Mijn heli ervaringen en vragen

Zijn daar nog gevallen van bekend, van een flippende AR7200BX?

Heb ik laatst mijn aparte BeastX microbeast verkocht omdat ik het handiger vond de ontvanger en beastX in één te hebben. En dan nu een flippende AR7200BX? Pfff....

Nog eens duidelijk ,

ik weet niet wat het probleem is,
...die enen hebben geen probleem en vinden het prima,
zelfs in mijn nieuwe 500X werkt die foutloos,

en in de oude 500X werkt het niet ???

wat ik geschreven heb:
ik heb het opgegeven naar meerdere crashes,
die door een systeemfout veer over 500 € zijn.

HH, die de heli's verkoopt,
! De heli's ! niet het systeem !
wil daarmee niks te maken hebben.

ik herhaal, bij sommigen werkt het prima,
bij sommigen niet.

Groet
Uwe

Ik heb me gisteren een Spektrum Dx9 aangeschaft ter vervanging van mij Dx6i.
Lang getwijfeld want ik dacht "een zender is een zender" maar uiteindelijk wou ik toch extra functies kunnen bedienen bij m'n schaalrompen en met een 6-kanaals zender waren er niet direct opties.
Nog getwijfeld tussen de Dx8 en de Dx9 (8 kanalen leek me genoeg). Maar de vaste antenne en de voice alerts hebben me overgehaald om voor de Dx9 te kiezen.

Eerste indrukken:
- super handig dat de timer automatisch start en stopt samen met de throttle stick. Eveneens handig dat je verschillende meldingen kan programmeren voor de timer
- voice alerts zijn leuk en een welkome aanvulling, niet noodzakelijk zonder telemetrie maar ik ben er wel blij mee
- programmatie loopt soepelere, makkelijker en duidelijker
- backlight is leuk, net als het betere scherm
- maar vooral: heb er enkel de mcpx mee gevlogen maar die heli vliegt plots een pak beter zeg. Kon ik eerst niet geloven. Zal een samenspel zijn tussen betere bediening (gimbals) en betere curves (je kan expo kiezen op de throttle- en pitch curves zodat die vloeiender zijn). Ook de stroefheid op de throtte stick (instelbaar) is erg aangenaam.

Een tevreden Dx9 eigenaar!

Ik wilde ook een dx9 aanschaffen maar mijn half jaar oude dx7s voldoet prima voor
het helivliegen.
Geen schaal heli dus nix meer nodig.
Kan alleen slecht geloven dat een dx9 tov dx6 je helies beter gaan vliegen.
Kwestie van instellen.
Enige verschil zouden de gimballs moeten zijn.

ja hoor kan best als de resolutie verschilt 1024 (dx6) tov 2048 (DX9) gevoeliger/nauwkeuriger. En dat kan dus best dat je dat merkt in het vliegen.

gelijk nog een vraagje.
Vanmiddag bond ik de blade 300x en melde mijn zender dsmx 22
Daarna de hk 450 met een ar7200bx ( zelfde als op de blade 300) en
dan meld hij dsmx 11
wat is het verschil en waarom is dit?
Zijn exact dezelfde ontvangers.
Zelfs de nummers op de zijkant zijn hetzelfde.
ook allebei horizon hobby

zit nu eens door mijn zender te bladeren maar
al mijn helies staan op 22 ms???
alleen de 300 niet.
Overigens staat er wel bij als je een model naar 11 ms zet
dat het alleen kan met digitale servos.
Ook mijn trex 600 en logo 700 staan gewoon op 22 ms

Is dit wel goed>>

Volgens de handleiding:

Als je 11ms selecteerd MOET je digitale servo's hebben.
Bij 22ms kan je zowel digitale als analoge servo's gebruiken.
DSM2 of DSMX is dan weer helemaal afhankelijk van je ontvanger.

Wat betreft het beter vliegen, ik kon het eerst zelf niet geloven maar de besturing en dus ook het vliegen van de heli gaat gewoon echt merkbaar beter. Gimbals, vloeiendere curve,... Het zal een combinatie zijn van. Maar de heli kon ik gewoon beter laten vliegen. Meer gecontroleerd, zeker in pitch.
Nu ja, eigenlijk mag ik niet zeggen dat de heli beter vliegt, maar de besturing loopt beter dus daardoor gaat de heli wel beter vliegen.

