Mijn heli ervaringen en vragen

Controleren moet je toch altijd.. er zal maar een chinees niet kunnen tellen, en die zal maar net op de programmeerafdeling zitten...

Nooit van uit gaan dat het wel goed zal zijn, die gedachte bezorgt mensen nog steeds veel spannende momenten.
Of verziekt veel vliegmomenten..

De bec in 450 regelaars, zijn meestal berekend op 2amp. En dat is de harde max.

In de meeste gevallen die ik zie, wordt de regelaar heet. Losse bec erin, en probleem is weg
Verteld mij, dat er toch wel veel van de bec wordt gevraagd. Teveel, voor de lange termijn.

Wil je zeker, losse bec erop. Beter voor de regelaar. Vaak is deze naderhand bijna koud..

De bec in 450 regelaars, zijn meestal berekend op 2amp. En dat is de harde max.

In de meeste gevallen die ik zie, wordt de regelaar heet. Losse bec erin, en probleem is weg
Verteld mij, dat er toch wel veel van de bec wordt gevraagd. Teveel, voor de lange termijn.

Wil je zeker, losse bec erop. Beter voor de regelaar. Vaak is deze naderhand bijna koud..

aangezien hij in zijn schalen ook verlichting en wat niet nog meer zal willen is die 3 amp meer een must dan een luxe.. bij mijn schaal werd de regelaar ook veels te heet, zo heet dat hij uit viel, met de bec is dit nu opgelost.

Bedankt voor de tips!

De regelaar staat na een vlucht inderdaad warmt tot heet, zal eens uitkijken naar een goede, goedkope BEC (prijs/kwaliteit moet in orde zijn, het moet geen top-BEC voor me zijn). Goede tips zijn steeds welkom! ;)
Moet ik wel eens even kijken hoe je die installeert want nog nooit gedaan. (jaja, ben nog steeds een beginner).
Op m'n GP790 gyro is geen poort/aansluiting meer vrij, net als op m'n ontvanger (buiten dan de bind-poort)

Moet je dan de BEC op de ESC uitschakelen? Volgens mij kan dit niet op die van mij (Align RCE-BL35P).

Gisteren avond (mooie rustige zomeravond) nog goed kunnen vliegen met de heli, ik ben er dus gerust in dat er geen componenten gesneuveld zijn.

Tail wag is ook zo goed als weg na plaatsing van een dikker (3x dikker) schuimpje. Nu misschien nog wat afstellen en ik denk er wel vanaf te zijn.

Tof, die had ik net ook gezien op HK! ;-)

Is er een reden om nog een zwaardere BEC aan te schaffen (5A of meer bij 6.0V)? Of voldoet een 3A/5.0V ruim voldoende?

En moet je daar nog stekkers bij kopen? Zijn dit dan standaard servo stekkers? (best dan JR / Hitec nemen zeker? Of Futaba?)

als je hem op 5v zet moet je er wel op letten dat die jumper goed in de silicone behuizing zit anders schuift hij er zo weer uit. draai je 6v gewoon laten zitten zoals hij is.

Je moet, als je een bec gebruikt, wel de rode draad van je esc naar je ontvanger even los halen/knippen zodat je escbec uitgeschakeld wordt.

Is er een reden om nog een zwaardere BEC aan te schaffen (5A of meer bij 6.0V)? Of voldoet een 3A/5.0V ruim voldoende?

weet ik niet. 3a/6v kan ook gewoon hoor. Ik draai ze ook op 6v.

En moet je daar nog stekkers bij kopen? Zijn dit dan standaard servo stekkers? (best dan JR / Hitec nemen zeker? Of Futaba?)

zit er al aan. Een jr stekker maar ik piel die eraf en steek ze erbij op het gyro kanaal of op een ander kanaal als daar alleen maar een signaaldraad in de ontvanger zit. Bij mijn schaal was de kabel net te kort en heb ik ze op de draden van de esc gesoldeerd. dan verbind je de zwarte draad met de zwarte van de esc naar de ontvanger je zet de zwarte van de ubec er gewoon bij maar de rode draad knip je los, vlakbij de esc. Op het stukje rode draad die van de esc komt een stukje krimpkous en de rode vanaf de ontvanger verbind je met de bec. dan heeft je esc wel een min en is de plus en dus de bec in je esc uitgeschakeld en je levert gewoon stroom aan je ontvanger via je throttle kanaal.

