Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Mijn stoom en verspaningsbelevenissen

allemaal handige tips voorbij zien komen

Inderdaad, het "even maken van hulpstukjes" scheelt een boel werk :p

@ Jef, waar is die grote stang (ietwat roestig) met zwarte knop voor die aan de kast gemonteerd zit??
 
Peter , dat is de hendel (ondertussen niet meer ietwat roestig :))om de snelheid te regelen , deze bank is uitgerust met een variabele traploze toerentalregeling tussen de 48 en 300tr./min als de "backgear" is ingeschakeld en in normale stand tussen 300 en 1800 tr./min. , zoals bij de Dafjes indertijd maar dat werkte automatisch en dit kan je manueel bedienen , een heel handig en makkelijk systeem , je kan ten alle tijden het juiste toerental kiezen terwijl de bank draait .

Page Title

Groeten Jef
 
Heel lang gezocht naar de naam en ontwerper van een prachtig overnaads (clicker-bild) sloepje. Plaatjes van internet bekeken en uiteindelijk bleek het de River Queen van Vic Smeed te zijn. Een van de meest bekende ontwerpers voor modelboten en vliegtuigen in Engeland Vandaag de tekening in de brievenbus ............:D
Er komt nog wat meer "stoomporno" aan uit GB ........onder andere een tekening van de V-four van Peter Arnott.

Voorlopig plannen genoeg maar......... het motorseizoen is ook weer aanstaande :)

full


Via onderstaande link komt 'ie in beeld. Volgens mij is het wel de kleinere "Princes" uitgave maar de opbouw is identiek. Vanaf 30 sec. komt hij in beeld.

http://youtu.be/2wmVIwgmwS8.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor iedereen die wel eens naar "stoomplaatjes" kijkt kan dit geen onbekende zijn ............de binnenzijde van een River Queen ;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En een ploatie van een redelijk strak gebouwde V-four van P.Arnet :D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat was dus even een "uitstapje naar de toekomst" :rolleyes:;) maar het gefreubel aan de Stuart blijft voorlopig gewoon doorgaan mits de baas het niet verpest zoals dit weekend en er gewerkt moet worden ...........

Ben een beetje aan het freubelen/passen/meten geslagen voor een direct aangedreven voedingspompje maar dan op de meest simpele manier met zo min mogelijk wrijving/energie verlies. In mijn "plannetje" de omkeer-bak heeft een vrije slag van 2 mm waarin de krukas gewoon kan draaien zonder aandrijving van de schroefas ;)..... om dan met het by-pass ventiel te sluiten, de ketel te kunnen voeden/vullen.............

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De maat van het exentriek is nog niet de goede (dit is een showmodel en van de bakschuif :rolleyes:)..............de boring X slag moet ik nog ff uitvogelen maar als ik kijk naar de "krachten" van een remcilinder op de motorfiets moet de diameter niet groter zijn dan de slag. Eerst volgende week ff een stukje rvs scoren voor de plunjer/zuiger. Ik denk dat ik uitkom op 6 X 6 of 6 X 8.................oh ja, ook nog ff kijken naar een schikt O-ringetje .:yes:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de aandrijving van het voedingspompje z'n eigen (setje) onderdeeltjes gemaakt zoals bij de drijfstangetjes van de bakschuiven en een exenter zodat de slag 6 X 6 mm wordt.

Het tap-eindje, moertjes en het plunjertje zijn van rvs dus dat blijft wel mooi ;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ploatie vanaf de andere kant. De lengte van het tapeindje en het plunjertje is nog een "gok/idee" en zullen wel worden ingekort tzt. Het is nog steeds een proefje . Ik heb een groefje geslepen in het plunjertje voor een O-ring van 6 X 4 X 1 en met een beetje teflonvet van Robbe en een proefbuisje van 6 mm binnenmaat "plopt" het plunjertje zonder voelbare weerstand er lekker op los zoals bij een injectiespuit..............:D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eindelijk de "belegen" uitgaven Model Engineer 7-2005 en 8-2007 in de brievenbus gehad :D Bijkomend voordeel is dat op de linkse voorpagina een prachtig gebouwde River Queen is afgebeeld :proost:
Verder leuke artikeltjes over de bouw van gasbrandertjes en een tekening van een oliepompje en aandrijving hiervan ;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag een lekkere dikke envelop van Royal Airmail in de brievenbus met 1.5 vierkante meter opgevouwen papier er in ... :D:D

1 tekening met alle details van de Marine Arnot V - Four appendages/ketel/gastank/voedingspompje/handpompje veiligheden etc :)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En natuurlijk de V-Four zelf met omkeerinrichting ......:yes:

Alles engelse en metrische maten ..........:D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van af reactie #208# was ik ook begonnen met onderdeeltjes voor een iets anders opgebouwde krukas en in plaats van perspassing naar een lijmpassing voor Loctite 638. Maar als de 638 eenmaal iets vast zet........:rolleyes:.........:pim: dan zit het echt vast............
Maar m'n krukasje heeft ook 2 bronzen busjes voor de drijfstangen die niet vast mogen zitten ..............:evilbat:

Daar moest Dunsz dus ff een paar nachtjes over slapen ..........
Achteraf = alles simpel natuurlijk............een stukje 0.4 mm teflonfolie en hier een gaatje van 4 mm ingeponst en doorgeknipt zodat na de verlijming het teflon plaatje er uit getrokken kon worden ................

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het voordeel van de 638 = dat je een aantal seconden hebt om te stellen of rommelen met de onderdeeltjes ten opzichte van bv solderen en je brengt er geen warmte in. Bovendien heeft de 638 meer warmte nodig om los te komen dan soldeer............:)

Het verlijmde "gefreubel" op de voorgrond. Morgen de verbindingen met paspennen zekeren zoals bij de vorige "kruk" en afmaken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanaf nu = m'n gefreubel officieel een krukasje en heb tussen de krukwangen de as door geslepen ;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het "krukje" nu kunnen zekeren met veerpennen en hierna de stukjes
uit de as weggeslepen. Ik kon duidelijk merken dat er verder geen spanningen meer waren die ik wel eerder voelde bij m'n vorige poging met de perspassingen ;)

De krukas draait nu zonder enig haperingetje rond in de glijlagers en ben er nu eindelijk tevreden mee ...............

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de ondersteuning lagertjes 10 x 6 x 3 mm met rubber seal gemonteerd en alle "aanhangsels" met de kogellagers op maat afgesteld en met de ruimer de schroefdraadbraampjes verwijderd..............nog ff en dan de Stuart D10 weer opbouwen .............:D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoop voor je dat het blijft zitten met 638.
Ik had de krukas van mijn vrachtwagen (stoom) ook met 638 gelijmd en dat ging een paar jaar goed.

totdat er opeens iets rammelde, tja... 1 verbinding losgekomen na al die tijd.
Ik had geen pennen gebruikt destijds, alleen loctite.

Nu zit alles met pennen vast, geen risico meer.
 
Ik hoop voor je dat het blijft zitten met 638.
Ik had de krukas van mijn vrachtwagen (stoom) ook met 638 gelijmd en dat ging een paar jaar goed.

totdat er opeens iets rammelde, tja... 1 verbinding losgekomen na al die tijd.
Ik had geen pennen gebruikt destijds, alleen loctite.

Nu zit alles met pennen vast, geen risico meer.

Heel belangrijk is goed ontvetten en een niet te strakke passing tussen de onderdelen en nu met de penverbindingen heb ik er alle vertrouwen is :D
 
Laatst bewerkt:
Back
Top