Mijn heli ervaringen en vragen

Verslijten van een kop...
Zelfs met mijn vliegstijl heb ik een kop zelf nooit versleten..

Druklagers wel.. kop zelf niet..
zelfs feathering is nog dezelfde als ooit toen hij nieuw was
Ik crash ook niet zoveel, dan kan er weinig fout gaan

Zelfs druklagers heb ik nog nooit weten te verslijten...

Een heel enkele keer heb ik wel eens wat ballinkjes gehad die wat ruim werden, en ik heb Vario er wel eens naar gevraagd (inclusief opgaaf van de ruimte die ik gemeten had) en ik kreeg als laconieke antwoord terug, dat zij een exemplaar in hun demo-vloot hadden met 4 x zoveel speling, maar dat ze geen verschil in vlieggedrag konden merken tussen die kop en eentje nieuw uit de verpakking.

Maar goed, ik draai ook erg conservatieve toerentallen en hanteer een "bejaarde" vliegstijl...

Daarentegen maken de machines dan wel weer uren zat....

Groet, Bert

Op de 600 verslijt ik redelijk wat druklagers.. een setje per half jaar..
Geen idee waarom. Zal toch de vliegstijl zijn
Al vlieg ik bij lange na geen 3d.. maar blijkbaar is dat niet nodig om druklagers te verslijten.

Op de andere (kleinere) heli's heb ik er dan absoluut geen last van, die zitten er al jaren in

Ball links, op alle heli's gaan ze eeuwig mee, op de 600 ben ik nu aan mijn 2e setje kop ball linkjes bezig
De oude set kwam bijna uit zichzelf al los. Ze zijn ook van een ander soort kunststof dan de andere, misschien dat dit de slijtage verklaard.

Zoals jullie misschien reeds hebben gelezen in het algemene topic over heli aankopen heb ik (eindelijk) een Century AS350 Ecureuil "Los Angeles County Sheriff" kunnen kopen.
Eindelijk omdat ik al voor de zomer contact had met de verkoper. Dat is stil gevallen. Tot ik plots opnieuw werd gecontacteerd door de verkoper.
Even nog getwijfeld, want had net de BO-105 "politie" gekocht van een MBF lid. Och ja, beide zijn het unieke helikopters, zal met beide dan ook maar vliegen.

Even wat foto's van de AS350, betere volgen later nog.

42c048511ecd85ecb35af41389a6f76f.jpg

d848ff25b8e1aa80b6eb110d6ca05b85.jpg

932d024d5292f50d134d7cf42d917459.jpg

317a6eeb51e97e3f69465a8c430a5584.jpg

Nu, nog enkele elektronica vragen:

- er zit ni een NiMh ontvanger accu in. Vervang ik deze beter door 3S lipo en BEC? Of is de accu betrouwbaar genoeg?
- ook denk ik een Scorpion backup guard te installeren. Nuttig of alleen maar extra gewicht? En dan samen met de Ni accu of de BEC?
- zit standaard Align 600 electronica in. Oa. de ESC rce bl 100g. Is dit een goede ESC? Ik heb nog een HK YEP 100A liggen. Zou ik de Align vervangen? Ben erg tevreden over de YEP in mijn Hirobo Lama, vooral de softstart dan. Alleen het probleempje van de governor bij de lama. Maar zou geen gekend probleem zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nimh accu's zijn jaren gebruikt, en worden nog steeds toegepast.
alleen even kijken hoe de staat van de accu is.

Een nimh kan na een stevige tijd niets doen wel eens een beetje rot worden.
Als je hem dan laad, piekt het voltage in no time omhoog waardoor hij vol lijkt, onder belasting donderd het voltage vlot omlaag.

Paar keer cyclen (ontladen/laden), en vaak komen ze dan weer een beetje bij
dan ga je ook opeens zien dat hij steeds meer lading kan ontvangen van de lader.

Daarom is het zeker bij een nimh of nicd eigenlijk en must om een voltage indicator oid aan het model te hangen.
Dan kun je zien wat de accu tijdens een vlucht doet, en kun je besluiten hem neer te zetten als hij het rood in schiet.

Op zich is er niets verkeerd aan een nimh accu als ontvangeraccu.
ff kijken of de huidige accu nog goed is. vertrouw je hem niet, andere erin.