Voor alle duidelijkheid, volgende gaat NIET over het toestel waar ik de kortsluiting bij gemaakt heb aan de ontvanger. (dat was met de T-rex 450 sport)

Vanavond mijn eerste crash met de Blade300X... :( En geen pilot error maar een technisch falen. Mechanisch of elektronisch? Daar ben ik nog niet uit.
Erg vreemd allemaal. Even het relaas:

Omdat ik steeds vanop het terras opstijg en dit liever niet zou doen had ik een soepele deurmat omgekeerd op het gras neergelegd. Dit zou mijn nieuwe take-off en landingsplaats worden.
Zender ingesteld op het juiste model, heli op tafel geplaatst, lipo aangesloten, laten initialiseren. Vervolgens heli opgenomen (aan de blades nabij de kop) en op die dunne deurmat geplaatst. Heli laten manueel rustig laten optoeren in normal en vervolgens de schakelaar over naar idle up.

Bij takeoff hoor ik plots een flapperend geluid. Ik dacht dat ik misschien met de heckrotor de ondergrond geraakt had maar verder zonder problemen kunnen opstijgen.
Op het eerste zicht leek de vlucht goed te gaan verlopen, de heli was strakker / stabieler als ooit tevoren. Tot ik plots weer dat flapperend geluid hoorde en de heli even alle kanten op ging. Weer onder controle gekregen en wat voor me komen hooveren (genoeg afstand) om te kijken wat het probleem was. Weer dat geluid en m'n main blades gingen precies totaal uit tracking (of dat was mijn ervaring, het ging allemaal erg snel en kort) of de pitch wijzigde plots gigantisch snel van positief naar negatief en terug. Al zal dit laatste niet het geval geweest zijn want ondanks dat de heli alle kanten uit wou, was naar boven en onder niet direct de richting dat hij koos.
Heli stabiel gekregen en komen "landen". (eerder met een smak neergezet en throttle hold erop om te vermijden dat de heli naar me toe zou vliegen).

Korte visuele controle gedaan en terug op die mat geplaatst. Heli laten optoeren, niks speciaal te merken.
Omdat ik dacht dat het probleem over was ben ik er dan terug de lucht mee in gegaan en na takeoff ging die gewoon recht omhoog. Niet pijlsnel maar wel steeds omhoog. Ik stond op dat moment in idle up. Aangezien ik de heli niet meer omlaag kreeg door de throttle/pitch stick te bedienen heb ik de schakelaar omgezet naar normal mode. Ik stond met m'n linkerstick toen al zo laag dat het toerental zo ver weg viel dat de heli nu te snel naar de grond toe kwam. Net boven de weide (gelukkig lang gras) nog de reflex gehad van full pitch up te geven en bij het crashen de throttle hold erop.

Ik heb de heli gevonden met de geleider van de swash die in die anti-rotation-bracket moet zitten volledig uit deze geleider maar hij is niet omgebogen of stuk. (nu is die anti-rotation-bracket bij de 300X wel buigzaam, kan er mee te maken hebben)
Vermoedelijk is de feathering shaft ook gebogen. Verder heb ik voorlopig nog geen schade gevonden. Zelfs de servo's lijken dit avontuur goed doorstaan te hebben.

Nu is wel de vraag: wat is er gebeurd????
De heli heeft onlangs nog gevlogen zonder problemen, zonder crash toen, zelfs geen harde landing.

- mechanisch falen? Servo waar de tanden van geript zijn of swash die uit die anti-rotation-bracket is gekomen of ...
- elektrisch falen? Ik vloog met een lipo waar ik nog maar 1x héél kort mee gevlogen heb in een andere heli. Heb er gisteren pas andere connectors op gezet (3,5mm bullet) en volledig geladen.
- Problemen met de stabilisatie? Heb ik een fout gemaakt door de heli wel op een vlakke en harde ondergrond te laten initialiseren maar optoeren vanop een mat die op het gras lag heeft de AR7200BX op hol laten slagen? Maar dan had ik dit toch dadelijk bij de eerste takeoff moeten merken?
- Een flippende AR7200BX? Als die rare signalen aan de servo's geeft dan krijg je natuurlijk rare bewegingen.

Ik sta voor een raadsel.

