Niet zo moeilijk denken.
En niet zoveel tegelijk aanpassen.
Je moet het zo zien.
Een estab is domweg 3 gyro's die gekoppeld zijn door een computer.
Alledrie hebben dus gewoon dezelfde problemen als je met je staartgyro kunt hebben...
Heb je dus een heli die een bepaalde frequentie heeft, kan dit samenvallen met de gyro's, en gaat hij daar op reageren.
Soms helpt het foampje daartegen. Ander schuimpje, klittebandje.
Soms zit de unit wel op foam, meer tegen het frame. Niet goed.
Of draad tussen de unit en frame. Ook niet goed.
Iedere estab heeft daar last van.
Alleen de ene wat meer als de ander.
Je moet altijd de swash in de gaten houden, en recht sturen.
Zodra het gas op de motor gaat, zolang de rotor beweegt moet jij sturen.
Ook tijdens aftoeren. Ook tijdens optoeren.
Heb zat keren de swash scheef zien gaan zonder input tijdens optoeren.
aftoeren wat minder, maar blijft gevaarlijk.
gewoon handen aan de knuppels en opletten alsof je al vliegt.
Eenmaal los heb ik het eigenlijk nog nooit gehad dat er een probleem blijft, of je moet alle waardes echt te hoog hebben opgeschroeft.
Wen je nou maar aan dat je die swash in de peiling houdt..
Iedere estab kan een wegtrekker geven. Zelfs mijn vbar heb ik het mee gehad...
En die zijn erg goed met trilling..
Over je menu j. Geen idee. Heb jouw estab niet.
Ff niet aan zitten. Eerst zien of het zo lukt.
Gevaar is dat je zoveel aan gaat passen, dat je aanpassingen juist problemen gaan veroorzaken.
Wat je vaak ziet bij 3 of 4 bladskoppen, is dat men er redelijk standaard bladen op zet.
Alleen heb je bij een 3 blad dan 1/3 meer lift bij idem toerental en pitch.
Dus wordt de kop wat agressiever eigenlijk.
Je hebt dus grote kans dat hij wat agressief/zeer reactief reageert.
Niets om je zorgen over te maken. Gewoon rustig doen, kleine correcties.
Officieel hoort een 3 blad kop een 3 blad set te krijgen, e die set hoort wat smallere bladen te hebben.
Daardoor minder lift per blad, dus weer eenzelfde evenwicht als in de 2 bladskop.
Maar vaak is dat evenwicht ver te zoeken ;-)
Estabs zijn vaak afgericht op 2 bladskoppen, dus reageren ze als zodanig.
Kan zijn dat je de pitch waardes iets terug moet schroeven.
Maar, eerst proberen. Dan pas kijken of het nodig is.
Je wilt er niet tijdens een vlucht achter komen dat je te weinig pitch hebt om tegen de wind in te komen...