MiMi DLG

je had de verstevigingen beter omgekeerd gedaan... dan zaten die stroken IN je romp, en trouwens de krachten die op het pennetje komen zouden beter opgevangen worden, aangezien je dan trekt, ipv duwt op de versteviging...

ik hoop dat het zijn werk doet...
als het gefolied is gaan ze nog moeilijk in de zakken... maar je kan de zak altijd ruim genoeg maken... zo kan je rompje er bij in schuiven met de neus.

je had de verstevigingen beter omgekeerd gedaan... dan zaten die stroken IN je romp, en trouwens de krachten die op het pennetje komen zouden beter opgevangen worden, aangezien je dan trekt, ipv duwt op de versteviging...

ik hoop dat het zijn werk doet...
als het gefolied is gaan ze nog moeilijk in de zakken... maar je kan de zak altijd ruim genoeg maken... zo kan je rompje er bij in schuiven met de neus.

Hij trekt juist in deze configuratie aan de versteviging, of ben ik nu zo inzichtloos. De vleugel wil omhoog, dit veroorzaakt een gelijke maar omgekeerde reactiekracht - verdeeld over het pennetje en de bout die de vleugel op zijn plek houden.

Om te voorkomen dat het pennetje door de vleugel breekt is het dus zaak ervoor te zorgen dat de neerwaarts gerichte reactiekracht (pennetje en bout) over een groter oppervlak word verdeeld. Het pennetje hangt als het ware in de stukjes draad die zijn aangebracht, die kracht word de vleugel in geleid.

Swilkins heeft gelijk... heb vooraf al honderd keer zitten denken of ik ze nu aan de bovenkant moest doen of onderkant. Onderkant lijkt logisch maar als je door "rekent" kom je erachter dat het aan de bovenkant moet. trek maar je vleugel naar boven toe. Het pennetje heeft dan de neiging er aan de onderkant uit te scheuren. Juist omdat ik daar een zwak punt had heb ik hier verstevigd met epoxy, glas, en kevlar naar de bovenkant geleid.

Straks ga ik mijn rompje glassen. Dit doe ik met Glitsa PT. Parketlak voor intensief gebruik.

Misschien vanavond nog wat foto's:)

waarempel, als je leest wat ik schrijf, dan heb je gelijk! maar blijkt dat ik het toch verkeerd verwoord heb...

de dubbele naad die nu vanboven zit, is 2x zo sterk dan de enkele omslag aan de onderzijde...

daar doelde ik op...
(en het had mooier geweest) maar uiteindelijk zal het op zo'n klein toestel niet veel uitmaken...

ik ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

mijn "mimi", ligt hier ook op de kast, te wachten op een vleugel...
helaas totaal geen tijd voor te bouwen... altijd maar even tijd, maar nooit lang genoeg om eens door te bouwen...

En weer een korte update. Het aanbrengen van de 6 respectievelijk 3 graden hoeken op de vleugeldelen blijkt lastig te zijn. De vrij dunne achterzijde buigt gemakkelijk door terwijl je het deel zo goed mogelijk vasthoud, dit maakt het lastig om een strakke hoek te maken langs de gehele vleugel.

De vleugeldeeltjes zijn dus vaak op een rechte tafel geplaatst om te kijken of het schuuroppervlak recht was. Geen punt, maar bij een volgende mimi wil ik proberen die hoek aan te maken voor ik het profiel in de vleugel ga schuren :)

Epoxy erop, spelden erin en het hele zaakje fixeren in de juiste hoek. Stinkt lekker!

yLjyg.jpg

tC4AR.jpg

uP0AI.jpg

Even weer een update!
Momenteel is mijn MiMi echt bijna af. De vleugels zijn gefolied, rompje geglast. Weegt nu samen 111 gram. Rompje is aan de zware kant (40 gram) en het vleugeltje weegt 71 gram.
Hier een aantal foto's:
img0978gfr.jpg

De roeren zitten nu nog even met schilderstape aan het vliegtuig vast. Wanneer ik hem vliegklaar ga maken vervang ik dat voor Tesa plakband.
img0981as.jpg

Rompje binnenkant. Ik heb op de bodem 1mm balsa geplakt omdat na het glassen het hout naar binnen trok.
img0983ft.jpg

Buitenkant
img0982bt.jpg

Werppen
img0980be.jpg

Ik ben van plan deze vast te lijmen met 30 min epoxy, gemengd met koolstof "zaagsel" en 'vezeltjes". Het idee is dat te verkrijgen door van een stuk 3x1 mm staf ongeveer 1 of 2 mm af te veilen en dat te verzamelen in een zakje, om het vervolgens door de epoxy te roeren.

Groeten Ike

Mijn complimenten wat betreft de kleurstelling en de eigenwijze afronding van de vleugel, het kielvlak en het stabilo. Het ziet er echt erg leuk uit :)

Heb je nog voldoende body aan de werp kant om te voorkomen dat de vleugel je tussen de vingers door schiet? Breng je nog extra versteviging aan rond de werppen (gezien je de boel al hebt bespannen) ?

Ik heb de werppen exact (echt exact) volgens tekening aangebracht. En heb bij de 3 graden knikjes aan boven- en onderkant 50 grams epoxy met secondelijm aangebracht. Dit heb ik aan beide vleugelzijden gedaan, en bij het werppennetje zelf heb ik ook nog is aan de boven en onderkant 50 grams glasmat gedaan (ipv koolstof ud) maar wel op de plek volgens de tekening. Dit lijkt mij ruim voldoende aangezien er ook al een 1mm modelbouwtriplex tussen de tip verwerkt zit. De reden dat ik koolstofvezeltjes door de epoxy wil mengen is dat de verbinding extra hard wordt.

