Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Ik had een handwieltje nodig :) en ik had nog een nestje liggen...... alleen die moesten nog worden nabewerkt, gaatjes boren en schroefdraadjes tappen .

Toch maar allemaal gedaan ...............;).................

P1011129.JPG

Een verloopje gemaakt met 1/4 X 32 schroefdraad om de aansluiting van het smeertoestel op de originele inlaat af te doppen ...................

P1011130.JPG

Van het handwieltje en het verloopje een "setje :p" gemaakt en als het handwieltje straks rood is lijkt het heel wat :rolleyes:.............

P1011131.JPG

In het boekje Dampf 6 staat een interessante mogelijkheid voor een RC-kraan om de stoom te regelen. De afmetingen van die stoommachine zijn gelijk aan de Stuart D10 dus ik kan hem 1 op 1 gebruiken in mijn geval :D

Ik heb eerst een tooltje gemaakt om vierkant staf 10 x 10 mm in te kunnen klemmen om rond te draaien .......................

De diagonale maat gemeten is de inwendige maat van het tooltje. In dit geval 10 x 10 is dan 14 mm.

P1011132.JPG

Laatst bewerkt:
Past perfect zo :)
Eerst maar eens aan de onderdelen 10.4 , 10.5 en 10.6 beginnen voor dat ik verder ga met het "huis" :D

P1011136.JPG

prachtig werk! handig hulp tooltje.

groet Kees

Ik ga dat "tooltje" ook steeds meer waarderen Kees ;)
Ik heb op internet leuke voorbeelden gevonden om met behulp van vierkant materiaal leuke en simpel te maken appendages te kunnen maken. Stoomverdelingen van 1 naar 2 of 3 aansluitingen en zelfs in combinatie met een (bewerkt) auto ventiel een kraantje om een stoomfluit te kunnen bedienen :D

En het zijn allemaal "piefjes" die leuk in elkaar te freubelen zijn en je leert
(ik wel) om te gaan met de verschillende toleranties en passingen.

Het rvs piefje 10.4 op de tekening leek mij het moeilijkste onderdeeltje :(
Maarrrr met de tips van m'n "vraagbaak" en een door hem geselecteerd draaibaar stukje rvs is het volgens mij wel gelukt...........:D

P1011137.JPG

Voordeel van dit tooltje is dat je geen 4 klauw nodig hebt, of zie ik het verkeerd?

Niet in alle gevallen Kees. Alleen als je centrisch wilt draaien en ik denk zelf dat vierkant 12 x 12 mm wel ongeveer het max is. Maar voor de kleinere afmetingen zoals dit onderdeeltje scheelt het een hoop gesleutel om de klauwplaten te wisselen en kan het gewoon lekker in de 3-klauw :D

Laatst bewerkt:
De belangrijkste boringen en het passen & meten daarvoor moet nog komen .......:oops: :D

P1011141.JPG

Laatst bewerkt:
Hij is goed gelukt en laat geen compressorlucht door :D
Inwendig is h.e.e.a. gesmeerd met keramisch vet............hitte bestendig tot ruim 1100 graden. Dat vet raakt niet in de war van een beetje warme stoom ;)

P1011143.JPG

Back