2S lipo met bec kan ook natuurlijk. Probeer wel 8 ampere bec te pakken.
qua gewicht heb je dan een voordeel, lipo is lichter.
Of het voordeel opweegt tegen de kosten is iets wat je zelf moet bepalen ;-)

Scorpion guard of niet?
Lijkt me op zich een mooi systeem. Ik vermoed dat het ding zich oplaad tijdens het vliegen, en het overpakt wanneer de hoofdstroom wegvalt
Hoe het omgaat met de 6volt ontvangervoltage en zijn eigen 5volt kan ik even niet achterhalen.
Of het nodig is?
persoonlijk vind ik van niet. Maar dat is persoonlijk ;-)
Voor het gewicht hoef je het iig niet te laten, 38 gram past er wel bij denk ik ;-)
Is wel weer een ding extra om bij te houden..
Scorpion Backup Guard Review By Mr. Mel - Scorpion Power System
En persoonlijk heb ik nog maar 1 keer meegemaakt dat een BEC het bij mij opgaf.
De oorzaak was overbelasting.. servo's versleten, trokken teveel stroom, op een gegeven moment houdt het op..
Verder heb ik het nog niet gezien/meegemaakt..

Qua regelaar:
over de aligns hoor je eigenlijk geen gekke dingen..
de 80 ampere (wat eigenlijk een castle was) fikte nog wel eens uit, maar de 100 amp hoor je niets van.. Dus goed
Voel je jezelf prettiger met de YEP, ben je natuurlijk vrij om dit alsnog uit te wisselen ;-)
maar nodig is het niet

Aan Teunis zijn opmerkingen heb ik letterlijk niks toe te voegen, of zelfs maar op of aan te merken, dus rest mij alleen maar te zeggen:

Da's 'n heel toffe heli!

Groet, Bert

Wederom: enorm bedankt voor de bijdrage!

Heb nog een 10A BEC liggen, die gaat er in. De heli is begin 2012 gebouwd. Er is nagenoeg nooit mee gevlogen, dus ik ben niet meer gerust in de NiMh accu na die tijd.

Over die ESC van Align vond ik ook een topic (ander fora ) met brand... Daarom mijn twijfel. En natuurlijk de prachtige softstart van de YEP. Maar ik ga eerst testen met de Align.

Wat leuk is, is dat ik al een hele tijd met de erg vriendelijke bouwer heb kunnen praten. Heb zelfs het merk en nummers van de lak gekregen!
Hij bouwde de heli voor een klant, die klant heeft er eigenlijk niet mee durven vliegen. Vervolgens is de heli begin dit jaar verkocht aan diegene waarvan ik hem kocht. Ook die man heeft er nooit echt mee gevlogen ivm. persoonlijke zaken (geen tijd).
En nu ga ik er wel eens mee vliegen! ;-)

Heeft ook al een schaalcockpit. Dashbord dan en voetenstuur piloot. Ik wil dit nog verder gaan uitwerken met stoelen ed.
Deuren, voor en achter, kunnen open.
Navigatieverlichting is los van de zoekspot en landing light te bedienen. Nu nog met schakelaars onderaan op de romo. Ik ga er 2x een picositch van dimension engineering in zetten zodat ik met de zender kan schakelen.

Een filmpje gemaakt door de bouwer:
[media=youtube]FNr-mvKTe3k[/media]

..veel plezier met de heli @Nevermore:

trouwens,
in mijn Varios (Benzine-Trainer en Bell 47 G III)
heb ik in alle 2 NIMH 4,8 volt paks met power leds,
die ik bij het vliegen en bij bewegen van de servos zie.

Een uur vliegen,
thuis rustig opladen (duurt wel wat)
en de accus heb ik nu al 4 jaar in zitten,
die van de BT is ook veel gebruikt maar nog heel goed.

Groet
Uwe

4 jaar is wel een tijdje. En je vertrouwt daar nog op?
Nu ja, als ik die Scorpion backup zou installeren moet ik me er in eerste instantie geen zorgen om maken.

het zijn gewoon oplaadbare batterijen,
die je 1000 keer kan opladen,
en de accu zaklantaren en in de draadloze hoofdtelefoon
en in de televisie afstandbediening zitten ze al 5 jaren en meer

Ja akkoord. Net zoals in het speelgoed van mijn kinderen. ;-) Zo ver ben ik ook.

Maar ook bij die accu's gaat het een hele tijd goed, tot mijn zoontje komt klagen "dat ik zijn accu's van zijn rc auto niet goed geladen heb". Defect dus. Bij een pack is dat dan meestal maar 1 uit de reeks, maar dan is het pack wel stuk.

In mijn heli merk ik dat niet graag na 1 minuut vliegen, bij een snelle bocht op 10m hoogte...

zeker niet, @Nevermore:

ik ben ook niet zeker, of ik die accus naar een bepaalde tijd
verwissel en 2s lipos gebruik,
maar de accus zijn lang goed en worden langzam minder,
en een lipo is goed of niet,

ga je 8,4 volt met een BEC naar 4,8 volt voor de Futabas regelen,
voel je heel laat als het mis gaat,
daar kan een cel van de 2 s wel op 2 volt zijn,

bij de 4,8 volt NIMH zie je langzaam, dat ze in richting 4,4 gaan,
maar dan ben ik al een uur gevlogen.
Voordeel is het, je hebt geen BEC nodig.

