volgens mij die 2u wanneer de lijm droogt kben eigenlijk wel benieuwd hoe de stijfheid is na het verwijderen van de tussenstukken... meer nog dan het gewicht...
Valt mee, ik heb de stukjes er tussen uit gesneden. 7 gram winst per helft, en qua stijfheid/torsie nog steeds beter dan mn buildup vleugeltje.
Snijd je de vleugel in 4 stukken met een enkele v-stelling? Ik vraag me af of je de vleugel in 2 stukken zou kunnen snijden en of dat nog meer stijfheid zou opleveren.
Ik denk zelf van niet. het schuim heeft van zichzelf geen sterkte qua torsie / buigstijfheid dus in 2 stuk snijden zal denk ik niet veel uitmaken...enneuh met in 1 keer snijden kan je ook niet de vleugel outline aanhouden...Vliegt weliswaar ook vast goed, maar een mimi is het dan helemaal niet meer . (meer een birdy)
Snel rekensommetje 26 gram kerntjes 8 gram ligger en neuslijst 26 gram 1mm beplanking (10 gram plankje) 10 gram Bespanning Zit je op de 70 gram Komt er nog bij. Werpstift. Pen vleugelbevestiging Tipblokken Reken uit je winst. O ja ook nog lijm Frans
Francesco, je lijstje klopt wel..nog wat epoxy, epoxmat/carbon bij peg en vleugelknik(ken)+lood balanceren .85 gram all up is mijn inschatting. Maar dan wel met 1mm balsa/light ! Ik gebruik 1,5mm ,med grade en relatief zwaar balsa, ik heb even niet anders. Met 1mm light balsa is zo'n vleugeltje nog steeds licht, en nog steeds veeeeeel stijver als traditioneel ribbetjes. In doorbuigen vele malen sterker , in torsie een aantal malen stijver....ik kan hier vergelijken met de vleugeltjes, en dit is mijn inschatting / gevoel. (mijn trad. ribbenvleugeltje is 70 gram en zeker goed gebouwd (net als die van Huey) toch relatief flexibel / niet stijf) dus ja...ik ga zo lekker door met bouwen (en ben weer vroeg op vandaag...ha ha ha)
dit geloof je niet ! Ben ik vanmiddag aant werk, krijg ik een whatsapp...kom je ook vliegen op mooiberg ? Dus ik in de auto...10 minuten rijden....zijn huey en Slijm met een hengel een mimi aan het opslepen naar 100 meter. Ze zijn gek ! ha ha ha ha ..maar twerkt wel ! briljant!
als men bijna op 2/3 van de start is moet men trager draaien, anders trek je de mimi naar beneden... hoe vlakker het toestel komt hoe rustiger het moet gebeuren (bij lieren net het zelfde) anders verlies je onnodig hoogte! maar het is inderdaad een fantastisch ding! meenemen naar bergeijk zou ik zeggen... kheb een fullsizer met een haakje onder!
Zou je met zo'n hengel ook kunnen zwiepen vraag je je af..... Ten minste ik wel Starthaakje aan de vleugeltip, oogje aan de punt van je hengel en zwiep Je hebt een ongelovelijke aapfactor!!!
je oogje zou het niet houden dat is er niet voor gemaakt trouwens, dan is de (vis)sport er af he.... er moet op zijn minst een nylon lijn aan de haak hangen
Ik ben een pannenkoek!! Vanavond op de mooiberg de 005 ingevlogen ......na 8 zwiepjes kan ik zeggen dat ie perfect gelukt is....zo'n stijf vleugeltje maakt wel even een verschil zeg ! 180 gram alles bij elkaar...vliegt echt als een plaatje.eigenlijk alles in 1 keer goed....zwiept veeeel beter dan de modelletjes tot nu toe....en 1 minuut boven blijven is geen enkel probleem. maar ja....het waaide toch ff net iets te hard......en er moest nog wat epoxymat op het rompje.....en dan toch boven asfalt vliegen....en dus toch krakken. sigh...oh oh oh wat ben ik een oen....... Mgoed, tis makkelijk te plakken, ze is al bijna weer klaar. toch blijf ik een enorme pannenkoek
Zo, de volgende mimi is in wording, s/n 006. Ik heb een paar wijzigingen doorgevoerd...nouja...ik bedoel... doe nu dingen anders. De vleugel lijmen we nu vast. Dat is misschien niet handig voor transport, maar scheelt qua gewicht weer een paar gram, en wij hebben de neiging om de vleugelbevestiging stuk te zwiepen...dus ....met epoxy vastmaken. Is het ook een steviger geheel met het rompje. De staartboom laten we in het richtingroer nu helemaal doorlopen tot aan het scharnier. In de vorige modellen deed ik dat meer volgens tekening....1/2 cm vrij, maar daar gaan onze roertjes nu stuk. En ja, dat schuimen vleugeltje..het vleugeltje nu op de plank ligt lukt goed, maar de volgende gaat met lichter balsa..met 1,5mm balsa is het vleugeltje zo stijf dat buigen eigenlijk niet mogelijk is...dus iets lichter/dunner balsa (ik heb nu 1mm soft liggen...tnx slijm) gaat op de volgende. Daarmee gaat er toch wel 20 gram minder hout op de vleugel...komt 70 gram in zicht. Ik heb een soort malletje bedacht waarmee je het vlak van het piloontje recht kan schuren (daar waar het stabilo op komt), Dus parallel met het rompje/daar waar de vleugel rust. Dit werkt erg goed, geen gehannes meer met instelhoek en latjes... dat ging niet echt lekker hiero (ik heb een beetje verstoord beeld.....loslatende netvliezen enzo)
hey maatje, waarom probeer je het profiel niet nog een procentje dunner? of mss zelfs 2 als het toch zo stijf is met die schuimkern? een dunner profiel laat zich beter en hoger werpen (helaas ook minder lift) uiteraard kan je naar een ander profiel gaan als je wil... als je toch aan het snijden bent, kan je daarin ook nog experimenteren.
hey wubbe, ik bedoel maar, er worden ondertussen profielen bij de vleet ontdekt voor DLG's... het is altijd leuk om enkele vleugeltjes te maken met verschillende profielen.