Mijn heli ervaringen en vragen

met een 2s 1900 mAh vlieg ik met de T Rex 600n 4 x 10 minuten,
en gebruik ook de glow-plug 4 keer uit deze lipo,
dan is die niet eens half leeg, maar ik ga hem verwisselen

met de 700e vlieg ik 5 x 7 minuten en een 2s 2200 mAh lipo is dan ook zo iets van 1/2 leeg, en ik ga hem verwisselen

met de Gaui en HV servo's vlieg ik 3 setjes á 6 tot 7 minuten leeg,
de 2000 mAh lipo ga ik dan verwisselen, hij is iig niet half leeg

ik hoop dat je daar wat aan hebt

groetjes, Uwe

Op mijn TREX700 gebruik ik rechtstreeks een 2S LiFE 2100mAh (dus zonder extra BEC), waarmee ik de 4 servo's (non-HV) en mijn RX (Spektrum AR7200BX + sat) voed. Na elke tweede vlucht (telkens 5min) laad ik er ~400mAh terug in. Dus iets van 40mAh per minuut, ofte een gemiddeld verbuik van 18W tijdens de vlucht.

HV servo's schijnen wel een heel stuk meer te verbruiken dan non-HV servo's. Als je voedt op 3S achter een BEC zal het stroomverbruik allicht ook evenredig dalen.

Mijn belangrijkste reden om een volledig aparte voeding te hebben voor de elektronica, is het beperken/uitsluiten van verdere schade bij uitval van de ESC (bv door overbelasting/oververhitting). De ESC's krijgen het bij die zware machines echt wel zwaar te verduren, en vormen dan een potentieel risico op een total loss is als je daarop betrouwt voor de voeding van je besturing. Je moet dan wel zien dat je alternatief RX power circuit wél voldoende betrouwbaar is (en ook niet vergeten die batterij op tijd op te laden).

Mijn LiFe batterij is voor extra veiligheid ook met twee aparte servo stekkertjes op de RX ingekoppeld, en samen met alle andere RX stekkertjes vastgezet met hot-glue aan de casing.

Waarom niet de BEC vanaf de aandrijf-accu ? Dat scheelt weer gewicht en storinggevoelige punten. En heus, mocht je motor stoppen door te ver leegvliegen, is er ruim voldoende sap over om je besturing draaiende te houden.

Tja of je regelaar stopt er mee of er gebeurt iets met je accu of bekabeling, dan heb je je externe bec altijd nog om de heli in een auto rotatie te sturen en nog wat proberen te redden. Ik heb het niet op de 500, maar op een 600 of 700 zou ik het alleen al gezien de prijs van onderdelen wel doen.

Dat is waar, maar als je van die digitale stroomvreters onder je swash hebt staan, heb je er wel een zorg bij. Ik bleef beperkt tot de 500 size.

Vraag het eens aan Heli Uwe, die is daar momenteel mee bezig.

Succes !

Waarom niet de BEC vanaf de aandrijf-accu ? Dat scheelt weer gewicht en storinggevoelige punten. En heus, mocht je motor stoppen door te ver leegvliegen, is er ruim voldoende sap over om je besturing draaiende te houden.
Is ook een optie.
Anderzijds, als er iets erstig mis gaat met je ESC, en dat veroorzaakt een kortsluiting op je 12S lipo, is je RX voeding dan nog wel continu gegarandeerd?

Het gaat om een 600-size schaalheli. Vbar FBL controller er op en digitale servo's.

Ik heb toch iets meer vertrouwen in een apart circuit (voeding, BEC) voor de besturing dan mee op de aandrijf lipo.
Akkoord, ik voeg storingsgevoelige punten bij, maar het enige verschil is een extra lipo. En als de kans bestaat dat die lipo er uit gaat, dan is de kans minstens even groot dat de aandrijf lipo er uit gaat. Zo niet groter (wordt veel meer van gevraagd).

Uiteraard is het makkelijker om maar met één lipo te werken dan een aparte voor de besturing. Al is dat relatief.

Een bijkomende backup voor de besturing is misschien een 2de 3S lipo welke ik parallel over de eerste zet. Maar is weer extra gewicht en je kan blijven bij beveiligen...

Ik zal dan voorlopig rekening houden met een 30 tot 40mAh verbruik per minuut. Ga ik toch sowieso de eerste vluchten testen, maar dan heb ik een richtgetal.

Alweer allemaal erg bedankt voor de tips en bedenkingen!
(iemand nog een idee over de active freewheeling functie en het inzakken van het toerental bij m'n Hirobo Lama?)

Dat is waar, maar als je van die digitale stroomvreters onder je swash hebt staan, heb je er wel een zorg bij. Ik bleef beperkt tot de 500 size.

Vraag het eens aan Heli Uwe, die is daar momenteel mee bezig.

Succes !

Gaui X7: geen BEC, v-bar, s-bus, HV-servos en direct stroom uit een 2s 2000mAh, dat is alles

gr. Uwe

Heeft er iemand ervaring met volgende 4-blads rotorkop van Double Cats?

Monster 4 Blades Rotor Head

600_4_4.jpg

Ik zou me deze willen aanschaffen voor op de BO-105. Lijkt me wel knap!
Samen met de Matt grey scale 4 blade gaat dit een mooi realistisch beeld geven volgens mij.

Maar naast het realistische beeld heb ik wel graag betrouwbaar materiaal.

Anders wordt het de Century Diamons 4-blade all metal head

PAJCIAOFOLCGCALE.jpg

Maar is véél minder schaal...

Hallo @Nevermore,
Ik heb daadwerkelijk nog niet de ervaring met deze kop maar heb hem wel hier op de plank liggen (wel een nieuwer model)
zie ook mijn draadje:tt-agusta-a109-trex700e-f3c-mechaniek-8

Tis een hele mooie rotorhead en ziet er zorgvuldig uit zoals ie geleverd is maar nogmaals vlieg ervaring heb ik hier nog niet mee.
Ook een mooie combinatie met de Spinblade's Matt Grey/Black alleen zijn deze bladen met een 4mm bladbout en deze kop heeft een 5mm bladboutje,maar spinblade's levert deze ook op bestelling met 5mm boring

S6
Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant! Alleen spijtig dat je er nog geen vliegervaring mee hebt.

Wat zeker ook interessant is, dat spinblades hun grey/black serie levert met 5mm boring op bestelling. Moet ik onthouden!

Gisteren bijna de vierbladskop besteld. Tot ik dacht: waar ga je daar onderdelen voor vinden?
Iemand een tip?
Of maar kopen en tegen dat ie versleten is er een andere kop op?

gewoon.
niet crashen ;-)

nu weet ik niet hoe de constructie is..
ik heb er ooit 1 gehad die volledig rigid was, dus geen feathering schaft, geen rubbers.
je schroefde de bladhouders direct met de bout in het centrale stuk.
en bouten kun je overal vinden..
lagers ook.

en voor je nu de bladhouder of centrale deel kapot hebt...

daarnaast, vaak als je dit soort zaken belt, kunnen ze best iets voor je betekenen..

Gisteren bijna de vierbladskop besteld. Tot ik dacht: waar ga je daar onderdelen voor vinden?
Iemand een tip?

Ik zag dat jij de 600 versie wilt aanschaffen en onderdelen zijn bij Sportsmoto uk gewoon leverbaar of rectstreeks bij DoubleCats
wat betrefd de vliegervaring zou je ook eens contact op kunnen nemen met leden uit mijn draadje,ronny bijvoorbeeld die vliegt er ook mee (wel het oudere model trouwens met al die verstelbare linkjes etc etc

gewoon.
niet crashen ;-)

nu weet ik niet hoe de constructie is..

Idd niet crashen maar dit kan altijd gebeuren:(

.. ik denk, als je een heli met zo'n rotorkop crasht,
heb je ietsje meer nodig als een paar onderdelen
zo als lagers en zo ...

dus echt niet crashen,
maar, wat je zegt, Jeroen, kan altijd .

Groet
Uwe

Klopt helemaal Uwe! En het is ook de bedoeling niet te crashen. ;-)
Maar onderdelen kunnen om allerlei redenen stuk gaan, dan heb ik graag een backup.

Ik zal eens kijken bij de fabrikant of de spares makkelijk te krijgen zijn. Bedankt Jeroen!

Alleen zal de schaalkop waarschijnlijk nog even moeten wachten. Vandaag net een Century Ecureuil gekocht.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?p=3469137

Iemand een tip?

Het is mij letterlijk nog nooit gelukt met de schaal vliegstijl een rotorkop te verslijten... Zelfs de goedkope CopterX rotorkopjes voor de 450 serie houden zich wat dat betreft verbazingwekkend goed....

Dus zolang je niet crasht, zou ik me over onderdelen geen zorgen maken...

Groet, Bert

Je kunt ook een crash kitje meebestellen. Maar als je de kop krom vliegt zul je dus een nieuwe kop moeten kopen.

Dat is goed nieuws Brutus! Ga ik me er verder geen zorgen om maken.

Crashkit kopen... Ik zit al met zo veel onderdelen waar ik niets mee doe. ;-)

Back