Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Vooropgesteld. Modelstoombouwers gebruiken koper pijp voor het aansluiten van de apparatuur. Messing is door "ontzinking" niet erg geschikt.

Anders moet je voor iedere maat een toolbit slijpen.

Volgens mij is dit betrekkelijk. Vele stoombouwers gebruiken maar enkele pijp diameters, uitwendig 2 , 3, 4 en misschien 5 mm.
Koperen pijp 2 mm is net als koperdraad en buigt zich gemakkelijk zonder knikken over een mal voor 3 mm koper pijp.
Rest alleen nog het gereedschap voor 3, 4 en 5 mm koper pijp, dus 3 toolbits.
Onderstaand de foto, van mijn gebruikte pijpbuigers. De linker pijp 3mm is gekocht, de beide andere 4 en 5 mm eigen ontwerp..

Bekijk bijlage 285776


In tegenstelling tot messing buis, koperbuis niet uitgloeien. De buis, zeker dunwandig wordt te zacht en gaat knikken.

Opmerking: mijn beide ontwerpen zijn niet correct. Stalen buis buig je met een rol en koperpijp met een slede.
Dus als ik weer pijpbuigers maak, dan wordt de buigrol vervangen door slede.
Eventueel heb ik voor geïnteresseerden de tekeningen beschikbaar. Auteurs rechten op mijn naam.


So?
Die buigers zien er goed uit.
Compliment.
Dan is hiermee de discussie klaar?


Dan komen nu de vragen van geïnteresseerden:
Hoe maak ik een slede?
Nieuwe discussie:

Wie welke buismetaal (staal, messing, rvs, koper) wil buigen voor welk gebruik dat is voor ieder zelf.
Ik denk dat de eigenschappen en de mogelijke toepassing van deze metalen intussen wel bekend zijn.

Groet
Willum
 
Ik zal geen onderzoek doen naar dit fenomeen.

Soms bij koud forceren overschrijd je de rekgrens, dus het metaal gaat scheuren. Het is een gegeven, dat door verwarmen van metaal het veel elastischer wordt. Vandaar. dat ook ik het messing hoekprofiel voor de spanten van de Dockyard verwarmd heb om deze buigzamer te maken.
 
Soms bij koud forceren overschrijd je de rekgrens, dus het metaal gaat scheuren. Het is een gegeven, dat door verwarmen van metaal het veel elastischer wordt. Vandaar. dat ook ik het messing hoekprofiel voor de spanten van de Dockyard verwarmd heb om deze buigzamer te maken.

Vooraf spanningsvrij gloeien,
afkoelen en dan buigen of alles warm verwerken?
Lastig om priegelwerk heet te handelen.

Willum
 
Jou buigwerkstukje ziet er goed uit
en nog belangrijker jij hebt er mooie dingen me gemaakt.

Over de rolletjes hebben we het al gehad,
ze moeten een smetteloos modelbouw onderdeel opleveren.
Wat ik zag op je foto's was mooi.
Echt mooi.

Dat het buigwerk misschien met kunststof rolletjes weer iets strakker is?
Het is jou werk, jij weet wat je kunt realiseren en jij bepaald.

Zoek je raad, wil je reflectie om mogelijk iets te verbeteren, wil je gewoon delen, laat van je horen.
Niets is bindend of verplicht. Ja bepaald.

Veel modelbouw plezier.
Willum
 
Dat heeft te maken met de stijfheid van het materiaal.
Je drukt nu eenmaal sneller een deuk in koper dan in staal.
Ik heb een kleine handschets gemaakt om nader te verklaren.

Bekijk bijlage 285865
Aan de bovenkant. stalen pijp, het contactvlak A zorgt voor de buigkracht en een grote druk op de pijp.
Aan de onderkant, dezelfde buigrol maar nu met een slede. Je ziet bij B, dat het buigen al begint aan de voorzijde en de buigkracht/drukkracht over een groter oppervlak wordt verdeeld.