Wat ik trouwens wel wil aanraden is om het rompje (zoals Frans) te glassen. Opbrengen met Pu lak (ik gebruik Glitsa, zit Pu in verwerkt) en afnemen met keukenrol. Vervolgens schuren. Daarna nog 2 keer aflakken en schuren. Ook weer afnemen met keukenrol. Hiermee krijg je een veel steviger en gladder rompje, voelt onverwoestbaar.

knap toestel!

vergeet niet dat je rechtse tip lichter is.... je zal gewicht moeten toevoegen om de vleugel in balans te krijgen.

ben benieuwd naar het totale gewicht, maar dit gewicht is wel ok, als je de rest nog licht kan houden gaat ie zalig vliegen.

Als je gaat vijlen knippen of schuren aan kevlar koolstof of glas vergeet dan niet dat het huid irritaties geeft en de vezels in je longen die kunnen longkanker veroorzaken! Oppassen dus en gewoon even een stofkapje op in een goed geventileerde kamer

Hallo Ike,

Je Mimi ziet er goed uit, netjes gedaan hoor.
Het gewicht is zeker niet slecht.
Denk dat het toestel zo rond de 160 - 170 gram zal liggen.

Koolstof schuurstof zal geen sterkte toevoegen.
Als je koolstof (weefsel) hebt kan je dit in kleine stukjes knippen (2 mm)
Deze snippers door de epoxy mengen samen met een beetje microballoons.
Dit papje gebruiken om de pen vast te lijmen.
Na uitharden netjes gladschuren.
Zit als een huis.

In mijn laatste MiMi heb ik de pen met alleen epoxy vastgelijmd en als je ervoor zorgt dat de lijm overal zit waar het moet zitten dan zit ook goed vast.

Frans

@firefox: Heb vooraf al rekening gehouden met gewicht van de werppen dus heb dit voor het folieen al uitgebalanceerd:
img17bx.jpg

De perfecte uitkomst tussen de roerhoorntjes en de gaatjes in de staartboom:
img19z.jpg

img18cf.jpg

Werppen vastgelijmd met 30min epoxy gemengd met koolstof schuurstof/schilfertjes...
img16b.jpg

Het mag dan misschien niet sterker zijn, maar het ziet er in ieder geval veel mooier afgewerkt uit.

Wat gebruiken jullie precies als scharnierplakband? Ik heb vanmiddag een Tesa rolletje gekocht, lekker duur maar dat leek me wel het meest 'durable'. Alleen nu heb ik het gevoel dat het roer nu wel erg moeilijk te bewegen is...

@frans, Hoeveel graden uitslag worden doorgaans gebruikt op de hoogte en richting? 45 graden uitslag zoals een shockflyer lijkt me nogal overdreven namelijk. Het hoogteroer kan sowieso al nooit 45 graden naar beneden dus het idee voor het hoogteroer is om de uitslag naar boven even groot te maken als de uitslag naar beneden tot waar die de staartboom raakt. En het richtingsroer?

De weegschaal schommelt nu tussen de 111 en 112 gram. Hier komt nog bij:
- Aanstuurdraadjes en de torsieveertjes
- 2 servo's (waarschijnlijk HXT-500)
- Lipo + voltagebooster (Zippy 315mah + boostertje weegt 16 of 17 gram)
- ontvangertje (Jeti Rex 5 mpd, GWS 4ch of misschien een nieuwe (lichte) Corona synthesizer kopen)
Ik hoop een vliegklaar gewicht van 155 gram te behalen.

Laatst bewerkt:
gewone plakband van de aldi.... werkt zelfs op toestellen van 2meter :) zit ie niet meer lekker naar je zin, dan trek je hem er af, en je plakt nieuwe.... (kost geen drol)

wel blijft ie enkel op bespanning ... dus op balsa houd het niet.

Het toevoegen van deeltjes aan een normaal gesproken uniform verdeeld materiaal kan een mechanisch sterker resultaat bieden, er is wel een optimum verhouding.

Te veel filler (in dit geval je schuurstof) toevoegen kan de zaak zelfs significant brosser maken.

Zwart op paars staat wel mooier :cool:

mag ik hier eens vragen welke servo's er tegenwoordig interessant zijn voor de mimi. Ik weet dat de dymond ds47 veel gebruikt is. maar zelf nog nooit gehad.

Ik zoek feitelijk zulke servokes voor mijn mimi en spinning birdy. ik ben ook van plan om de thermic en acro minus zweverkes te kopen( ook dezelfde servokes) dus ik zal er wel enkele nodig hebben.
eventueel voor mijn Blaster 2 zou ik ook eens vernieuwen, maar hiervoor zullen denk ik wel andere nodig zijn?

alvast bedankt!
toch ook eens een open vleugeltje moeten maken voor de mimi denk ik:p

Heeft iemand een suggestie waar men een geschikt stukje carbon kan vinden voor de werp pen?

10x1.5x45 blijkt lastig te vinden, 8x0.8 op elkaar lijmen is iets wat ik toch liever wil ontwijken - toch lijkt dit de maximale dikte te zijn die zaken als carbonwinkel en conrad aanbieden.

Je kan het van 8x0.8 maken.
Zaag drie stukjes van 50mm af.
Snij er een over de lengte doormidden.
Lijm ze zo op elkaar
_____ __
__ _____
Dan in vorm schuren

Frans

Back