Wat betreft de instelling, zowel op de Dx6i als nu de Dx9 heb ik de Blade standaard instellingen (volgens handleiding) gebruikt.

Ik test later vandaag nog m'n Blade 300x en T-rex 450 sport, zal daar ook mijn bevindingen over neerschrijven.

Laatst bewerkt:
gefeliciteerd met de nieuwe zender Peter,

en het is leuk, dat je voelt, dat de heli nu beter vliegt,
maar ik denk niet,
dat een mCPX met een 6 i of een 9 i beter of minder goed vliegt, ha ha
het zou wel dat gevoel zijn,
ook als meen zegt, meer resolutie.

Groet
Uwe

Natuurlijk wordt de heli er niet beter van of gaat de heli er niet beter van vliegen op zich.

Maar het zal het gevoel met de zender zijn. Ik kan er gewoon de heli beter mee rondsturen. Vergelijk het een beetje met een standaard stadswagen door de bochten sturen en een Porsche. Beiden zullen dat doen maar in de Porsche ga je beter het gevoel hebben tussen stuur en de baan. Die laatste "rijdt dus beter". Snap je?

Ik wilde ook een dx9 aanschaffen maar mijn half jaar oude dx7s voldoet prima voor
het helivliegen.
Geen schaal heli dus nix meer nodig.
Kan alleen slecht geloven dat een dx9 tov dx6 je helies beter gaan vliegen.
Kwestie van instellen.
Enige verschil zouden de gimballs moeten zijn.

Nou.... je voelt (als je een beetje oplettend bent en je heli goed kent) al verschil, verbetering als je, zonder verder ook maar iets aan heli, afstellingen, programmering of wat dan ook te veranderen, bij een oude FC-18 de 35 MHz module vervangt voor een 2.4 gieg module en bijbehorende ontvanger.

Ik dacht dat ik me dat verbeeldde, maar Jan (Corrien) bevestigde dat dit inderdaad goed mogelijk en voelbaar is.

En dan praat je dus over uitsluitend de signaaloverdracht, waar bij een standaard FC-18 al niet veel op aan te merken viel. Géén andere gymbals of betere potmeters of wat dan ook....
In de tijd dat PCM nét geïntroduceerd werd, waren processors nog niet heel snel, en leverde die PCM een kleine tijdsvertraging van ongeveer 0.02 sec (één extra pulstrein) op, maar men dacht dat dat niet uitmaakte, want de servo's waren in die tijd ook niet erg snel, ongeveer 0.15 tot 0.2 sec was vrij normaal.
Toch was dat voor een hoop mensen goed te voelen, en voor veel wedstrijdvliegers aanleiding om voorkeur te geven aan het oude PPM systeem....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zijn de stick-potmeters van de DX9 van betere kwaliteit en heb je zodoende meer feeling over de helikopter.

Wat Bert zegt heb ik ook ervaren, ik had een Logo 500 en stapte over van PCM 1024 (is 1024 stapjes over een volledige uitslag) over naar 2,4 ghz en merkte meteen dat de heli sneller reageerde op minimale input in de hoover. Tijdens rondvlucht merkte ik geen verschil.

Ik vlieg met verlengde sticks en een zenderpult om maximale nauwkeurigheid te bereiken met sturen, mijn FF9 heeft duidelijk fijnere sticks dan mijn DX6i. Dus ook daar valt winst te behalen.

Met de DX9 heb ik geen ervaring, maar ik vermoed dat die wel een stuk beter is dan de DX6

Wordt een ESC gereset wanneer je deze aan een nieuwe zender bind?

Ik ben daarstraks wel even (serieus) geschrokken bij het testen van m'n 450 sport met de Dx9.
Heel het proces ven binding, zender instellen, servo's nakijken,... gedaan. Alles nog eens gecontroleerd. Heli in normal mode van de throttle hold gehaald. Geen probleem.
Dan eens naar "idle" up en g*dv**me gaat die heli toch wel zonder soft start dadelijk naar de ingestelde 80%, samen met weinig negatieve pitch ging de heli dadelijk een halve meter de hoogte in, throttle hold er op en "BAF" recht naar beneden het terras op. Gelukkig met trainingskruis, hier was een ziptie losgeschoten maar verder geen zichtbare schade.

