Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dunsz, 30 nov 2014.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit is niet nodig Sjef. Wat voor de één onbenullig is, hoeft nog niet onbenullig/makkelijk/duidelijk voor anderen te zijn.
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Een (serieuze) aanvang gemaakt met de (nieuwe) fundatie voor de D10. Ik had wel wat gefreubeld en het zag er mooi uit voor in een vitrine met dat hout ,maar in de praktijk met alle vettigheid en olie wordt dat hout op den duur snijkoek :D. Ik kwam een mooie ongelijkzijdige U-lijn tegen en kreeg toen het idee om hier iets mee te doen...........

    P8041712.JPG P8041713.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dit is de bedoeling/het plan. De gelagerde as steun en de omkeer koppeling zakken nog tussen de profielen. De buitenzijde van de profielen (boven) en de 2 dwars steunen hebben de exacte maat van het gietijzeren krukas bed zodat deze in zijn geheel wordt ondersteund.

    P8051714.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De D10 op z'n fundatie gemonteerd. Ik kan nu de krukas ondersteuning bij de voedingspomp en de omkeer inrichting mooi op hoogte uitlijnen.............

    P8081715.JPG
     
    Paul Konings vindt dit leuk.
  5. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En de hoogte bepalen voor de steun(en) om de direct aangedreven voedingspomp te monteren..............;)

    P8081716.JPG
     
    Paul Konings en kaapstander vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg

    Mooi werk.
    Strak,
    alles mooi in lijn.
    Teflon pakkingringen gemaakt voor in de banjo aan de oliepomp?
    En die oliepotjes,
    uit de winkel of uit eigen werkplaats?

    Goed bezig.

    Groet,
    Willum
     
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Moest er even over nadenken, maar dit was de meest eenvoudige en stabiele bevestiging voor de voedings pomp. Moet hem nog wel verder afwerken ;). Alles blijft mooi stabiel draaien met 0.5 atm. lucht.

    P8141717.JPG
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De ringen zijn van een harde kunststof..............een soort POM. De olie potjes heb ik (lang geleden alweer) gekocht in Duitsland op de Intermodellbau beurs in Dortmund.

    Het is trouwens geen oliepomp maar een voedingspomp voor ketelwater.
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Vandaag een beetje verloopjes gefreubeld. In plaats van een soort doorloop banjo, een enkele gemaakt en aangepast met fijn metrische 05 x 5 mm.

    P8181718.JPG
     
  10. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Tijdje terug wat onderdeeltjes van de chinees over laten komen. Ik moet zeggen perfecte afwerking :kwijl: Alleen de verschillende schroefdraadjes van de Engelsen en de Chinezen verstaan elkaar niet zo goed :D dus met een verloopje hier en daar de Engelsman en de Chinees gedwongen samen te werken via een fijn metrisch draadje :stout:

    P8181719.JPG
     
  11. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Strak werk en ook nog in dit formaat.
    Het O-ringetje zit er al op.

    Willum
     
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ik vind het een mooi slank geheel zo .........................:D

    P8181720.JPG
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Kostelijk om deze stoommachine langzaam zo te zien groeien,dit is voortaan instrumentenwerk zo nauwkeurig en strak gemaakt!
    Is het de bedoeling dat deze machine deze machine straks in een boot gebouwd gaat worden Dunz...ik blijf het volgen.
    Groeten, Fanaat.
     
  14. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Dank voor je compliment Fanaat. Het is zeker de bedoeling dat de D10 gaat werken in een schip. Weet nog niet of dit een forse sleper wordt of een overnaadse sloep. Heb van beide heel veel info verzameld . In een sleper is een liggende ketel mooi maar in een sloep vind ik een staande weer mooier. Ik twijfel dus nog. Plannen zat alleen ontbreekt het aan (heel veel) tijd. Als ik het gezond mag halen ga ik per 2020 met (iets vervroegd) pensioen en kan me dan lekker gaan uitleven in m'n "hok" ;)
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2018
  15. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Heel goed bezig Dunsz,eerst plannen maken om zeker te weten wat voor boot het gaat worden in verband met het bouwen van een ketel,maar als dit vaststaat,dan is het maken van een stoomketel,zeker voor jouw een fluitje van een cent.
    Het materiaal rood koper laat zich goed bewerken,tegenwoordig worden de eenvoudige stoomketels voor modelboten gemaakt van standaard roodkoperen buizen en moeten er alleen de twee frontplaten en eventuele vlampijpplaten van roodkoperen plaat zelf worden gemaakt!
    Zo doorgaan met deze hobby modelbouw,steeds proberen om het zelf te doen,daar kun je heel oud mee worden......ik blijf het volgen!
    Groeten Fanaat
     
    Fred58 vindt dit leuk.
  16. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Niet zo'n heel ingewikkeld klusje, de meeneem koppeling, maar leuk genoeg om op een zondagavond nog wat te kunnen freubelen...............;)

    P8191721.JPG
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    En de olie leidinkjes weer terug geplaatst..............;)

    P8191722.JPG
     
  18. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is net zoiets als een ronde cirkel, een cirkel is altijd rond. Koper is in pure vorm altijd rood, wat geel koper heet is een legering, koper met zink en, heet dan messing.. Dus als iets van koper gemaakt is, dan is het altijd rood! Ik had een hoogpolig gestoffeerde schotse herder, dus een collie. Vaak hoorde ik schotse collie, dat klopt ook niet. Het is of een collie of een schotse herder, kwestie van wennen.
     
    Baggeraar vindt dit leuk.
  19. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het antwoord op het bericht #818 dat heb ik op mijn berichten Fanaat geplaatst,dus niet op reageren Dunsz,anders gaat je eigen site vervuild worden en dat zou jammer zijn!
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    De laatste freubels voor de D10 geglaspareld voor een betere hechting en in de (juiste) machine kleur gespoten ;)

    Tot nader order mag 'ie de kast in :) Eerst maar weer eens aan m'n Tidje gaan freubelen, daar is nog genoeg aan te knutselen :yes:


    P8231723.JPG
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2018
    Potter en ron van sommeren vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina