Mijn heli ervaringen en vragen

Vandaag m'n mini titan eens van stal gehaald (met Huges UH-1 schaalromp).

Maar bij het optoeren wil hij z'n staart naar beneden smijten (neus omhoog dus) en vooral: hij wil naar links hellen!

Ik dacht eerst aan staartlastig (trimmen en lipo naar voor) en aileron reverse verkeerd om. Maar neen hoor.

Wat ik wel gezien heb in m'n zender monitor is dat bij geven van linker stick (throttle en pitch) de elevator en aileron ook een pak verschuiven. Terwijl die bij bv. m'n Blade 300X gewoon blijven waar ze (horen te) staan.

Wat doe ik fout?

heb je dat juiste model in de zender ingestellt,
staat die swash voor opstarten / optouren goed,
beweegt die swash juist in de mode throttle hold,

loop maar je checklijst naar,
dan heb je snel het probleem gevonden.

suc6,
Uwe

Dat is net het probleem. Ik heb alles al 3x overlopen en toch kom ik er niet op.

Maar, mag de aileron en elevator wel input krijgen bij het geven van throttle/pitch? (zoals ik nu kan zien op m'n zendermonitor)

Weet niet wat er in zit..

maar de 3g en 3gx worden eigenlijk net als de flybar ingestelt.
dus met een swashmixer, die dus bij iedere beweging 3 servo's aansturen.

en dat zie je in het servomenu.

dat hij hard achterover en linksaf wil, is raar.
zeker als hij werkend is weggezet, niets aangeraakt ( ook in de zender) en de volgende keer doet hij zo raar.
lijkt op een servo die vastzit, een sensor van een estab die tegen het frame aanzit oid

helpt als je de setup opnoemt, en kan vertellen wanneer en hoe het optreed
Kun je het tegensturen? Dus kan het bv met een trim rechtgezet worden?
Kan zijn dat hij verkeerd geinitialiseert is..

Als je tuimelschijf een driepuntsaansturing heeft, klopt het dat als je pitch geeft, dat dan ook aileron en elevator op de servomonitor een flink stuk opschuiven.
Dit is omdat je dan niet echt meer aileron en elevator hebt, maar drie servo's die met zijn drieën gezamenlijk drie functies doen als mix....

Als jouw heli een H-1 aansturing heeft (mechanische mixers a la Raptor of Shuttle) dan heb je het verkeerde programma.

Als jouw heli een FBL unit heeft, neemt in volgens mij 100% van de gevallen de FBL unit deze mix-functie over van de zender en hoort het in de zender dus uitgeschakeld te worden. Ergo => verkeerde programma.

Goed checken!

Groet, Bert

Nou, het is maar net welke estab erin zit

Velen gebruiken gewoon de normale swash mix, de hr3
Velen gebruiken de h1

Qua programmering een keuze, maarwel puntje om op te letten metinstellen

Heli heeft geen estab maar is uitgerust met flybar. Was misschien nog een belangrijk punt om te melden.

Wat betreft de zenderinstellingen ben ik niet 100% zeker dat deze nog juist staan...

In dat geval zit er een hr 3 swash mix in, dus dan zie je inderdaad 3 dingen bewegen in de servomonitor.

Maar, het beweegt wel gelijk. Dus de ene bv 20 punten omlaag, gaat de ander 20 omhoog..
Behalve als je pitch onder midstick een andere max. Hebt geven dan boven midstick.

Denk toch dat je stiekem ergens iets hebt verandert.
Zeker een flybar heli gaat niet spontaan een andere kant op
Dus waarschijnlijk trims heel apart in de zender?
Verkeerd menu?
Ding uit elkaar geweest?

Oorzaak moet simpel zijn, als hij eerder al gevlogen heeft..

...servo-stekkers in de verkeerde port,
om maar nog een te noemen,
ik heb ook verder geen idee wat daar gebeurt is,

ik heb nog 1 paddel-heli met HR3,
maar let op , die heeft de elevator voren,
dat is 120 graden CCPM, en misschien reversen van ...

suc6, maak het niet te moeilijk,
Uwe

Om één of andere reden stonden er wat zaken fout in m'n zender.

Bij reverse had ik de AILE op N staan maar moest op R.
PITCH stond R, moest N staan.

Ook bij de swash mix zaten er fouten.
AIL: stond +60 (was goed)
ELE: stond -60 (was goed)
PITCH: stond +60 maar moest -60 zijn

Waarschijnlijk eens iemand uitleg aan't geven geweest over instellen zender en daar dan de fouten gemaakt en behouden. Een andere verklaring heb ik er niet voor, hier thuis is er niemand die aan de zender komt (of kan komen).

Gisteren dan weer voor eerst echt kunnen vliegen met de UH-1 (mini titan). ESC en motor worden na 1 lipo lading echter erg heet. (je kan er je vinger niet blijven ophouden!)
Moet de gyro gain nog wat aanpassen ivm. bewegen tail in hoover. Staat nu op +65, verlagen was een ramp. Had deze ook op +55 staan maar dan ging de staart constant langzaam telkens 10cm de ene en dan weer de andere kant op.

