoelig voor,v-bar niet

met de laatsten upgrades en governoor vliegt 3GX in mijn 700er prima

Groet
Uwe

Laatst bewerkt:
Probeer onderstaande tape maar eens uwe, dit plak ik overal onder .. gegarandeerd trillingsvrij en plakt als een malle.

pACE3-938321v275.jpg

Ik zeg niet dat ik het niet zou kunnen met flybar, maar ik denk dat mijn eerste bocht echt een lachertje word haha :D

Je zou het eens moeten proberen... wie weet gaat er een wereld voor je open qua "vlieggevoel"....

En die bocht, dat zal wel meevallen.... je vliegt toch ook niet uit de bocht zonder stuurbekrachtiging? Je rijd toch ook niet tegen een boom op zonder ABS? Je kunt toch ook autorijden zonder cruisecontrol?

Het is niet zo, dat flybars beroerd vliegen hoor, integendeel.... Ik vind ze STUKKEN, maar dan ook echt STUKKEN prettiger vliegen dan een FBL set. Ze laten je tenminste voelen wat een heli nu eigenlijk precies doet.... Ze laten je voelen hoe hard het waait, en of je de grenzen van je heli benadert of niet....

Dat gevoel heb jij nooit gekend, dus het zal voor jou ongetwijfeld vreemd aanvoelen. Maar het is niet meer dan dat je opeens zelf je heli recht moet houden bij een windvlaagje.... Net zoals je zonder cruise control opeens zelf je auto op de juiste snelheid moet houden....

Maar ik vlieg juist uitsluitend voor "dat gevoel".... het interesseert me weinig wat ik allemaal wel of niet kan in de ogen van een ander, het interesseert me nog minder hoe het er voor een toeschouwer uitziet. Het gaat voor mij uitsluitend om wat ik zelf doe, zelf doe, en hoe het voor mij aanvoelt als ik dat doe.

Groet, Bert

het zal ook vast wel lukken bert, en zo heeft ieder ook z'n eigen vliegstijl.
een goed fbl systeem voelt gewoon erg vertrouwd aan ... tijdens inverted hooveren kan ik rustig even aan m'n neus kriebelen ;-)

aan alles valt te wennen, maar misschien is het inderdaad wel leuk om eens met flybar te vliegen voor een keer. Maar voor welke kant ik op wil met 3d vliegen denk ik dat een fbl systeem meer in mijn straatje past.

Ja wat is er juist fout gegaan... Alles was volgens mij goed ingesteld, nagekeken en gecontroleerd. Swash deed wat ie hoort te doen. FBL ook volgens mij (heli voorover kantelen geeft swash die naar achter kantelt enz.)

Optoeren ging goed, maar zodra de heli licht werd ging hij voorover...

Heb ik nog iets fout staan, heb ik een overcorrectie gedaan,... Al lijkt dat laatste onwaarschijnlijk omdat het inderdaad niet mijn eerste heli of vlucht is.

Misschien phasing fout?
Al lijkt mij daar ook niets mis mee. Heb em zo mechanisch afgesteld dat bij 1 blad 90° rechts van de heli, de bijhorende link op de swash overeen komt met de pitch servo link.

De heli stond op het terras, dus harde ondergrond. Heeft een kunststof landingsgestel, zonder rubbers.
Maar dat was bij de Blade 300X ook zo en die liet ik ook opstijgen en landen vanop het terras.

Instellingen op de zender lijken me ook correct. In de BeastX stond dat ie D/R en expo van de TX moet nemen. Daar heb ik wel enige D/R en expo staan, net als destijds bij de 300X.

Servo's werken normaal.

Toch pilot error?

Laatst bewerkt door een moderator:
@sven:
Ik durf eigenlijk met redelijke zekerheid dat jouw ervaringen met de 3g of 3gx toch ergens op pilot error berusten...
Heb er zelf een paar op de heli's gehad, inde club vliegen er meerdere rond.
En allemaal doen het goed.

Je moet hem alleen wel goed instellen.
En nakijken of het ook klopt.
Aan de computer even alle instellingen standaard zetten als hij niet nieuw is.

Er zijn 3gx'en geweest die een beetje bleven driften, maar een beetje piloot zou dit met gemak moeten kunnen corrigeren.
Iig, bij ons is de leerling er gewoon mee afgevlogen.

Brain, microbeast etc zijn misschien wat meer foolproof, maar ook die moeten eerst goed ingesteld worden

De 3g of 3gx'en zelf heb ik iig nooit voor verrassingen zien zorgen..
Of de leverancier bij jou in de buurt verkoopt "gerepareerde" versies ;-)

Meestal is de pitch servo een van beide rol-servo's (tenminste, in de benamingen van Futaba)....
Ik neem aan dat je de elevator servo bedoelt?

De link van het haaks naar rechts wijzende blad, moet in de richting van de staartboom wijzen. De link van het haaks naar links wijzende blad moet in de richting van de neus wijzen (voor een rechtsdraaiende rotor). Dan zou je phasing moeten kloppen voor een "recht" reagerende tuimelschijf.

@ Sven: Ik zat je deels maar een beetje te dollen hoor: voor 3D (hoewel je met een flybar ook uitstekend 3D kunt vliegen) is zo'n FBL gebeuren daarvoor natuurlijk prima...

Maar ik vlieg natuurlijk heel anders, en ik heb ook een heel ander doel wat ik met vliegen wil bereiken.
Het punt is: ik heb helemaal geen behoefte aan een systeem wat moeilijke dingen makkelijk maakt, ik ben juist heli gaan vliegen vanwege de uitdaging van het vliegen zélf.... Net zo iets als wielrennen (sporten dus) met een electrische fiets (zodat je harder kunt en toch niet moe wordt)....

Groet, Bert

ik zei ook niet dat de 3GX per definitie slecht was.

Maar het zal nooit mijn keus worden qua FBL systeem gezien de dingen die ik heb zien gebeuren. Als je pre-check goed is, en je heli valt om bij het opstijgen .. dat heb ik echt nog niet mee gemaakt bij een ander fbl systeem.

@bert, ik ben ook niet boos op je hoor ;-) haha, zou ook maar saai worden als iedereen me dezelfde machines en systemen gaat vliegen.

Brutus, inderdaad, de elevator servo. (was nog niet goed wakker precies )

Phasing klopt zoals je het beschrijft.
Vanavond de BeastX en TX nog eens helemaal doorlopen.
En dan wachten op de nieuwe blades, durf nu de Spinblades er niet op te leggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back