Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Mooie machine Hans en als je kiest voor een sloep blijft het moois beter in beeld dan bij inbouw in een sleper.
 
Mooie machine Hans en als je kiest voor een sloep blijft het moois beter in beeld dan bij inbouw in een sleper.

Probleempje:
Op de wal, tijdens een evenement toont een stoomsloep beter.
Echter varend? Een stoomsloep met de mooie inbouw valt niet meer op. Bij een stoomsleper zien de omstanders een robuust onder stoom varend schip.
 
ALS je ze maar laat zien wat er onder de opbouw zit.
Bij mij denken ze vaak genoeg dat het ook (weer) een elektrobootje is.
(maar wanneer je naast de kant, de opbouw er af tilt valt hun kin op straat).
 
Mooie machine Hans en als je kiest voor een sloep blijft het moois beter in beeld dan bij inbouw in een sleper.

Dank voor je compliment Jan :friends: Tja..............sloep of sleper ............ik twijfel nog steeds. Bij een sloep lijkt me een staande ketel erg mooi en bij een sleper moet je zo wie zo naar een liggende en de D10 is een stoom-verslinder ..........dus het moet wel een forse ketel worden.
 
Mooie machine Hans en als je kiest voor een sloep blijft het moois beter in beeld dan bij inbouw in een sleper.

Dank voor je compliment Jan :friends: Tja..............sloep of sleper ............ik twijfel nog steeds. Bij een sloep lijkt me een staande ketel erg mooi en bij een sleper moet je zo wie zo naar een liggende en de D10 is een stoom-verslinder ..........dus het moet wel een forse ketel worden.
 
ik twijfel nog steeds. Bij een sloep lijkt me een staande ketel erg mooi en bij een sleper moet je zo wie zo naar een liggende en de D10 is een stoom-verslinder ..........dus het moet wel een forse ketel worden.

Door je bovenstaande antwoord heb je de problemen van je ketel vastgesteld.
Een staande ketel, heeft een relatief klein verwarmend oppervlak(VO). Zelfs met kruispijpen is de VO niet belangrijk te verhogen.
Een kleine VO geeft een lage stoomopwekking. Er zijn al zo veel stoomketels gebouwd met "Stoom honger", citaat uit Model Stoommachines Rob van Dort en Joep Oegema.
Jouw citaat: "en de D10 is een stoom-verslinder".
Ik gebruik geen Stuart D10, maar een voor mijn Dockyard uitgerekende voldruk dubbelwerkende stoommachine.
Daar ik zelfs niet kon uitrekenen, dat een staande ketel de benodigde stoom kon leveren, ben ik overgestapt naar een "Yarrow" achtige ketel. (overigens ik ben niet de enige).
Laatste opmerking:
- dus het moet wel een forse ketel worden.
Hoe veel drijfvermogen ga je je schip geven?
 
Door je bovenstaande antwoord heb je de problemen van je ketel vastgesteld.

Laatste opmerking:
- dus het moet wel een forse ketel worden.
Hoe veel drijfvermogen ga je je schip geven?

Ik ben niet zo van de problemen.............ik zie eerder de uitdagingen :) M.b.t. een schip....... heb ik nog geen enkel idee van, er komen uit Frankrijk een paar bestelde MRB tekeningen aan, maar heb verder geen haast. Er zijn zoveel andere dingen die ik ook leuk vind om te doen..............is mijn luxe probleem (ehh ........een uitdaging dus :D).
 
Tijdens het opruimen van (oude) administratie.............tja dat moet ook wel eens gebeuren o_O kwam ik een paar leuke verrassingen tegen is de vorm van cadeau bonnen waarvan ik wel wist dat ik ze ooit had gekregen..... maar eigenlijk niet echt meer wist waar ik ze had gelaten of hoeveel de waarde er van was :rolleyes:

Het was in ieder geval voldoende om dit leuke hardsoldeer setje van die bonnen te kunnen halen/kopen met wat extra zuurstof en gas ...............:)

PB061739.JPG
 
Tijdens het opruimen van (oude) administratie.............tja dat moet ook wel eens gebeuren o_O kwam ik een paar leuke verrassingen tegen is de vorm van cadeau bonnen waarvan ik wel wist dat ik ze ooit had gekregen..... maar eigenlijk niet echt meer wist waar ik ze had gelaten of hoeveel de waarde er van was :rolleyes:

Het was in ieder geval voldoende om dit leuke hardsoldeer setje van die bonnen te kunnen halen/kopen met wat extra zuurstof en gas ...............:)

Bekijk bijlage 299156


Leuk setje.
Daar kun je wat mee.
Flux en hardsoldeerzilver niet vergeten?

Veel hardsoldeerplezier.
Willum
 
Idd een leuk setje waar ik zelf ook al heel veel plezier van hebt gehad.
Hier ga je gewoon heel veel plezier en gemak van hebben.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond een klusje gedaan die al een aantal maanden op de "te doen lijst stond" . Tijdens de laatste InterModellbau heb ik een tap-hulp gekocht (voor heel weinig) maar vond het kopje waar de tapjes in worden geklemd niet echt stabiel. Een M3 tap klemde wel aardig maar kleiner is/was niet echt overtuigend................hooguit een mager 6-je :D
Ik heb de standaard kop verwijderd en een aansluiting gemaakt met M14 x1 schroefdraad, Dit schoefdraad zit in veel Emco-spul en heb hier een ER 16 spantang van.

PB201740.JPG
 
Tijdje terug een leuk machientje voor (heel) weinig vanuit China laten komen. Ik was vooral zeer gecharmeerd :kwijl: door de gebruikte (mini) banjo's voor de verbinding van de stoomleidingen en alleen daarvoor wilde ik hem al laten overkomen, zo nieuwsgierig was ik hiernaar :D. De huls waar het krukasje in draait vond ik zelf geen goede passing hebben ( te ruim) en heb hier een nieuwe voor gedraaid van lager brons met een H7 passing. Ook bleken er 2 o-ringetjes te ontbreken bij de banjo aansluitingen. Na deze aanpassingen en m,n eigen Ral 6011-sausje aan gebracht te hebben is het nu echt een perfect draaiend machientje geworden. Op 0.8 atm. druk draait hij al 600 toeren per min en e.e.a. moet nog inlopen. ;)

PC231742.JPG
PC231743.JPG
 
  • Like
Reactions: jef
Het spreekwoord luid niet voor niets "meten is weten" en in een aantal gevallen had ik niet genoeg aan de standaard streepjes/verdeling van de losse kop. Van een aantal afval stukjes heb ik een klemmetje gefreubeld en kan nu wel in de gevallen als het nodig is precies de diepte boren/frezen die ik wil zonder te gokken :D. Als het niet nodig is, alleen maar een boutje lossen en de magneet van de meetklok los klikken om het weg te halen.

P1041745.JPG
P1041746.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top