Met alle respect verder mannen :confused: in een eerder bericht had ik volgens mij toch aangegeven dat ik het een heel goed idee zou vinden dat dit onderwerp verder zou worden behandeld in "Vragen aan stoompomp" ? Lijkt me verder super interessant hoor en ook hoe je die "buigertjes" van Stoompomp kunt maken maar nogmaals..............ik heb alleen maar een buigapparaatje laten zien wat ik heb gefreubeld en wat ik gebruik, maar niet met de bedoeling een heel aparte discussie hierover te beginnen en wat misschien beter was geweest, want dan was ik die waarschijnlijk zelf wel begonnen :D
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect verder mannen :confused: in een eerder bericht had ik volgens mij toch aangegeven dat ik het een heel goed idee zou vinden dat dit onderwerp verder zou worden behandeld in "Vragen aan stoompomp" ? Lijkt me verder super interessant hoor en ook hoe je die "buigertjes" van Stoompomp kunt maken maar nogmaals..............ik heb alleen maar een buigapparaatje laten zien wat ik heb gefreubeld en wat ik gebruik, maar niet met de bedoeling een heel aparte discussie hierover te beginnen en wat misschien beter was geweest, want dan was ik die waarschijnlijk zelf wel begonnen :D
Restaureren van oude motoren is veel leuker Dunz,geen gezeik meer op dit forum,voortaan bezig met een INDIAN 741 uit 1942 groeten Sjef Schoenmakers.
DSCN2753.JPG
 
Restaureren van oude motoren is veel leuker Dunz,geen gezeik meer op dit forum,voortaan bezig met een INDIAN 741 uit 1942 groeten Sjef Schoenmakers.
Bekijk bijlage 285948

FANAAT,

Welk gezeik?
Heb jij bij een Indian geen buiggereedschap nodig, ik dacht toch wel?
Maar je bent al ver gevorderd, hij zit al strak in de lak.
Indian, hardsoldeerwerk met messing draad?
Voor die zadel veren heb ik voor een vergelijkbare motor tapeinden gedraaid.

Dit gaat mooi worden.
Veel bouw plezier,
Willum
 
Met alle respect verder mannen :confused: in een eerder bericht had ik volgens mij toch aangegeven dat ik het een heel goed idee zou vinden dat dit onderwerp verder zou worden behandeld in "Vragen aan stoompomp" ? Lijkt me verder super interessant hoor en ook hoe je die "buigertjes" van Stoompomp kunt maken maar nogmaals..............ik heb alleen maar een buigapparaatje laten zien wat ik heb gefreubeld en wat ik gebruik, maar niet met de bedoeling een heel aparte discussie hierover te beginnen en wat misschien beter was geweest, want dan was ik die waarschijnlijk zelf wel begonnen :D


DUNSZ,
Soms maakt iets kleins veel los.
En dan laten we het niet meer los.

Sorry voor de bemoeizucht.
Groet,
Willum
 
Oei!
Jaja, en dat voor een voormalig redakteur/vertaler. (Die ook altijd op moet zoeken of redacteur een 'c' dan wel met een 'k' moet, en of dan wel aan elkaar dan wel los van elkaar geschreven moet worden).

Dat kan zomaar gebeuren.

Als ik mij herinner,
de taal quizzen op TV,
deelnemers die de Nederlandse eigenlijk spontaan zouden moeten kunnen opdreunen?
Daar zaten toch met vaste regelmaat verrassingen bij.

Verder denk ik dat het net zo is zoals bij alles wat wij leren, vermogen, interesse, inzicht...
Hoeveel % van Nederland is zijn moedertaal 100% machtig.
Wie schrijft uit de losse pols een kantje A4 10 punt Garamond vol zonder daar nog aan te moeten sleutelen.

Heb lange tijd te doen gehad met zeer ervaren taal correctors die ook,
(op moet zoeken of redacteur een 'c' d). Dat is zo.