Alles nog maar eens nagekeken, niks gevonden. Tot ik eens weer naar de biepjes van de ESC ging horen. "Dat is vreemd." ESC opnieuw geprogrammeerd en alle problemen waren van de baan.

Ah ja, ook hier heb ik het gevoel dat de heli beter te besturen is (opletten wat ik schrijf ;-) met de Dx9).

Maar ik dacht "eens de ESC geprogrammeerd, altijd geprogrammeerd"... Niet dus????

Ik had het met mn align 35 amp regelaar.
schoot af en toe uit zichzelf de governor aan.

normaal kan dat niet. Ook niet als er opnieuw aan een zender wordt gebonden.
Ik hoor het ook eigenlijk zelden, dus ging er van uit dat die van mij gewoon af en toe zijn "maandelijkse" periode had, maar dan gelukkig wat minder vaak dan eens per maand

wat wel kan, is dat de regelaar dacht dat het om een autorotatie bailout ging.
dan gaat ie ook zonder soft start in 1 keer naar de ingestelde waarde...

zolang hij nog optoert, is de soft start actief.
eenmaal opgetoert, niet meer.
Kan wijs zijn ff te kijken wat er gebeurde ;-)

Wordt een ESC gereset wanneer je deze aan een nieuwe zender bind?

.................

dadelijk naar de ingestelde 80%, samen met weinig negatieve pitch ging de heli dadelijk een halve meter de hoogte in

Niet van het binden aan een nieuwe zender, want de ESC bind zich niet.

Maar een heel enkele keer doet die ESC dat, en hij doet het niet uit zichzelf, er is "iets" wat dat uitlokt. Wat, daar ben ik ook nog niet achter, maar het is me bij afstellen en inregelen van heli's meerdere keren overkomen. Daardoor heb ik er een gewoonte van gemaakt, de heli niet op te toeren voor de piepjes voorbij zijn, en altijd even mee te tellen met de vierde reeks.

Maar zolang ik niks aan de heli veranderd heb, is het me nog niet overkomen dat de programmering onverwacht wijzigde

Wat ik wel vreemd vind is dat jouw heli kans zag, op te stijgen met de pitch op negatief....

Of lees ik dat verkeerd?

Groet, Bert

Klopt dat hij dat deed. Pitch stond zeer weinig negatief (moet ik eens nameten hoeveel negatief dat is) en de heli ging wat de grond af.
Nu, dan gaat het natuurlijk snel. Ik herinner me dat ik als reactie dadelijk ook wat pitch heb gegeven en vervolgens (bijna gelijk) de throttle hold.

Na herprogrammeren ESC gaat hij tijdens de softstart helemaal NIET zelf de lucht in. Ik moet zelfs redelijk wat pitch geven (richting midstick) wil hij de lucht in gaan.

Ik vond het erg vreemd dat na het binden met een nieuwe zender en verder geen wijzigingen aan de heli of zijn elektronica, de ESC opnieuw moest geprogrammeerd worden. Toch even schrikken!

't betreft een Align RCE-BL35P

Je heli KAN domweg niet opstijgen onder de ruwweg 2 graden positief, ongeacht hoe hoog die ESC uitstuurt.

Het KAN gewoon niet: bij 2 graden positief heb je zoveel toeren nodig dat de kop dat niet verdraagt. Pas boven de 3 graden wordt een onbedoeld opstijgen enigszins aannemelijk....

ERGO: hij stond met 100% zekerheid niet negatief....

Dus ik denk dat er méér aan de hand was dan alleen een regelaar die zijn softstart vergeten was....

Groet, Bert

+1..
Of je hebt stiekem zelf al veel eerder veel pitch gegeven dan je zelf denkt.