Gisteren dan weer voor eerst echt kunnen vliegen met de UH-1 (mini titan). ESC en motor worden na 1 lipo lading echter erg heet. (je kan er je vinger niet blijven ophouden!)
Moet de gyro gain nog wat aanpassen ivm. bewegen tail in hoover. Staat

Dan zou ik op zoek gaan naar een kleinere pinion zodat de throttle curve hoger aangezet kan worden, en ik zou Spinblades overwegen....

Groet, Bert

Ik dacht met 65% toch zeker in HH te zitten (boven de 50%). Of hangt het niet af van de zender dat je + of - 50 moet zitten voor HH maar volledig van de gyro?

Wat betreft het heet lopen, ik volg de pitch en trottle curve van de vorige eigenaar: 0/33/70/84/100 als throttle en 25/40/65/83/100 als pitch curve.
Volgens hem was er geen probleem met heet lopen met die instellingen.

Eigenlijk wil ik niet te veel wijzigen aan de UH-1.
Heb deze gekocht als schaaltrainer. Ik wil er verder geen speciale kosten aan maken; De romp zelf is niet van polyester maar van plastic (originele thunder tiger romp), is ook niet echt geschikt om verscheidene keren open te halen en weer dicht te bouwen.
Bedoeling is met die heli te wennen aan het vliegen met een schaalromp vooraleer ik de AS350 en Huges 500 afwerk (polyester rompen) en ga vliegen.
Al hoop ik de UH-1 niet te crashen, met die schaalromp zou het nog niet de grote ramp zijn. Daarom mijn schaaltrainer.

Hij vloog perfect bij de vorige eigenaar (die is nu erg behulpzaam, dat is het probleem niet). Dus moet hij dat bij mij ook doen zonder andere pinion, spinblades,...

Hij vloog perfect bij de vorige eigenaar (die is nu erg behulpzaam, dat is het probleem niet). Dus moet hij dat bij mij ook doen zonder andere pinion, spinblades,...

Dan zijn er twee mogelijheden: of die vorige eigenaar heeft nooit de temperatuur gevoeld, OF hij vloog met een veel hoger toerental....

Groet, Bert

Hoi,

aileron op "-" of op "+" is de zelfde verandering als aileron reversen
dat geld ook voor pitch en elevator,
maar in de swash mix is pitch echt pitch en niet de pitch servo tegenover de aileron,
ingewikkelt ding die 120 CCP ?, nee:
gewoon de handleiding met reversen is punt 1,
en dan ga je in de swash kijken wat hij doet met + en -

en heet voor een ESC en motor is echt weer een ander thema !

ga maar eerst een doen, en dat is de basis instelling.

ik denk, wat Bert ook schreef, dat misschien de swash mix pitch nu
verkeerd ingestellt is, en je meteen een verkeerde tourental krijgt,
omdat je bij de zelfde throttle een andere pitch heeft,

nog eens ... stap voor stap

SUC66, Uwe

Daarom moet je dus nooit lukraak dingen van een ander overnemen ;-)

Als startpunt, ok.
Maar wel blijven kijken of het bij jou ook doet wat ie moet doen.

Jij moet duidelijk je toeren omhoog gooien. Van de motor zowieso, dus kleiner tandwiel.
Hoger toerental op de kop kun je dan misschien vermijden..
Maar als het moet, probeer het..

Spinblades geven meer lift op een lager toerental. Kortweg,meer vliegtijd.
Maar op deze bladen moet ie ook koel kunnen blijven..

Ik heb nog eens een vraagje over mijn Blade 300X. Nu ja, eigenlijk over het vliegen met heli's. Maar ik heb het vooral met m'n 300x, omdat ik die het meeste vlieg (na de mcpx).

Regelmatig heb ik bij het dalen (terwijl ik in idel up vlieg) voor dat hij mooi zakt en dan plots uit de lucht lijkt de vallen. Zodat ik snel redelijk wat pitch moet geven om te vermijden dat hij tegen de grond smakt.

Ik dacht aan 2 dingen:
- ik kom in de downwash van m'n eigen rotor terecht, maar ik heb de indruk dat het soms ook in trage voorwaardse vlucht is (al ben ik niet zeker)
- ik zak tot op een niveau waar geen wind is, de plotse mindere lift zorgt voor dit effect

Of maak ik een andere typische beginnersfout?
Helaas ben ik aan het leren zonder club, maar het is niet anders.