Fijne modelbouw zondag,
Willum
 
Heb je POM liggen dan maak je toch een test.

Groet,
Willum[/QUOTE]


Profiel draaiwerk.


Laatste foto,
Voor deze foto even groefdraaiwerk gedaan.
(Het stelt geen drol voor.) Sorry de uitspraak.
Alle tienden maten zijn mogelijk, 3,1- 3,2- 3,3- 4,0 etc
280372-752f8b428cc306831118c295b84db292.jpg
280373-2f2430ad7b1c21fb4310fb3609f9141c.jpg

Goedkoopste en snelste manier.
Wil je binnengroeven maken moet de beitel in het werkstuk passen.
__________________________________________________

2e manier:
Een andere manier is met een metaalfrees in een stiftslijper haaks (bijvoorbeeld in de beitelhouder) op het werkstuk.
Draaibank draait stiftslijper draait.
Beitelhouder met stifthouder naar het werkstuk toe bewegen en de groef ontstaat vanzelf.
Bij hardere materialen heeft dit frezen de voorkeur.
Nadeel bent gebonden aan bestaande freesmaten.

Einde verhaal.
Zijn er vragen dan wil ik die graag beantwoorden.

Groet,
Willum
 
Dank voor je reactie Baggeraar,

Ik had de foto's tussen de tekst in de pagina gezet.
En dus voor mij zichtbaar, geplaatst.
Nu zie ik door jou reactie dat ze er niet staan, bij deze dank.
Had ook filmpje gemaakt en dat krijg ik niet geplaatst.
ik denk dat dit verhaaltje met foto zo wel duidelijk is.

Profiel draaiwerk.

Laatste foto,
Voor deze foto even groefdraaiwerk gedaan.
(Het stelt geen drol voor.) Sorry de uitspraak.
Alle tienden maten zijn mogelijk, 3,1- 3,2- 3,3- 4,0 etc
280372-752f8b428cc306831118c295b84db292.jpg
280373-2f2430ad7b1c21fb4310fb3609f9141c.jpg

Goedkoopste en snelste manier.
Wil je binnengroeven maken moet de beitel in het werkstuk passen.

upload_2018-6-24_15-36-53.png
upload_2018-6-24_15-37-18.png

groefmaat 4mm en 6,5mm
rol diameter 31 mm
___________________________________________________________________________________________

2e manier:
Een andere manier is met een metaalfrees in een stiftslijper haaks (bijvoorbeeld in de beitelhouder) op het werkstuk.
Draaibank draait stiftslijper draait.
Beitelhouder met stifthouder naar het werkstuk toe bewegen en de groef ontstaat vanzelf.
Bij hardere materialen heeft dit frezen de voorkeur.
Nadeel bent gebonden aan bestaande freesmaten.

Einde verhaal.
Zijn er vragen dan wil ik die graag beantwoorden.

Groet,
Willum
 
FANAAT,

Welk gezeik?
Heb jij bij een Indian geen buiggereedschap nodig, ik dacht toch wel?
Maar je bent al ver gevorderd, hij zit al strak in de lak.
Indian, hardsoldeerwerk met messing draad?
Voor die zadel veren heb ik voor een vergelijkbare motor tapeinden gedraaid.

Dit gaat mooi worden.
Veel bouw plezier,
Willum
Tonen jullie ook eens een zelfgemaakt werkstuk,net zoals die modelstoommachine van modelbouwer Punsz,maar niet blijven zeiken over onbenullige dingen....daar worden de echte modelbouwers niet blij van!
groeten fanaat.
 
Verder alles goed met jouw???
Wat een reactie.
Kan ik wat voor je doen?

Wat voor de een "onbenullig" is,
is voor de ander een punt van aandacht.


Veel bouw plezier,
met wat je ook maar bouwt.
Willum
 
Back
Top