Ja vreemd verhaal, wat het is weet ik niet

Ik denk juist wel aan een pilot error zie onderstaand.

ik weet wel dat ik never maar dan ook never (en denk met mij meerdere zo niet de meeste heli piloten) een heli de lucht in sturen op het moment dat er iets vreemds, onverklaarbaars is waargenomen, of dit nu een rateltje , flappertje, extra geluidje of wat dan ook is.
Als ik aan het vliegen ben er gebeurd iets vreemds of ik hoor wat dan is het direct landen(desnoods op de plaats waar hij dan is.) en uitzoeken, problemen lossen zich in 99,9% van de gevallen niet zomaar ineens op en vind ik zelf onverantwoord om door te vliegen
Want als je niet weet wat het is, weet je ook niet wat de heli gaat doen en dit vind ik om eerlijk te zijn niet erg handig van je gedaan en totaal verkeerd ingeschat.

Dat zijn de mindere berichten..

Qua rare geluiden, als je echt niet weet wat het is, beter te stoppen en goed te gaan onderzoeken wat het is.
Ik weet van mijn heli's ondertussen waar de soms bijzondere geluiden vandaan komen, en weet ook dat dit mij geen problemen op gaat leveren.
weet ik niet wat het is.. daarvoor heb ik meestal nog een tweede bij me ;-)

wat je melde over een flapperend geluid, en blade tracking die opeens verloopt. En blijkbaar ook weer terug springt...
Die vind ik heel erg eng.
Die komt niet uit de electronica, alleen de bladhouders zelf, of het linkje omhoog kan dit veroorzaken.. of het blad was al erg slecht voor het opstijgen...
Heb wel eens iemand door zien vliegen nadat hij zijn blad had gebroken...
Ding vloog wonderbaarlijk genoeg best goed. Reageerde wat minder, maar wel goed.en natuurlijk bladspoor, maar niet zoveel als je zou verwachten.

Dat heb je als je limonadeflessen omtikt met een heli, en net te laag vliegt :mrgreen:

Je tweede opmerking, dat hij alleen maar steeg, ongeacht wat je deed...
Nog enger. Lijkt erop dat er iets is vastgeslagen. Electronica...
Blijkbaar was er wel controle, want je had wel controle over de throttle
Als die ook pas na een paar tellen kwam, is waarschijnlijk de ontvanger in reset gegaan. Dat zou dat punt iig verklaren.
Waarom dat gebeurde, is weer de volgende

Over die bracket, als dat in vlucht eruit zo schieten, zou je wel andere klachten hebben...
De phasing verloopt dan extreem, een commando op elevator wordt dan elevator en aileron, of alleen aileron.
Waarschijnlijk poppen er nog wat linkjes los. Bij jou zal dat een gevolg van de crash geweest zijn, anders waren de klachten wel anders geweest zijn

@Daviddutch

Ja akkoord, op dat vlak is het helemaal een pilot error.
Ik heb ook mij les geleerd, want je hebt helemaal gelijk dat het totaal onverantwoord is een heli de lucht in te sturen als er mogelijke problemen mee zijn.

Waarom ik toch opgestegen ben: de voorlaatste vlucht was probleemloos. Tijdens het opstijgen van de mat en de daarop volgende vlucht deed de heli vreemd, maar ik kon dadelijk niets vinden na landing en inspectie (welliswaar kort). Vervolgens heb ik de heli laten optoeren (en weer af en weer op) en ook dan leek er niets mis te zijn.

Maar bij het opstijgen voor de 2de maal leek het alsof de heli een lichte positieve pitch bleef aanhouden (6° bv.). Wat ik ook deed. Eigenlijk net alsof er wind onder de heli pakt, maar er was geen wind!

Maar ben het helemaal met je eens, met een heli met defect ga je niet de lucht in. Ik heb mijn les wel geleerd nu.

Andere denkpiste, al zoek ik het misschien ver. Kan dit veroorzaakt zijn door wifi versterkers van de buren? Al is elk huis makkelijk 80-100m ver van waar ik stond.
Ook is het hier een klein uur later zwaar beginnen onweren. Statische elektriciteit misschien?

De schade aan de heli valt erg goed mee maar het vertrouwen in het toestel heeft wel een deuk gehad... Ik kan de feathering shaft dadelijk vernieuwen maar ik durf het zo niet terug de lucht in te sturen zolang ik de oorzaak niet ken.

Ik heb laatst met de 250 een crash gehad, iets geraakt met de bladen. bij inspectie de bladen kapot en verder niets, dacht ik.. plastic blaadjes erop want had geen carbon meer liggen.. vliegen.. bladspoor.. ging niet weg.. dacht dat het aan de plastic bladen lag dus ik carbon besteld die deze week samen met mijn zender kwam. Toen ik de pitch aan het instellen was, wat niet lukte omdat de waardes verschillend en raar bleven, zag ik dat mijn blad naar beneden wees, VREEMD, toen ik eraan zat kon ik hem zo naar boven knikken.. Dus ik dacht feathering shaft gebroken of krom en wat bleek...

pyjynuvu.jpg

nu had ik op het veld al gekeken maar niets gevonden zo vlug. ik denk dat er iets scheef of krom is in je kop of ligt er een lager uit.. wat ik weet van de 300x is dat de main shaft wat zacht is en dus snel buigt en breekt, misschien zit er ergens toch een knikje in.

Nee. Wifi versterkers hoef je niet aan te denken.
Alles kan natuurlijk, maar dergelijke exotische problemen komen zelden voor, je moet wel erg veel pech hebben wil het toeval net jou raken.

Daarnaast hebben we het hier over 2 problemen, naar mijn idee...

Ja, het lijken wel 2 problemen.

Als ik het zo analyseer kom ik tot het volgende:
- Eerste vlucht: of er was iets stuk vlak voor of bij takeoff, of ik heb toen iets stuk gemaakt (ik dacht dat toen de heckrotor even de mat raakte maar niets van gezien, ook niet aan de mat/rotor/belt/...)

- Tweede vlucht: misschien bijkomend stukken gemaakt met de harde landing bij de eerste problemen?

Vandaag de heli niet verder kunnen bekijken. Misschien iets voor morgen. Ik hou jullie op de hoogte.

Als de staart de mat raakte, zal je daar weinig van zien.
Bij mij gaat de staart nog wel eens door complete graspollen, de bladen zien regelmatig compleet groen van grashaksel.

Dat schrapje over en mat zal niet veel kapot krijgen.
Misschien wat hoogfrequente trilling veroorzaken, als er echt iets ontwricht raakt.
Maar dan moet je wel heel gek doen...
Daarnaast.. toerental op de staart ligt een 7 a 10 keer hoger dan hoofdrotor.
Dat zal eerder een snerp, gegil, gekrijs geven. Geen "geflapper"

Dus die eerste schade of probleem zal er al ingezeten hebben.

Harde landing kan soms wat technische problemen geven.
verbogen onderdelen etc. Maar dat kun je zien, assen recht of niet.
Zowieso veroorzaakt dat niet je tweede probleem, dat hij op positieve pitch bleef hangen.

Er is iets aan de hand.
Maar wel in de heli blijven zoeken, niet teveel daarbuiten...

Gisteren heb ik al even de tijd gehad wat zaken na te kijken (nog niet alles).
Feathering shaft is nog recht, had ik niet verwacht na de crash.

Maar als ik beweeg met de linkjes die de swash verbinden met de armpjes die aan de main rotor blade grips hangen dan zit daar toch zeker 1,5 à 2mm speling op. Het bovenste deel van de swashplate kan je kantelen tov. de hoofdas. Dat zou toch niet mogen denk ik? Bij m'n Trex450 kan je daar niet mee bewegen.

Dus vermoedelijke is de lager defect (nog geen tijd gehad om te demonteren en te bekijken). Kan volgens mij ook perfect verklaren waarom de main blades volledig uit bladspoor gingen.

Het stijgen van de heli kan ik (nog) niet verklaren.
Ik was nog aan het denken aan thermiek (vloog op dat moment boven onze weide) maar heb geen idee of dat wel kan. 't is maar iets uit mijn zweefvliegverleden.

Een flippende AR7200BX?

Een flippende AR7200BX?

dat heb ik ook eens gehad,
heeft me 3 of meer crashes bezorgd,
servo's gaan bij rustig hover alle kanten op,
en dat deden alle 4 servo's,

kan zijn vibratie, die die Beast-X niet tegen kan,
ik weet het niet,
na de 5. crash de heli niet meer gevlogen, omdat ik het probleem niet vind,
als iemand het heeft uitgevonden, schrijf het ook aan mij, bedankt.

Groet
Uwe

Back