Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

De haakse aansluitingen hard gesoldeerd met m'n "special papje uit Germanika"
Met een beetje extra aandacht lukt het steeds beter en mooier ;)

Ik heb de zacht-soldeerversie ook maar laten komen en deze werkt ook super-de-luxe :yes:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die kraantjes zitten meestal per 2 op de stoomcilinder.
Deze dienen om condens water af te voeren tijdens het voor verwarmern of starten van de machine.
Begrijp ik het nu goed dat je nu 1 kraantje op elke schuifkast gaat zetten?

Dan voer je alleen condensaat af wat in de schuifkast ontstaat, de cilinders voeren het condensaat dan af via de schuif naar uitlaat.

Ik heb op mijn vrachtwagen ook een aftap op de schuifkast zitten, maar had achteraf liever 4 kraantjes op de cilinders gehad, bij het eerste aanlopen van de machine komt er bij mij nog een hoop condensaat door de schoorsteen naar buiten.
Ik heb al eens gehad dat dit water door de vlampijpen naar beneden liep en zo het vuur bijna bluste...
Maar ik heb een vrachtwagen met staande ketel en geen boot/sloep.

Dat staat toch zo ook in mijn reactie #259# John 33 :confused:
Je moet het ook een beetje in perspectief zien. M'n Saito heeft helemaal geen speciale kraantjes en andere piefjes en heeft nog nooit iets laten merken van condensaat wat in de weg zit en is direct zo sterk als een beer.

Bovendien.............een D10 heeft maar 2 schuifkastjes en het "condens-probleem" is eigenlijk meer iets voor een koude compound en/of een expansie-machiene .................

En idd het condensaat van de uitlaat en indien nodig bij de start uit de schuifkasten worden afgevoerd maar niet naar de schoorsteen. Deze komen eerst in een condensaatvat/olieafscheider en de dan overgebleven waterdamp gaat naar de schoorsteen.

Laatst bewerkt:
Kan er iemand precies uitleggen hoe zo een automatische "drain cock" werkt?
Ik heb ergens gelezen hoe de werking zou zijn , maar eigenlijk was het maar een verwarrende uitleg.

Dirk

Kan er iemand precies uitleggen hoe zo een automatische "drain cock" werkt?
Ik heb ergens gelezen hoe de werking zou zijn , maar eigenlijk was het maar een verwarrende uitleg.

Dirk

Er is niets automatisch Dirk, althans niet bij mij .................alles is handmatig. ;)

Dus je duwt de kogel manueel van zijn zitting als ik het goed begrijp?

Op deze site heb ik wat gevonden over automatische "drain cocks".
helen13

Dirk

Dus je duwt de kogel manueel van zijn zitting als ik het goed begrijp?

Op deze site heb ik wat gevonden over automatische "drain cocks".
helen13

Dirk

Precies andersom. In plaats van een gewone spindel die vaak een punt heeft en je in/uit een gaatje draait bij een kraantje druk ik met een stompe spindel tegen de kogel aan. In princiepe is hij dicht en je gebruikt hem alleen tijdens het starten/opwarmen van de cilinders met stoom mocht dit nodig zijn vanwege de te grote hoeveel condens.

Is btw wel een heeeeeeeeeel mooie link hoor Dirk ............
Dit is echt "hogeschool stoombouw" ...............zo ver ben ik bij lange na nog niet .......

Laatst bewerkt:
Precies zo heb ik ook de spuikraan van mijn ketel gemaakt vorig jaar.

puntige spindel bleef lekken, dus uiteindelijk de zitting opnieuw gemaakt waar nu een 5mm kogel tegen aan wordt gedrukt dmv een stompe spindel.

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Ik heb je verhaal verkeerd gelezen, dacht dat er maar kraantje per cilinder gebruikt zou worden, is duidelijk nu.

2 spindeltjes gemaakt. Buiten schroefdraad M5 x 0.5 en binnenschroefdraad M3 x 0.5. = voor de montage van het handwieltje ;)

full

2 spindeltjes gemaakt. Buiten schroefdraad M5 x 0.5 en binnenschroefdraad M3 x 0.5. = voor de montage van het handwieltje ;)

Ziet er prachtig uit, complimenten!
Vraagje: als de spindel/klep wat vaster zit, draai je dan niet de handwielbout los?

Groet.
Paul

Laatst bewerkt:

Ziet er prachtig uit, complimenten!
Vraagje: als de spindel/klep wat vaster zit, draai je dan niet de handwielbout los?

Groet.
Paul

Dank je Paul .

De "ploaties" zijn voorbeelden en zoals je het zegt zou dat misschien kunnen.
Maaaaaaaaaaar het gaat hier maar om M3 en die heb ik ook in het handwieltje getapt.

Als het straks allemaal klaar is zit er een M3 tapeindje geborgd met 638 in het spindeltje en zit het handwieltje met eigen schroefdraad (is nu ook) vast en wordt dan geborgd door een rvs M3 moertje.

Op ploatie # 130 en/of 132 # is het railsje te zien voor de oliepotjes die de krukas lagers moeten gaan smeren. Past perfect... maar op de plaats van de montage vond ik het toch iets te iel. Het is maar 0.3 mm dik tenslotte :rolleyes:

Een super Brulee-brandertje van de Action (voor weinâgh) en flesje gas uit de bouwmarkt (voor weinâgh) en een soldeerpapje uit Germanika......ook niet echt duur als je merkt wat voor gemak je er van hebt...........konden dit samen oplossen ..............had het liggen allemaal, maar moest er ff opkomen ...............
full

Het belangrijkse..............je moet het op een of andere manier klemmen..

Van 1.5 mm verenstaal 2 klemmetjes gebogen want ik wilde het niet met de vingers vast houden en klemmen natuurlijk................:showass:

full

En in luttele seconden met het Action (super) brandertje alles gesoldeerd Zelf vind ik het een verbluffend resultaat zo met die Germaanse smurrie in combinatie met het verhitten via een brandertje :D

full

Mijn stoom en verspanningsbeleveningssen

Dunsz,

ik neem aan dat dat germaanse (soldeer)papje van je niet de Brasso is?

Doe mij het recept eens svp?

Dunsz,

ik neem aan dat dat germaanse (soldeer)papje van je niet de Brasso is?

Doe mij het recept eens svp?

Hoi Peter .....'t zal de leeftijd zijn :rolleyes:.............ik dacht echt dat ik je "prive" had beantwoord op 3 april jl ..............sorry :hammer:

Maar idd de zacht en de hard-soldeerpasta's zijn van Bengs :yes:
Hij heeft ook (vind ik) een zeer informatieve site en laat ook via filmpjes veel zien.

Laatst bewerkt:
En toch ga ik het weer anders doen :rolleyes:......................

full

Aan de vlakke zijde. Een milde krimppassing gemaakt zo dat het lagertje aan de buitenzijde goed blijft/bleef zitten voor het passen m.b.t. de as en de hoogte voor de meting .............

full

Het aluminium is afkomstig uit een afgeschreven/afgedankte vulrobot made in Zwitserland........ Je zou willen dat alle alu zo lekker hard en mooi te bewerken zou zijn ;)

Zoals gezegd "anders" :rolleyes: Het verstelbare zag er leuk uit en ligt zeker niet in de afvalbak, maar het bracht niet wat ik wilde............

Nu wel.............. alles is nu mooi en stabiel uitgelijnd en er is geen weerstand (meer) voelbaar ..............:D:D

full

Back