Verder lukt het vliegen me al best goed. Het gaat nog niet allemaal vloeiend en ik durf al eens hoogte te winnen / verliezen bij het bochten en zelfs rechtuit vliegen. Maar de juiste input is er steeds wel. Ook komen de goede reacties stilaan automatisch bij een kritiek moment (bijna in de bomen vliegen, toch een stuurfout gemaakt, bijna crash,...).
Heb ondertussen 38 vluchten op de 300X staan zonder één crash.
De mcpx v2 nadert zijn 100-ste vlucht! (nog steeds de originele motor)

kan het natuurlijk niet helemaal beoordelen, dat gaat het best als je erbij staat ;-)

Maar vaak gebeurt zoiets als er een haartje wind staat. de meer wind, de erger.
Je komt bv aanvliegen tegen de wind in, netjes zakkend. de heli is dan in evenwicht om hem op die manier netjes omlaag te laten komen.

waait het even een moment harder, slaat de wind onder de rotor, en wordt het spul opgetilt.
andersom, wind even een moment weg, en hij donderd een eind omlaag.

Bij kleintjes is dat effect een stuk beter te merken. Meer gewicht per rotoroppervlak, dus lift weg = baksteen.
mijn 600 heeft het ook, maar die verliest gewoon een stuk minder hoogte.

ervaring scheelt ook.. als je bij een grote een beetje op tijd bent, zal een toeschouwer vaak niet eens zien dat hij even een stukkie omlaag kwam/omhoog ging.
bij de kleinere heli's moet je HEEL erg op tijd zijn :mrgreen:
en vaak moet de correctie op de pitch ook een stuk groter zijn, om hem op 1 hoogte te houden.

voor het idee: ik vlieg mijn mcpx bl gerust tot een windkracht 3.
meestal een beetje ter ontspanning/oefening voor inverted.
maar vanaf windkracht 2 gaat hij ook bij mij toch stevig op en neer op het rechte stuk..
is de wind constant, dan gaat het wel.
maar dat is ie bij ons meestal niet. vrij turbulent..

Wind (of het ontbreken van) lijkt me ook de meest logische verklaring.
Mijn eigen private veldje ;) ligt helemaal tussen de bomen. Het viel me al op dat vaak het bovenste 1/3 deel van de bomen nog wind krijgt (takken bewegen) terwijl lager alles stil is. Ook ik als piloot sta dan zonder wind.

Maar, als autodidact kan ik natuurlijk ook foute gewoontes aanleren.
Daarom mijn vraag. Misschien dat iemand zegt: "klassieke beginnersfout, bij een heli moet je bij het dalen zo en zo reageren".

Wel weet ik dat je met een schaalheli nooit in hoover mag dalen, net omwille van het risico dat je in je eigen downwash komt.

Vliegen met wind zit ik niet mee in. Ook m'n mcpx is een leuk spele-ding bij redelijk wat wind. Alleen het landen is bij windvlagen wel spannend.
Met m'n blade 300X gaat vliegen in de wind ook best. Nu heb ik wind wel door en kan ik ook opvangen als ik mee in de wind sta. Windvlaag = wat minder pitch, plots geen wind = meer pitch. Maar kom ik van een 15-20m dalen (in wind) en valt de wind weg op 8m (en 30m van me vandaan) dan heb ik die sterke daling omdat ik me hierop niet kon/kan voorbereiden. Grotere heli zal dan misschien beter zijn...

Hoe doen jullie dat eigenlijk, met een heli tot een 450-size opstijgen en landen? Want vanop kort gemaaid gras gaat het zelfs nog moeilijk. Vooral de heckrotor dan, maar vaak ook blijven hangen met de skids.
Ik doe m'n take-off en landing dan op het terras. Heb al eens een tegel (60x60cm) getest en een houten plaat van 1,5 x 1m. Voor de take-off zijn die zaken perfect Maar landen is dan weer andere koek. Juist in het midden van die tegel landen moet ik nog niet proberen. Die houten plaat lukt wel maar ik heb steeds schrik om achter de rand te blijven haken of er met 1 skid naast te landen...
Vanaf welk formaat doen jullie de take-off en landing puur op gras? 500-size? Die wil ik nl. niet vanop het terras starten, dit is te dicht bij m'n woning.

Laatst bewerkt:
kwestie wennen. en als je dicht bij bomen zit, heb je vrij veel turbulentie in de regel.
en die merk je vaak echt tijdens het vliegen..

Landen..
de mcpx start ik vanaf de koffer. landen gewoon 0,5 cm beven de grond hooveren, en throttle hold erop.
ben altijd bang dat het gras de staart tegenhoud, en de regelaar doorfikt.
wel blijven sturen, tot hij is afgetoert wil hij nog wel eens omvallen.

450 zoek ik een plekje uit waar de staart het gras niet raakt. de rest mag best in hoger gras staan.
met landen proberen de staart weer in zo'n kale plek te krijgen.
En eenmaal netjes op de grond, meteen de throttle hold erop, aftoeren. en sturen tot hij geen lift meer van de rotor krijgt..

600 identiek. ook die moet je natuurlijk een beetje opletten met hoog gras. al gaat het met die wel een stuk makkelijker ;-)

Houten platen, koffer om te landen heb ik ook geprobeerd.
meestal blijft op een gegeven moment je skid er wel een keer achter haken, of de heli schiet net ff naast de koffer... spannende momenten.
persoonlijk ben ik er mee gestopt. dan liever idd vanaf een kale plek opstijgen, en een paar stappen lopen.

Back