Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Maakt die ene bout geen krassen op de pijpjes? Of heb je schroefdraad daar afgedraaid, ik kan het niet goed zien op de foto.

edit: laat maar, het pijpje licht op het gereedschap, niet erin :hammer:

Idd.................geen krassen :D

Zo misschien een duidelijker beeld van het buigertje.............

full
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn echt mooie scheepsmachines, complimenten.
Over de bouw van de schepen(een schip heeft een schroef) kan ik je als raad geven:
- Bouw eerst de machinekamer, machine, ketel met brander(s), appendages en brandstofhouder.
- Bouw hieromheen het schip.
Waarom?
Ik wilde mijn Dockyard V bouwen op schaal 1:25, lengte ca. 99 cm. Toen ik de machinekamer gereed had, ontdekte ik, dat ik ca. 4 cm aan inbouwruimte tekort kwam.
Vervolgens heb ik haar gemaakt op schaal 1;24, huidige lengte ca. 104 cm.
Ik wens je veel bouwsterkte met de schepen.

Dank voor je compliment Stoompomp ;)

M.b.t. een machinekamer heb ik al een beetje ervaring hoor, met m'n Tid (je) :D Ik heb nog net geen schoenlepel nodig en het was idd flink passen en meten maar het is me gelukt om het in dit geval andersom te doen. De volgende keer zal ik zeker anders benaderen en bedankt voor je tip ;)

P6211703.JPG
 
Ik zie en lees er zit een plan achter de uitspraak en nu de boten nog...
Dat zullen inderdaad schepen gaan worden.
Ik heb het volste vertrouwen in een mooi resultaat, 3 schepen.

Succes en veel bouwplezier.
Willum

Blijf publiceren svp
 
Dat pijpenbuigertje is wel een leuk projectje. Iemand een idee waar de tekeningen te vinden zijn?

Verder mooi werk en ik ben er zeker van dat de schepen ook zeer fraai worden.
 
Beste Kaapstander,

Misschien moet je Doenz even vragen.
Als hij de tekening niet heeft heb ik hem misschien nog ergens, maar moet ik even zoeken.

Verder heb ik een bouwtekening uit een "DE" tijdschrift van een pijpen buiger.
Deze is weer wat uitgebreider, meer verschillende rolletjes met verschillende radiussen.
Kan ook. Alleen de tekening is uit een tijdschrift, dus ik kan hem hier niet afbeelden vanwegen de rechten.

Kan het ding, of een variant op schets zetten, met bouwmaten.
En de groeven hoe ga je die mooi rond maken?

Ik denk dat er meer geïnteresseerden zijn.

Ik hoor wel.
Groet,
Willum
 
Dat pijpenbuigertje is wel een leuk projectje. Iemand een idee waar de tekeningen te vinden zijn?

Verder mooi werk en ik ben er zeker van dat de schepen ook zeer fraai worden.

Uit deze boeken haal ik de meeste info. Als je de beschikking hebt over een draaibank(je) is de rechtse, Dampf 33/34, een aanrader. Hier staan tekeningen in voor de meest gebruikte appendages maar ook het pijpenbuigertje. En uiteraard een aantal leuke stoommachientjes.

Dampf 33/34 ISBN 3-7883-0654-8

P6211704.JPG
 
Laatst bewerkt:
Beste Kaapstander,

En de groeven hoe ga je die mooi rond maken?

Ik hoor wel.
Groet,
Willum

Voor de groeven moet je een toolbitje in de vorm slijpen. Ik kan met mijn 2 sets buigwieltjes 2, 3 en 4 mm (hard) buis buigen. Bij 90 graden hebben dan de bochten op het hart een radius van 10 mm.

full
 
Ja zo kan het inderdaad ook.
Moet je wel in staat zijn mooi rond te kunnen slijpen.
Is niet echt gemakkelijk zonder hulpmiddel.
Maar er zijn genoeg vakmensen onder ons.

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Willum, ik zat te denken om de te maken pully als een schijf in een verdeel apparaat op te spannen en dan al draaiend een frees erlangs. Anders moet je voor iedere maat een toolbit slijpen

Dunsz, thnx voor de info. Ga wel zoeken en anders zelf maar wat vogelen
 
Laatst bewerkt:
Die toolbit had ik ooit een keer recht omhoog staand en hij was al rond. Het was een vlak afgeslepen kobalt boor.
Volgende optie is het schijfje van "POM" laten ronddraaien en met een draaiende frees een mooie groef maken.
Zal kijken of ik dat setje nog heb dan plaats ik een foto.
Willum
 
beitel recht voor.jpg zijkant.jpg

Buis buiger.
De (nieuwe) foto van de groefbeitel:
Op deze manier moet het lukken.
Het materiaal is POM prima om wieltjes te maken voor een buisbuiger.
Draaiwerk in POM is al snel glad en laat daarmee geen beschadiging achter op je buizen.
Voor wie een buisbuiger wil maken, ik heb er goede ervaring mee.

Groet,
Willum
 
Bekijk bijlage 285763 Bekijk bijlage 285764

Buis buiger.
De (nieuwe) foto van de groefbeitel:
Op deze manier moet het lukken.
Het materiaal is POM prima om wieltjes te maken voor een buisbuiger.
Draaiwerk in POM is al snel glad en laat daarmee geen beschadiging achter op je buizen.
Voor wie een buisbuiger wil maken, ik heb er goede ervaring mee.