4 jaar is wel een tijdje. En je vertrouwt daar nog op?
Nu ja, als ik die Scorpion backup zou installeren moet ik me er in eerste instantie geen zorgen om maken.

Wat kan ik zeggen...

Mijn Cobra (maiden 2005) heeft na vier jaar NiCd, en 5 jaar NiMH, afgelopen zomer een nieuwe NiMH gekregen, gewoon omdat ik toch bezig was: de BO105 heeft vanaf 2008 zes jaar met zijn NiMH setje gedaan, en hoewel nog ruimschoots veilig (5000+ mAh restcapaciteit) werden ze afgelopen jaar vrij "plotseling" wat minder (7200 mAh nominaal).

De truuk die ik gebruik is gewoon minimaal de dubbele capaciteit plaatsen van wat je in extreme gevallen nodig hebt, en op regelmatige tijden (bij mij is dat iedere keer als ik van zee thuis kom, dus ruwweg om de 14 weken) de capaciteit te controleren door een aantal keer te ontladen en te laden.

Dubbele capaciteit, omdat zelfs een volledig verrotte NiMH nog steeds ongeveer de helft van zijn capaciteit vertoont. Dan loop je uitsluitend nog risico dat bijvoorbeeld 1 cel onderbreekt of sluiting maakt, en die kans is acceptabel klein.

In de Cobra gebruik ik gewoon een enkel pakket, in de BO een parallel geschakeld dubbel pakket, i.v.m. de toch wat dorstigere 9206 servo's.

Bij breuk in een pakket blijf je veilig, bij een kortgesloten cel gaat er een vereffeningsstroom lopen en merk je (bij afdoende preflight check) ook gauw genoeg dat er wat aan de hand is.

De kleine risico's die dan nog overblijven, vallen onder dezelfde noemer als dat een autogordel ook vervelend is als je op de kop in een sloot terecht komt, en aanverwante drogredenen. Back-up schakelingen kunnen ook falen, en erger, een zelden of nooit gebruikte back-up accu kan ingeslapen zijn, en dan heb je er ook bitter weinig aan.

Voorwaarde voor het geheel is wel een lader met goede laad,- ontlaad, en capaciteitsmeet mogelijkheden.

Mij heeft dit nog nooit in de steek gelaten, in ieder geval.

Groet, Bert

Voorgaande 2 postings hebben me overhaalt. Ik ga nog wat vertrouwen op de rx accu die er nu in zit. Wel eerst even een paar laadt / ontlaadt cycli geven.

Wijs ;-)

Je zal zien (meeste laders hebben zo'n mooi schermpje met capaciteit etc wat hij bijlaadt) dat hij de eerste keer cyclen niet zo gek veel laad, 2e keer vaak al meer, etc etc tot het een beetje gelijk blijft.

Trouwens, is de heli uberhaupt wel een keer de lucht in geweest?
als dat nl niet het geval is, zou je echt alles ff na moeten kijken of er geen gekke dingen uit rollen
afstelling, linklengtes et

De heli heeft gevlogen. Zie ook het filmpje. Maar ook nadien nog.

Nu, sowieso kijk ik alles nog na voor de heli de lucht in gaat. Doe ik met al mijn 2de hands heli's en zeker bij de schaalhelikopters.

Zelfs de ESC programmeer ik volledig opnieuw.

Heb vandaag het "probleem" van deYEP 100A ESC op mijn Hirobo Lama gevonden.
Had dus vermogen dat terugviel wanneer ik in governor mode liet optoeren. Het vermogen nam toe en dan bij de piek viel het hoorbaar een heel pak terug om dan stabiel te blijven.
Was dan maar zonder governor bezig met +- vlakke curve. Maar ook dan had ik een merkbaar terugvallen van vermogen. Heli ging optoeren, vermogen bleef goed. Maar wanneer ik meer pitch gaf om op te stijgen viel het vermogen een stuk terug om vanaf dan goed te blijven.

Nu heb ik de "active freewheeling" functie van de ESC uit gezet. Niks problemen mee!
Dus vandaag wat gevlogen met de lama in governor mode. Ga dit uiteindelijk dan toch zo laten.

Mijn afkeer van governor was dus niet terecht!

Wat zou die functie dan precies moeten doen?

Om eerlijk te zijn, nog nooit van gehoord, dat "active freewheeling"....

Als ik het moet vertalen, kom ik op "actief uitbollen" (belgisch, in NL zouden we uitrollen of zoiets zeggen) en die term zegt me niks...

Groet, Bert

Back