Maar zolang de pitch negatief is komt hij 100% zeker niet los.
Zelfs bij 0 pitch komt ie niet los, alleen als er een hele rare windvlaag onder schiet.
stelregel is dat je toch ongeveer 5 graden positief nodig hebt

Ik had het met mn align 35 amp regelaar.
schoot af en toe uit zichzelf de governor aan.

wat wel kan, is dat de regelaar dacht dat het om een autorotatie bailout ging.
dan gaat ie ook zonder soft start in 1 keer naar de ingestelde waarde...

zolang hij nog optoert, is de soft start actief.
eenmaal opgetoert, niet meer.
Kan wijs zijn ff te kijken wat er gebeurde ;-)

Bovenstaande had ik gisteren niet gezien.
Maar als ik nu lees dat jij met een gelijke ESC ook problemen had moet ik misschien eens uitkijken naar het vervangen van deze ESC. Zal voorlopig de biepjes steeds tellen.

Eigenlijk moet ik ook wat naar mezelf kijken. Ik wist dat die reeks biepjes begon met één maal biepen. Na binden en instellen met de Dx9 viel het me op dat hij startte (na de initialisatiebiepjes) met 3 biepjes. Maar toen heb ik er verder geen aandacht aan gegeven.

Vervolgens heb ik de throttle hold (staat op 0% vlakke curve, bij m'n Dx6 had ik die op 10% staan) uit gezet terwijl de Flight mode schakelaar in "normal" stond (0% throttle bij stand 1, low stick dus). Geen throttle/pitch gegeven (ben ik zeker van) en throttle hold weer actief gezet.
Vervolgens naar flight mode 1 (flat curve van 80%) en dan de throttle hold er af.
Toen ging het dus mis, dadelijk vol vermogen en de heli steeg op. Ik heb nog goed nagedacht over al mijn handelingen en ben er vrij zeker van dat ik tot dat moment géén pitch gaf. Pas op het moment van opstijgen heb ik pitch gegeven om de heli vliegend onder controle te krijgen, maar dan dadelijk van dat plan af gezien en throttle hold er op.
ALS ik al pitch ZOU gegeven hebben voor ik de throttle hold uit zette dan was het ver van midstick. En ik ben zeker dat bij midstick de pitch net geen +5° is.

Dat van die automatische autorotatie bailout is een mogelijke verklaring. voorlopig de enige mogelijke verklaring aangezien er later met soft start geen automatisch opstijgende heli te zien was. Terwijl ik niks aan de throttle of pitch curves heb gewijzigd.
Moet ik eens in de handleiding kijken of die ESC zo iets heeft als een bailout. (of zit dit in de zender?)

De ESC stond na binden met de Dx9 in "airplane" mode. Misschien dat dit iets kan verklaren.

Bij de Dx9 kan ik een delay inschakelen voor de hold-mode. Maar bij een ESC met softstart mag die toch gewoon uit staan?

Dus ik denk dat er méér aan de hand was dan alleen een regelaar die zijn softstart vergeten was....

Dat geloof ik best.
Maar hoe verklaar je dan dat na herprogrammeren ESC de heli dit niet meer doet? Van de zenderinstellingen ben ik helemaal af gebleven.

Ik zou erg graag de reden vinden want het was even een ERG spannend moment... Wil ik niet meer herhalen.

De bailout werkt bij de meeste regelaars weer net ff anders.
hoe het bij deze zit weet ik eigenlijk niet precies..
ik weet wel dat hij verdomt hard op kan toeren als de soft start niet actief is. vaak gebeurt het als de rotor nog niet stil staat..

Vervangen hoef je hem niet.. is gewoon een goede regelaar.
die van mij wilde vroeger wel eens op governor schieten, maar hij heeft het nu al een paar jaar niet meer gedaan.
geen idee waarom..

Piepjes tellen hoeft ook weer niet.. iig, ik zou er het geduld niet voor hebben ;-)
Af en toe een beetje in de peiling houden, ok.. maar letterlijk alles blijven tellen?
ook het puntje opstijgen is gewoon raar, kan eigenlijk niet.
ik gok dat heel de besturing gewoon even een vaag moment had.

Waar je wel even naar kunt kijken, is delay.
in veel zenders zit een delay optie, waarmee je abrupte wijzigingen (zoals naar een idle up schakelen) een overgangstijd mee kunt geven.

Back