Groet,
Willum

Goed idee Willum...........dat POM. Ga ik binnenkort eens uitproberen en kijken of er verschil is. Mijn messing wieltjes..............het werkt verder perfect..............maar ik heb wel eens het idee van ik zou willen dat er "iets van vering of zo" zou zijn tijdens het buigen. Kan ook komen doordat ik veelal messing buisjes heb gebogen, want met rood koper is dat "stugge gevoel" veel minder.
 
Goed idee Willum...........dat POM. Ga ik binnenkort eens uitproberen en kijken of er verschil is. Mijn messing wieltjes..............het werkt verder perfect..............maar ik heb wel eens het idee van ik zou willen dat er "iets van vering of zo" zou zijn tijdens het buigen. Kan ook komen doordat ik veelal messing buisjes heb gebogen, want met rood koper is dat "stugge gevoel" veel minder.


En als jij je messing buisjes kort vooraf verwarmt/licht gloeien, laat afkoelen en dan buigt.
Zou beter moeten gaan.
POM is verder zeer druk en vormvast.
Dit wieltje op de foto heb ik een keer gemaakt om 8mm dikwandig RVS te buigen.
Stugge zooi maar verder zeker geen probleem.
De rvs buis was om een verbinding te maken van een 300 bar ademlucht compressor naar de aankoppelbalk waar de flessen aanhangen om gevuld te worden.
upload_2018-6-22_18-25-0.png


Heb je POM liggen dan maak je toch een test.

Groet,
Willum
 
En als jij je messing buisjes kort vooraf verwarmt/licht gloeien, laat afkoelen en dan buigt.
Ik heb niet kunnen ontdekken dat dat verschil maakt.
Het is heel anders dan bij koper uitgloeien.
Ik ben momenteel bezig messing hoeklijn te buigen; stook het een beetje warm (hoeft niet eens te kleuren) en je blaast het krom.
Afgekoeld is het gewoon even stug als voorheen.
Eerdere tests met messing uitgloeien waren ook niet bevredigend.
Messing moet je gewoon licht verwarmd buigen.
Of koud natuurlijk.

edit:http://mcbboek.nl/MCB_h08/Messing.htm
 
Laatst bewerkt:
Anders moet je voor iedere maat een toolbit slijpen

Vooropgesteld. Modelstoombouwers gebruiken koper pijp voor het aansluiten van de apparatuur. Messing is door "ontzinking" niet erg geschikt.

Anders moet je voor iedere maat een toolbit slijpen.

Volgens mij is dit betrekkelijk. Vele stoombouwers gebruiken maar enkele pijp diameters, uitwendig 2 , 3, 4 en misschien 5 mm.
Koperen pijp 2 mm is net als koperdraad en buigt zich gemakkelijk zonder knikken over een mal voor 3 mm koper pijp.
Rest alleen nog het gereedschap voor 3, 4 en 5 mm koper pijp, dus 3 toolbits.
Onderstaand de foto, van mijn gebruikte pijpbuigers. De linker pijp 3mm is gekocht, de beide andere 4 en 5 mm eigen ontwerp..

SAM_1806.JPG


En als jij je messing buisjes kort vooraf verwarmt/licht gloeien, laat afkoelen en dan buigt.
In tegenstelling tot messing buis, koperbuis niet uitgloeien. De buis, zeker dunwandig wordt te zacht en gaat knikken.

Opmerking: mijn beide ontwerpen zijn niet correct. Stalen buis buig je met een rol en koperpijp met een slede.
Dus als ik weer pijpbuigers maak, dan wordt de buigrol vervangen door slede.
Eventueel heb ik voor geïnteresseerden de tekeningen beschikbaar. Auteurs rechten op mijn naam.
 
Ik heb niet kunnen ontdekken dat dat verschil maakt.
Het is heel anders dan bij koper uitgloeien.
Ik ben momenteel bezig messing hoeklijn te buigen; stook het een beetje warm (hoeft niet eens te kleuren) en je blaast het krom.
Afgekoeld is het gewoon even stug als voorheen.
Eerdere tests met messing uitgloeien waren ook niet bevredigend.
Messing moet je gewoon licht verwarmd buigen.
Of koud natuurlijk.

edit:http://mcbboek.nl/MCB_h08/Messing.htm
Jou ervaringen zijn duidelijk dan weet je wat je kunt en op welke manier.
Ik zal geen onderzoek doen naar dit fenomeen.
Ik blijf messing koudvervormen.
Goed omsloten in de gewenste vorm dwingen, walsen of buigen.
upload_2018-6-22_19-47-9.png

Oldtimer autoraampje messing draaibaar met geleider.
Gemaakt volgens aangereikte werktekening.
Oude profiel eerst terug walsen verlengen door hardsolderen en daarna in de nieuwe gewenste vorm walsen.
Testen of de draai goed is en dan de geleiding walsen en testen.
En dat gaat niet, en dat lukt niet en dies meer.
Geit neet besteit neet. Gewoon doen.

Willum
 
Back
Top