Voor alle duidelijkheid, volgende gaat NIET over het toestel waar ik de kortsluiting bij gemaakt heb aan de ontvanger. (dat was met de T-rex 450 sport)
Vanavond mijn eerste crash met de Blade300X...

En geen pilot error maar een technisch falen. Mechanisch of elektronisch? Daar ben ik nog niet uit.
Erg vreemd allemaal. Even het relaas:
Omdat ik steeds vanop het terras opstijg en dit liever niet zou doen had ik een soepele deurmat omgekeerd op het gras neergelegd. Dit zou mijn nieuwe take-off en landingsplaats worden.
Zender ingesteld op het juiste model, heli op tafel geplaatst, lipo aangesloten, laten initialiseren. Vervolgens heli opgenomen (aan de blades nabij de kop) en op die dunne deurmat geplaatst. Heli laten manueel rustig laten optoeren in normal en vervolgens de schakelaar over naar idle up.
Bij takeoff hoor ik plots een flapperend geluid. Ik dacht dat ik misschien met de heckrotor de ondergrond geraakt had maar verder zonder problemen kunnen opstijgen.
Op het eerste zicht leek de vlucht goed te gaan verlopen, de heli was strakker / stabieler als ooit tevoren. Tot ik plots weer dat flapperend geluid hoorde en de heli even alle kanten op ging. Weer onder controle gekregen en wat voor me komen hooveren (genoeg afstand) om te kijken wat het probleem was. Weer dat geluid en m'n main blades gingen precies totaal uit tracking (of dat was mijn ervaring, het ging allemaal erg snel en kort) of de pitch wijzigde plots gigantisch snel van positief naar negatief en terug. Al zal dit laatste niet het geval geweest zijn want ondanks dat de heli alle kanten uit wou, was naar boven en onder niet direct de richting dat hij koos.
Heli stabiel gekregen en komen "landen". (eerder met een smak neergezet en throttle hold erop om te vermijden dat de heli naar me toe zou vliegen).
Korte visuele controle gedaan en terug op die mat geplaatst. Heli laten optoeren, niks speciaal te merken.
Omdat ik dacht dat het probleem over was ben ik er dan terug de lucht mee in gegaan en na takeoff ging die gewoon recht omhoog. Niet pijlsnel maar wel steeds omhoog. Ik stond op dat moment in idle up. Aangezien ik de heli niet meer omlaag kreeg door de throttle/pitch stick te bedienen heb ik de schakelaar omgezet naar normal mode. Ik stond met m'n linkerstick toen al zo laag dat het toerental zo ver weg viel dat de heli nu te snel naar de grond toe kwam. Net boven de weide (gelukkig lang gras) nog de reflex gehad van full pitch up te geven en bij het crashen de throttle hold erop.
Ik heb de heli gevonden met de geleider van de swash die in die anti-rotation-bracket moet zitten volledig uit deze geleider maar hij is niet omgebogen of stuk. (nu is die anti-rotation-bracket bij de 300X wel buigzaam, kan er mee te maken hebben)
Vermoedelijk is de feathering shaft ook gebogen. Verder heb ik voorlopig nog geen schade gevonden. Zelfs de servo's lijken dit avontuur goed doorstaan te hebben.
Nu is wel de vraag: wat is er gebeurd????
De heli heeft onlangs nog gevlogen zonder problemen, zonder crash toen, zelfs geen harde landing.
- mechanisch falen? Servo waar de tanden van geript zijn of swash die uit die anti-rotation-bracket is gekomen of ...
- elektrisch falen? Ik vloog met een lipo waar ik nog maar 1x héél kort mee gevlogen heb in een andere heli. Heb er gisteren pas andere connectors op gezet (3,5mm bullet) en volledig geladen.
- Problemen met de stabilisatie? Heb ik een fout gemaakt door de heli wel op een vlakke en harde ondergrond te laten initialiseren maar optoeren vanop een mat die op het gras lag heeft de AR7200BX op hol laten slagen? Maar dan had ik dit toch dadelijk bij de eerste takeoff moeten merken?
- Een flippende AR7200BX? Als die rare signalen aan de servo's geeft dan krijg je natuurlijk rare bewegingen.
Ik sta voor een raadsel.